svētdiena, 2018. gada 23. decembris

ARTINT-07


Grāmata: Valdis Egle. «Mākslīgais intelekts»


Fragments no šīs grāmatas:


Pielikums Nr.2. Jura Tamberga raksts izdevumā «Ceļš»

Raksts bija publicēts «praktiskās teoloģijas» darbu krājumā «Ceļš» Nr.52 (Rīga, LU Teoloģijas fakultāte, 2000; 209–229. lpp.). Profesors Tambergs man šo grāmatiņu uzdāvināja Latvijas Universitātes gaitenī pie ieejas Teoloģijas fakultātē, sacīdams tādus vārdus: «Tad nu jūs varat uz to atbildēt savā LASĒ5 vai 6 vai 7...». Es arī atbildēju, tikai ne «Lasē», jo tās izdošana tika pārtraukta, tā kā Latvijā tomēr neatradās tie 0,4% izglītoto ļaužu, kas bija nepieciešami šī komerciāli orientētā izdevuma pastāvēšanai (vai, precīzāk sakot, tie 0,4% izglītoto latviešu varbūt arī atrastos, bet starp mani un viņiem nostājās grāmatu tirgotāji, kuri pateica, ka viņiem neesot izdevīgi tirgot tādas mazas un lētas – tikai 1 latu! – grāmatiņas, bet esot labāk pārdot vienu «lubeni» par 5 vai 6 latiem; rezultātā «Lasi» vairs nemaz nelika grāmatnīcās pārdošanai, un kā komerciāls pasākums šī lieta tika nobeigta). Tad tipogrāfiskās «Lases» vietā es sāku izdot žurnālu «Rose», kuru drukāju ar savu lāzerprinteri. Taču toneris lāzerprinterim bija ļoti dārgs (papīrs jau arī, bet jo sevišķi toneris), tāpēc katra «Roses» burtnīciņa man maksāja ne vien ilgu laiku darba, bet arī daudz naudas, un es nevarēju izdot šo žurnālu lielā eksemplāru skaitā. Viens eksemplārs gāja Maijai Salnai par to, ka viņa izpildīja korektores (visādu kļūdu ķērējas) lomu, otrs tika sūtīts Vairai Vīķei-Freibergai, trešais Maijai Kūlei (tai «filozofei»), un faktiski tā arī bija manas «izdevniecības» jaudas augšējā robeža. Es tagad vairs neatceros, vai «Roses» numurus ar atbildi Tambergam tiku nosūtījis arī viņam pašam, taču iespējams, ka nemaz nenosūtīju, gaidīdams «labākus laikus» (bet «labāki laiki» tā arī neatnāca...) Vai varbūt tomēr nosūtīju?.. Neatceros...
Patiešām plaši pieejami šie materiāli kļūst tikai tagad – kad, sākot ar 2008.gada 12.aprīli, – man pirmoreiz parādījās iespēja publicēt tos Internetā. (Un tajā pašā 2008.gadā profesors Tambergs arī nomira...)
Bet – rokraksti, kā zināms, dzīvo ilgāk par saviem autoriem – un profesora Tamberga (zināmā mērā man veltītais) raksts tagad iziet Internetā (šķiet, tā ir pirmā šī darba publikācija Tīmeklī). Žurnālā «Rose» pats raksts ievietots nebija – tikai mana atbilde uz to (jo bija pārāk dārgi, un arī skenera tolaik man nebija). Tā ka arī manos Rakstos profesora Tamberga sacerējums tagad tiek publicēts pirmoreiz.

Valdis Egle
2009.gada 11.martā


Juris Tambergs. Zinātnes un reliģijas dialoga problēma 21. gadsimtā

XX gadsimta un visa otrā gadu tūkstoša pēdējiem gadiem ritot, mūsu skati pievēršas gan aizejošā laikmeta izvērtējumam, gan arī nākotnes perspektīvu prognozēm trešajam gadu tūkstotim. Šajā rakstā analizēsim iepriekš minētos jautājumus no abu lielo garīgo sfēru – zinātnes un reliģijas skatījuma, aplūkojot zinātnes un reliģijas savstarpējā dialoga problēmu un tā iespējamo attīstības virzienu nākotnē. Tam nolūkam vispirms īsumā raksturosim kopīgo un atšķirīgo zinātnes un reliģijas metodoloģiskajās nostādnēs.
Zinātne ir vērsta uz apkārtējās pasaules – dabas likumību un procesu, kā arī cilvēku sabiedrībā un ar cilvēku kā indivīdu saistīto norišu izpēti, balstoties galvenokārt uz loģiski racionālām darbības metodēm, kuru augstākā pakāpe ir dotās zinātnes nozares matematizācija. Savā galējā konsekvencē zinātniskā metode noved pie naturālistiskā pasaules uzskata, saskaņā ar kuru zinātne spēj dot atbildes uz pilnīgi visiem mūsu dzīves jautājumiem. Cilvēks šajā skatījumā ir tāds pats izpētāms dabas objekts kā visi citi. Tas nav nekas īpašs un «speciāls»[1]. Bet zinātniskā jaunrade un atklājumi ir iespējami tikai intuitīvā ceļā, kur tie izpaužas kā ar prātu neaptverami jaunu ideju vai problēmu atrisinājumu uzliesmojumi, kuriem ir irracionāls pamats.[2]
Reliģija (mēs galvenokārt balstīsimies uz kristietības tradīciju) turpretī ir vērsta uz cilvēka attiecībām ar Dievu, lai vispirms atrisinātu sev būtiskus, ar dzīves jēgu saistītus eksistenciālus jautājumus, un tikai pēc tam tā pievēršas Dieva plānam attiecībā uz apkārtējo pasauli. Reliģija sakņojas ticības pārdzīvojumā, kuru var raksturot kā dievišķo Atklāsmi un kuram piemīt vārdos neizsakāma, transcendentāla daba. Loģiski racionālā metode arī tiek izmantota reliģiskajā tradīcijā (piem., Rietumu kristietībā), bet tai tomēr ir sekundāra, pakārtota loma, jo ticība brīnumam ir reliģijas obligāta sastāvdaļa.[3]
Vienkāršoti runājot, atšķirība starp zinātnisko un reliģisko patiesības izzināšanas metodi ir proporcijās – zinātne pārsvarā balstās uz cilvēka loģiski racionālo prātu, bet nevar iztikt bez irracionālā (intuitīvā) momenta, turpretī reliģija pamatojas dievišķajā Atklāsmē, t.i., transcendentālajā momentā, bet tā neizslēdz arī racionālās domāšanas nozīmi.
Atskatoties pagātnē, zinātnes un reliģijas attiecības ir bijušas visai sarežģītas un dramatiskas. Jauno laiku un reizē arī moderno dabas zinātņu sākums Eiropā 16. gs. raksturojas ar asu sadursmi starp zinātnes un Baznīcas nostādnēm, kuras spilgtākās epizodes saistās ar N. Kopernika, Dž. Bruno un G. Galileja vārdiem. Līdz ar to, krītot ģeocentriskajai pasaules sistēmai, kardināli mainījās astronomiskie priekšstati par Visuma (Universuma) uzbūvi. Atkāpšanās no tradicionāli bibliskās pasaules ainas (Gen. 12. nod.) nozīmēja arī atkāpšanos no viduslaiku tēzes: «Filozofija (un tātad arī zinātne vispār) ir teoloģijas kalpone,» – un drīz vien dabaszinātnes un teoloģija gāja katra savu ceļu. Dabaszinātnes kļuva par Rietumu civilizācijas virzošo spēku, un ticība cilvēka racionālā, apgaismotā prāta varenībai galu galā noveda pie Lielās franču revolūcijas laikmeta tēzes: «Hipotēze par Dievu man nav vajadzīga» (P. Laplass).
19. gadsimta otrajā pusē līdz ar Č. Darvina evolūcijas teorijas parādīšanos kristīgajiem teologiem bija jāpāriet aizstāvēšanās pozīcijās arī bioloģijas jautājumos un cilvēka izcelšanās problēmā. Nekad ticība zinātnes spēkam nav bijusi tik liela kā 19. gadsimtā, un nekad arī zinātnes nostādnes nav bijušas tik tālu no kristīgā, tradicionāli bibliskā skatījuma uz pasauli, kā šajā laikmetā.
Rezumējot šīs 19. gadsimta beigu zinātnes un kristīgo uzskatu atziņas par abām iepriekš minētajām problēmām, mēs tās varam izteikt sekojošā veidā, kas labi raksturo to lielās atšķirības.
Saskaņā ar 19. gs. zinātnes priekšstatiem materiālais Visums sastāv no bezgala daudzām zvaigz­nēm (citām Saulēm) un zvaigžņu pasaulēm, kas aizpilda visu bezgalīgo kosmisko telpu bez gala un malas. Visumam nav bijis sākuma un nebūs arī gala laikā – tas pastāv mūžīgi. Dzīvība un dzīvo būtņu pasaule uz Zemes ir cēlusies pakāpeniskas evolūcijas ceļā no nedzīvās dabas, arī cilvēks ir šādas evolūcijas produkts.
Tradicionāli kristīgie priekšstati, kas balstās uz Sv.Rakstiem (Bībeli), savukārt atzīst pasaules galīgumu un ierobežotību – pasaulei un tātad arī materiālajam Visumam ir bijis sākums un būs arī gals, jo to ir radījis Dievs un viņš darīs arī tai galu. Dzīvības pamatā ir Dieva radīšanas akts, arī cilvēks «radības kronis» un visa cilvēce ir Dieva gribas radīta no viena vienīga senču pāra (Ādama un Ievas).
Tagad ir pagājis vēl viens gadsimts un mēs jau raugāmies uz nākošā 21. gs. vīzijām. Kādas tad, lielos vilcienos, ir zinātnes atziņas par pasauli un cilvēku aizejošā 20. gadsimta beigās salīdzinājumā ar iepriekšējo – 19. gadsimtu?
Kosmoloģijā jeb mācībā par Visuma izcelšanos un tā attīstības vispārīgajām likumībām mūsdienās valdošās ir nestacionārā Visuma teorijas, kas uzsver Visuma izmaiņas laikā. Pašlaik vairākums zinātnieku atbalsta tā saucamo Lielā Sprādziena modeli,[4] saskaņā ar kuru sākumā telpas un laika apvienojums – 4-dimensiju telpa-laiks un superblīvā matērija ir atradusies īpašā stāvoklī, tā saucamajā «singulārajā punktā», kura dabu zinātne patlaban sīkāk izskaidrot nespēj. Ar šī «singulārā punkta» Lielo Sprādzienu saista telpas-laika koordinātu atskaites sākumu, kuram vienkāršotā skatījumā atbilst, kosmoloģiskā laika jeb Visuma vecuma un kosmiskās telpas izplešanās sākuma punkts.
Lielā Sprādziena modelim atbilst mūsu gadsimta trīs lielie kosmoloģiskie atklājumi. Pie tiem pieder kosmoloģiskās sarkanās nobīdes (Habla likums, 1929. g.), reliktā starojuma (1965. g.) un šī starojuma ļoti sīkās, bet principiāli svarīgās nehomogenitātes (neviendabības) atklāšana (1992. g.), kas, pēc kosmologu domām, ir trīs visnozīmīgākajie novērojumi, kas apstiprina Lielā Sprādziena teorijas pareizību. Saskaņā ar mūsdienu novērtējumiem Visuma vecums kopš Lielā Sprādziena momenta ir ap 1415 miljardi gadu, Saules kā zvaigznes vecums ir ap 5 miljardi gadu un Zemes kā planētas – ap 4,6 miljardi gadu.
Kas attiecas uz dzīvības izcelšanās problēmu, tad tā tiešā veidā joprojām nav atrisināta, bet parādās aizvien vairāk norādījumu, ka dzīvība ir kosmisks fenomens un tai, iespējams, ir ārpuszemes izcelsme (piemēram, joprojām diskutētais jautājums par 1996. g. ziņotajām dzīvības pēdām Antarktīdā atrastajā meteorītā, kas cēlies no Marsa[5]). Dzīvības pirmo pēdu vecumu Zemes ūdenī zinātne novērtē aptuveni uz 3,5 miljardi gadu, bet tās parādīšanos uz sauszemes – ap 400 miljoni gadu atpakaļ. Ap pašu evolūcijas teoriju tomēr joprojām nenorimst diskusijas, piemēram, jautājumā par jauno sugu pēkšņo, lēcienveida parādīšanos bez starpposmiem. Jautājumā par mūsdienu tipa cilvēka neoantropa izcelšanos bioloģijā ceļu lauž hipotēze par visu neoantropu ģenētisko izcelšanos no viena sākotnējā gēnu komplekta nesējiem tā saucamā «molekulārā Ādama» (1991. g., skat.[6]) un «mitohondriālās Ievas» (1987. g. skat.[7]), kura varētu būt dzīvojusi Āfrikā aptuveni pirms 160–290 tūkstošiem gadu.
Tātad, izmantojot gan katoļu, gan protestantu teologu aprindās mūsdienās plaši izplatīto mēreni liberālo Sv. Rakstu interpretāciju,[8] varam teikt, ka 20. gs. beigās zinātnes atziņas ir daudz tuvāk Bībelei nekā iepriekšējā, 19. gs. noslēgumā. Šī moderno zinātņu patiesību un bibliski-kristīgo uzskatu atbilstība ir pat daudz detalizētāka un nozīmīgāka nekā to varam iedomāties pirmajā mirklī, sekojot nupat iepriekš aprakstītajām sakritībām «galvenajos vilcienos». Izrādās, ka modernās kosmoloģijas, kosmogonijas (mācības par debess ķermeņu, tai skaitā galaktiku, zvaigžņu, Saules un Saules sistēmas ķermeņu izcelšanos), Zemes ģeoloģiskās un biosferas vēstures atziņas ir iespējams interpretēt saskaņā ar biblisko pasaules radīšanas 6 dienu stāstu (Gen. 12.), pie tam «radīšanas dienas» tiek saprastas kā «dažāda ilguma laika periodi», ko jau 1909. gadā ir pieļāvusi Romas Katoļu Baznīca.[9] Šāda Visuma sākuma, dzīvības un cilvēka izcelšanās interpretācija ir aplūkota mūsu darbā.[10]
Kopīgie momenti starp zinātnisko kosmoloģiju un Bībeles pasaules radīšanas stāstu tika pamanīti jau drīz pēc kosmoloģiskās sarkanās nobīdes un Visuma izplešanās atklāšanas.[11] 30-to gadu sākumā tie tika uzsvērti beļģu kosmologa un katoļu garīdznieka Ž. Lemetra darbos,[12] kurš arī izvirzīja ideju par Lielo Sprādzienu.[13] Bet līdz pat mūsu dienām šie zinātnes un kristīgās teoloģijas atziņu sakritības jautājumi nav izgājuši ārpus šauru akadēmisko aprindu uzmanības un tie nav devuši nozīmīgu impulsu plaša dialoga attīstībai starp zinātnisko un kristīgo sabiedrību.
Aplūkojot šīs situācijas cēloņus, jāatzīmē divi apstākļi, kas attiecas uz abām šī zinātnes un reliģijas dialoga pusēm.
Pirmkārt, ir jāņem vērā katras garīgās darbības sfēras zināma norobežošanās savu iepriekšējā laikmeta vispārīgo uzskatu lokā. Zinātnieku sabiedrības vairākums joprojām atbalsta 19. gs. materiālisma tradīciju un naturālistisko pasaules uzskatu, kam piemīt ļoti liela inerce. Piemēram, kā to rāda nesen autoritatīvajā zinātniskajā žurnālā «Nature» publicētais pētījums,[14] tad ticību personīgam Dievam 1998. gadā atbalsta tikai ap 7,0% vadošo ASV zinātnieku, bet dvēseles nemirstības ideju – tikai ap 7,9%, bet gadsimta sākumā, 1914. gadā, šie rādītāji attiecīgi bija 27,7% un 35,2%. Tas ir arī viens no cēloņiem zinātnieku vairākuma noraidošai attieksmei pret teoloģiskiem jautājumiem. Tai pašā laikā netrūkst arī spilgtu izņēmumu pat starp visaugstākā līmeņa zinātniekiem vai arī gadījumu, kad notiek zinātnieku pievēršanās citu reliģisko uzskatu virzieniem, kas neatbilst monoteistiskajai (personīgā Dieva) tradīcijai. Tas pats attiecas arī uz kristīgo sabiedrību un teologu aprindām, kuras kopš iepriekš minētajiem 16. gs. notikumiem pārsvarā ir orientētas uz cilvēka iekšējo problēmu un humanitāro jautājumu risināšanu.
Otrkārt, ir jārēķinās ar metodoloģiskajām problēmām katras garīgās sfēras iekšienē, ar šo sfēru līdzšinējo nostādņu un paradigmu krīzi. Tas arī izskaidro zinātnes un reliģijas uzmanības fokusēšanos uz šo jomu «iekšējo jautājumu» risināšanu, mazāk domājot par zinātnes un reliģijas savstarpējo dialogu. Šo stāvokli var saistīt ar vispārīgo idejisko situāciju mūsdienu Rietumu pasaulē, kura pašlaik ieiet postmodernisma laikmetā. Postmodernisma filozofijas pamatiezīmēm mēs pieskarsimies ļoti īsi, jo par šo virzienu ir pieejama arī literatūra latviešu valodā[15] un mūsu mērķis ir plašāk aplūkot zinātnes un reliģijas līdzšinējo nostādņu krīzi sakarā ar dialoga problēmu starp abām sfērām.
Postmodernisma uzskatus[16] var raksturot kā ticības zudumu vispārējiem sižetiem (piem., idejai par cilvēces progresu), sistēmai, vienībai un veselumam. Šis virziens vēršas pret antropocentrismu (cilvēka nostādīšanu pasaules centrā, tā īpašā stāvokļa atzīšanu), logocentrismu (loģikas un prāta dominances atzīšanu un maksimālo uzticību tiem) un skaistuma idejas absolutizāciju (t.i., mākslas viennozīmīgo saistību ar skaisto) – tātad pret trim galvenajām klasiskās filozofijas laikmeta Rietumu idejām. Aplūkojot postmodernisma filozofiju, sīkāk var izdalīt virkni īpašību jeb pazīmju, kas izsaka tās saturu gan eksaktajām disciplīnām tuvāk stāvošos terminos (nenoteiktība, fragmentācija, dekanonizācija, nereprezentējamība, hibridizācija, konstruktīvisms), gan arī humanitārā cikla zinātnēm vairāk saprotamā valodā (patības trūkums un dziļuma zaudēšana, ironija, karnevālisms, piedalīšanās, imanence jeb prāta spēja pašam sevi vispārināt simbolos).
Vērtējot eksakto zinātņu attīstību no mūsdienu postmodernistiskā laikmeta skatījuma, redzams, ka zinātnes krīzes pamati bija ielikti jau ar deduktīvi loģiskās metodes aizsākumu senajā Grieķijā. Slavenā Eiklida piektā postulāta problēma («caur katru punktu, kas atrodas ārpus dotās taisnes, var novilkt tikai vienu taisni, kas paralēla dotajai taisnei») galu galā noveda pie neeiklida (Lobačevska, Rīmana) ģeometriju atklāšanas pagājušajā gadsimtā, kurās tika izmantotas šīs problēmas risinājuma pārējās iespējamās alternatīvas («... var novilkt bezgalīgi daudz taišņu ...» – Lobačevska ģeometrijas un «... nevar novilkt nevienu taisni ...» Rīmana ģeometrijas gadījumā). Bet tagad, 20. gs. beigās, pielietojot neeiklida ģeometrijas kosmoloģijā, mums joprojām nav stingras atbildes uz jautājumu: «Vai mūsu Visuma telpas-laika ģeometrijai atbilst slēgtais (Rīmana ģeometrijas) vai vaļējais (Lobačevska ģeometrijas) kosmoloģiskais modelis? «Mēs visi joprojām pārsvarā sarunājamies pēc klasiskās (Aristoteļa) formālās loģikas likumiem, bet jau ap 19./20. gs. miju tika atklāta vesela virkne t.s. neklasisko loģiku, kas vēl gaida savu pielietojumu. 1931. gadā atklātās K. Gēdela teorēmas secinājums, ka principā nav iespējama pilna (izsmeļoša) un nepretrunīga formāli-matemātiska teorija[17], darīja galu pretenzijām uz visas matemātikas aptveršanu kādā vienotā, nepretrunīgā un pilnā deduktīvi-formāli-loģiskā sistēmā. P. Koena 1963. g. dotais kontinuuma hipotēzes atrisinājums,[18] no kura izriet, ka matemātiku principā var būvēt arī uz kāda vēl līdz šim nezināma (varbūt Dievam vien zināma?) «vidēji» bezgalīgi liela apjoma kopu pamata (t.i., tādu kopu, kuru apjoms atrodas «vidū» starp racionālo skaitļu un reālo skaitļu bezgalīgi lielo kopu apjomu), faktiski noved pie iespējas «sašķelt» visu matemātiku līdzīgi tam, kā Eiklida piektais postulāts sašķēla visu ģeometriju uz trim variantiem. Tātad pašas matemātikas pamatos valda nenoteiktība un fragmentācija,[19] tā vairs nav uzskatāma par vienotu loģiski-deduktīvu zinātni,[20] bet tikai par «gabaliem deduktīvu un nepretrunīgu» nozari, atkarībā no katra «gabala» pamatā liktajām aksiomām un postulātiem. Šāda tendence ir novērojama arī dabas zinātnēs, un varbūt mūsdienu fiziķi ir vieni no pēdējiem, kas vēl tic vienotas, visu pasauli aptverošas fizikālās teorijas iespējai. Redzam, ka postmodernisma filozofija tikai fiksē to, kas ir bijis dziļi apslēpts zinātnes loģiski-racionālās metodoloģijas iekšienē jau no paša sākuma. Mūsu piemērā tā ir vienotās, par vienīgo pareizo uzskatītās Eiklida ģeometrijas fragmentācija uz vairākām arī pareizām, bet atšķirīgām ģeometrijām, starp kurām Eiklida ģeometrija ir tikai viens no iespējamajiem gadījumiem.
Dabas zinātnēs nenoteiktība ir sastopama jau klasiskās fizikas līmenī. Ļoti liela ķermeņu skaita gadījumā, kā, piemēram, pie zvaigžņu sistēmām (galaktikām) vai arī siltuma parādībām fizikā un termodinamikā, tiek ievesti daudzdaļiņu sistēmu raksturojošie vidējie lielumi (temperatūra, spiediens, entropija), kas tad arī apraksta šāda tipa sistēmas kā viena veseluma īpašības. Minētajos gadījumos vidējo lielumu ievešanu vēl klasiskās fizikas priekšstatu līmenī var uzskatīt kā apstākļu spiestu nepieciešamību, jo tiek atzīts, ka principā būtu gan iespējams aprakstīt katras individuālās daļiņas kustību šādā milzīgā daudzdaļiņu sistēmā, bet tas cilvēkiem tīri tehniski nav un acīmredzot arī nebūs iespējams, atstājot tāda veida aprakstu vienīgi Dieva ziņā.
Pavisam cita situācija sastopama mikropasaules fizikā, kad mēs tās pašas daļiņas – atomus un molekulas aplūkojam no kvantu mehānikas viedokļa.[21] Tādā gadījumā zūd jēga priekšstatiem par daļiņas trajektoriju klasiskās fizikas izpratnē, jo mēs principā varam runāt tikai par varbūtību daļiņai atrasties kādā telpas punktā, pie tam šo varbūtību apraksta tā saucamā viļņu funkcija, kas satur pilnu informāciju par dotā mikroobjekta stāvokli. Fizikālos lielumus mikropasaulē var aprakstīt tikai kā šiem lielumiem atbilstošo kvantu mehānikas operatoru vidējās vērtības, kuras aprēķina, šiem operatoriem iedarbojoties uz attiecīgā stāvokļa viļņu funkcijām. Mikroobjekta dabas atšķirību no mūsu ikdienas priekšstatiem raksturo arī daļiņas-viļņu duālisms, saskaņā ar kuru dažos eksperimentos šis mikroobjekts izpaužas kā daļiņa (ar zināmu lokalizāciju telpā), bet citos – kā vilnis (bez noteiktas lokalizācijas telpā, it kā aizpildot «visu telpu»), pie tam nevienam no šiem aprakstiem nevar dot priekšroku (t.s. papildināmības princips). Kvantu mehānikas izpratnei fiziķi ir izstrādājuši ap desmit dažādu interpretāciju,[22] pie tam vispopulārāko, N. Bora izveidoto t.s. Kopenhāgenas interpretāciju tikai ļoti nosacīti var uzskatīt par «kanonisko» interpretāciju, jo mūsdienās vērojama dažādo interpretāciju līdzvērtīga apspriešana, t.i., to «dekanonizācijas» process. Īsumā varam teikt, ka mikropasaules teorija – kvantu mehānika raksturojas ar veselu virkni postmodernisma laikmeta pazīmju.
Mēs redzam, ka postmodernisma filozofiskās idejas caurstrāvo kvantu teoriju (kvantu mehāniku un no tās atvasināto, vēl sarežģītāko kvantu lauku teoriju), kas ir visas mikrofizikas (atomu, atomu kodolu un elementārdaļiņu fizikas) metodoloģiskais pamats. Līdzīga aina ir vērojama arī pretējā virzienā – megapasaules fizikā jeb kosmoloģijā, kura balstās uz mūsdienu gravitācijas lauka teoriju – A. Einšteina izstrādāto vispārīgo relativitātes teoriju (VRT)[23]. Arī šīs teorijas pamata pieņēmumi ir visai neparasti, grūti saprotami un akceptējami no ikdienas priekšstatu viedokļa. VRT balstās uz ideju, ka jebkura matērija, kurai piemīt masa jeb enerģija, izliec 4-dimensiju telpas-laika ģeometriju un pats gravitācijas lauks būtībā ir šī izliektā 4-dimensiju ģeometrija – «līka» telpa-laiks. Šīs teorijas secinājumi, ap kuru interpretāciju un izpratni arī joprojām nenorimst zinātnieku diskusijas, arī ir ļoti atšķirīgi no pārējām fizikā «pieņemtajām normām». Piemēram, saskaņā ar VRT gravitācijas laukam atšķirībā no elektromagnētiskā lauka nevar piekārtot kādu noteiktu enerģijas vērtību, tāpat tiek pieļauta ļoti neparastu, ārējam novērotājam nepieejamu, objektu – «melno caurumu» eksistence.
Bez šeit aprakstītajām tīri metodoloģiskajām fizikas fundamentālo pamatteoriju problēmām mikrofizika un kosmoloģija ir sadūrusies arī ar cita veida grūtībām – pēc «matērijas (t.i., vielas un lauku) satura», ja var tā teikt. Ar to mēs saprotam šo zinātnes nozaru tālākās attīstības varbūtējos ierobežojumus cilvēces tīri tehnisko iespēju dēļ. Lai izstrādātu visaptverošu elementārdaļiņu un to mijiedarbību apvienošanas teoriju, ir nepieciešami aizvien lielāki daļiņu paātrinātāji, kuros var sasniegt aizvien augstākas enerģijas, pie kurām varētu novērot dažādos teorētiskajos modeļos paredzētās jaunās elementārdaļiņas (piemēram, tā saucamās supersimetriskās daļiņas). Bet šādu paātrinātāju būves un attiecīgo pētījumu izmaksas kļūst tik augstas, ka tās ir par lielu pat visbagātākajām pasaules valstīm. Tā, piemēram, ASV kongress 1993. g. pārtrauca finansēt jau par 25% uzbūvēto pasaulē lielāko daļiņu paātrinātāju pie Dallasas (Teksasas štatā) ar vairāk nekā 80 km apkārtmēru! Bet elementārdaļiņu fizikā pazīstamo triju mijiedarbību (elektromagnētisko, vājo un stipro) «Lielās apvienošanas» teoriju pārbaude kļūst iespējama tikai pie tik augstām enerģijām, kādas uz Zemes būvētajos paātrinātājos nav domājams sasniegt. Tāpēc pašlaik, lai pārvarētu zināmas stagnācijas tendences, elementārdaļiņu fizikā pastiprinās interese par «ļoti agrā Visuma» pētījumiem kosmoloģijā, kad pirmajos mirkļos pēc Lielā Sprādziena bija sastopamas tik fantastiski augstas temperatūras un enerģijas, ka varēja pastāvēt ne vien fiziķu meklētās eksotiskās elementārdaļiņas, bet bija piemēroti apstākļi, lai bez jau trim pieminētajām mijiedarbībām apvienotajā teorijā ietvertu arī ceturto dabas mijiedarbību – gravitāciju. Bet tas ir liels jautājums, vai ir sagaidāms progress matērijas uzbūves visdziļākā līmeņa izpratnē, tāpēc zinātnieku vidū pēdējos gados ir sastopami uzskati, kas atbalsta ideju par fizikas vai pat visas zinātnes galu jaunu dabas uzbūves principu un likumību atklāšanas jomā.[24]
Ja fizikas fundamentālo problēmu līmenī mūsdienās ir jāsastopas ar fragmentāciju, nenoteiktību un varbūt pat ar principiāla rakstura šķēršļiem tālākās attīstības jomā, tad lai šo stāvokli nākotnē mainītu, bioloģiskā cikla zinātnēs pašlaik situācija ir stipri atšķirīga.
Bioloģijas disciplīnās[25] tagad ir vērojams ļoti straujas attīstības periods, kuram it īpaši raksturīgs ir tādu nozaru kā molekulārās bioloģijas, gēnu inženierijas un biotehnoloģijas uzplaukums. Ļoti būtisks moments te ir apstāklis, ka šīs zinātnes aptver arī mūs pašus – cilvēku kā bioloģisku būtni. Līdz ar to, aplūkojot bioloģijas attīstības jautājumus, kuros ietverta arī cilvēka problēma, ir jāņem vērā pēdējo gadu desmitu ne mazāk iespaidīgais progress citā jomā – datortehnikas, robototehnikas virzienā un visos tajos pētījumos, kurus parasti apzīmē kā «mākslīgā intelekta» problēmu. Tāpēc mūsdienās aizvien plašāk tiek diskutēta un aizvien reālāku pamatu iegūst sekojošu uzskatu virkne par šo nozaru tālākās attīstības scenāriju:
1). Pašas bioloģijas jomā jau tagad par realitāti kļūst augu un dzīvnieku sugu ģenētiskā izmaiņa un uzlabošana, lai iegūtu organismus ar vēlamām īpašībām. Nākotnē, manipulējot ar ģenētisko informāciju, kļūs iespējama to pilnīgi jaunu formu un sugu radīšana un pavairošana (piem., klonēšanas ceļā). Tas pats attiecas arī uz cilvēku. Tuvākajos gados (ap 2003. g.) sagaidāma starptautiskā «Cilvēka genoma» projekta pabeigšana, kas ļaus atšifrēt cilvēka pilno ģenētisko informāciju. Tātad kļūs iespējama gan smago ģenētiski iedzimto slimību ārstēšana, gan arī «molekulārā eigēnika» – cilvēka bioloģiskā mainīšana, uzlabošana utt.
2). Datortehnikas jomā mašīnas (kompjūteri jeb datori) pakāpeniski pārņem cilvēka vienu intelektuālās darbības lauciņu pēc otra. Lai atceramies tikai pirmo datora uzvaru mačā ar pasaules šaha čempionu G. Kasparovu 1997. gada maijā. Viss tas veido psiholoģisko fonu tādai subjektīvai atziņai, ka, vienkāršoti sakot, «viss, kas iespējams cilvēkam, ir principā iespējams arī datoram, cilvēka smadzenes un datora procesors principā realizē vienu un to pašu darbību, tikai uz dažādiem «materiāliem nesējiem». Tātad starp cilvēka domāšanu un datora domāšanu nav nekādas būtiskas starpības».
3). No abiem iepriekšējiem punktiem tad tiek izdarīts arī loģiskais secinājums, ka ir iespējama arī sintēze starp abu veida «saprāta nesējiem» – t.i., cilvēka bioloģisko smadzeņu apvienojums (simbioze jeb hibrīds) ar datora procesoru – «mākslīgā intelekta» smadzenēm.
Lai gan tāda veida secinājumi pagaidām vēl iesniedzas zinātniskās fantastikas literatūras žanrā, kas ir piesātināta ar sižetiem par cilvēku cīņu ar Zemes radītām vai no citām civilizācijām nākušām bioloģiskām saprātīgām būtnēm vai datortehniskiem «mākslīgā intelekta» monstriem un robotiem, tomēr tie izsaka kādu jau iepriekš minētu postmodernisma filozofijas tēzi. Šī tēze ir antropocentrisma noliegums, cilvēka nostādīšana līdzās (vai pat zem) citām uz Zemes mākslīgi radītām vai kaut kur citur Visumā sastopamām «saprātīgām būtnēm».
Šajā sakarībā jāatzīmē vēl viens datortehnikas sasniegumu virziens – tā saucamā «virtuālās realitātes» joma, kas arī strauji pilnveidojas. Piemēram, jau tagad ir ēku projektēšanas sistēmas, kur pasūtītājs var «virtuālā realitātē» izstaigāt un iepazīties ar arhitekta projektēto celtni bez attēlu un rasējumu aplūkošanas. Tāpat ir jau sastopami «mākslīgie kinoaktieri» dabīgo aktieru vietā, un, «virtuālās realitātes» tehnoloģijai pilnveidojoties, iespējams, ka cilvēks ar saviem maņu orgāniem nevarēs atšķirt «virtuālās realitātes pasauli» no «īstās pasaules».
Līdz ar to būtu sasniegts postmodernisma ideāls – cilvēki ir tikai viena no daudzajām iespējamām mainīgajām būtnēm, kas var atrasties daudzās pasaulēs, pie tam nav jēgas jautāt, kura no tām ir īstā, patiesā pasaule.
Tomēr jāatzīmē, ka virkne nopietnu pētnieku ir noskaņoti ļoti kritiski pret tāda veida vispārinājumiem, pasvītrojot būtiskas atšķirības starp cilvēka un datora «domāšanu». Starp tiem izcilajiem zinātniekiem, kuri uzskata, ka starp cilvēka smadzeņu darbību un datora (kompjūtera) darbību pastāv ļoti būtiskas atšķirības, vispirms gribētu minēt R. Penrouzu, kurš šīs problēmas analizē savā grāmatā.[26] Saskaņā ar R. Penrouzu jau dažu visvienkāršāko piemēru («Tīringa testa» un «ķīniešu istabas») analīze rāda, ka cilvēka smadzeņu un kompjūtera darbības salīdzināšana pati par sevi ir ļoti smags uzdevums un tam nav iespējami vienkāršoti risinājumi. Piemēram, «ķīniešu istabas» testa gadījumā R. Penrouzs parāda, ka ir iespējams pilnīgi imitēt cilvēka saprātīgo rīcību, tomēr pašam imitētājam nesaprotot šī darba saturu un jēgu.
Pēc mūsu domām visnopietnāko uzmanību šajā sakarībā pelna krievu zinātnieka V. Naļimova koncepcija[27] par cilvēka domāšanas un apziņas kontinuālo (nepārtraukto) raksturu, kas populāri aplūkota arī Latvijā nesen publicētajā teologa M. Plātes darbā.[28] Tajā tiek norādīts, ka, lai gan cilvēku sazināšanās ar valodas palīdzību norisinās loģiski sakārtotu izteikumu formā ar diskrētiem simboliem – vārdiem, tiem piemīt gan atomārā (mutiskā, diskrētā, atsevišķā) nozīme, gan arī kontinuālā (nepārtrauktā – ar valodas polimorfismu, metaforām un zemtekstiem saistītā) nozīme. Tādējādi ar katru valodas vārdu saistās izplūdis tā jēgas un nozīmju lauks, pie tam valodas loģisko konstrukciju apdomāšana jeb dekodēšana norisinās kontinuālajā līmenī. Tātad priekšstats par vārda atomāro kā vienīgo pareizo jēgu ir iluzors, jo aiz valodas diskrētajiem simboliem slēpjas kontinuāls jēdzienisks saturs, kurš ir neizmērāms. Saskaņā ar šo koncepciju ne tikai cilvēka domāšana, bet arī visa apziņa ir kontinuāla, un tieši šis apstāklis to atšķir no datora «domāšanas», kas strādā diskrēto simbolu līmenī.
Tomēr nevar novērtēt par zemu arī datortehnikas turpmākā progresa iespējas, attīstoties kvantu datoriem[29] vai jauniem kontinuāliem skaitļošanas modeļiem.[30]
Redzam, ka mūsdienu zinātnes attīstība ir saskārusies ar ļoti nopietnām problēmām, kas skar gan apkārtējās fizikālās pasaules tālākās izziņas iespējas, gan arī mūsu pašu bioloģiskās eksistences jautājumus. Te būtu īpaši jāatzīmē tas apstāklis, ka jaunākie bioloģijas un gēnu inženierijas sasniegumi ļauj pārveidot un manipulēt arī cilvēka bioloģisko dabu un tādējādi rada virkni ļoti sarežģītu ētiska un morāla rakstura problēmu. Tas ir liels izaicinājums arī mūsdienu teoloģijai.[31] Abos gadījumos tālāka attīstība prasa jaunus, radikālus risinājumus, kas nav domājami bez zinātnes radošā – irracionālā momenta būtiskas aktivizācijas un lomas palielināšanas.
Tradicionālās zinātniskās pētniecības metodes un paradigmas nevar norādīt ceļu iepriekš minēto problēmu risināšanai, jo tieši viņu darbības rezultāts ir secinājums – postmodernisma idejas ir kļuvušas par 20. gs. beigu zinātniskās pasaules ainas «īpatnību» un neatņemamu sastāvdaļu. Līdz ar to vispārīgais pasaules skatījums pašlaik saistās ar aizvien pieaugošo nesakārtotības jeb haosa komponentes dominanci. Haosu var gan sekmīgi pētīt atsevišķās zinātnes nozarēs, piemēram, dažādās fizikas disciplīnās, bet nospiedošs tā elementu pārsvars traucē izveidot vienotu un sakārtotu apkārtējās pasaules redzējumu.
Var būt, ka pirmie norādījumi uz iespējamo zinātnes nostādņu un paradigmu maiņu ir jau parādījušies mikropasaules fizikā, kur dažos pēdējos gados veiktie eksperimenti ļauj cerēt uz zināmu pagriezienu līdzšinējā kvantu mehānikas izpratnē, kāda tā izveidojās pēc 30-to gadu izcilo fiziķu (pirmkārt, N. Bora un A. Einšteina) diskusijām. Te vispirms ir jāmin kvantu mehānikas saistīto (entanglement) stāvokļu kvantu teleportācijas eksperiments,[32] kurā patvaļīgos attālumos momentāni tiek pārnests un rekonstruēts kvantu sistēmas stāvoklis. Ne mazāk nozīmīgs ir eksperiments ar atomu interferometru,[33] kurā tiek parādīts, ka daļiņas-viļņu papildināmības (komplementaritātes) principa pamatā drīzāk ir korelācija starp atoma kustību un to mērošo detektoru, nevis Heizenberga koordinātes-impulsa nenoteiktības sakarība, kā to uzskatīja līdz šim. Arī kosmoloģijas pēdējie sasniegumi – supernovu pētījumos iegūtie norādījumi, ka, laikam ritot, mūsu Visums izplešas aizvien straujāk kāda kosmoloģiska «piektā spēka» iedarbībā, ko saista ar kādu vēl nepazīstamu matērijas formu («kvintesenci»)[34], liecina par idejisku sakustēšanos zinātnieku uzskatos par megapasauli. Tomēr līdz jaunai, padziļinātai mikropasaules un kosmoloģijas izpratnei acīmredzot vēl ir garš ceļš ejams.
Līdzīgas problēmas novērojamas arī reliģijas jomā. Piemēram, Rietumu kristietībā Dieva Vārda sludināšana vairāk ir saistīta ar loģiski racionālo metodi, kurai ir bijusi ievērojama loma Viduslaiku katoļu filozofijas un vēlāk Jauno laiku zinātnes attīstībā. Bet pašai Rietumu kristietībai šīs metodes tradicionāla izmantošana mūsdienās ir novedusi pie Baznīcas racionālisma un pragmātisma, kura sekas ir tukšie dievnami un mācītāji, kas vairāk atgādina garīgo pakalpojumu dienesta ierēdņus. Kā norādīts darbā,[35] tad kristīgās Baznīcas sludinātais vārds ir nolietojies, izsīcis un līdz ar to rodas prasība meklēt papildu izteiksmes līdzekļus un formas tā pasludināšanai. Reliģijas sfērā šie jauno izteiksmes līdzekļu meklējumi, protams, ir saistīti ar tās pamata – transcendentālā pirmsākuma ierosināšanu un pacelšanu augstākā pakāpē.
Tātad gan zinātnē, gan arī reliģijā tālākā virzība prasa līdzīgu faktoru – irracionālā un transcendentālā pastiprināšanu, kas norāda arī uz šo sfēru dialoga potencēm nākotnē. No teoloģijas viedokļa, mēs varam postmodernisma laikmeta krīzi saistīt ar Sātana un ļauno spēku darbības[36] aktivizēšanos mūsu dienās, kurai ir nepieciešama aktīva un konstruktīva pretdarbība. No mūsu viedokļa, šī pretdarbība ir saistāma ar jaunu nostādņu un paradigmu meklējumiem, kuros iepriekš minēto apsvērumu dēļ zinātnē un teoloģijā ir saskatāmas daudzas kopīgas iezīmes.
Pievēršoties sīkāk šo jauno nostādņu meklējumiem, atgriezīsimies pie iepriekš aplūkotās modernās kosmoloģijas atziņu un Bībeles pasaules radīšanas stāsta sakritības problēmas. Kā tas ir iespējams, ka Mozus laikmetā (ap 15. gs. pirms Kristus) Dieva Vārda vēstījums (lietojot, protams, arī attiecīgā laika perioda valodu, jo senatnē taču nepazina mūsdienu kosmoloģijas terminoloģiju) «lielās līnijās» atbilst mūsu 20. gadsimta kosmoloģijas atziņām?
Citiem vārdiem, tas ir jautājums par Dieva Atklāsmes darbības konkrēto mehānismu.
Viena no iespējamām atbildēm ir saistīta ar jau pieminētā V. Naļimova koncepciju, kurā tiek izteikts pieņēmums[37] par substanciālo kontinuālās apziņas lauku eksistenci ārpus cilvēka. Līdz ar to cilvēks nevis pats rada savu kontinuālo domāšanu, bet cilvēks darbojas tikai kā ārpus sevis pastāvošo kontinuālās apziņas plūsmu detektors. Priekšstats par kontinuālās apziņas substanciālo raksturu ir cieši saistīts ar Austrumu (Indijas, Ķīnas, Japānas) filozofiskajām mācībām. Austrumu filozofijas priekšstati tiek plaši izmantoti arī fizikā kvantu mehānikas un kvantu lauku teorijas priekšstatu interpretācijai,[38] piemēram, daļiņas-viļņu duālisma izpratnei kā diskrētā un nepārtrauktā (kontinuālā) vienībai. V. Naļimovs savā jaunajā grāmatā[39] norāda arī uz analoģiju starp fizikālā vakuuma stāvokli kvantu lauku teorijā un tā saucamā semantiskā vakuuma stāvokli psihisko parādību apraksta gadījumā. Šāda tipa pētījumi ir vērsti uz ļoti dziļas problēmas risinājumu starpposma jeb tiltiņa meklējumiem starp materiālo un garīgo pasauli.
Pie konkrētiem fizikālā vakuuma teorijas attīstības mēģinājumiem varam minēt krievu fiziķa-teorētiķa G. Šipova darbus,[40] kur fizikālā vakuuma teorija tiek veidota uz tā saucamo torsionu lauku pamata. Šajā teorijā, kuras pamatu priekšstatus mēs aplūkojām rakstā,[41] primārie torsionu lauki tiek raksturoti kā visa Visuma informācijas nesēji bez enerģijas pārneses, tiem piemīt superapziņa un «bezgalīga aktivitāte» – Dieva atribūti.[42]
Citu ceļu sakarību meklējumos starp fizikālajiem un apziņas laukiem iet amerikāņu fiziķis-teorētiķis Dž. Hagelins.[43] Viņš saista elementārdaļiņu fizikas vienotā lauka (kas ietver elektromag­nētisko, vājo, stipro un gravitācijas mijiedarbību) eksistenci ar vienotā apziņas lauka priekšstatiem, kurus indiešu vēdisko zināšanu tradīciju garā ir attīstījis Maharishi Mahesh Yogi, pieņemot, ka modernās fizikas mijiedarbību vienotais lauks un substanciālais «tīrās apziņas» vienotais lauks ir identiski.
Redzam, ka vienu no iespējamiem Dieva Atklāsmes darbības skaidrojumiem gan mūsu apskatītajā Visuma sākuma problēmā, gan arī daudzos citos jautājumos, varētu raksturot kā cilvēka apziņas tiešu pieslēgšanos ārpusē pastāvošajiem substanciālajiem superapziņas laukiem, kuriem piemīt Dieva atribūti.
Savā grāmatā,[44] aplūkojot zinātnes un reliģijas dialogu un to savstarpējās attiecības N. Bora kvantu mehānikas papildināmības principa garā, V. Naļimovs izvirza uzskatu, ka, ja mūsdienu zinātne grib atrisināt cilvēka problēmu, tad tai ir jāpieņem jauna paradigma, kas no līdzšinējās zinātnes nostādnes atšķiras trīs jautājumos:
1). Jāatsakās no novērojumu atkārtojamības principa, jo, pētot cilvēku, ne tik daudz svarīga ir tā izturēšanās atkārtojošos stāvokļos un formās, cik tie retie, izņēmuma gadījumi, kuros izpaužas mūsu apziņas spektra apslēptā daļa.
2). Jāatsakās no izziņas objekta un subjekta atdalīšanas prasības, jo tiešajai uztverei apslēptie mūsu apziņas spektra apgabali nevar tikt pētīti no malas. Te jāatzīmē analoģija ar mikroobjekta mērīšanas problēmu kvantu mehānikā.
3) Jāatsakās no uzskata, ka par ontoloģisko realitāti var atzīt tikai to, ko var reģistrēt ar mērinstrumentiem. Tā vietā ir jāliek uzskats, ka pats cilvēks kalpo kā īpaša veida detektors, kas zināmos apstākļos un pie zināmas tehnikas ir spējīgs atklāt to realitāti, kas paliek apslēpta fizikālajiem mērinstrumentiem.
Te, protams, jāatzīmē, ka šādu sakarību meklējumi starp fizikālajiem un substanciālās apziņas laukiem, kā arī jaunu zinātnes paradigmu izveides mēģinājumi, saņem arī zinātniskās sabiedrības kritiku, kā, piemēram, G. Šipova torsionu lauku teorijas gadījumā.[45] Šajā sakarībā mēs gribētu norādīt uz diviem apsvērumiem.
Pirmais no tiem ir saistīts ar zinātnieku un teologu aprindu nostājas īpatnībām minētajos jautājumos. Zinātniskā sabiedrība, kā jau iepriekš minēts, savā vairumā ir noskaņota materiālistiskās un naturālistiskās filozofijas virzienā, tāpēc no tās būtu grūti sagaidīt ātru, aktīvu atbalstu jaunu nostādņu atzīšanai un esošo zinātnisko paradigmu revīzijai. Teologu aprindas, savukārt, vairāk ir orientētas uz neparastā, brīnumainā lielo nozīmi un realitāti. Līdz ar to no zinātnieku puses ir saprotami pārspīlējumi jauno uzskatu un virzienu noliegšanā, kas neatbilst līdzšinējām nostādnēm un paradigmām, bet no teologu puses ir vērojama jebkuras jaunas zinātnes idejas vai virziena tūlītēja nekritiska atzīšana un pārāk augsta novērtēšana, kas galu galā var izrādīties kļūdaina (piemēram, eksperimenta nepilnības vai pat attiecīgā pētnieka negodprātības dēļ.).
Otrkārt, starp abiem zinātnes virzieniem – tradicionāliem pētījumiem un jaunu netradicionālu izziņas formu un paradigmu meklējumiem – ir jāpatur līdzsvars, kas gan būs atkarīgs no paša zinātnieka personīgajiem filozofiskajiem un reliģiskajiem uzskatiem. No vienas puses, ir jāturpina līdzšinējie pētījumi, balstoties uz tradicionālajiem priekšstatiem un paturot prātā izteicienu: «Nespļauj vecajā akā, pirms neesi izracis jaunu.» Bet tai pašā laikā, strādājot tradicionālajā virzienā jeb turpinot dzert no vecās akas, mums ir jāatceras arī, ka, «visu laiku dzerot ūdeni no vienas un tās pašas akas, tas beidzot sāks smirdēt», un tāpēc vienlaicīgi ir jārok arī jaunā aka jeb jāmeklē jaunas netradicionālas darba metodes un virzieni. Un mūsu subjektīvais uzskats ir, ka, ievērojot iepriekš apskatītās ļoti nopietnās problēmas un krīzes parādības, kādas vērojamas mūsdienu zinātnē, ar jaunās akas rakšanu tomēr vajadzētu pasteigties.
Ne mazāk nopietnas problēmas kristīgajai teoloģijai izvirzās meklējot jaunas Dieva Vārda pasludinājuma formas un izteiksmes līdzekļus. Kā atzīmēts M. Plātes darbā,[46] tad Dievs, protams, var svētīt un lietot pēc sava prāta arī mūsu vārdu tā līdzšinējā tradicionālajā pasludinājuma formā, bet tas neatceļ prasību pēc mēģinājumiem iziet ārpus pašreizējās evaņģēliskās kristietības stereotipās paradigmas. Un šī izeja darbā[47] tiek saskatīta tajā pat virzienā, kur to redz zinātnes jauno nostādņu un paradigmu pētnieki – Austrumu filozofisko priekšstatu izmantošanā un kontinuālās domāšanas metožu aktivizācijā. Starp citiem tāda veida ieteikumiem M. Plāte min Austrumu dzen-budisma materiālu – koānas tipa izteikumu apgūšanu un lietošanu, kas palīdz noņemt loģiski diskrētajam apziņas līmenim raksturīgo duālistisko pretnostatījumu. Bez tam atzīmēta arī meditācijas loma, uzskatot, ka lūgšana un meditācija dialektiskā vienībā iegūst savu spēku attiecībā uz ieeju kontinuālajā apziņā. Nav apieta arī pirmsloģiskā apziņas līmeņa elementu jeb tiešās skatīšanās, nesadalītās pirmsloģiskās uztveres veida izmantošana Evaņģēlija līdzību izpratnei, nepiesaistot sevi pie to loģiski diskrētā izpratnes līmeņa (ar neizbēgamajam pretrunām, antinomijam un pilnā teksta ignorēšanu).
No šī ieskata jaunu nostādņu un paradigmu meklējumos zinātnē un reliģijā redzam, ka aktivitātēm no abām pusēm tiek izmantoti kopīgie momenti (Austrumu filozofiskās idejas un metodes, it īpaši priekšstati par apziņas kontinuālo komponenti), kas dod cerības šāda dialoga plašākai izvēršanai nākotnē. Noslēgumā pieminēsim, ka par vienu no spēcīgākajiem stimuliem zinātnes un reliģijas dialoga attīstīšanai varētu noderēt mūsdienās plaši diskutētais un lielu popularitāti ieguvušais Antropais princips.[48] Šis princips savā stiprajā formulējumā izsaka to, ka mūsu Visumam (un tātad arī fundamentālajiem fizikas parametriem, no kuriem tas ir atkarīgs) jābūt tādam, lai kādā tā attīstības posmā tajā tiktu pieļauta novērotāja (t.i., mūsu cilvēces) eksistence. Tātad mūsu Visums nav nejaušs dabas spēku spēles rezultāts un līdz ar to viens no mūžīgajiem filozofijas jautājumiem – cilvēka un Visuma vienības problēma, – tiek skatīts zinātnes un reliģijas dialoga kontekstā.

* * *

V.E.: Zemāk (Pielikumā Nr.3) es ievietoju to atbildi profesoram Tambergam, kuru es publicēju savā žurnālā «Rose» 2000. gadā. Tā atbilde runā galvenokārt par jautājumiem, kas skar Vēras teoriju. Patiesībā es profesoram Tambergam (gan toreiz, gan, jo sevišķi, tagad) varētu atbildēt krietni vairāk – un ne jau par reliģijas problēmām, kuras es diskusijā ar viņu principiāli negribēju skart, – bet par viņa vērtējumu zinātnes attīstībai vispār: par stāvokli matemātikā, fizikā, par «postmodernismu», tā cēloņiem utt.
Varbūt es kādreiz to arī izdarīšu, bet pagaidām – lai paliek.


[1] Visvaldis Klīve. Pa kuru ceļu? Pārdomas par iespējamām atbildēm, uz mūsu dzīves lielajiem jautājumiem. Lincoln, Nebraska: LELBA apgāds 1988.
[2] E.L.Feinberg. Dvie kuļtury: Intuicija i logika v iskusstve i nauke. Moskva: «Nauka» 1992 (krievu val.)
[3] Turpat.
[4] P. Coles and F.Lucchin. Cosmology. The Origin and Evolution of Cosmic Structure. (Chichester: John Wiley and Sons, 1995.)
[5] R. Cowen. Meteorite Hints at Early Life on Mars. In: «Science News», 150, No.6 (1996) p.84.
[6] A. Gibbons. Looking for the Father of Us All. In: «Science», 251, No.4992 (1991) pp.378–380.
[7] R.L. Cann, M. Stonecking, A.C. Wilson. Mitochondrial DNA and Human Evolution. In: «Nature», 325 (1987) pp.31–46.
[8] U. Saarnivaara. Can the Bible Be Trusted? Old and New Testament. Introduction and Interpretation. (Minneapolis: Osterhus Publishing House, 1983.)
[9] E. Galbiati and A. Piazza. Pagine Difficili della Bibbia (Antico Testamento). (MassimoMilano, 1992.) [krievu izdevums: Enriko Galbiati, Alessandro Pjacca. Trudnyje Straņicy Biblii (Vethij zavet). («Hristianskaja Rossija», MilanMoskva, 1992) (krievu val.).]
[10] J. Tambergs. Dabaszinātniskās pasaules ainas interpretācija bibliskā skatījumā. «Dabaszinātnes un skolotāju izglītība», Rakstu krājums, 1.daļa. Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskola, Daugavpils Pedagoģiskā universitāte. Starptautiskā zinātniskā konference, Rīga, 1999.g. 4.5.februāris. (Rīga: «Vārti», 1999.) lpp.5362.
[11] A.A. Grib. Kosmologija: Sovremennostj i drevnostj. Krājumā: «Issļedovaņija po istorii fiziki 19931994.» Moskva: «Nauka» 1997, 150.171.lpp.
[12] G. Lemaitre. A Homogenious Universe of Constant Mass and Increasing Radius Accounting for the Radial Velocity of tke Extra-Galactic Nebulae. In: «Mon.Not.R.Astr.Soc.», 91 (1931) pp.483490.; G.Lemaitre. L'univers en expansion. Ann.soc.sci.Brux. T.A53 (1933) p.97.
[13] A.A. Grib. Kosmologija: Sovremennostj i drevnostj. Krājumā: «Issledovanija po istorii fiziki 19931994», Moskva: «Nauka» 1997, 150.171.lpp. (krievu val.).
[14] Edward J. Larson, Larry Witham. Leading scientists still reject God. «Nature», vol.394, No.6691 (23 July 1998), p.313.
[15] Maija Kūle, Rihards Kūlis. Filosofija. Eksperimentāla mācību grāmata. Rīga: «Burtnieks» 1999; Džīns Edvards Vīts, dēls. Postmodernie laiki. Kristīgs ceļvedis mūsdienu domas un kultūras izpētē. R.: Luterisma mantojuma fonds, 1999. [angļu oriģināls: Gene Edward Veith, Jr. Post-Modern Times: A Christian Guide to Contemporary Thought and Culture. (nav norādes beigu – V.E.)
[16] Maija Kūle, Rihards Kūlis. Filosofija. Eksperimentāla mācību grāmata. Rīga: «Burtnieks» 1999.
[17] K.M.Podnieks. Vokrug teoremy Gedeļa. Rīga: «Zinātne», 1992 (krievu val.)
[18] Moris Klain. Matematika: Utrata opredeļonnosti. Moskva, «Mir», 1984 (krievu val.) no angļu: Morris Kline. Mathematics: The Loss of Certainty. New York: Oxford University Press, 1980.
[19] Turpat.
[20] Turpat.
[21] A.Sadberi. Kvantovaja mehaņika i fizika elementarnyh častic. Moskva: «Mir» 1989 (krievu val.) (no angļu val. A.Sudbery, 1986).
[22] Turpat.
[23] D.Landau i E.M.Lifšic. Teoretičeskaja fizika, 2.sējums: Teorija poļa. Izdaņije sedmoje ispravļennoje. Moskva: «Nauka», Glavnaja redakcija fiziko-matematičeskoj ļiteratury. 1988 (krievu val.).
[24] John Horgan. The End of Science. Facing the Limits of Knowledge in the Twilight of the Scientific Age. Helix Books. Addison-Wesley Publishing Company Inc. 1996.
[25] P.Kemp, K.Arms. Vvedeņije v biologiju. Moskva: «Mir», 1988 (krievu val.) [angļu val. Pamela S.Camp, Karen Arnis. Exploring Biology. Second Edition. Saunders College Publishing (1984)].
[26] Roger Penrose. The Emperors New Mind. Concerning Computers, Minds and The Laws of Physics. Oxford University Press, New York Oxford, 1989.
[27] V.V.Naļimov. Verojatnostnaja modeļ jazyka. O sootnošeņii jestestvennyh i iskusstvennyh jazykov. Izdaņije 2-je, pererabotannoje i dopolņennoje. Moskva: «Nauka» 1979 (krievu val.).
[28] Modris Plāte. Cilvēka apziņas struktūra un Svēto Rakstu interpretēšana. Krājumā: «Reliģiski-filozofiski raksti, VI». Filozofijas un socioloģijas institūts. Prof.P.Dr. Haralda Biezā virsredakcijā. Rīga, 1997. lpp. 155182.
[29] John Preskill. Battling Decoherence: The Fault-Tolerant Quantum Computer, «Physics Today», June 1999, p.2430.
[30] Joseph F.Traub. A Continuous Model of Computation. «Physics Today». May 1999, p.3949.
[31] Andris Rubenis. Ētika XX gadsimtā. Praktiskā ētika. Rīga: «Zvaigzne ABC», 1996; Andris Rubenis. Ētika XX gadsimtā. Teorētiskā ētika. Rīga: «Zvaigzne ABC», 1997.
[32] Dik Bouwmeester, Jian-Wei Pan, Klauss Mattle, Manfred Eibl, Harald Weinfurter, Anton Zeilinger. Experimental quantum teleportation. «Nature», vol.390, No.6660 (11 Dec. 1997) p.575579; T.Sudbery. The fastest way from A to B. ibid. p.551552.
[33] S.Dūrr, T.Nonn, G.Rempe. Origin of guantum-mechanical complementarity probed by a «which-way» experiment in an atom interferometer, «Nature», vol.395, No.6697 (3 Sept. 1998) p.3337.; Peter Knight. Where the weirdness comes from. ibid. p.1213.
[34] Pedro G.Ferreira. The quintessence of cosmology. «CERN Courier» (International Journal of High Energy Physics), vol.39, No.5 (June 1999) p.1315.
[35] Modris Plāte. Cilvēka apziņas struktūra un Svēto Rakstu interpretēšana. Krājumā: «Reliģiski-filozofiski raksti. VI». Filozofijas un socioloģijas institūts. Prof.P.Dr. Haralda Biezā virsredakcijā. Rīga, 1997. lpp. 155182.
[36] Visvaldis Klīve. Pa kuru ceļu? Pārdomas par iespējamām atbildēm uz mūsu dzīves lielajiem jautājumiem. (Lincoln, Nebraska: LELBA apgāds) 1988.
[37] V.V.Naļimov. Verojatnostnaja modeļ jazyka. O sootnošeņii jestestvennyh i iskusstvennyh jazykov. Izdaņije 2-je, pererabotannoje i dopolņennoje. Moskva: «Nauka» 1979 (krievu val.).
[38] Fritjof Kapra. Dao fiziki, issļedovaņije paraļļeļej meždu sovremennoj fizikoj i misticizmom Vostoka. Sankt-Peterburg: «ORIS» 1994 (krievu val.).
[39] V.V.Naļimov, Ž.A.Drogaļina. Reaļnostj nereaļnogo. Verojatnostnaja modeļ bessoznateļnogo. Moskva, Izd-vo «Mir idej», AO AKRON, 1995 (krievu val.).
[40] G.I.Šipov. Teorija fizičeskogo vakuuma. Novaja paradigma. Moskva: Firma «NT-Centr» 1993 (krievu val.); A.E.Akimov, G.I.Šipov. Torsionnyje poļa i ih eksperimentaļnyje projavļeņija. Soznaņije i fizičeskaja reaļnostj. 1.sējums, No.3 (1996) 2843 lpp. (krievu val.); G.I.Šipov. Teorija fizičeskogo vakuuma. Teorija, eksperimenty i tehnologii. Izdaņije vtoroje, ispravļennoje i dopolņennoje. Moskva, «Nauka», 1997 (krievu val.).
[41] J.Tambergs. Vai esam Einšteina sapņa piepildījuma liecinieki? «Latvijas Vēstnesis», Nr.75/76 (1136/1137) 1998.g. 20.marts, 5.lpp.
[42] G.I.Šipov. Teorija fizičeskogo vakuuma. Novaja paradigma. Moskva: Firma «NT-Centr», 1993 (krievu val.).
[43] John S.Hagelin. Is Consciousness the Unified Field? A Field Theorist's Perspective. In: «Modern Science and Vedic Science. (Fairfield, Iowa, U.S.A., Maharishi International University, 1986), p.29–87. un J.S.Hagelina lekcija Latvijas Zinātņu Akadēmijā 1990.g. 12.decembrī.
[44] V.V.Naļimov, Ž.A.Drogaļina. Reaļnostj nereaļnogo. Verojatnostnaja modeļ bessoznateļnogo. Moskva, Izd-vo «Mir idej», AO AKRON: 1995 (krievu val.)
[45] V.L.Ginzburg. Recenzija na kņigu E.P.Krugļakova. Čto že s nami proishodit? (Novosibirsk: Izdateļstvo Sibirskogo otdeļeņija RAN, 1998, 166 lpp.) «Uspehi fizičeskih nauk», 169. sēj., No.3, 1999 g. marts, 358.lpp. (krievu val.).
[46] Modris Plāte. Cilvēka apziņas struktūra un Svēto Rakstu interpretēšana. Krājumā: «Reliģiski-filozofiski raksti. VI». Filozofijas un socioloģijas institūts. Prof.P.Dr. Haralda Biezā virsredakcija. Rīga, 1997. lpp. 155182.
[47] Turpat.
[48] J.D. Barrow and F.J. Tipler. The Antropic Cosmological Principle. Oxford: Clarendon Press., 1986.
Izdevums «Ceļš», kur bija publicēts J. Tamberga raksts


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru