svētdiena, 2018. gada 23. decembris

ARTINT-22


Grāmata: Valdis Egle. «Mākslīgais intelekts»


Fragments no šīs grāmatas:


3. Vēras teorija un informātika


.472. Veltīts Imantam Freibergam,
informātikas profesoram
Kvebekas universitātē Monreālā


§27. Nepazīstamā operētājsistēma

1999.06.21 19:03 pirmdiena
(pēc 1 dienas, 19 minūtēm)

.473. Vēras teorijas pamatpostulāts, kā zināms, ir šāds: cilvēka garīgā darbība ir bioloģiska pašprogrammējoša kompjūtera (jeb informācijas apstrādes sistēmas, sauktas par smadzenēm) funkcionēšana. Tagad aplūkosim no kompjūteru zinātnes jeb informātikas viedokļa dažus galvenos secinājumus no šāda postulāta, kuri izrietētu, ja tāds postulāts tiktu pieņemts. Kā jau tas ir metodoloģiski pareizi pie secinājumu izskatīšanas, pašu postulātu mēs šeit nevērtējam (un tātad neapstrīdam), atstājot jautājumu par tā pieņemšanu vai noraidīšanu izlemšanai pēc citiem kritērijiem.
.474. Ja ir pieņemts šāds postulāts, tad mēs tūlīt varam raudzīties uz cilvēcisku būtni kā uz tādu materiālu sistēmu, kura darbojas zināmas reāllaika operētājsistēmas vadībā. Tad kā informātikas speciālisti mēs varam stādīt sev jautājumu: «Kā jābūt uzbūvētai šai operētājsistēmai, lai būtu novērojami visi tie efekti, kurus mēs varam novērot cilvēka darbībā?».
.475. Šeit situācija ir līdzīga tai, kādā mēs atrastos, piemēram, ja būtu saņēmuši kādu mums nepazīstamu datoru ar tajā strādājošu nezināmu operētājsistēmu (pieņemsim, to ienaidnieka valstī ir «nospēruši» mūsu valsts spiegi un nu atsūtījuši mūsu speciālistiem izpētīšanai). Kāda ir šī datora komandu (instrukciju) sistēma, mēs nezinām, programmu sākumtekstu (source texts) mums nav, deasemblēt programmas mēs nevaram... Varam tikai laist tās uz izpildi, skatīties, kā programmas izturas dažādās situācijās un domāt, kā tās tādā gadījumā varētu būt veidotas.
.476. Mūsu birojā ir daži pārāk jauni (vai, tieši otrādi, pārāk veci) līdzstrādnieki, kuri žigli ķeras pie darba un sāk pētīt: Lūk, šis te datora bloks ir taisīts no šādas vielas; lūk, kad dators izpilda šīs darbības, tad pa šo kabeli iet šādas formas impulsi, bet kad izpilda tās darbības, tad pa šo te vadu atkal iet šitādas formas viļņi... Un, ja izņem no procesora šo te mikroshēmu, tad novērojams tāds, lūk, efekts, bet kad dara šo te darbību, tad aktīvs ir šis te operatīvās atmiņas apgabals...
.477. Nenoliedzot, ka šādai mūsu līdzstrādnieku centībai varētu būt zināma nozīme, mēs tomēr laikam gan visumā skatītos uz viņu darbošanos ar smīnu. Pētot tādas lietas un krājot šāda veida ziņas, mēs gan, šķiet, varēsim uzzināt par nepazīstamās operētājsistēmas iekšējo uzbūvi visai maz. (Taču cilvēka pētīšanā psiholoģija, fizioloģija un psihofizioloģija līdz šim ir gājušas pamatā tieši pa šādu ceļu, un tas ir skaitījies «patiesi zinātnisks»; tāpēc nebūtu arī laikam jābrīnas, ka šajos pētījumos galu galā ir sasniegts tik maz, un cilvēka psihiskā darbība joprojām vēl ir «noslēpums aiz septiņām atslēgām»).
.478. Mēs paši, turpretim, esam projektējuši un taisījuši operētājsistēmas; mēs labi zinām, ka patiesībā visam tam, ko pēta mūsu centīgie līdzstrādnieki, ir pavisam nejaušs raksturs. Tikpat labi pie minētā veida darbībām aktīvs varēja būt pavisam cits operatīvās atmiņas apgabals (tas nav būtiski, kur konkrētā apakšprogramma ir novietota), tikpat labi procesora būvēšanai varēja izmantot pavisam citus materiālus, laist signālus pa citiem vadiem un citas formas impulsu veidā.
.479. Kad mēs projektējam operētājsistēmas (un citas lielas datorprogrammas), mēs rīkojamies pilnīgi pretēji. Jodana (Yourdon) «lejupejošā programmu konstruēšana»[1] mums ir elementārs un ikdienišķs instruments mūsu darbā, bez kura pārzināšanas vispār nevar skaitīties par informātikas speciālistu, un, kad mēs sākam projektēt savu sistēmu, tad mūs neinteresē ne materiāli, no kādiem būs izgatavoti datori, ne viņu instrukciju sistēmas, ne sakaru kabeļi un pat ne programmēšanas valodas. Mēs vispirms risinām visus jautājumus konceptuāli.
.480. Vadoties no sistēmai paredzētajām funkcijām, mēs (pilnīgi abstraktā līmenī) izlemjam, kādi vispār būs vajadzīgi funkcionālie bloki, kādā veidā tie savā starpā sadarbosies, kādu informāciju viens otram sūtīs (ne jau signālu līmenī, bet principiāli), kādas būs vajadzīgas datustruktūras utt. Pēc tam mēs sākam lielos funkcionālos blokus pamazām arvien vairāk konkretizēt, arvien vairāk detalizēt, arvien vairāk strukturizēt, un tikai pašās pašās beigās nonākam pie tiem jautājumiem par materiāliem, sakaru kabeļiem, impulsiem un citām detaļām (pie kam pat tad vēl šīs lietas mēs uzskatām par mazsvarīgām, kur vienu risinājumu ļoti viegli var aizstāt ar citu).
.481. Ja cilvēkam, kurš pieradis domāt šādā garā, uzdos izpētīt kādu svešu un nepazīstamu operētājsistēmu, tad gluži dabiski viņam liksies ķerties vispirms nevis pie vadu un impulsu pētīšanas, bet gan uzsākt kaut ko tādu, ko varētu nosaukt par sistēmas pārprojektēšanu. Viņš sāks domāt, kā viņš rīkotos, ja viņam vajadzētu projektēt sistēmu ar prasītajām funkcijām, kādi būtu vajadzīgi funkcionālie bloki, principiālās datustruktūras utt.; viņš sāks domāt, kuri tehniskie risinājumi ir neizbēgami (savādāk nemaz nevar taisīt, lai sistēma darbotos), un kur var būt vairāki līdzvērtīgi risinājumi (un kādi tieši). Un šķiet, ka galu galā viņam izpratne par nepazīstamo sistēmu izrādīsies daudz dziļāka nekā «vadu pētniekiem», kaut gan viņš varbūt nav darījis neko citu, kā vien sēdējis pie sava rakstāmgalda un skatījies griestos.
.482. Tieši ar šādu metodi cilvēka garīgās darbības pētīšanai pieiet Vēras teorija. Mūsu nostāju var izteikt tā: «Cilvēks? Labi, atstāsim pagaidām cilvēku mierā; viņu ir pētījuši ilgi un dikti. Atrisināsim vispirms šādu uzdevumu. Mums ir dota mehāniska lelle, – bet ļoti ļoti smalka lelle –, piepildīta ar milzīgu daudzumu visvisādu mehānismu, pilnīgi ekvivalentu visiem cilvēka orgāniem. Šai lellei galvā ir varen jaudīgs kompjūters, kura atmiņas apjoms un ātrdarbība ir pilnīgi ekvivalenti cilvēka smadzeņu attiecīgajiem parametriem. Nav tikai viena – nav operētājsistēmas šim kompjūteram. Un lūk, mums kā informātikas speciālistiem ir dots uzdevums: uzprojektēt šo operētājsistēmu tā, lai lelles darbībā būtu novērojami visi tie paši efekti, kas novērojami cilvēciskas būtnes darbībā».
.483. Mūsu rīcība, protams, būs «tīri spekulatīva». Mēs nesēdēsim laboratorijās pie mikroskopiem un oscilogrāfiem, nepētīsim encefalogrammas un psiholoģisko testu statistiskās tabulas. Mēs vienkārši nosēdīsimies pie galda, pacelsim acis pret griestiem un sāksim domāt, kādai operētājsistēmai ir jābūt galvā lellei (ērtības labad piešķirsim viņai vārdu, – nu, teiksim, Dollija) – tātad sāksim domāt, kā mums būvēt Dollijas operētājsistēmu, lai dabūtu visus tos efektus, ko priekšniecība no mums prasa.
.484. Stāsta, ka slavenais jaunzēlandiešu izcelsmes angļu fiziķis, Nobela prēmijas laureāts Rezerfords (Rutherford) reiz vēlu vakarā iegājis savā laboratorijā un ieraudzījis tur vienu savu līdzstrādnieku, kurš cītīgi darbojies. Rezerfords viņam jautājis: «Vai jūs vienmēr tik ilgi strādājat?». Jauneklis, gaidīdams uzslavu, lepni atbildējis: «Jā!». Bet Rezerfords sadrūmis un tikai noteicis: «Pilnīgi pietiek strādāt četras stundas dienā. Pārējā laikā vajag domāt».
.485. Zinātne par cilvēku ir strādājusi ļoti ilgi. Tagad nebūs par ļaunu arī mazliet padomāt.


§28. Hronikers (hronikselektors un hronikskriptors)

.486. Protams, šajā īsajā rakstā mēs nevarēsim aplūkot visu Dollijas operētājsistēmu pilnībā. Tam būtu vajadzīga liela monogrāfija, kura būtu «nepārtraukts arguments» (un varbūt pat ne viena vien). Mēs izskatīsim šeit (un konceptuālā līmenī atrisināsim) tikai dažus, pašus fundamentālākos (un, kā nespeciālistiem varbūt liekas, – pašus grūtākos un «neatrisināmākos») šādas operētājsistēmas konstruēšanas jautājumus. Konkrēti, šim rakstam pietiks, ja mēs norādīsim, kādā veidā principiāli var Dollijas operētājsistēmā iebūvēt:
1) pašprogrammēšanos;
2) apziņu un zemapziņu;
3) emocijas;
4) sapņus;
5) abstrakto domāšanu;
6) intuīciju;
7) jaunradi.
.487. Pirmām kārtām mums nāksies atzīt, ka gandrīz visa tradicionālā terminoloģija (un ar to saistītie jēdzieni, tādi kā «prāts», «domas», «jūtas», «apziņa», «zemapziņa», «Es» utt.) – nekam neder. Nu ko gan informātikas speciālists, kuram jāprojektē operētājsistēma, var iesākt ar tādiem jēdzieniem? Kompjūteros nekā tāda nav. (Tikai «atmiņa» – jā, tā gan ir). Visi šie jēdzieni (jeb, citiem vārdiem sakot, šis modelis) tikai bloķē jebkuru tālāko darbību (un tieši šī modeļa konsekventā lietošana ir bijusi par galveno iemeslu, kādēļ tas, ko mēs tagad darām, nav ticis izdarīts jau sen).
.488. Tāpēc mēs šo modeli bez liekām runām atmetīsim un rīkosimies sekojoši. Mēs nesāksim filozofēt tādā garā, ka, lūk, piemēram, «apziņa» esot principiāli jauna kvalitāte, kuru neesot iespējams reducēt uz fizioloģiskiem procesiem utt. Tā vietā mēs skatīsimies tikai uz objektīvo faktu: ar ko atšķiras tā darbība, kuru tradicionāli ir pieņemts saukt par «apzinātu», no tās darbības, kuru tradicionāli sauc par «neapzinātu».
.489. Piemēram, es atrodos savā istabā, paņemu no galda grāmatu un nolieku to plauktā. Es zinu, ka esmu to darījis, un saku, ka izdarīju to apzināti. Bet otrreiz es esmu bijis par kaut ko aizdomājies un pēkšņi ieraugu, ka grāmata, kura pirms 10 minūtēm bija uz galda, tagad atrodas plauktā. Es zinu, ka šajā laikā istabā neviena cita nebija, un tātad skaidrs, ka to tur novietojis esmu es, bet tikai «neapzināti».
.490. Tātad ar ko atšķiras objektīvie fakti abos gadījumos? Tikai ar to, ka vienā gadījumā informācija par to, kā es pildīju šo darbību (un varbūt arī par to, kā es iepriekš domāju, vai to darīt vai nē), ir tikusi ierakstīta atmiņā (un tāpēc es to varu tagad analizēt jeb «atcerēties» un «apdomāt»), bet otrā gadījumā nav tikusi ierakstīta.
.491. Līdzko jautājums ir nostādīts šādā veidā, tā attiecīgais tehniskais risinājums Dollijas operētājsistēmā vairs neizsauc ne mazākās grūtības. Mums ir Dollijas sistēmā jāiebūvē speciāls process (ja mēs to iedomājamies kā programmas darbību) vai procesors (ja iedomājamies kā fiziskas ierīces darbību), kurš regulāri fiksē atmiņā ziņas par to, kādas programmas sistēmā ir ko darījušas (nosauksim šo procesu vai procesoru, piemēram, par «hronikeru»). Tātad tās Dollijas programmu darbības, kuras viņas hronikers ir fiksējis savā «hronikā», ir «apzinātas», bet tās darbības, kuras hronikers nav fiksējis, ir «neapzinātas».
.492. Jau tīri «apriori», kā pieredzējuši programmu sistēmu projektētāji, mēs varam uzreiz pateikt, ka hronikers nespēs fiksēt savā hronikā absolūti visu, ko dara Dollijas (milzīgi daudzās) programmas. Ja mēs censtos sasniegt šādu mērķi, tad hronikers pārvērstos par milzu «audzēju», kurš «aprītu» lielāko daļu Dollijas kompjūtera resursu un pārblīvētu viņas atmiņu ar milzīgu daudzumu pilnīgi nevajadzīgas informācijas.
.493. No otras puses, tikpat droši mēs varam apriori pateikt, ka tādā sistēmā kā Dollija hronikers ir absolūti nepieciešams, savādāk Dollija nevarēs neko mācīties no savas iepriekšējās darbības pieredzes, to vēlāk analizējot – salīdzinot plānoto ar sasniegto utt.
.494. Tātad mēs redzam, ka Dollijas «prāta» dalījums «apziņā» un «zemapziņā» neizbēgami izriet no kompromisa starp šāda veida sistēmu konstruēšanas uzdevumiem un iespējām; savādākā veidā tādu sistēmu nemaz nevar uztaisīt.
.495. Pieņemsim, ka Dollijai ir jāizdara tas pats, ko mazliet augstāk tikko kā darīju es: jāpaņem no galda grāmata un jānoliek tā plauktā. Lai Dollija to varētu izdarīt, viņai, tāpat kā jebkuram kompjūteram, vispirms ir jābūt programmai, kas to realizēs: nosūtīs attiecīgā secībā attiecīgajiem muskuļiem attiecīgas pavēles. No kurienes šāda programma Dollijas galvā radīsies, to mēs aplūkosim mazliet vēlāk, bet tagad fiksēsim ko citu.
.496. Ja Dollija, tāpat kā iepriekš es, vienā gadījumā ir izpildījusi šo darbību «apzināti» (tātad fiksējot hronikā), bet otrā gadījumā «neapzināti» (tātad bez fiksācijas hronikā), tad ko mēs varam sacīt par pašām šīm programmām, kuras divas reizes pārvietoja grāmatu? (Tās bija divas dažādas programmas, jo katrreiz tās tika ģenerētas par jaunu, kaut gan no vienām un tām pašām sagatavēm). Vai abos gadījumos programmas atšķīrās stipri?
.497. Labi pārzinot programmēšanu, mēs varam droši atbildēt, ka abas programmas nevarēja principiāli atšķirties, ja jau tās izpildīja vienu un to pašu darbu ar vienu un to pašu rezultātu. Sīkas atšķirības, protams, pastāvēja, bet tās nebija saistītas ar «apziņu» un «zemapziņu», un tāda paša mēroga atšķirības būtu vērojamas arī starp divām programmām, kuras abas izpildītas «apzināti».
.498. No šādiem apsvērumiem vadoties, mēs nonākam pie secinājuma, ka «apziņas» un «zemapziņas» programmas neatšķiras principiāli, kā to domāja, piemēram, Zigmunds Freids. «Vecītis Freids» (tā viņu nosauca Einšteins[2], kad atteicās atbalstīt viņa kandidatūru Nobela prēmijai) – «vecītis Freids» pārāk maz ko zināja par reāllaika operētājsistēmām, kad būvēja savas slavenās konstrukcijas.
.499. Tagad, kad mums ir skaidra būtība tādam Dollijas funkcionālajam blokam kā hronikers, padomāsim vēl, pēc kāda principa viņš izvēlēsies, ko fiksēt un ko nefiksēt savā hronikā. Skaidrs, ka viņš nevar fiksēt un nefiksē visu, kas notiek sistēmā; skaidrs, ka jābūt tādiem (maznozīmīgiem no sistēmas pašapmācīšanās viedokļa) procesiem Dollijas «organismā», kuri hronikā netiks fiksēti vispār nekad (un par kuriem viņa tātad vispār pati neko nezinās, kamēr kādā skolā viņai par tiem nepastāstīs).
.500. Skaidrs, ka jācenšas fiksēt hronikā tos procesus, kuri ir sistēmai «svarīgi» un no kuru rezultātiem tā var kaut ko «mācīties». Tātad hronikera sastāvā (vai saistībā ar to) būs vajadzīga tāda programma vai tāds procesors, kurš nepārtraukti novērtē to vai citu Dollijas galvā notiekošo procesu «svarīgumu», izvēlas tos, kas jāreģistrē hronikā, un vai nu «pievērš hronikera uzmanību» tiem, vai arī «padod tos hronikeram ieejā». Nosauksim šo otro principiālo Dollijas programmu bloku, teiksim, par «hronikselektoru».
.501. Kā pieredzējušiem programmētājiem mums ir skaidrs, ka hronikselektoru tehniski var realizēt gan kā hronikera apakšprogrammu jeb sastāvdaļu, gan arī kā paralēlu procesu, kurš sadarbojas ar hronikeru caur kopēju lauku (izvēle starp abiem variantiem nav būtiska). Mēs pieņemsim pirmo variantu un uzskatīsim, ka hronikers sastāv no divām «pusītēm» jeb apakšblokiem. Viens izvēlas un nosaka, ko tieši ierakstīt atmiņā (hronikselektors); otrs realizē pašu ierakstīšanas procesu (nosauksim to, teiksim, par «hronikskriptoru», bet apzīmējums «hronikers» paliek tiem abiem kopā).
.502. Tālāk projektējot hronikskriptoru un detalizējot viņa darbību, mēs domāsim par to, kādā veidā fiksēt atmiņā tās vai citas lietas un kādas būs hronikera radītās hronikas datustruktūras, bet projektējot detalizētāk hronikselektoru, mēs domāsim par algoritmu, pēc kāda noteikt, ko īsti fiksēt hronikā un ko nefiksēt.
.503. Kā mēs redzējām piemērā ar grāmatu, viena un tā pati darbība var nonākt un var nenonākt hronikera «redzes lokā» (tā nenonāca tur tad, kad es biju «aizdomājies», tātad to, par ko es tajā brīdī domāju, hronikselektors bija atzinis par svarīgāku nekā grāmatas pārvietošana).
.504. Tēlaini hronikera kopējo darbību mēs varam iedomāties kā prožektora stara kustēšanos pa Dollijas galvā notiekošo procesu «džungļiem». Prožektors var apgaismot vienu vai otru lietu, bet ir daudz tādu kaktu, kur tas neiespīd nekad.


§29. Emociators (emoģenerators un emoselektors)

.505. Ir daudzkārt dzirdēts, ka kompjūters nevar izjust nekādas emocijas. Skaidrs, ka viņš to nevar – tikmēr, kamēr mēs neesam viņā šādu spēju iebūvējuši. Tāpat kā iepriekšējā gadījumā ar apziņu, paskatīsimies, kādi ir objektīvie fakti, kad cilvēks nonāk tajā vai citā emocionālajā stāvoklī. Tad mēs redzēsim, ka, piemēram, dusmas ir cilvēka gatavība uzsākt agresīvas darbības; bailes ir gatavība uzsākt bēgšanu vai citas atkāpšanās darbības utt.
.506. Piemēram, dusmu stāvoklis raksturojas ar to, ka Dollijas kompjūters ir pieņēmis vispārēju uzbrukuma stratēģiju, ir aktivizēta attiecīgā programmu grupa, un Dollija ir gatava jebkurā mirklī tās izpildīt (lai, teiksim, bārtos, sistu, kostu, skrāpētu utt.). Baiļu stāvoklis, turpretim, raksturosies ar to, ka ir pieņemta vispārēja bēgšanas stratēģija un aktivizēti tās realizācijai nepieciešamie procesi.
.507. Mums ir skaidrs, ka Dollijas galvā vispār paralēli darbosies daudz dažādu procesu. Katrs no tiem var strādāt ar dažādu intensitāti, sākot no nulles (pilnīgi izslēgts) un beidzot ar tam pieejamo maksimumu. Proporcijas starp dažādu procesu darbības intensitātēm noteiks to Dollijas sistēmas iekšējo ainu, kuru tradicionāli sauc par emocionālo ainu.
.508. Tātad, lai realizētu emocijas Dollijā, mums būs vajadzīgas divas lietas: 1) iespēja mainīt dažādu procesu darbības intensitāti; 2) aparāts, kas šo intensitātes maiņu vada, mazinot vai pavisam izslēdzot vienus procesus un ieslēdzot vai kāpinot citus. Nosauksim šo bloku, pieņemsim, par «emociatoru».
.509. Tāpat kā iepriekšējā gadījumā ar hronikeru, arī šeit mēs varam izdalīt divas atsevišķas funkciju grupas. Viena ir tieši pati Dollijas procesu intensitātes vadība (mazināt, izslēgt, ieslēgt, kāpināt). Projektējot detalizētāk, šeit mums būs jādomā par to, kādus tieši procesus vadīt, kā realizēt emociatora sakarus ar tiem, kā ietekmēt viņu intensitāti.
.510. Otra lieta ir – sekot informācijai par to situāciju, kādā Dollija pašreiz atrodas, un, vadoties no tās, izlemt, kāds tieši «emocionālais stāvoklis» ir jāorganizē (t.i. – kādu vispārējo sistēmas izturēšanās stratēģiju pieņemt). Projektējot detalizētāk, te mēs domāsim par to, pēc kāda algoritma konstatēt tās situācijas, kurās jāieslēdz bēgšanas mehānismi (bailes), agresijas mehānismi (dusmas), kad atzīt situāciju par izcili labu (prieks), kad atzīt par bezcerīgu, kaut arī tieši dotajā brīdī nekas nedraud (skumjas) utt.
.511. Tāpat kā iepriekšējā gadījumā, ja reiz mēs atšķiram funkciju grupas, tad izdalīsim arī divus atsevišķus konceptuālos apakšblokus to realizācijai emociatora sastāvā. Pirmās grupas funkcijas nodosim blokam, ko nosauksim, piemēram, par «emoģeneratoru», bet otro grupu atdosim citam blokam, kuru nosauksim, teiksim, par «emoselektoru». Tātad pašreizējā detalizācijas līmenī emociators sastāv no abiem šiem apakšblokiem.
.512. Jo smalkākus algoritmus mēs iebūvēsim emoselektorā un jo lielāks daudzums procesu atradīsies emoģeneratora kontrolē, jo lielāku daudzumu dažādu emocionālo nokrāsu un nianšu mēs varēsim dabūt rezultējošajā Dollijas uzvedībā.
.513. Tātad iebūvēt Dollijā emociju aparātu mums nav nekādu problēmu (vismaz teorētisku). Taču mēs varam jautāt: priekš kam tas bija vajadzīgs? No savas cilvēku sabiedrībā gūtās pieredzes mēs zinām, ka visumā emocionālā aparāta eksistence ietekmē cilvēka darbību negatīvi, un parasti efektīvāk darbojas tie cilvēki, kuriem izdodas savas emocijas apspiest, t.i. minimizēt šī aparāta darbību (lai gan atsevišķos gadījumos tās, protams, noder). Mēs nerunājam šeit par to, ka lielākā daļa no mums nemaz negribētu šķirties no sava emocionālā aparāta (gribētu tikai, lai tas darbotos «labi», ģenerējot pārsvarā «pozitīvās emocijas»). Mēs runājam tikai par to, vai šis aparāts bija vai nebija vajadzīgs no «tīra projektētāja» viedokļa. Citiem vārdiem sakot, vai mēs iebūvējam Dollijā emocionālo aparātu tikai tādēļ, lai atdarinātu cilvēku, vai arī tas ir obligāti nepieciešams šāda veida sistēmās?
.514. Mēs redzējām, ka emocionālā aparāta būtība ir: atkarībā no pieņemtās pamatstratēģijas aktivizēt, sagatavot nekavējošai darbībai, zināmus procesus. Šis princips mums jāatzīst par tiešām nepieciešamu, jo sistēma, kura to nedarīs, t.i. jau iepriekš nesagatavosies gaidāmajām darbībām, reaģēs daudz lēnāk. Ja cilvēkam šāda principa pielietošana bieži traucē «pareizi» reaģēt, tad tas nozīmē, ka viņa emoģeneratora darbības algoritms neatbilst tādas reaģēšanas mērķiem, kuru (no «racionālās domāšanas» viedokļa) viņš atzīst par «pareizu»: paaugstinātā gatavībā tiek novesti nevajadzīgi, «nepareizi» procesi.
.515. Šāda neatbilstība starp emocionālā aparāta un «racionālās domāšanas» mērķiem un algoritmiem, cilvēkam, protams, ir izveidojusies vēsturiski: bija laiks, kad cilvēka dzīvnieciskajiem senčiem «racionālais aparāts» vēl neeksistēja, un emocionālais aparāts tad bija vienīgais reakciju ģenerācijas līdzeklis. Salīdzinot ar vēlāko «racionālo aparātu», tas darbojās pēc samērā vienkāršiem principiem jeb algoritmiem, galvenokārt egoistiskiem, taču tādiem, kas neapšaubāmi sekmēja indivīda izdzīvošanu cīņā par eksistenci.
.516. Tātad, projektējot Dollijas operētājsistēmu, mums ir izvēle: vai nu sekot cilvēka piemēram un iebūvēt viņā emocionālo aparātu tikpat egoistiskā kārtā, vai arī pieskaņot to kaut kādiem «racionālās domāšanas» mērķiem.



[1] Yourdon Edward. «Techniques of program structure and design». Prenticle-Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey, 1975.
[2] Пайс А. «Научная деятельность и жизнь Альберта Эйнштейна». Наука, Москва, 1989., 485.lpp.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru