svētdiena, 2018. gada 23. decembris

ARTINT-11


Grāmata: Valdis Egle. «Mākslīgais intelekts»


Fragments no šīs grāmatas:


§28. Vitosi un ārpasaule

.345. Iedomāsimies, ka tas «ražotājs» (šeit norāde uz Penrouza doto piemēru – red.), kurš paziņojis ka viņa kompjūters (vai programma) ir spējīga just, domāt utt., esmu es, ka runa ir par manu programmu (vai, pareizāk sakot, operētājsistēmu; ērtības labad piešķirsim šāda tipa operētājsistēmām īpašu nosaukumu, teiksim: VITOS – no latīņu «vitalis» – «dzīvs» un angļu OS – «operating system»; ievedīsim arī latviski lokāmu sugasvārdu «vitoss», lai apzīmētu tā tipa operētājsistēmas, kuras izpilda punktā {.326} minētos nosacījumus un kurās ir iebūvēts attiecīgais «minimālais kodols»).
.346. Tad, izskatot Penrouza argumentus, mums pirmām kārtām ir uzreiz jāuzdod jautājums: par kādu programmu šeit ir runa – vai par imitācijas programmu, kura cenšas atdarināt cilvēka izturēšanos (piemēram, viņa vārdus sarunā), vai arī par Vitosa tipa sistēmu, kura patiešām ņem un realizē «domāšanu», «jušanu» utt.?
.347. Es varu (principā) uzrakstīt abas šīs programmas, un to darbības principi (pamatalgoritmi) būs pilnīgi dažādi.
.348. Ja es ar savu programmu cenšos tikai atdarināt cilvēka izturēšanos sarunā (bet visi Penrouza vārdi īstenībā attiecas tieši uz šo variantu), tad es esmu zināmā mērā «blēdis»; varbūt bez ļauna nodoma: tikai ar sportisku vai zinātnisku interesi, bet tomēr «blēdis», kurš cenšas «apšmaukt» vaicātāju, ar sava kompjūtera arvien sarežģītākām programmām pūlēdamies imitēt cilvēku. (Kā pieredzējis programmētājs varu teikt, ka nekur tālu šī «blēdība» aiziet nevarēs; cik necik sarežģīts Tjuringa tests imitāciju atklās).
.349. Ja, turpretī, es būvēju īstu saprātu un īstu jušanu, tad man jārīkojas no paša sākuma pavisam savādāk. Tad es ielieku kompjūterā tikai «sākuma ķieģelīšus» (dažu visai primitīvu programmu bloku veidā) un – galvenais – iebūvēju viņam pašprogrammēšanās iespēju. Tad – droši vien daudzu gadu laikā – mana operētājsistēma pati saprogrammēs savus augstākos līmeņus; visu savu dzīves laiku tā krās arvien jaunas un jaunas zināšanas un programmas, un tad – teiksim, pēc divdesmit gadiem – to varēs laist uz sacensību ar cilvēku Tjuringa testa vai jebkurā citā veidā.
.350. Taču, lai šāds īsts saprāts varētu attīstīties, vajadzēs, lai visus šos gadus kompjūteram būtu realizēta «atgriezeniskā saite» ar ārpasauli: lai viņš varētu «uzzināt», kuras viņa pašuzģenerētās programmas ir derīgas, kuras nederīgas utt. No tā, kāda viņam būs šī ārpasaule, no tā būs arī atkarīgs, ko viņš zinās un ko viņš nezinās, – un līdz ar to, vai viņu būs viegli vai grūti atšķirt no Oksfordas angļa.
.351. Pamēģiniet, piemēram, izpildīt Tjuringa testu, lai atšķirtu mūsdienu 21. gadsimta sākuma angli no Gvinejas nēģera Vasko da Gamas laikos 15. gadsimtā. Skaidrs, ka atšķirt viņus būs ļoti viegli. Kaut gan abiem intelekti ir īsti, bet pasaulēm, kurās viņi ir dzīvojuši, nav gandrīz nekā kopīga.
.352. Nav pat jāmeklē tik tāli piemēri: pieņemsim, ka mēs abi ar Penrouzu noslēpjamies aiz starpsienas, bet par vaicātāju nosēdinām Penrouza «She» jaunkundzi un sakām viņai, ka viens no mums ir kompjūters – lai viņa pasaka: kurš? Viņa droši vien atzīs Penrouzu par cilvēku, bet mani par kompjūteru, jo es taisu kļūdas angliski, un arī nezinu daudz ko par Oksfordu. Bet ja par vaicātāju nosēdināsim, teiksim, Guntu Droni no Smiltenes, tad viņa atzīs, ka cilvēks esmu es, bet Penrouzs ir kompjūters. Pat ja Penrouzam iemācītu latviešu valodu, arī tad drīz vien izrādīsies, ka viņš nezina, ko nozīmē «sēņot», nevar atšķirt Kārli Ulmani no Gunta Ulmaņa un domā, ka, ja «met pa lampu», tad lampa saplīst.
.353. Tātad, ja mēs taisām īstu intelektu uz Vitosa bāzes, tad ārkārtīgi liela nozīme būs tai ārpasaulei, kuras vidē mēs šo intelektu audzēsim, nodrošinot visu laiku tam «atgriezenisko saiti» atpakaļ no šīs ārpasaules uz audzējamo intelektu. Kompjūteram, kurš veido īstu, neimitētu intelektu, ir jādod zināma «rīcības brīvība» noteiktā vidē, lai varētu darboties viņa pašprogrammēšanās mehānisms.
.354. Šī vide var būt «reāla», t.i. mēs varētu rīkoties tāpat kā Daba: iesēdināt mūsu kompjūteru kaut kādā ķermenī (mehāniskā robotā vai varbūt klonētā cilvēkā vai, teiksim, cilvēkā, kura īstās smadzenes kaut kādu iemeslu dēļ mirušas, utt.). Tad mūsu kompjūters audzēs savu intelektu apstākļos, kas stipri līdzīgi cilvēku augšanas apstākļiem.
.355. Mēs varam arī turēt kompjūteru vienkārši uz galda, bet visu ārpasauli viņam imitēt ar kaut kādiem televīzijas signāliem. Tad viņš darbosies virtuālā pasaulē, līdzīgi, kā to aprakstījis Staņislavs Lems savā «Tehnoloģijas summā»[1]. Kādu pasauli mēs audzējamajam intelektam radīsim, tāds viņš arī veidosies.
.356. Tātad īsta intelekta pirmā pamatbūtība ir pašprogrammēšanās, bet pašprogrammēšanos nav iespējams realizēt bez atgriezeniskās saites atpakaļ no ārpasaules vai «ārpasaules», – nav iespējams radīt bez saites, kura dod stimulus un kritērijus programmu atlasīšanai un uzkrāšanai.
.357. Ja nu mēs kaut kādā veidā šai pašprogrammējošai operētājsistēmai esam sekmīgi imitējuši ārpasauli, un šī ārpasaule ir pietiekošā mērā atdarinājusi Oksfordas pasauli (un, protams, ja sistēmas «sākumķieģelīši» ir bijuši pareizi un bez defektiem), tad rezultātā izveidosies īsts, neviltots, individuāls intelekts, un varēs laist Tjuringa (vai jebkurus citus) testus cik uziet: neviens šo intelektu nevarēs atšķirt no cita (dabīgā ceļā veidota) angļa intelekta.
.358. Te lasītājs var iebilst tā: ja jau šajā brīdī (kad mēs laižam simtprocentīgi drošu Tjuringa testu) mūsu kompjūterā pastāv kaut kāda programmu sistēma (līdz ar iepriekšējā dzīvē uzkrātajiem datiem), kaut arī šīs sistēmas lielākā daļa (izņemot «sākumķieģelīšus») ir «augusi pati» zināmā vidē, tad taču mēs varam arī vienkārši «taisnā ceļā» ņemt un uztaisīt tieši tādas pašas programmas bez kādas viņu «audzēšanas», un tieši tādus pašus datus «vienkārši ierakstīt» vajadzīgajās vietās atmiņā. Tad mums «īsts intelekts» nebūs jāaudzē nekādā vidē, bet būs dabūts «uzreiz gatavs».
.359. Jā, protams, mēs varam izdarīt arī tā. Taču te jāatceras divas lietas. Pirmā: pat šādā veidā «taisnā ceļā» ierakstot kompjūterā jau gatavas programmas un jau gatavus datus, mēs vienalga «imitējam» zināmu vidi, zināmu šīs sistēmas «iepriekšējo pieredzi». Oksfordas angļa un Gvinejas nēģera programmu sistēmas un uzkrātie dati būs pilnīgi dažādi, un dažādas lietas mums nāksies rakstīt kompjūterā, atkarībā no tā, kuru intelektu mēs tur gribēsim iebūvēt. Tātad no vides imitācijas – vienalga, kādā veidā tā izpildīta, – mēs vaļā netiekam tā kā tā.
.360. Otrā lieta ir tā, ka mēs gan varam šādā ceļā atbrīvoties no iepriekšējas programmu audzēšanas (līdz tam brīdim, kad ierakstām kompjūterā gatavas un jau it kā «izaudzētas» programmas), bet mēs nevaram iztikt bez vides imitēšanas šī intelekta tālākajā darbībā. Intelekta pamatbūtība ir pašprogrammēšanās, un šī pašprogrammēšanās nevarēs strādāt, ja pēc sistēmas starta mēs nedosim tai atgriezenisko saiti atpakaļ no ārpasaules uz kompjūteru, – ja nedosim saiti atbilstoši tam, kā šī sistēma ir uzbūvēta, t.i. kā ir izveidots tās pašprogrammēšanās aparāts.
.361. Cilvēkam, kurš visas šīs lietas saprot, kurš patiešām var iedomāties, stādīties sev priekšā, kādas šīs programmas (vismaz principiāli) būs, Tjuringa tests nevar likties svarīgs un būtisks. Skaidrs, ka īsts intelekts (un plānotajai testēšanas videi atbilstošs) šim testam vienmēr izies cauri; skaidrs, ka neviena intelekta imitācija tam cauri neizies (ja vien uzdodamie jautājumi būs pietiekoši dziļi un «āķīgi»). Tjuringa testa ideju vispār var izvirzīt un (nopietni) apspriest tikai tie, kas nezina, kā darbojas īsts intelekts un kam acu priekšā stāv tikai imitācijas. Tas apstāklis, ka Tjurings šo ideju izvirza, bet Penrouzs to nopietni apspriež, – šis apstāklis vien jau liecina, ka neviens no viņiem šādu patiešām intelektuālu operētājsistēmu sev priekšā nestādās, bet redz (un spriež) tikai par imitācijām.
.362. Penrouza runas par to, ka nāksies «bremzēt» kompjūtera jaudu, kad Tjuringa testa jautājumi skars «komplicētas aritmētiskās darbības», programmēšanas speciālistam izklausās vienkārši naivas. Kompjūters var izpildīt «komplicētas aritmētiskās darbības» tad, ja tiek palaista attiecīga programma. Programmas aritmētiskajām darbībām var būt ļoti dažādas. Var, piemēram, izpildīt reizināšanu, izmantojot datora mikroprogrammās (instrukciju sistēmā) jau rūpnīcā iebūvēto reizināšanas komandu (instrukciju) ar fiksēto punktu. Vairumam tagadējo datoru šī instrukcija strādā ar skaitļiem līdz 232. Tādu reizināšanu dators izpildīs nesalīdzināmi ātrāk par cilvēku. Šīs aritmētiskās instrukcijas operē ar bitiem (skaitļi kodēti bināri, datoriem «dabiskajā» veidā).
.363. Man šāds skaitļu diapazons bija par mazu, un es pats uzrakstīju programmas, kuras izpilda reizināšanu (un citas darbības) ar skaitļiem līdz 10255. Šī reizināšana strādā lēnāk, bet tomēr ātri, salīdzinot ar cilvēku. Ja vajadzēs, es uzrakstīšu arī programmas aritmētiskajām darbībām ar tūkstošiem vai miljoniem zīmju. Šīs grupas programmas operē ne ar bitiem, bet ar ASCII koda ciparu zīmēm.
.364. Bet var uzrakstīt arī tādas reizināšanas (un citu aritmētisko darbību) programmas, kuras operē ne ar bitiem, ne ar ASCII zīmēm, bet ar ciparu vizuālajiem tēliem – tā, kā to dara cilvēks (piemēram: ar skaneri ievadām datorā ciparu 4; dators, analizējot attēlu, konstatē, ka tas ir «četri» un nevis burts «A»; ieskanējam ciparu «2»; dators konstatē, ka tas ir divnieks, pievēršas reizrēķina tabulai, atrod zīmi «8» un izdod šo bildi kā rezultātu). Tad mūsdienu dators izpildīs reizināšanu droši vien pat lēnāk par cilvēku.
.365. Kad Tjuringa testā manai operētājsistēmai uzdos aritmētiskas dabas jautājumus, tad viss būs atkarīgs no tā, kāda veida programmas viņa izmantos atbildes formēšanai. Ja sistēma būs audzēta zināmā vidē no «sākumķieģelīšiem» kā tas aprakstīts augstāk (vai arī ja audzēšana tiks imitēta, ierakstot programmas jau gatavas, bet tādas, kādas tās varēja izaugt noteiktā vidē), tad diezin vai sistēmai būs pieejamas tās aritmētiskās programmas, kuras operē ar bitiem un ASCII zīmēm, jo kā «sākumķieģelīšus» es tās viņai neiedošu, ja jau runa ir bijusi par cilvēka intelektam līdzīgas sistēmas audzēšanu (jo cilvēkam tādas programmas nav iedzimtas), bet pati izaudzēt sistēma tās nespēs; viņa varēs izaudzēt tikai apmēram tādas pašas reizināšanas programmas, kādas darbojas cilvēka smadzenēs. Tāpēc arī šajā ziņā Tjuringa tests nekonstatēs nekādas atšķirības.
.366. Tātad, ja mēs taisām īstu intelektu, un nevis imitāciju, tad šis intelekts ir jāaudzē, ļaujot sistēmai pašprogrammēties un tajā vai citā veidā imitējot tai vidi (vai dodot reālu vidi), kurā sistēma darbosies. Rezultējošais intelekts būs atkarīgs no diviem faktoriem: 1) no «sākumķieģelīšiem», kurus mēs sistēmai iedevām; un 2) no tās vides, kuru mēs viņai imitējām vai devām.
.367. Ja diviem vienādiem kompjūteriem mēs dosim absolūti vienādus «starta ķieģelīšus» un imitēsim absolūti vienādu vidi (teiksim, sūtot vienus un tos pašus videosignālus), tad abi intelekti būs absolūti vienādi.
.368. Ja, turpretī, imitētās vides atšķirsies, tad atšķirsies arī abi izaudzētie intelekti, un katrs no viņiem būs individuāls; vēl unikālāki intelekti kļūs, ja atšķirsies arī viņu «sākumķieģelīši».
.369. Dabā, protams, vienmēr atšķiras gan starta nosacījumi (gēnu komplekti), gan – vēl jo vairāk – vide (atšķiras tie notikumi, kas ar indivīdu atgadās; tās lietas un personas, kas viņam apkārt). Tāpēc dabā nekad nav divu pilnīgi vienādu intelektu, un katrs cilvēks ir unikāls.



[1] Lems Staņislavs. «Summa Technologiae». Sērija «Apvārsnis». Zinātne, Rīga, 1987.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru