Fragments
no šīs grāmatas:
26. Atbilde uz recenziju
§97.
Atbildes sākums profesoram Tambergam
1999.09.13 16:03 pirmdiena
(pēc 4 dienām)
.1531. Vispirms pateiksimies
profesoram Tambergam par ziedoto laiku un par vispārīgo atbalstu, kas ir
pirmais no Latvijas zinātnieku aprindām nākušais. Personīgā sarunā Tamberga
kungs man teica pat tā: «Vēras teorijai ir tiesības uz eksistenci, – par to es
stāvu un krītu; jautājums ir tikai par to, kā tā izskatās pasaules zinātnes
kontekstā».
.1532. Tādējādi profesors Tambergs bija
pirmais Latvijas zinātnieks, kurš atzina Vēras teorijas tiesības uz eksistenci,
kā arī nepieciešamību to «kvalificēti un atbilstoši novērtēt» {.1516}. Kas
attiecas uz «pasaules zinātnes kontekstu», tad, protams, – tas ir jāpaskatās,
un mēs to pamazām arī darām.
.1533. Nevajag aizmirst, ka profesora Tamberga
recenzija ir uzrakstīta tikai par «Lases» 1.laidienu, un tagad, kad tā tiek
ievietota 4. laidienā, daudz kas tur ir jau novecojis: sen jau «Lasē» ir
publicēti plaši materiāli par psiholoģiju, kontinuuma problēmas iztirzājumi
utt. Šeit šīs jau aktualitāti zaudējušās vietas neskarsim, bet pievērsīsimies
tiem recenzijas momentiem, kuri vēl joprojām ir aktuāli.
.1534. Profesors Tambergs iesāk ar manas
teorijas atstāstījumu. Tā ir ļoti pareiza pieeja – dažās seno filosofu skolās
tas bija pat likums: vispirms vajadzēja atstāstīt sava pretinieka uzskatus un
tikai tad, ja pretinieks atzina, ka tie atstāstīti pareizi, oponents ieguva
tiesības šos uzskatus apstrīdēt.
.1535. Jūsu, Tamberga kungs, atstāstījumu es
atzīstu par samērā pareizu un, ja mēs atrastos kādā no tām filosofu skolām, tad
tiesības apstrīdēt manu teoriju es Jums dotu. Tas ir samērā rets gadījums, jo
parasti oponenti atstāstīt manis teikto nespēj – un tad aizrautīgi uzbrūk man.
Bet tie, kuri atstāstīt var, nezin kādēļ nekad neuzbrūk, – tāpat kā Jūs. Te
pastāv kaut kāda noslēpumaina likumsakarība.
.1536. Tomēr arī Jūsu atstāstījumā ir dažas
neprecizitātes, kuras mēs tagad izskatīsim – ne aiz iedzimta pedantisma, bet
tādēļ, ka dažiem no šiem momentiem var būt ļoti liela nozīme kontinuuma problēmas
un citu lietu izpratnē.
§98.
Primārās un sekundārās lietas Vēras teorijā
.1537. Neprecīzs ir viss punkts {.1471}. Jūs
tur rakstāt, ka es: «...visus matemātikas pamatjēdzienus un operācijas
atvasinot kā sekundāras un izrietošas tikai no šī modeļa». Ko te nozīmē
vārds «sekundāras»: – vai tas nozīmē to pašu, ko manā tekstā, vai kaut ko citu?
Šī neskaidrība var radīt lasītājam jucekli. Vēras teorijā jau gadu desmitiem
ilgi tiek strikti nošķirtas divas lietas, vienu no kurām apzīmē ar vārdu
«primārs» (algoritms, kopa utt.) un otru ar «sekundārs» (algoritms, operācija
u.c.).
.1538. Primāras ir darbības ar pašām kopām. Ja
Jūs, piemēram, iedomājaties sešus ābolus un tad, tāpat domās, sadalāt tos divās
apakškopās – pa trim sev un man –, tad Jūsu galvā ir nostrādājušas primārās
programmas: tās uzbūvēja sešu ābolu nomināliju Jūsu smadzenēs, darbojoties ar
šo nomināliju, tās izpildīja (primāro) dalīšanas operāciju, iegūstot divas
atsevišķas kopas (Jūsu āboli un mani āboli).
.1539. Turpretī, ja Jūs paņemat zīmuli un rakstāt
uz papīra: «6/2=3», tad Jūsu galvā nostrādā pavisam cita rakstura programmas,
kuras Vēras teorijā saucas par sekundārajām. Jo tālāk Jūs iedziļināsieties
matemātikā, jo vairāk Jums nāksies darboties ar zīmuli un papīru, ar ciparu un
funkciju zīmēm (tātad ar sekundāro aparātu). Bet kaut kādu tur ciparu
rakstīšana uz papīra varēs būt Jums noderīga tikai tāpēc un tikai tikmēr, kamēr
saglabāsies atbilstība starp primārajām un sekundārajām darbībām. Šī atbilstība
bija labi saskatāma piemērā ar sešiem āboliem, bet tālāk tā kļūst arvien grūtāk
ieraugāma ar netrenētu aci. (Un rezultātā cilvēki pazaudē priekšstatu par
matemātikas būtību).
.1540. Tāpēc, ja tiek lietota Vēras
terminoloģija, tad nav pareizi teikt, ka (matemātiskās) operācijas tiek
atvasinātas «kā sekundāras un izrietošas tikai no Vēras modeļa».
§99.
Kopas jēdziena sakrišana matemātikā un Vērā
.1541. Otrs tajā pašā punktā {.1471} skarts
ļoti būtisks moments ir izteikts Jūsu vārdos par to, ka, jūsuprāt, kopas
izpratne Vēras teorijā «atšķiras no kopas jēdziena izpratnes tradicionālajā
matemātikā». Šis jautājums ir fundamentāls. Ja Vēras teorijā kopas jēdziens
atšķiras no matemātikā lietotā, tad Vēras teorija un matemātika ir divas
pilnīgi dažādas lietas, divas dažādas «spēles» – kā šahs un dambrete –, un
Vēras teorijai nav nekāda sakara ar matemātiku.
.1542. Tāda jau gandrīz 20 gadus ir, piemēram,
«Kantoriānas» diskusijā Ķikusta sludināta tēze: «Valda Egles teorijai nav
nekāda sakara ar matemātiku, un tāpēc nekādi viņa spriedumi matemātiku
principiāli nevar skart».
.1543. Pareizs domāšanas ceļš, turpretim, ir
šāds: Jūs – līdz ar mani – pieņemat, ka Vēras teorijā un matemātikā
kopas izpratne IR viena un tā pati (tikai dažādos vārdos – modeļos –
aprakstīta). Tas būtībā ir tas pats Vēras pamatpostulāts: «smadzenes ir
kompjūters». Līdzko šāds pieņēmums ir izdarīts (postulāts pieņemts), tā uzreiz
rodas vajadzība izskaidrot, kādā ceļā smadzenes (tātad kompjūters) var dabūt,
piemēram, kontinuuma kopas jēdzienu un domāt par to. Tas, kas Jums liekas
nesakrītam ar tradicionālo jēdzienu, ir Vēras teorijas atbilde uz tikko kā
deklarēto problēmu. Vēras teorija atbild: lai smadzenes (tātad kompjūters)
spētu domāt par kontinuuma kopu, viņā ir jābūt tādām un tādām programmām, un
tām jādarbojas tā un tā.
.1544. Skaidrs, ka pirmajā acu uzmetienā Jums
tas izskatīsies savādāk nekā tradicionālajā matemātikā, jo tur taču ne par
kādām smadzeņu programmām runa nebija. Taču īstenībā šī atšķirība ir tikai
izpratnes dziļumā. Tradicionālajā matemātikā redz tikai «aisberga virsotni», kamēr
es parādu arī visu «zemūdens daļu». Neviens no tradicionālajiem matemātiķiem
(ieskaitot Ķikustu) nezina, kā piespiest lelli Džimmiju vai Dolliju[1]
domāt un spriest par kontinuumu. Bet es to zinu – un stāstu. Tā ir tā faktiskā
atšķirība.
.1545. Tātad kopas jēdziena sakrišana Vēras
teorijā un tradicionālajā matemātikā ir postulāts (vai arī pamatpostulāta
tuvākās sekas – kā nu to formulēsim) un pati par sevi nav apstrīdama (t.i. –
šīs sakrišanas apstrīdēšana nozīmē neko citu, kā vien atteikšanos no pamatpostulāta).
.1546. Protams, atteikties no postulātiem
drīkst; piemēram, kad mēs postulātu, ka Saule riņķo ap Zemi, aizstājam ar
postulātu, ka Zeme riņķo ap Sauli. Bet tad, ja mums ir zinātniska domāšana, mēs
varam pateikt, kādēļ otrais postulāts ir «labāks», kādus faktus nav iespējams
izskaidrot pie pirmā postulāta.
.1547. Analoģiskā veidā drīkst atteikties arī
no Vēras pamatpostulāta (un tātad no kopu jēdzienu sakrišanas Vēras teorijā un
matemātikā), bet tad ir jāparāda, kādus tieši faktus (šajā gadījumā – matemātiskus)
nav iespējams izskaidrot, pieņemot Vēras pamatpostulātu un tālāk pieņemot to,
ka «tradicionālās matemātikas» kopas «īstenībā» ir tieši tas, ko par tām stāsta
Vēras teorija.
.1548. Lūk, šīs (būtībā tik vienkāršās) lietas
20 gados tā arī nespēja aptvert «Kantoriānas»[2]
varoņi Podnieks, Ķikusts un pārējie.
.1549. Un trešā lieta, kas jāprecizē punktā
{.1471}, ir Jūsu izteiciens «galu galā V. Egle nonāk līdz tradicionālajai
matemātikai». Precīzi būtu jāsaka: «...nonāk līdz tradicionālajā matemātikā
aplūkotajām lietām», jo savādāk lasītājs var nodomāt, ka es nonāku arī pie
tradicionālajā matemātikā lietotās pieejas (un līdz ar to neko jaunu neesmu
devis).
§100.
Šerloka Holmsa deduktīvā metode
.1550. Punktā {.1473} manis teiktais par
formālā pierādījuma un kvantuālo situāciju attiecībām ir atstāstīts visumā
precīzi un pareizi (izņemot vienu: kvantuālās situācijas nosaka matemātiskā
fakta eksistenci nevis Vēras teorijā, bet gan reālajā pasaulē, saskaņā ar Vēras
teoriju). Taču man gribētos, izmantojot šo izdevību, papildināt sacīto ar
dažiem apsvērumiem, kurus grāmatā LASE1 neminēju, lai pārāk nenovirzītos no
kursa.
.1551. Runa ir par vispār loģikas, spriedumu
un pierādījumu lomu un būtību. Tradicionālajā matemātikā (un arī daudzās citās
nozarēs) valda uzskats, ka pie patiesa secinājuma var nonākt loģisku spriedumu
ceļā. Lai izdarītu šādus pareizus spriedumus, vajag ievērot zināmus likumus,
zināmas kārtulas, kurus cilvēki jau vismaz trīstūkstoš gadus cenšas
«atkailināt», padarīt pēc iespējas skaidrākus, precīzākus, viennozīmīgākus.
Aristotelis tos centās formulēt siloģismos, Frēge pūlējās fiksēt ar
matemātiskās loģikas zīmēm utt. Šādu «pareizu» spriedumu virkne saucas par
pierādījumu, un pierādījums, saskaņā ar tagad (sevišķi matemātikā) dominējošo
paradigmu, ir augstākais patiesības kritērijs.
.1552. Taču, ja mēs sākam domāt par to, kā
iebūvēt domāšanu lellē Dollijā (un ja pa šo ceļu aizejam jau drusku tālāk par
pašiem pirmajiem soļiem), tad mēs redzam, ka formālajai loģikai, visiem šiem
«atkailinātajiem» Aristoteļa un Frēges likumiem un paņēmieniem nemaz nav un arī
nevar būt tik liela loma, kādu tiem piešķir tradicionālajā zinātnē.
.1553. Nav iespējams iebūvēt Dollijā
domāšanu, izmantojot tikai šos viņu «loģiskos likumus». Visi šie «loģikas
likumi» ir diezgan tāls domāšanas produkts (un principā neobligāts), kamēr
pamatā ir pavisam pavisam kas cits, un proti: MODELIS, priekšstats.
.1554. Aplūkosim pirmo prātā ienākušo
piemēru: pieņemsim, ka Dollijai gribas dzert; viņa atrodas viesos, puķu dārzā
draudzenes mājas priekšā un domā redzējusi aiz mājas aku, pie kuras varētu
padzerties. Otra viešņa, Mollija, turpretim, apgalvo, ka aiz mājas nekādas akas
neesot (pati saimniece ir kaut kur aizgājusi, un viņai to nav iespējams
pavaicāt).
.1555. Skaidrs, ka aiz mājas aka vai nu ir,
vai nav, «tertium non datur», trešā izslēgtā likums utt. Bet tikai visai
šai loģikai nebūs nekādas lomas, kad mēs taisīsim programmas, kuras ļautu
Dollijai izkļūt no šīs situācijas. Šīs programmas īstenībā vienkārši izmantos
divus apkārtnes modeļus: vienu, kurā aka aiz mājas ir, un otru, kurā akas aiz
mājas nav. Dollijas programmu uzdevums būs: izstrādāt (uzbūvēt sev galvā) šos
divus modeļus un tad izlemt, pēc kura no tiem tālāk vadīties.
.1556. Pieņemsim, ka Dollija pieceļas
no šūpuļkrēsla, apiet apkārt mājai un paskatās, ir tur aka vai nav. Kas tagad
ir noticis? Dollija tiešā, vizuālā ceļā (caur gaismas frekvenču diapazona
elektromagnētisko lauku) uzbūvēja sev galvā pareizu apkārtnes modeli.
.1557. Tagad pieņemsim, ka Dollija no
šūpuļkrēsla nepiecēlās, bet toties trešajā krēslā blakus Dollijai un Mollijai
sēdēja misters Šerloks Holmss. Kūpinādams slaveno pīpi un lietodams savu
deduktīvo metodi, viņš secināja, ka aiz mājas aka ir, jo: 1) viņš bija
pamanījis un ievērojis, ka pirms pusotras stundas no tās puses atnāca dārznieks
ar pilnu lejkannu rokā; 2) pirms 45 minūtēm uz to pusi aizgāja kalpone, pēc tam
aiz mājas bija dzirdama vinčas čīkstoņa un kalpone atgriezās ar nošļakstītu
priekšautu; 3)... utt.
.1558. Ar vārdu sakot, vecais misters Holmss kārtējo
reizi demonstrē savas spējas, Dollija un Mollija ir sajūsmā, bet ceturtajā
krēslā sēdošais doktors Vatsons kaut ko cītīgi pieraksta savā kladē.
.1559. Kas notika mistera Holmsa galvā no
Vēras teorijas viedokļa, kad viņš veica šo savu kārtējo brīnumdarbu? Viņš
uzbūvēja apkārtnes modeli, vadoties no dažiem citiem modeļiem: no tā modeļa,
kurā figurē dārznieks, no tā, kurā figurē kalpone utt.
.1560. Šis piemērs tikai
ilustrē vispārīgu Vēras teorijas tēzi: jebkurš pierādījums ir modeļa būvēšana
tādos apstākļos, kad šo modeli nevar uzbūvēt tiešākā ceļā. Arī tiesā, kad
zvērinātajiem jāizlemj, vai apsūdzētais ir vai nav vainīgs, viņi, vadoties no
dažādiem citiem modeļiem («pierādījumiem»), cenšas izstrādāt galveno modeli: kā
notika noziegums un vai apsūdzētā persona tur piedalījās vai nē. Arī Kantors,
kad viņš izved diagonālo procesu un atrod, ka ir atrasts jauns skaitlis, kura
nav starp sanumurētajiem, būvē modeli: modeli, saskaņā ar kuru iracionālo
skaitļu ir bezgalīgi daudz vairāk nekā racionālo; modeli, saskaņā ar kuru
pastāv vismaz divi bezgalību apjomi (skaitāmais un kontinuums) – utt.
.1561. Taču vienas un tās pašas lietas modeļi
var tikt uzbūvēti dažādos ceļos. Dollija varēja piecelties no šūpuļkrēsla un
bez visiem Holmsa spriedumiem pati paskatīties, ir aiz mājas aka vai nav.
Iztiesājamā nozieguma norises modelis arī ir problēma tikai priekš tiesnešiem
un zvērinātajiem; aculieciniekam šeit nekāda pierādījumu izsvēršana nav
vajadzīga, jo viņš tiešā veidā zina, kā tas viss notika.
.1562. Tagad padomāsim, kuram modelim atdot
priekšroku, ja izrādās, ka deduktīvā ceļā uzbūvētais un tiešā ceļā iegūtais
situācijas modeļi atšķiras. Piemēram, Holmss ar savu spožo prātu ir secinājis,
ka aka aiz mājas ir, bet Dollija aiziet un paskatās – nav! Skaidrs, ka tādā gadījumā
priekšroka dodama tiešā ceļā gūtajiem modeļiem, jo, deduktīvi būvējot modeli,
ir ļoti viegli pieļaut kaut kādas neprecizitātes, kaut kur kļūdīties utt.
Piemēram, varēja izrādīties, ka dārznieks atnesa pilno lejkannu nevis no akas,
bet no baļļas, pilnas ar vecu, rāvainu ūdeni. Kalpone gāja nevis pie akas, bet
nošļakstīja priekšautu, pārlejot pagrabā paniņas, un vinča šajā brīdī čīkstēja
kaimiņu sētā viņpus žoga.
.1563. Tāda pati situācija ir arī matemātikā.
Tikai tradicionālajā matemātikā nepastāvēja ceļi, kā tiešā veidā būvēt
attiecīgos modeļus (jo nebija zināms matemātikas patiesais priekšmets), tāpēc
pierādījums bija vienīgā iespēja. Bet, ja pieņem Vēras pamatpostulātu, ka
smadzenes ir kompjūters, ka visu matemātiku ir radījis šis kompjūters, un ja ir
skaidrs, kādas tieši smadzeņu programmas ir bijušas iesaistītas šajā lietā, tad
parādās iespēja būvēt situācijas modeļus ne tikai pierādījumu ceļā, bet arī
daudz tiešākā veidā – izejot no šo programmu darbības aplūkošanas.
.1564. Paņemsim šādu datorprogrammu (nosauktu
par «ODDAB»), kas uzrakstīta Borland Pascal programmēšanas valodā:
.1565.
Program ODDAB;
Uses Crt, Dos, Doxa;
Var n: word; FileA : text; FileB : text;
Begin
Assign ( FileA, 'C:\aaa.pop' );
Rewrite ( FileA );
Assign ( FileB, 'C:\bbb.pop' );
Rewrite ( FileB );
for n := 1 to 65535 do
begin
if Odd (n) then Writeln ( FileA, Strin (n) )
else Writeln ( FileB, Strin (n) );
end;
Close ( FileA );
Close ( FileB );
End.
.1566. Pat neizpildot šo programmu, es varu
pateikt (un jebkurš pietiekoši kvalificēts programmētājs var pateikt), ko tā
darīs. (Funkcija «Odd» nosaka, vai arguments ir pāra vai nepāra skaitlis;
funkcija «Strin» pārvērš skaitli (īstenībā, protams, notāti) no binārās formas
drukājamā veidā; pārējās procedūras organizē failu izvadu).
.1567. Šī programma ierakstīs diska C saknes
direktorijā divus failus: «aaa.pop» un «bbb.pop», pie kam vienā no tiem
sarakstīs visus pārskaitļus līdz 65535, bet otrā – visus nepārskaitļus. Abi šie
faili reāli nekur neeksistē (jo programma nav izpildīta), bet par abiem failiem
mēs varam izdarīt zināmus secinājumus kā par programmas ODDAB potenciālajiem
produktiem (t.i. – uzbūvēt sev galvā programmas ODDAB izpildīšanas rezultātu
modeli; paplašinājums «pop» nozīmē «potenciāls produkts»). Šajos secinājumos
(šajā modeļa būvēšanā) es neizmantoju nekādus «loģiskus pierādījumus» viņu
matemātiskajā izpratnē. Es izmantoju vienkārši savas zināšanas par programmām
vispār un konkrēti par šo programmu.
.1568. Tieši tāpat, ja es zinu, kādas
programmas strādā smadzenēs, tad es varu izdarīt secinājumus par to, ko šīs
programmas izdarīs (par viņu potenciālajiem produktiem), neizmantojot nekādus
«loģiskos pierādījumus» viņu matemātiskajā izpratnē, bet gan balstoties
vienkārši uz savām zināšanām par programmām vispār un par tām konkrētajām
programmām, par kurām ir runa. Līdz ar to es būšu uzbūvējis sev galvā šo
programmu izpildīšanas rezultātu modeli.
.1569. Šādas zināšanas par šo programmu
potenciālo darbību (t.i. šīs darbības rezultātu modelis) Vēras teorijā saucas
par kvantuālo situāciju. Programmai ODDAB kvantuālā situācija ir šāda: divi
faili (arī fails ir kopa) diska C saknes direktorijā; vienā atrodas pārskaitļu,
otrā nepārskaitļu notātes.
.1570. Tagad, ja ir pieņemts Vēras
pamatpostulāts un tā rezultātā mēs uzskatām, ka matemātikas kopas un attiecīgo
smadzeņu programmu radītās kopas ir viens un tas pats, tad mums ir iespēja
būvēt lietas apstākļu modeļus divos ceļos: 1) izejot no smadzeņu programmām un
aplūkojot tās kvantuālās situācijas, kuras šīs programmas potenciāli radīs; 2) un
Šerloka Holmsa garā ar deduktīvo metodi caur pierādījumiem.
.1571. Ja abi ceļi dod vienu un to pašu
rezultātu (kā tas bija Hipāzija teorēmas gadījumā), tad problēmu nav. Ja,
turpretim, abi ceļi dod dažādus rezultātus, dažādus lietas apstākļu modeļus, tad
priekšroka dodama kvantuālajām situācijām, nevis matemātiskajam pierādījumam.
Šajā gadījumā pierādījumā ir bijusi kļūda un, salīdzinot kvantuālo situāciju ar
matemātisko pierādījumu, viegli var atklāt, kur tieši bija kļūda. (Dārznieks
patiesībā smēla ūdeni no baļļas; kalpone īstenībā pagrabā pārlēja paniņas).
.1572. Konkrēti, visos «Kantora teorēmas»
gadījumos tās pierādījumos ir kļūdas (un attiecīgajos manos sacerējumos tiek
parādīts, kādas tieši kļūdas). Kvantuālās situācijas dod pareizāku, precīzāku
lietas patieso apstākļu modeli; Kantora uzbūvētais modelis ir dabūts ar
neprecīziem secinājumiem, izejot no neprecīziem starta modeļiem.
.1573. Tādas ir attiecības starp kvantuālajām
situācijām un matemātiskajiem pierādījumiem, ja mēs šo jautājumu aplūkojam detalizētāk,
nekā tas bija izdarīts grāmatā LASE1.
.1574. Punktā {.1476} izteicienā «V. Egle
atrod, ka, šīs teorēmas pierādījumos izmantojot iracionālo skaitļu teorijas
Veierštrasa un Dedekinda modeļus, kvantuālās situācijas atšķiras no
tradicionālajā matemātikā izmantotajām» – šajā izteicienā ir divas
neprecizitātes. Pirmkārt, atšķirība pastāv nevis starp Dedekinda (vai
Veierštrasa) modeli un tradicionālo matemātiku, bet gan starp tradicionālo
matemātiku un tām kvantuālajām situācijām, ar kurām Vēras teorijā tiek aizstāti
klasiskie Dedekinda un Veierštrasa modeļi.
.1575. Otrkārt, nav pareizi teikt, ka
tradicionālajā matemātikā tiek izmantotas kvantuālās situācijas: šis termins ir
specifisks Vēras teorijas termins, lai apzīmētu situācijas smadzeņu programmu potenciālajos
produktos. Tradicionālajā matemātikā smadzeņu programmas vispār netiek
aplūkotas, viņu potenciālie produkti nefigurē, un līdz ar to vispār nav nekādu
kvantuālo situāciju šī jēdziena Vēras izpratnē. Tradicionālajā matemātikā
pastāv tikai Vēras kvantuālo situāciju ekvivalenti, kuri ir vai nav tas pats,
kas kvantuālās situācijas, atkarībā no tā, ir vai nav pieņemts Vēras
pamatpostulāts. (Iespējams, ka agrākos darbos, kad šī nostāja vēl nebija
izkristalizējusies, es pats esmu lietojis šo terminu no tagadējā viedokļa
neprecīzi).
§101.
Kontinuuma problēma
.1576. Punktā {.1477} Jūs runājat par
Kontinuuma problēmu, kuras atrisinājums vēl nebija publicēts grāmatā LASE1.
Tagad tas ir publicēts, bet gribētos vēlreiz visu te precizēt.
.1577. Jūsu pieminētajā manā zemsvītras
piebildē bija teikts, ka Kontinuuma problēma «oficiālajā zinātnē» skaitās
neatrisināta tās sākotnējā formulējumā, bet nebija teikts, ka es to esmu
atrisinājis tās sākotnējā formulējumā (tās ir divas dažādas lietas).
.1578. Pēc tagadējās «oficiālās zinātnes»
uzskata Kontinuuma problēmu atrisināja Pols Koens (Cohen) 1963.gadā, bet tikai
ne tās sākotnējā formulējumā (tāpēc es nevarēju vienkārši pateikt, ka problēma
ir joprojām neatrisināta, bet vajadzēja pieminēt to «sākotnējo formulējumu»).
Koena atrisinājums ir tāds: var pieņemt, ka starp skaitāmo bezgalību אּ0
un kontinuuma bezgalību c pastāv vēl citas bezgalības, un var pieņemt,
ka nepastāv – neviens no šiem pieņēmumiem nenovedīs pie pretrunām. Un šis
atrisinājums ir dots aksiomatizētajai kopu teorijai, bet ne Kantora
«intuitīvajai» teorijai.
.1579. Arī manu atrisinājumu nevar
nosaukt par atrisinājumu problēmas «sākotnējā formulējumā» (vismaz es pats tā
nesaku), jo visa tā jēdzienu sistēma, kuru lietoja Kantors savā «sākotnējā
formulējumā», Vēras teorijā netiek saglabāta negrozītā veidā, bet gan tiek
aizstāta ar zināmām kvantuālajām situācijām (kuras, tikai pieņemot Vēras
pamatpostulātu, tiek atzītas par tās pašas «Kantora lietas» precīzāku modeli).
.1580. Ja ir pieņemts Vēras pamatpostulāts un
minētās kvantuālās situācijas atzītas par «Kantora bezgalību» precīzāku modeli,
tad, analizējot šīs situācijas, viegli redzēt, ka Kantors varēs izvest savu
diagonālo procesu (un tādējādi konstatēt bezgalības apjomu, lielāku par
skaitāmās kopas apjomu) tad un tikai tad, ja viņa pētāmajā kopā paši elementi
būs bezgalīgi.
.1581. Tātad bezgalības אּ0 apjoms
ir apjoms bezgalīgai kopai ar galīgiem elementiem, bet kontinuuma apjoms c
ir apjoms bezgalīgai kopai ar bezgalīgiem elementiem. Atstāsim malā (visai absurdo)
situāciju, kad vienas dimensijas bezgalība ietekmē otras dimensijas bezgalības
apjomu, un uz brītiņu pieņemsim šo Kantora modeli.
.1582. Tādā gadījumā Kontinuuma problēma
izskatās šādi: jautājums par to, vai starp אּ0 un c apjomiem
pastāv vēl kaut kādi bezgalību apjomi, ir jautājums par to, vai starp galīgiem
elementiem un bezgalīgiem elementiem vēl var vai nevar kaut kādu apjomu vidū
iespraust.
.1583. Vēras teorija ir atrisinājusi
Kontinuuma problēmu caur to, ka vispār ir radīts visu šo lietu un viņu apstākļu
precīzāks modelis attiecīgo kvantuālo situāciju veidā, un šos jautājumus tagad
var izskatīt no pilnīgi jauna viedokļa. Protams, – ja vien pieņem Vēras
pamatpostulātu, ka šīs kvantuālās situācijas īstenībā arī ir tas pats, ar ko
nodarbojās Georgs Kantors un viņa sekotāji.
.1584. Ja uzskata, ka tas nav tas pats, tad
Vēras teorijai nav nekāda sakara ar Kantora kopu teoriju. Tāpat kā Kopernika
sistēmai nav nekāda sakara ar Ptolemaja sistēmu, ja atzīstam, ka planētas ir
tikai tās zvaigznes, kuras riņķo ap Zemi, bet tie objekti, kas riņķo ap Sauli,
ir pavisam kaut kas cits.
§102.
Vēras teorijas pretenzijas matemātikā
.1585. Punktā {.1478} Jūs sakāt, ka Vēras
teorija «pretendē vismaz uz diviem būtiskiem sasniegumiem (Kantora teorēmā
un kontinuuma problēmā), kur šīs teorijas rezultāti atšķiras no tradicionālajā
matemātikā līdz šim iegūtajiem». Arī to man gribētos precizēt.
.1586. Īstenībā Vēras teorijas
pretenzija matemātikas laukā ir lielāka. Vispirmām kārtām tā pretendē uz to, ka
pirmoreiz pasaules vēsturē ir parādījusi patieso matemātikas zinātnes
priekšmetu: matemātikas priekšmets ir smadzeņu programmu kvantuālās situācijas
(likumsakarības tajās) saistībā ar sekundārajiem (rēķināšanas) algoritmiem.
.1587. Tā ir tikpat fundamentāla ideja
(modelis), kā, piemēram, Kopernika sistēma pretstatā Ptolemaja sistēmai vai
mikrobioloģijā atziņa par to, ka slimības izraisa mikroorganismi. Tas ir tāpat,
kā ja es būtu izvirzījis šo ideju, sagatavojis mikroskopu un tagad teiktu
medicīnas pētniekiem: «Ņemiet šo aparātu, skatieties tajā un meklējiet, kādi
baciļi izsauc kādas slimības!». Pat ja es pats nebūtu atklājis nevienu konkrētu
mikroorganismu, arī tad pati ideja, pati pieeja, pats modelis vien jau būtu
fundamentāls sasniegums. Ja pie tā klāt es arī pats vēl būtu atklājis, teiksim,
tuberkulozes nūjiņas un sifilisa spirohetas, tad tas būtu tikai piedeva pie
sākotnējā.
.1588. Tāpat arī matemātikā – toreiz, daudzus
gadus atpakaļ, es teicu matemātiķiem: «Lūk, fundamentāla ideja; lūk, patiesais
matemātikas zinātnes priekšmets! Ņemiet šo ideju, strādājiet ar to; jūs esat
profesionāļi, tas ir jūsu lauciņš, skatieties paši, kas atklāsies tajā vai citā
vietā!».
.1589. Nu, Jūs jau labi zināt, ka par atbildi
viņi mani izsmēja. Tas, ka es arī pats, – nebūdams profesionālis matemātikā, –
ar šī modeļa palīdzību atklāju divas Jūsu minētās atšķirības (t.i. kļūdas
tradicionālajos pierādījumos un modeļos) – tas visumā ir sīkums. Ja Vēras
teorijas gaismā izrevidētu visu matemātiku, tad laikam gan ne tas vien
atklātos.
.1590. Es arī tagad joprojām uzskatu, ka tas
nav mans pienākums, – rakņāties pa «matemātikas dārzu»; tas ir pašu matemātiķu
pienākums – ņemt Vēras teoriju savā arsenālā un strādāt ar to. Ir simtiem jaunu
darboņu, disertantu un aspirantu, kas meklē sev zinātniskās tēmas, – lai viņi
ar to nodarbojas, lai taisa disertācijas un publikācijas; tāds darba
lauks izplešas, tādas iespējas paveras: jauns, fundamentāls virziens...
(Ak, muļķi, muļķi!).
§103.
Vēlreiz par aksiomātiskām teorijām
.1591. Pirms ķerties pie fizikas un citām
lietām, pabeigsim ar matemātiku. Jūs atgriežaties pie tās punktā {.1506} un
rakstāt: «ir jāsalīdzina «tradicionālās matemātikas» (aksiomātiskās kopu
teorijas) un «matemātikas Vēras teorijas izpratnē» rezultāti».
.1592. Šie vārdi liecina, ka Jūs tomēr neesat
līdz galam izpratis to, kas bija tik sīki izrunāts grāmatiņā LASE1.
«Tradicionālā matemātika» (tas viņas gabaliņš, kurš attiecas uz Kantora
teorijām) un «aksiomātiskā kopu teorija» NAV (!) viens un tas pats, kā
tas ir Jūsu citātā.
.1593. Ne jau velti es grāmatā LASE1 tik daudz
runāju par aksiomām, par «siņjoru Džuzepi» {REVIS.325}
utt. Skaitļi (un arī Kantora kopas un to teorijas) tika ievesti matemātikā bez
kādām aksiomām. ŠIE priekšmeti tieši arī ir «tradicionālā matemātika» –
un TIE ir jāsalīdzina ar Vēras teoriju. Abām šīm mācībām īstenībā ir
viens un tas pats reālais priekšmets (ja pieņem Vēras pamatpostulātu). Tās ir
divas teorijas par vienu un to pašu objektīvo lietu (kā, piemēram, Ptolemaja un
Kopernika sistēmas ir divas teorijas par planētu kustību). Taisni tāpēc un
tikai tāpēc tās var un vajag salīdzināt.
.1594. Turpretī aksiomātiski var pasludināt
jebkādu sistēmu. Ja šīs sistēmas īpašības sakrīt ar to skaitļu un to kopu īpašībām,
kurus cilvēki izstrādāja gadu tūkstošu laikā, – tad labi, tad tā ir vienkārši
«tradicionālās matemātikas» vēl viena kopija, vēl viens ekvivalents izklāsts.
Ja tai ir citas īpašības (piemēram, ja tajā izriet Kantora teorēmas pareizība),
tad tas ir cits objekts, un salīdzināt to ar Vēras teoriju var tikai ārēji
(liela, maza, smuka, nesmuka utt.), bet ne pēc būtības – jo abu teoriju
priekšmeti ir dažādi. Nevar taču meklēt atšķirības starp Einšteina
relativitātes teoriju un Darvina evolūcijas teoriju, jo tām nav viens un tas
pats priekšmets.
.1595. Tāpat Vēras teorija principiāli nevar
apstrīdēt nevienu aksiomātisku teoriju. Kā gan ar vienu teoriju var apstrīdēt
citas teorijas aksiomas un kā var apstrīdēt no tām izrietošus secinājumus? Ja
no aksiomām izriet kaut kas cits nekā Vēras teorijā, – nu tad šīm aksiomām ar
Vēras teoriju gluži vienkārši vispār nav nekāda sakara.
.1596. Bet skaitļi cilvēcei netika doti
aksiomātiski. Un Kantora teorija arī. Tos radīja cilvēku smadzenes pavisam
savādāk. Un tāpēc TIEM ar Vēras teoriju ir visciešākais sakars.
§104.
Kontinuuma apjoma pastāvēšana
.1597. Punktā {.1507} Jūs (gan minējuma formā)
rakstāt: «saskaņā ar Teorikas koncepciju, matemātikā nevar pastāvēt Kantora
kopas ar «kontinuuma» apjomu». Tas bija jautājums, ko Jūs man uzdevāt pa
telefonu, un es atbildēju: «aptuveni tā». Tagad paskatīsimies, kā tas ir
precīzi.
.1598. Ko vispār nozīmē vārdi «matemātikā
pastāv kopas ar kontinuuma apjomu»? Tas ir ļoti izplūdis jēdziens, kas prasa
daudzus precizējumus. Jūs taču atceraties Vēras teorijas tēzi par to, ka nekas
nevar pastāvēt «tikai domās» {.1469}: ja mēs kaut ko esam iedomājušies, tad šis
objekts reāli pastāv mūsu smadzenēs kā kaut kāda struktūra, kā kaut kāda modeļa
sastāvdaļa? Bet Kantors taču domāja par šādām kopām ar kontinuuma apjomu, –
tātad viņa galvā «tās pastāvēja». Un, ja mēs pieņemam, ka «matemātikā pastāv»
tas, kas pastāv vismaz viena matemātiķa galvā (un ka Kantors bija matemātiķis),
tad matemātikā noteikti «pastāv kopas ar kontinuuma apjomu».
.1599. Tātad nav šaubu, ka šādi modeļi tika
izstrādāti gan paša Georga Kantora, gan daudzu citu cilvēku galvās. Jautājums
ir tikai par to, kādā ceļā šos modeļus ieguva un vai šis ceļš ir uzskatāms par
pieņemamu zinātniskā domāšanā.
.1600. Kantors uzbūvēja savu modeli ar «deduktīvo
paņēmienu» caur savas teorēmas pierādījumu. Šis pierādījums bija neprecīzs un
saturēja kļūdas. Šīs kļūdas atklāj precīzāka atbilstošo kvantuālo situāciju
analīze (ja ir pieņemts postulāts, ka Kantora apdomājamais priekšmets un Vēras
atbilstošās kvantuālās situācijas ir viena un tā pati lieta). Ja mēs atzīstam
šo objektu identitāti, tad Kantora uzbūvētais modelis bija nepareizs, tāpat kā
nepareizs bija Šerloka Holmsa izsecinātais modelis par aku aiz mājas {.1562}.
.1601. Ja Kantors domāja par kaut ko citu nekā
Vēras atbilstošās kvantuālās situācijas, tad, protams, nevar apgalvot, ka
Kantora modelis ir nepareizs (jo nav pareizības kritērija). Bet tad var vaicāt,
kā iebūvēt Kantora domāšanu lelles Dollijas galvā? Ja tas ir principiāli
neiespējami, – nu, tad ir noliegts Vēras pamatpostulāts. Ja tas tomēr ir
iespējams – bet ne tajā ceļā, ko piedāvā Vēras teorija, – tad kādā veidā? Kas
uz to var atbildēt?
.1602. No otras puses, Vēras teorijas modelis
var izskaidrot jebkuru domāšanas fenomenu – arī Kantora modeļa uzbūvēšanu (bet
tādā gadījumā ir redzams, ka šis modelis ir būvēts kļūdaini). Un ja jau Vēras
teorija var izskaidrot jebkuru domāšanas fenomenu, tad kādēļ viņas
pamatpostulāts būtu jānoraida?
.1603. Tā tās lietas apstāv ar to «kontinuuma
apjoma pastāvēšanu».
.1604. Tagad Jūs varat teikt, ka augstāk mēs
aplūkojām tikai modeļa būvēšanu Kantora galvā (un secinājām, ka modelis «ar
kontinuuma apjomu» neapšaubāmi eksistē, taču ir būvēts kļūdaini). Bet kā tad ir
«īstenībā», realitātē neatkarīgi no Kantora domāšanas?
.1605. «Īstenībā» – t.i. reālajā pasaulē –
nepastāv ne tikai kontinuuma bezgalība, bet arī skaitāmā bezgalība. Vispār
nekādi matemātikas objekti tur nepastāv tādā nozīmē, kādā tur pastāv, piemēram,
fizikas vai astronomijas objekti, – tādi kā atomi vai planētas. Visi
matemātikas objekti pastāv tikai kā smadzeņu konstrukcijas, un tieši tāpēc
jautājums par to, kādā ceļā šie objekti smadzenēs ir dabūti, ir tik svarīgs.
.1606. To, ka aktuālā bezgalība (arī skaitāmā)
nepastāv reālajā pasaulē, – to jau nenoliedza arī Podnieks «Kantoriānas»
diskusijā. Tikai viņš par visām varēm gribēja, lai mēs (arī es) domātu modelī
ar divām iedaļām: 1) reālajā pasaulē aktuālās bezgalības nav, un nav nekādu
problēmu; 2) ja pieņemam aktuālās bezgalības abstrakciju, tad viss ir tā, kā
tas ir Kantora kopu teorijā. Valdis Egle nepieņem otro variantu, tātad viņš
turas pie pirmā varianta un noliedz aktuālo bezgalību.
.1607. Īstenībā tas ir primitīvs modelis, un
iedaļu ir vairāk (vismaz trīs). Ar pirmo variantu («reālajā pasaulē aktuālās
bezgalības nav») viss ir skaidrs. Bet tālāk nav vis tikai otrā iedaļa vien.
Otrā iedaļa (Kantora kopu teorija) ir viens zināms modelis (kas satur
priekšstatu par aktuālo bezgalību), un šis modelis ir būvēts ar noteiktiem
paņēmieniem. Ar citiem paņēmieniem var uzbūvēt citu modeli, kurā arī pastāv
jēdziens par aktuālo bezgalību, bet viss izskatās citādi nekā Kantoram. Tas ir
trešais variants, un šādu modeli lieto Vēras teorija.
.1608. No manas puses būtu vienkārši smieklīgi
pastāvēt uz pirmo variantu: «sak, reālajā pasaulē aktuālās bezgalības nav,
tāpēc es par to neko negribu dzirdēt!». Cilvēki taču domā par aktuālo
bezgalību, – tātad Vēras teorijai ir jāizskaidro, kādā veidā viņi šo
domāšanu izdara, kas faktiski notiek viņu smadzenēs šīs domāšanas laikā?
.1609. Līdz ar to es nenoliedzu aktuālo
bezgalību kā smadzeņu radītu zināmu modeļu sastāvdaļu. Bet, arī domājot par
aktuālo bezgalību, var domāt precīzi un var domāt kļūdaini. Un Kantora domāšana
ir neprecīza, bet viņa modelis būvēts ar kļūdām. Tas kļūst acīm redzams, līdzko
ir izskatīti tie smadzeņu aparāti, ar kuriem šāda domāšana izpildīta. Un tad
var uzbūvēt pareizāku modeli, kurš arī «satur» aktuālo bezgalību, bet kurā nav
Kantora pieļauto kļūdu.
.1610. Punktā {.1509} vēlreiz atkārtojas tas,
kas jau izrunāts: Vēras teorijas pretenzijas matemātikas jomā ir sašaurinātas
uz «kontinuuma jēdziena pārskatīšanu tradicionālajā matemātikā».
Īstenībā es piedāvāju pārskatīt vispār visu matemātikas būtību. Arī frāze
«kontinuuma jēdziena pārskatīšana» ir neprecīza. «Tradicionālajā matemātikā
izmanto vienu modeli, bet Vēras teorija piedāvā citu modeli to pašu lietu
attēlošanai» – tā tas būs precīzāk. Un attēlošanai nevis tradicionālajā
matemātikā, bet Vēras matemātikā. Tradicionālā matemātika ir viena mācība un izmanto
vienu modeli (kā Ptolemaja sistēma astronomijā), bet Vēras matemātika ir cita
mācība ar citu modeli (kā Kopernika sistēma kosmoloģijā).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru