svētdiena, 2018. gada 23. decembris

ARTINT-27


Grāmata: Valdis Egle. «Mākslīgais intelekts»


Fragments no šīs grāmatas:


8. Vēstules turpinājums Vairai Vīķei-Freibergai


§47. Par zinātniskajiem grādiem

1999.07.11 15:56 svētdiena
(pēc 12 dienām, 3 stundām, 23 minūtēm)

.738. Un tā, Ekselence, es turpinu Jums adresēto vēstuli, kuru uzskatīsim par tikai pārtrauktu punktā {.385}.
.739. Iepriekšējos trīs rakstos bija izklāstīta Vēras teorijas fundamentālā loģika (bez matemātiskās daļas). Šīs teorijas rezultāti matemātikā ir tikpat dziļi un tālu ejoši kā psiholoģijas daļā, taču tā kā Jūs esat psiholoģe un, līdzīgi vairumam cilvēku, par matemātiku droši vien «neņemsieties spriest», tad par to es šeit nerunāšu, bet pievērsīšos tikai psiholoģijai, par kuru Jūs taču tomēr «ņemsieties spriest», vai ne?
.740. Jūs redzējāt, kā Vēras teorija ienāk psiholoģijā ar savu jaunu, nebijušu cilvēka psihes modeli, kardināli atšķirīgu no diviem iepriekšējiem pamatmodeļiem (no «Mikēnu modeļa» ar tā «domāšanu», «jūtām» un tamlīdzīgiem terminiem, un no Freida modeļa ar viņa «zemapziņu», «Ego» un pārējiem elementiem). Jūs redzējāt, ar kādu vieglumu, it kā rotaļādamās, Vēras teorija vienu pēc otras izskaidroja visdažādākās lietas: gan Šeldona trīs tipus, gan ekstraversijas un introversijas būtību, gan hipnozi un posthipnotisko suģestiju... Jūs redzējāt, ka es runāju ar un par Freidu, Jungu, Vīneru ne tikai kā ar līdzīgiem, bet pat skatīdamies uz viņiem no augšas, – jo viņi nevar uztaisīt to, par ko runā, bet es to, par ko stāstu, uztaisīt varu.
.741. Šis vieglums un rotaļīgums var (vājdomīgajiem) radīt iespaidu, ka Vēras teorijas tēzes nav nopietnas. Īstenībā nevienas tēzes pareizība vai nozīmīgums nav atkarīgi no toņa, kurā tā izteikta. Tikai tas, kurš baidās, ka varētu atklāties viņa tēžu niecīgums, baidās arī jokot ap tām, cenšoties uzpūst ap sevi mākslīgu svarīgumu. Vēras teorijas idejas ir dziļākas, fundamentālākas un patiesībai tuvākas nekā tām pretī stāvošās attiecīgās Freida, Junga un citu slavenību tēzes.
.742. Vai ir normāli, ka pasaule neko nezin par šādu teoriju, – it kā tās nemaz nebūtu?
.743. Līdz Padomju Savienības sabrukumam šajā valstī gandrīz nemaz nepublicēja Rietumu psihologu darbus (jo padomju psiholoģija it kā atradās opozīcijā pret tiem). Pirmā Rietumu psiholoģijas mācībgrāmata, kas pēc padomju iekārtas krišanas tika pārtulkota krieviski 1992. gadā (un līdz ar to parādījās Latvijas grāmatu galdos) bija Žo Godfruā «Psiholoģijas ceļi» (Jo Godefroid. «Les chemins de la psychologie»[1]; krievu tulkojumā viņa bija nosaukta: «Kas ir psiholoģija»[2]). Par cik autors ir darbojies Kvebekas universitātē, tad iespējams, ka Jūs pat pazīstat viņu personīgi.
.744. Šajā grāmatā Godfruā aplūko apmēram 10 galvenās psiholoģiskās mācības («apmēram» tāpēc, ka robežas viņam ir izplūdušas): «bihevioristiskā pieeja», «kognitīvā pieeja», «geštaltpsiholoģija», «psihoanalītiskā pieeja», «humanistiskā pieeja» utt. Bet «Vēras pieejas» tur nav – ne tikai pēc vārda, bet arī pēc lietas būtības.
.745. Taču tai tur ir jābūt. Marks Rišēls par autoru ievadā raksta, ka Godfruā neesot konformists un tāpēc nepievienojoties nevienai psiholoģijas skolai. Patiešām, viņš tikai informē lasītāju par tām visām. Labi, lai viņš nepievienojas arī Vēras mācībai, bet lai tāpat informē par to savus lasītājus. Tā ir mana minimālā prasība: Vēras teorijai ir jānostājas psiholoģijā (vismaz!) līdzās visām pārējām psiholoģijas skolām.
.746. Ar to vien jau «Latvijas vārds» būs vēlreiz «iznests pasaulē», pat ja ne visi psihologi uzreiz pieņems Vēras teoriju.
.747. Kā to panākt? Publikācijas žurnālos un disertācijas, kā mēs redzējām {.365}, neder – teorija ir pārāk radikāli jauna un pārāk liela pēc apjoma. Protams, jāpublicē monogrāfija. Protams, angliski. Protams, jāizdod Kanādā, ASV, Lielbritānijā, Austrālijā, Jaunzēlandē... Bet bez Latvijas valsts atbalsta man to būs ļoti ļoti grūti panākt. Latvijas valstij nav ne mazākā iemesla neatbalstīt šo pasākumu. Tāpēc arī es vēršos pie tiem, kuri šo valsti personificē: pagātnē pie Gunta Ulmaņa, tagad pie Jums, kas pati ir bijusi psiholoģijas profesore Kanādā...
.748. Kas klausīsies, ko stāsta kaut kāds tur Valdis Egle? Kas viņš tāds ir? Vai viņš ir psiholoģijas profesors ja ne Kvebekā, tad vismaz Latvijā? Nē, viņš nav ne profesors, ne doktors. Vai viņam vismaz ir psiholoģiskā izglītība? Nē, nav pat tās! (Kaut kas traks).
.749. Situācijas paradokss ir tas, ka Vēras teoriju arī nevarēja izstrādāt neviens psiholoģijas profesors (tāpēc, ka viņi nav taisījuši operētājsistēmas un nevarētu uzprojektēt šādu sistēmu priekš lelles Dollijas). Īstenībā viss ir tikai likumsakarīgi, bet situācija tiešām izskatās visai neparasta (un tieši tāpēc jau arī neder parastie akadēmiskie ceļi un ir jāmeklē šajā nestandarta situācijā nestandarta risinājums).
.750. Tiesa, šis nav pirmais tāds gadījums pasaules zinātnes vēsturē. Ja vidusmēra cilvēkam pajautātu, kas pēc izglītības un zinātniskajiem grādiem bija Čārlzs Darvins (es runāju par tiem cilvēkiem, kuri vēl zina šo vārdu, jo viena liela daļa to varbūt nekad nebūs dzirdējuši), – tad šis vidusmēra cilvēks droši vien atbildēs, ka Darvins bija biologs, – varbūt profesors vai kaut kas tamlīdzīgs.
.751. Taču tie ir maldi. Darvins ne tikai nebija profesors, kad rakstīja savu «Sugu izcelšanos»[3], viņam ne tikai nebija ne mazāko zinātnisko grādu, bet viņam pat vispār nebija bioloģiskās izglītības. Reti kurš zina, ka Darvins pēc izglītības bija... (nu, kas?) – mācītājs! Viņš bija beidzis teoloģijas fakultāti un, kā pats raksta savā Autobiogrāfijā, būtu kļuvis par lauku mācītāju, ja tūlīt pēc beigšanas viņu nebūtu uzaicinājuši braucienā ar kuģi «Bīgls» (Beagle).
.752. Tiesa, viņš kādu laiciņu bija pamācījies medicīnas fakultātē par ārstu, bet tad bija to pametis un aizgājis uz teologiem. Bet uz «Bīglu» viņu uzaicināja tādēļ, ka viņš jau no bērnības kolekcionāja putnu olas un tamlīdzīgas lietas, šajā kolekciju sakarībā bija iepazinies ar dažiem Kembridžas dabaszinātniekiem un tie viņu pazina kā akurātu kolekciju veidotāju un aprakstītāju. Un ceļojumā ar «Bīglu» taisni bija vajadzīgs tāds jauns puika bez sievas (Darvinam tad bija 22 gadi), jo no «īstajiem» dabaszinātniekiem neviens taču negribēja uz pieciem gadiem atstāt ģimeni un mājas, lai blandītos apkārt pa pasauli... Rezultāts, kā mēs zinām, bija apvērsums dabaszinātnēs.

.753. «Brīvs no grāmatu sistēmām, no iepriekš spraustiem uzdevumiem, Darvins mierīgi skatījās pašā dabā kā atvērtā grāmatā, meklēdams visu tās noslēpumu atslēgas» – raksta docents Kārlis Ābele savā Darvina biogrāfijā. – «Darvinam par labu nāca vēl tas, ka viņa prāts nebija apkrauts ar grāmatu teorijām. Viņa domāšana bija brīva no konvencijām, kas ierobežo atsevišķa cilvēka brīvību, liekot tam skatīties uz parādībām it kā pēc iepriekšējas norunas (..). Grāmatas nāca tikai vēlāk, papildinot un paplašinot, bet ne radot viņa uzskatus»[4].

Tas pats simtprocentīgi attiecas uz mani.[5]
.754. Pēc «Sugu izcelšanās» iznākšanas, – tad jau, protams, Darvinam piešķīra visvisādus zinātniskos grādus un savēlēja viņu visvisādās biedrībās un akadēmijās tā, ka viņš pats nemaz nezināja, kādās biedrībās un akadēmijās sastāv. Vienreiz, piemēram, viņš rakstīja Hukeram:

«Es vēlētos zināt, vai esmu ievēlēts Berlīnes akadēmijā; liekas nē, jo tas būtu uz mani atstājis iespaidu; un tomēr es atceros, ka dabūju kaut kādu diplomu ar Ērenberga parakstu. Esmu tik bezrūpīgs: daudz diplomus esmu pazaudējis un tagad vēlētos zināt, pie kādām biedrībām piederu»

(cit. pēc[6]; Darvins bija Berlīnes ZA korespondētājloceklis kopš 1878. gada).
.755. Un tā, savā starta pozīcijā Darvins atradās vēl sliktākā stāvoklī nekā es. Man vismaz ir augstākā izglītība kompjūteru lietās, un tieši uz šo nozari es arī balstos, ielauzdamies «svešajās» matemātikas un psiholoģijas sfērās. Bet par Darvinu gan nevar sacīt, ka viņš būtu izmantojis savu teoloģisko izglītību evolūcijas teorijas radīšanā.
.756. Vēl var jautāt, kādēļ es neesmu «zinātnieks», t.i. neesmu zinātņu doktors vismaz savā kompjūteru jomā, ja ne matemātikā un psiholoģijā. Tam ir trīs iemesli.
.757. Pirmkārt, es nebiju konformists un negribēju pielāgoties padomju sabiedrībai. Arī Rietumos tas lielā mērā ir karjeras jautājums, bet Padomju Savienībā «disertāciju taisīšana» vēl lielākā mērā bija vispār ne zinātnes, bet gandrīz tikai un vienīgi karjeras lieta. Tipisks komunistiskās elites dēliņu un meitiņu, znotu un vedeklu ceļš, kā «iekārtoties dzīvē», bija – taisīt kandidātu un tālāk doktoru disertācijas (par grādu maksāja lielu naudu klāt, varēja būt par priekšnieku, bet darbs... – kāds nu tur darbs). Es 20 gadus nostrādāju LZA Elektronikas institūtā, un visas tās lietas noskatījos ļoti ļoti daudz un dikti; es labi pazīstu kāda Padomju Latvijas augsta varasvīra meitu, kura bija tik godīga, ka disertāciju negribēja taisīt; tad mūsu direktors, akadēmiķis Jakubaitis burtiski ar varu piespieda viņu to darīt (bet es nebiju varasvīra dēls, un mani uz to neviens nespieda). Šādi «zinātnieki» sastādīja disertantu lielāko daļu; disertācijas «aizstāvēšanu» pavadīja obligāts bankets ar VAK (Vissavienības atestācijas komisijas) locekļiem un viņu apdzirdīšana; vispār zinātnisko grādu «meklēšana» («соискание» – tāds bija oficiālais krieviskais termins) bija apmēram tikpat daudz, kā mēģināt ieprecēties kāda Centrālkomitejas locekļa ģimenē, lai tiktu pie dzīvokļa, «dačām» (vasarnīcām), ārzemju braucieniem utt. Man tas viss bija pretīgs (un rezultātā tagad viņi ir «zinātnieki», bet es nē).
.758. Otrkārt, pat ja atmet visu padomisko šīs lietas specifiku, arī tad es biju principā pret karjerismu, pat «tīri zinātnisko». 1970. gadu vidū Maskavas žurnāls «Наука и Жизнь» (Zinātne un Dzīve; tas bija lielākais populārzinātniskais žurnāls Padomju Savienībā ar vairākus miljonus lielu metienu; starp citu, – labs žurnāls) sarīkoja saviem lasītājiem aptauju par to, kā vajadzētu organizēt zinātnisko grādu piešķiršanu. Viņi, protams, gaidīja priekšlikumus sīkiem uzlabojumiem pastāvošajā padomju sistēmā, bet es uzrakstīju redakcijai radikālu vēstuli, kuras būtība bija tāda. Zinātniskos grādus vajag piešķirt pēc tāda paša principa kā Nobela prēmijas: neviens speciāli nemeklē zinātniskos grādus un neiesniedz nekādas disertācijas to iegūšanai, bet gan vienkārši strādā un publicē savus darbus. Tikmēr speciāla, no jau titulētiem zinātniekiem sastādīta komisija skatās: ā, lūk, šeit ir viens labs sasniegums! – piešķirsim autoram doktora grādu – utt. Kā paraugu tajā vēstulē es pievedu Rentgenu, kurš atteicās no visām balvām un godiem, un tikai pašās beigās pieņēma Nobela prēmiju. Skaidrs, ka mana vēstule neietekmēja lietu gaitu, bet tā parāda manu toreizējo – visai radikālo – nostāju. (Tagad es arī vēl domāju principā tāpat, tomēr, ja būtu jauns, laikam gan ietu tradicionālo ceļu, kaut arī kritizēdams to; bet tagad, kad jauns vairs neesmu, protams, nekādas disertācijas nekur nesniegšu; tā ka rezultātā būšu vien nodzīvojis savu dzīvi pēc jaunības radikālā principa: Vēras teorija ir vērta daudz vairāk nekā vienkārša doktora disertācija – lai viņi paši piešķir man zinātniskos grādus par to, ko esmu izdarījis!).
.759. Un, treškārt, es vispār netaisījos kļūt par zinātnieku. Kad cilvēks uzsāk «akadēmisko karjeru», kad viņš meklē tēmu disertācijai utt., tad viņš jau iepriekš it kā apgalvo: «es esmu spējīgs, es varu būt zinātnieks un zinātnē kaut ko paveikt». Tātad tur – pirms vēl kaut kas reāli ir izdarīts – pa priekšu iet zināma pašpārliecinātība, zināms paaugstināts viedoklis par sevi. Man tāda augsta viedokļa par sevi nebija (lai gan te var precizēt: man vienmēr ir bijis ļoti augsts viedoklis par sevi tajā ziņā, ka tas, ko es esmu izdomājis, ir pareizi; bet es nekad negaidīju, ka izdomāšu kaut ko vispār pasaules vēsturē nebijušu). Histeroīdi šeit bieži vien meklē iespēju, kā «sevi apliecināt», kā izcelties (to, kā mēs zinām, izsauc dziļāks iekšējs «nepilnvērtības komplekss», bet nu parādība pati par sevi pastāv). Man nebija arī šādas vēlēšanās «sevi apliecināt» un izcelties (tieši otrādi, jaunībā es centos palikt pēc iespējas nemanāmāks). Taču mani interesēja daudzi jautājumi, un es ar tiem nodarbojos; mani agrīnie sacerējumi pēc savas subjektīvās būtības ir adresēti dažādiem draugiem (un draudzenēm), – kuriem es gribēju izskaidrot te Relativitātes teoriju, te matemātikas dabu vai vēl kaut ko citu, – nesapņojot ne par kādiem atklājumiem. Taču, kad šie atklājumi atnāca, tad, protams, viss mainījās. Tad man bija jāiet pasaulē, jo te vairs runa nebija par manu personību – vai es esmu spējīgs būt par zinātnieku utt., – bet par ideju, par pierādījumu, kurš ir pareizs vai nepareizs pats par sevi, neatkarīgi no visām personībām (rezultātā tagad tiem, kas jaunībā, stājoties aspirantūrā, teica: «Es varu būt zinātnieks!», lieluma mānija nepiemīt, bet man piemīt).


§48. Par kaitēkļiem

.760. Un tā nu, Ekselence, tagad es, kā kādreiz Mārtiņš Luters, «te stāvu, un citādi nevaru». Stāvu bez zinātnisko grādu diplomiem kabatā, bet ar tādu loģisko un literāro spēku rokās – un šī spēka apziņu galvā, – ka nebaidos ne no kādiem pretiniekiem nedz Latvijā, nedz pasaulē. Lielākais, ko viņi var panākt «prāta divkaujā» ar mani, – ir neizšķirts. Ja viņi nedarīs muļķības, viņi dabūs neizšķirtu; ja darīs muļķības – dabūs matu.
.761. Jo loģisko kauju rezultāts nav atkarīgs no personībām un viņu diplomiem vai zinātniskajiem grādiem, bet gan tikai un vienīgi no pašas loģikas un tiem postulātiem, kas likti Sistēmas pamatā. Vēras teorijas pretinieki var pateikt: «Cilvēks nav kompjūters». Tad es atbildēšu: «Jā, protams, var pieņemt tādu postulātu, ka cilvēks nav kompjūters; tad Vēras teorijas secinājumi neizriet. Bet ja pieņem postulātu, ka IR kompjūters, tad izriet». Un būs neizšķirts. Bet ja viņi mēģinās apgalvot, ka vienīgais pareizais postulāts ir: «NAV kompjūters», vai ka pie Vēras postulāta šīs teorijas deklarētās sekas neizriet, tad es nodemonstrēšu, ka viņi ir – muļķi. Un viņiem būs mats.
.762. Iepriekšējo 20 gadu pieredze parādīja (un arī pēdējo mēnešu pieredze vēl joprojām rāda to pašu), ka vienīgais viņu «ierocis» īstenībā ir: izlocīties, izvairīties, neko neatbildēt, ignorēt... Viņi saka: «Mēs nesaprotam tavu teoriju, mēs nesaprotam, ko tu te esi sarakstījis». Es rakstu tik skaidri, kā reti kurš. Ja viņi nesaprot, tad vai nu viņi izliekas, vai arī ir pilnīgi diletanti. Ja cilvēks, kurš sauc sevi par zinātnieku dotajā nozarē, nav spējīgs pateikt par Vēras teoriju ne «jā», ne «nē», ne «bē», ne «mē», tad viņš ir nevis zinātnieks, bet zinātnieka karikatūra. Kāpēc man ir savs skaidrs viedoklis par visām lietām, kas tā vai citādi saskaras ar Vēras teoriju? Kāpēc es varu komentēt Freidu, Jungu, MBTI, Einšteinu, Kantoru? (tāpēc ka man ir zinātniska domāšana un pieeja, kaut gan nav zinātnisko grādu). Kāpēc viņi nevar neko pateikt par Vēras teoriju? (tāpēc, ka viņiem NAV zinātniskas pieejas un zinātniskas domāšanas; ir tikai zinātniskie grādi, aiz kuriem – tukšums; nu, ja mēs atceramies, kā padomju laikā cilvēki tika pie šiem grādiem, tad sevišķi jau nav ko brīnīties; tagad viņu galvenā rūpe acīmredzot ir: «ka tik neatklājas mans diletantisms!»).
.763. Latvijai ir izdevīgi (!), lai Vēras teorija izplatītos pasaulē. Pat ja netiek pieņemti Vēras teorijas postulāti (tātad tā netiek atzīta par «vienīgo patiesību pēdējā instancē»), arī tad tai jābūt pazīstamai pasaulē kā vienai no iespējamajām teorijām par cilvēka garīgo darbību, kā zināmai loģiskai un teorētiskai konstrukcijai (un līdz ar to «jāiznes Latvijas vārds pasaulē»). NAV nekādu saprātīgu iemeslu to bloķēt un ignorēt – jo vairāk šeit, Latvijā, – kā tas ir darīts šajos 20 gados.
.764. Cilvēki, kuri būtībā tikai aiz egoistiskiem apsvērumiem («man negribas ar to nodarboties, tur ir jāpiepūlas», «ja Vēras teorija uzvarēs, izrādīsies, ka nav bijis pareizs manis agrāk teiktais», «kāpēc šis Egle, kāpēc ne es? – to taču nedrīkst pieļaut!») – cilvēki, kuri aiz šādiem egoistiskiem apsvērumiem – bet citu viņiem nav – ir bloķējuši un turpina bloķēt Vēras teorijas ceļu, kaitē Latvijas zinātnei, un kā tādi ir morāli sodāmi: ar satīru, pazemojumu un izsmieklu.


§49. Darbības projekts

.765. Tagad, Ekselence, es izklāstu Jums un pārējiem lasītājiem konkrētu darbības plānu (kurā arī Jums ir iedalīta zināma loma) – izklāstu tā, kā tas izskatās uz šo brīdi.
.766. Mūsu galamērķis ir – panākt, lai Vēras teorija ieņemtu pasaules zinātnē tai pienākošos vietu.
.767. Lai jebkura jauna teorija kļūtu pazīstama, tā ir jāpublicē un jāapspriež šaurākā vai plašākā speciālistu un interesentu lokā. Šāda publicēšana un apspriešana saucas par «diskusiju».
.768. Vēras teorijas vēsturē pašlaik ir iezīmējušās trīs diskusijas.
.769. Pirmā no tām notika 1980. gados vēl «Dzelzs priekškara» apstākļos, orientējoties uz toreiz pieejamo «starptautisko valodu» – krieviski. Tā jau tajā laikā ieguva «Kantoriānas» nosaukumu (jo centrālais jautājums tajā bija Kantora kopu teorija). «Kantoriānas» diskusija ir beigusies un nav jāatjauno, bet visiem tā laika dokumentiem ir jābūt pieejamiem jebkuram interesentam.
.770. Otrā diskusija tika sākta plānot 1997. gada rudenī, bet tās oficiālais sākums ir ticis vairākkārt atcelts, un tagad ir nolikts uz 2000. gada 1. janvāri. Šai diskusijai, to sākotnēji plānojot, ir dots nosaukums «Revisere»; tai jānotiek latviešu valodā, un tās mērķis ir tikai Latvijas (un latviski lasošā) sabiedrība. Šai sabiedrībai ir jābūt informētai par Vēras teoriju un ir jāizstrādā sava attieksme pret to – lai kāda arī šī attieksme nebūtu. Diskusija «Revisere» pašlaik tiek plānota 12 gadus ilga – līdz 2012. gada 1. janvārim: uz šo datumu mēs arī skatīsimies, kāda tad ir iznākusi latviešu sabiedrības attieksme pret Vēras teoriju. Diskusijas «Revisere» preses orgāns ir «Lase», un šīs diskusijas ietvaros oficiālas atbildes tiks prasītas no dažādām Latvijas iestādēm un atsevišķām personām. Augstākais šīs diskusijas pārraugs ir Latvijas Valsts prezidents kā Nācijas personificējums.
.771. Trešā diskusija vēl tikai tiek plānota, tai jānotiek angļu valodā un jāaptver visa pasaule. Tā varētu sākties pēc dažiem gadiem, bet ilgums pagaidām netiek definēts. Šai diskusijai ir dots nosaukums «Theorica».
.772. Kā jau es teicu punktā {.378}, līdz nesenam laikam man likās, ka Vēras teorijai labvēlīgs diskusijas «Revisere» iznākums Latvijā ir obligāts priekšnosacījums diskusijas «Theorica» izvēršanai pasaulē. Taču tagad man sāk likties, ka es spēšu izvērst pasaulē diskusiju «Theorica» neatkarīgi no tā, ar ko «tās lietas» beigsies te, Latvijā. Taču tas neko negroza «Revisere» projektā: tas vienalga tiks realizēts līdz galam (vienīgi, ja es nebūšu atkarīgs no Latvijas pseidozinātnieku sprieduma, tad varēšu brīvāk par viņiem smieties).
.773. Projektā «Revisere» Valsts prezidentam piešķirtā loma sākotnēji bija domāta galvenokārt tā: lai viņš ar savu autoritāti un vadoties no acīmredzamajām Valsts interesēm palīdz piespiest izskatīt Vēras teoriju un reaģēt tos, kuri citādi turpina ignorēt, neatbildēt utt. Šī loma Prezidentam arī paliek, taču tās nozīme ir krietni mazinājusies, jo, pirmkārt, man pašam tagad jau ir rokās pietiekoši efektīvi un efektīgi ieroči, lai tiktu galā ar «ignorētājiem», un, otrkārt, vispār kļūst mazāk svarīgs diskusijas iznākums Latvijā.
.774. Tāpēc, Ekselence, par Latvijas diskusiju es ar Jums šeit nerunāšu, bet pievērsīšos taisnā ceļā diskusijai «Theorica» – tai, kurai jānotiek pasaules mērogā un angļu valodā.
.775. Šajā diskusijā mēs, atkarībā no apstākļiem, izmantosim dažādus līdzekļus, bet sākums ir ieplānots tāds. Tiek uzrakstīta monogrāfija «Vēras teorija» trilingvas veidā, t.i. identiski teksti latviešu, angļu un krievu valodās. Monogrāfijas loģisko karkasu Jūs jau redzējāt. Klāt nāks tikai liels daudzums dažādu piemēru iztirzājumu.
.776. Var jautāt, kādēļ vajadzīgs teksts krievu valodā. Pirmkārt, literatūra, ar kuru es reāli strādāju, ir galvenokārt krievu valodā. Otrkārt, Vēras teorijas vecie materiāli ir visi krieviski. Treškārt, nav zināms, vai latvieši palīdzēs man taisīt angļu eksemplāru; varbūt to darīs krievi, un tad būs vajadzīgs krievu oriģināls. Ceturtkārt, ja jau es rakstu krieviski tikpat labā (vai sliktā) valodā kā latviski, tad kādēļ gan neizgatavot arī krievu variantu un nepaplašināt auditoriju? Un, piektkārt, trilingva vispār izskatās efektīgāk nekā bilingva, un tad viss iegūst savu loģisko nobeigtību: es vēršos pie Latvijas, pie Rietumiem un pie Austrumiem.
.777. Monogrāfijas teksts kā trilingva tiek ievietots Web-serverī un kļūst pieejams visā pasaulē. Kopā ar to serverī tiek ievietoti arī visi pārējie (agrākie) ar Vēras teoriju tā vai citādi saistītie teksti. Tas būtu milzīgs darbs, ja tas būtu jāsāk tikai tagad. Bet, par laimi, tas ir jau gandrīz izdarīts: tas, kas atlicis, ir tikai tāda astīte, salīdzinot ar jau paveikto – kādi 5 vai, lielākais, 10%.
.778. Kad visi šie teksti ir Internetā pieejami, mēs izvēlamies, teiksim, 100 universitātes visā pasaulē, kurās tiek lietota angļu un krievu valodas, un uzaicinām dažādus matemātikas, psiholoģijas, filozofijas un varbūt citu fakultāšu profesorus u.c. akadēmiskos spēkus ar tiem iepazīties un dot savas atsauksmes. Tādējādi JAU ar to vien visā pasaulē Vēras teorija kļūst pazīstama. Kā šos profesorus un citus spēkus atrast, to es zinu – Internetā ir dabūjamas gandrīz visas pasaules universitātes.
.779. Ievērojot varbūtējos recenzentu celtos iebildumus, monogrāfijas teksts tiek uzlabots un tad angļu eksemplārs tiek piedāvāts izdevniecībām visās valstīs, kur lieto angļu valodu, bet krievu eksemplārs attiecīgi visās valstīs, kur lietošanā ir krievu valoda.
.780. Kad monogrāfija ir publicēta šajās valstīs vai vismaz daļā no tām, diskusijas «Theorica» mērķis ir sasniegts, un Vēras teorija ir ieņēmusi tai pasaulē pienākošos vietu.
.781. Kāda tad ir Jūsu, Ekselence, loma visā šajā lietā? Nākotnē var parādīties arī citas vajadzības, bet iesākumam lūgumi Jūsu personai man ir četri:
.782.       1) Lūdzu, atrodiet tādu Web-serveri, kurā es varētu ievietot visus minētos tekstus un kur no manis par to neprasītu naudu.
.783.       2) Lūdzu, atrodiet savā apkārtnē tādu cilvēku, kurš varētu (protams, bez maksas no manas puses) palīdzēt man izgatavot kvalitatīvu trilingvas angļu eksemplāru no latviešu vai krievu oriģināla.
.784.       3) Lūdzu, palīdziet man sagādāt to grāmatu angļu izdevumus, kuras es citēju (no krievu izdevumiem) savā monogrāfijā un kuras nav pieejamas Latvijas bibliotēkās angļu valodā (tur būs pirmām kārtām Eiklīds, Ņūtons, Einšteins, Kantors, Dedekinds, Hilberts, Freids, Jungs, Šeldons u.c.).
.785.       4) Kad lieta nonāks līdz lūgumiem dažādām universitātēm dot savas atsauksmes par Internetā ievietoto monogrāfiju un citiem tekstiem, būtu vēlams, lai šie lūgumi tiktu izteikti no tik autoritatīva avota, lai tos nevarētu vienkārši ignorēt, kā to, protams, mēdz darīt ne tikai Latvijā.
.786. Tas būtībā arī ir viss, ar ko man pašam grūti tikt galā (lai gan nebūt ne pavisam neiespējami). Vai vismaz tikdaudz man Latvijas valsts var palīdzēt, kad runa ir par pasaules mēroga teoriju un pasākumu?
.787. Sacītais, protams, nenozīmē, ka es gaidītu, lai Jūs ar šiem jautājumiem nodarbotos personīgi. Jūsu rīcībā ir liels aparāts, un Jūs varat to visu kādam uzdot. No Jums personīgi es gaidu tikai principiālu lēmumu, ka tas vispār ir jādara.
.788. Šis plāns nebūt nav dažu dienu vai mēnešu jautājums. Tas ir plāns daudziem gadiem uz priekšu. Diskusijas «Theorica» oficiālais sākums būs tad, kad monogrāfijas trilingva un visi pievienotie teksti būs ievietoti Web-serverī un kad varēs griezties pie universitātēm. Tas varētu būt pēc dažiem gadiem.[7]


§50. Par Vēras teorijas nosaukumu

.789. Šeit, «oficiālās daļas» nobeigumā es gribētu vēl paskaidrot termina «Vēras teorija» etimoloģiju un piedāvāt Jums palīdzēt izvēlēties atbilstošu terminu angļu valodai.
.790. Pirmais nosaukums tam, ko tagad es saucu par Vēras teoriju, bija «teorika» – tas tika piešķirts 1979. gada vasarā (no šejienes redzams, kāpēc angļu diskusija saucas «Theorica»). Tolaik «teorika» vēl nepretendēja uz rezultātiem psiholoģijā un tika uzlūkota kā «mācība par teorijām» (galvenokārt matemātiskām). Kad šīs mācības aptvertais lauks kļuva plašāks, šāda izpratne vairs neatbilda lietu faktiskajam stāvoklim: runa nav tikai par teorijām, bet vispār par cilvēka garīgo darbību.
.791. Taču grieķu sakne, kura ir vārda «teorija» pamatā, labi derēja paplašinātu atvasinājumu veidošanai: «theōreō» – vēroju, apskatu, apdomāju (teorēma = novērojums; teorija – novērojumu kopums utt.). Latviešu sakne «vēr» ir neapšaubāmi radniecīga grieķu «theōr» – pat skan līdzīgi. Tāpēc šo sakni es arī paņēmu. «Vēra» ir vārds, kas kādreiz pastāvējis latviešu valodā[8]: vēl tagad saglabājies lokatīvs: «likt vērā, ņemt vērā». Tā ka es šo vārdu vienkārši atjaunoju mūsu valodā ar mazliet grozītu nozīmi: agrāk vēra bija «uzmanība, ievērība», bet tagad – vispār pasaules vērošanas jeb pētīšanas vai izziņas process.
.792. Pēc līdzīgiem principiem es izveidoju arī krievu terminu savai teorijai: «Веданская теория». Tas nav gluži tik skaists un asociācijām bagāts kā latviešu vārds, bet labāku neizdevās atrast, paliekot tajā pašā principu un asociāciju lokā. Sakne «вед» krieviski nozīmē: zināt, izzināt (arhaiska, poētiska sakne; modernajā stilistiski neitrālā valodā ir citas).
.793. Vajag izveidot vēl arī angļu terminu. Pagaidām es esmu apstājies pie «Watch theory». Taču tas nav sevišķi labi, jo tāds vārds angļu valodā ir. Vajadzētu atrast tādu vārdu, kura šajā valodā NAV, bet kurš tajā pašā laikā būtu vai nu tajā agrāk bijis (kā latviešu «vēra») vai arī būtu jaunveidots pēc katram valodu labi zinošam cilvēkam saprotamiem principiem (kā krievu «веданская»).
.794. Uzaicinu visus – sevišķi tos, kam angļu valoda ir dzimtā vai vismaz ļoti tuva, – nākt ar priekšlikumiem šajā ziņā.[9]



[1] Godefroid Jo. «Les chemins de la psychologie». LiègeBruxelles.
[2] Годфруа Ж. «Что такое психология». Том I. Мир, Москва, 1992.
[3] Darvins Č. «Sugu izcelšanās dabiskās izlases ceļā jeb Pielāgotāko formu saglabāšanās cīņā par dzīvību». 1859.
[4] Ābele Kārlis, Balodis Kārlis. «Čarlzs Darvins. Dzīve un mācība». A. Raņķa grāmatu tirgotavas apgādībā, Rīgā, Krišjāņa Barona ielā 27, 1930.g., 31–33.lpp.
[5] .1269. Red.piez.: Te vēl var atgādināt Einšteina vārdus: «Visi zina, ka tas nav iespējams. Bet pēkšņi atnāk viens muļķis, kurš to nezina. Viņš tad arī izdara atklājumu».
[6] Ābele Kārlis, Balodis Kārlis. «Čarlzs Darvins. Dzīve un mācība». A. Raņķa grāmatu tirgotavas apgādībā, Rīgā, Krišjāņa Barona ielā 27, 1930.g., 86.lpp.
[7] Kas bija nepareizs, nosodāms vai amorāls šajos priekšlikumos un plānos? Kaut gan formāli tie bija adresēti Valsts prezidentei Vairai Vīķei-Freibergai, taču, ievērojot viņas statusu un aizņemtību, faktiski es griezos ne pie viņas pašas, bet pie viņas vīra – informātikas (!) profesora Imanta Freiberga. Es neprasīju viņiem naudu (ko parasti prasa un kuras nekad nav). Es prasīju tikai, lai viņi ar savu morālo autoritāti atbalstītu prasību Vēras teoriju Latvijā izskatīt. Grūti precīzi pateikt, ko viņi domāja savās galviņās, bet tikai Freiberga «atbilde» bija nepārtraukta izlocīšanās, neatbildēšana, slēpšanās, bet, kad es uzstāju, tad – vēršanās pie Drošības policijas, lai ierosinātu pret mani krimināllietu (skat. {L-VVF}). Prātam pat grūti aptvert visu to morālo un garīgo kroplību, kāda valda šajā Kanādas latviešu ģimenītē, kura astoņus gadus defilēja pa Latviju un pasauli, apkaunodami gan Latvijas Valsts prezidenta krēslu, gan visu pārējo, ko vien var apkaunot.
[8] Karulis Konstantīns. «Latviešu etimoloģijas vārdnīca». II sējums. Šķirkļi «vērot», «vērā». Avots, Rīga, 1992.
[9] Drīz pēc šī teksta uzrakstīšanas es pats atradu piemērotu angļu vārdu. Tas bija «Witan» kādreiz pastāvējis un agro Viduslaiku anglosakšu tekstos lietots vārds, bet tagad izzudis; no viņa palicis tikai relikts «wit». Witan nozīmēja «prāts, padoms»; no tā Witanagemot – padomnieku sapulce pie karaļa. Tā ka Vēras teorija tagad angliski saucas Witan theory.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru