Fragments
no šīs grāmatas:
§32. Kontinuālā apziņa
2000.05.21 15:10 svētdiena
(pēc 2 dienām, 1 stundas, 34 minūtēm)
.463. Tālāk Jūs rakstāt:
.464. «Pēc mūsu domām visnopietnāko uzmanību šajā sakarībā pelna krievu zinātnieka V. Naļimova koncepcija[1] par cilvēka domāšanas un apziņas kontinuālo (nepārtraukto) raksturu, kas populāri aplūkota arī nesen publicētajā teologa M. Plātes darbā[2]..465. Tajā tiek norādīts, ka, lai gan cilvēku sazināšanās ar valodas palīdzību norisinās loģiski sakārtotu izteikumu formā ar diskrētiem simboliem – vārdiem, tiem piemīt gan atomārā (mutiskā, diskrētā, atsevišķā) nozīme, gan arī kontinuālā (nepārtrauktā – saistītā) nozīme. Tādējādi ar katru valodas vārdu saistās izplūdis tā jēgas un nozīmju lauks, pie tam valodas loģisko konstrukciju apdomāšana jeb dekodēšana norisinās kontinuālajā līmenī. Tātad priekšstats par vārda atomāro kā vienīgo pareizo jēgu ir iluzors, jo aiz valodas diskrētajiem simboliem slēpjas kontinuāls jēdzienisks saturs, kurš ir neizmērāms. Saskaņā ar šo koncepciju ne tikai cilvēka domāšana, bet arī visa apziņa ir kontinuāla, un tieši šis apstāklis to atšķir no datora «domāšanas», kas strādā diskrēto simbolu līmenī» (221.–222.lpp.).
.466. Vai apziņa (un vispār smadzeņu darbība)
ir diskrēta vai kontinuāla, tas ir būvējamā (pieņemamā) modeļa postulāta
jautājums. Nu, Naļimovs būvē tādu (Ārpasaules, ieskaitot cilvēku) modeli, kurā
apziņa ir «kontinuāla». Es būvēju modeli, kurā smadzeņu darbība ir diskrēta
kompjūtera darbība. Tālākais jautājums ir: vai var (un kādā veidā var) katrā no
šiem modeļiem izskaidrot reāli redzamos (konkrēti, ar cilvēka psihisko darbību
saistītos) faktus? Un kurš no skaidrojumiem (un līdz ar to kurš no modeļiem) ir
labāks? Un kurš ir vienkāršāks (pēc Okama principa)?
.467. Konkrēti jautājumu par valodas vārdu
dešifrēšanu mēs jau skārām augstāk {.414}, runājot par Vitosa sistēmu Ķīniešu
istabā. Tur es jau teicu, ka man nav principiālu problēmu, kā (diskrētā!)
kompjūterā iebūvēt bloku, kurš sasaista kādu vārdu (teiksim, «puķes») ar lielu
daudzumu agrākajā dzīvē fiksētu atmiņas kadru («fotoattēlu»), kuros tajā vai
citā veidā figurē puķes: sākot jau ar pašu pirmo, kad mamma izņēma aplūkojamā
smadzeņu kompjūtera mazo īpašnieku no bērnu ratiņiem un rādīja viņam: «Tā ir
puķe!»; tālāk kā viņš pats šo vārdu atkārtoja: «Pukke!», kā vēlāk daudzkārt to
lietoja jau pareizākā izrunā, kā skolā mācījās, piemēram, Veidenbauma dzejoli:
.468.
Kas, staigājot pa košām puķu lejām,Tik apskata, cik siena viņas dos,Lai mani nelasa. Pie manām dzejāmTik piktu prātu viņš sev iemantos.
.469. Varbūt arī pats sacerēja kādai kaut ko
līdzīgu tam dzejolītim, kuru es kādas divas nedēļas atpakaļ uzrakstīju mūsu
Vēras biedrības koordinatorei Maijai Salnai uz viņas 30 gadu jubileju:
.470.
...Jo tuksnesi par gaišu puķu laukuBūs pārvērtusi labestība tava...
.471. Nu lūk, Vitosa tipa sistēmas atmiņā ir
daudz (varbūt simtiem, varbūt tūkstošiem, varbūt pat desmitiem tūkstošu) šādu
kadru, kuros figurē puķes; nav principiālu grūtību atrast algoritmu un
uzrakstīt programmu, kura kompjūterā («vizuāli», «audiāli» vai citā veidā)
ievadīto vārdu sasaista ar šiem atmiņas kadriem un izmanto šos kadrus savā
tālākajā darbā (vai nu tā būtu atbildes ģenerēšana Ķīniešu istabā, vai dzejoļa
sacerēšana līgavai, vai lēmuma pieņemšana iet un nopirkt puķu pušķi
«Viņai»...). Viss šis kadru lērums arī ir tas, ko sadzīvē sauc par «vārda
nozīmi» (sauc, ne sevišķi skaidri zinot, ko nozīmē vārds «nozīme»).
.472. «Ar katru valodas vārdu saistās
izplūdis tā jēgas un nozīmju lauks» – Jūs rakstāt, atstāstot Naļimovu. Šis
«lauks» ir «izplūdis» tādēļ, pirmkārt, ka ar vārdu saistītie atmiņas kadri
nesakrīt dažādiem cilvēkiem, katram no viņiem ir savs unikāls atmiņu komplekts.
Otrkārt, tādēļ, ka arī vienam un tam pašam cilvēkam šis komplekts ar laiku
mainās (nāk klāt arvien jaunas atmiņas, bet vecās daļēji «izstājas no spēles» –
«aizmirstas»). Un, treškārt, pat pie pilnīgi vienādiem atmiņu komplektiem divas
reizes izmantojot viena un tā paša vārda «nozīmi» divu dažādu uzdevumu
risināšanai, nav nekādas garantijas, ka no visa atmiņu komplekta tiks abās
reizēs aktivizēta viena un tā pati kadru daļa (tas, ko mēs zinām par reālo
smadzeņu darbību, drīzāk varētu dot garantiju, ka katrā reizē tiks paņemta
citādāka apakškopa no visa smadzenēs esošo kadru komplekta).
.473. Pati jautājuma nostādne, ka,
lūk, pastāv «vārds» un pastāv viņa «nozīme», ir fundamentāli neveiksmīga un
neproduktīva no tāda cilvēka viedokļa, kurš domā par to, kā realizēt kompjūterā
intelektuālu sistēmu. Ar tādām kategorijām (programmētājs) neko tālāk iesākt
nevar (kā vien nonākt pie secinājuma, ka šīs lietas ir nesaprotamas,
nerealizējamas kompjūterā, ka «vārda nozīmes lauks» ir «izplūdis», «kontinuāls»
utt.).
.474. Profesionāla (un produktīva) ir tāda
nostādne, ka, lūk, vārds, kodēts audiāli (skaņu viļņos) vai vizuāli (rakstītā
veidā) tiek ievadīts informātiskā sistēmā (cilvēkā caur ausīm vai acīm), tur
kaut kādā veidā tiek apstrādāts (tad tūlīt var domāt: kādā veidā apstrādāts?),
bet pēc tam tiek ģenerēti jauni (atbildes) vārdi audiālā vai vizuālā formā (un
tad var domāt: kā notiek šī ģenerācija?)... Šādā modelī jēdziens «vārda nozīme,
vārda jēga» vispār nefigurē, bet atbildēt uz minētajiem jautājumiem («kā notiek
apstrāde?», «kā notiek ģenerācija?») speciālistam nav sevišķi grūti – vismaz
principiālās līnijās.
.475. «Priekšstats par vārda atomāro kā
vienīgo pareizo jēgu ir iluzors, jo aiz valodas diskrētajiem simboliem slēpjas
kontinuāls jēdzienisks saturs, kurš ir neizmērāms...».
.476. Nu lūk, – tipisks rezultāts
neveiksmīgajam un neproduktīvajam modelim par «vārdu» un viņa «jēgu». Daudz
skaidrāka lieta būs, ja teiksim, ka dažādiem cilvēkiem ir dažādi atmiņā
uzkrātie dati un dažādi algoritmi, pēc kuriem tie apstrādā ievadītos un ģenerē
izvadāmos vārdus...
.477. Tam, ka vārdam nav un nevar būt
nekādas «vienīgās pareizās jēgas», vajadzētu būt skaidram visiem (lai gan ir
nācies sastapties arī ar cilvēkiem, kas to nesaprot). Taču tādēļ vēl nav
jāsecina, ka vārda «jēga» ir «kontinuāla» un «nepārtraukta». Viss, ko mēs zinām
par cilvēka nervu sistēmas (tajā skaitā smadzeņu) darbību, norāda uz diskrētumu
šūnu vai molekulārā līmenī.
.478. Piemēram, acs tīklenē ir ap 75 miljoni
nūjiņu šūnu priekš gaismas intensitātes un ap 4 miljoni vālīšu šūnu priekš
krāsu fiksēšanas – daudz elementu, bet tie ir diskrēti. Šie elementi kā pirmie
fiksē visu, ko mēs redzam, un nav nekāda pamata domāt, ka tad, kad attēli nonāk
«dziļāk smadzenēs», tie pēkšņi zaudē savu diskrēto raksturu. Daudz vienkāršāk
(neievedot jaunus postulātus) ir pieņemt, ka redzamie attēli no acs tīklenes
šūnām projicējas uz citām šūnu struktūrām smadzenēs tāpat diskrētu datustruktūru
veidā.
.479. Visi līdz šim zināmie pētījumi par
cilvēka atmiņas darbību norāda, ka mūsu atmiņa fiksē «kadrus» (t.s. «freimus»)
– zināmus organisma šūnu stāvokļus, un «atcerēšanās» nozīmē daļēju šī iegaumētā
stāvokļa atjaunošanu organismā. (Tādēļ jau mēs, kaut ko atcerējušies, piemēram,
nejaušu satikšanos ar kādu paziņu, tūdaļ atceramies arī visu pārējo «kadra»
daļu: kur un kādos apstākļos tas notika, kā mēs tajā brīdī jutāmies utt.).
.480. Bet tas nozīmē, ka arī atmiņa ir
diskrēta: tā sastāv no atsevišķiem kadriem (un katrs kadrs, savukārt, sastāv no
atsevišķu šūnu stāvokļa fiksējumiem – tātad arī «iekšā» kadri ir diskrēti). Un
tā: lai gan kadru cilvēka atmiņā var būt ļoti ļoti daudz, atmiņas kadri paši ir
diskrēti, un katrs kadrs, lai gan sastāv no ļoti ļoti daudziem elementiem, taču
atkal no diskrētiem elementiem.
.481. Zinot acs nūjiņu un vālīšu skaitu, kā
arī zinot citu maņu orgānu šūnu skaitu un no visiem viņiem uz smadzenēm sūtīto
impulsu biežumu (bet tas viss ir zināms jau sen), var aprēķināt, kāds
«kompjūtera apjoms» ir vajadzīgs, lai tādu informācijas daudzumu uzglabātu un
apstrādātu. Es tādus aprēķinus pirmoreiz izdarīju jau 1977. gadā {ROAD.988}, un
vēlāk literatūrā atrastie citu pētnieku darbi tos pilnīgi apstiprināja. Visi
šie aprēķini parāda, ka molekulārais līmenis ir pilnīgi pietiekams nepieciešamā
informācijas daudzuma kodēšanai – un ne vien pietiekams, bet pietiekams «ar
milzu milzu uzviju» tā, ka organisms var darboties (no akurāta
datorprogrammētāja viedokļa) pavisam neracionāli, pastāvīgi nelietderīgi
šķērdējot milzīgus «informatīvos laukus» (par ko mūs, programmētājus, atlaistu
no darba, ja mēs tā darītu...).
.482. Un tā, molekulārais līmenis ir
pietiekams, lai izskaidrotu cilvēka «apziņu», bet molekulas jau pašas par sevi
nozīmē diskrētumu; postulātu par «apziņas kontinualitāti» var, protams,
pieņemt, bet, salīdzinot ar «molekulāro hipotēzi», tas ir «lieks» postulāts,
bez kura pilnīgi var iztikt.
.483. Vispār priekšstatu par nepārtrauktību
cilvēki parasti ieved tad, kad nespēj vai negrib saskatīt detaļas, kad «aiz
meža neredz kokus». Šāda pieeja raksturīga vienkāršotiem modeļiem: tur, kur
smalks modelis redz lielu daudzumu diferencētu objektu, tur vienkāršajā modelī
ir tikai viens (izplūdis un «nepārtraukts») objekts. Sadzīvē ar šāda veida
domāšanu mēs sastopamies tādos spriedumos kā «visi latvieši ir... (tādi un
tādi)», «visi krievi ir...», «visi žīdi ir...», «visi vīrieši ir...», «visas
sievietes ir...» utt.
.484. Es varu izprojektēt (un pie
zināmiem nosacījumiem arī realizēt) tādu sistēmu, kas dešifrē vārdu nozīmi
(diskrētā!) kompjūterā. Vai Naļimovs arī to var? (vienalga, diskrētā vai
«kontinuālā» kompjūterā?). (Ja nevar, tad mēs ar viņu esam, tā sakot, «dažādās
svara kategorijās»).
.485. Ticamāk, protams, ka Naļimovs to nevar;
vēl vairāk, visticamāk ir, ka viņš vispār izdomāja savu «kontinuālo apziņu»
taisni tāpēc, lai «pierādītu», ka tas nemaz nav iespējams.
.486. Nu, bet augstāk mēs jau izskatījām
pamācošu piemēru ar attēlu pārraides realizāciju (ar televīziju {.248}): ja
viens vīrs stāsta, ka televīziju vispār neesot iespējams uzbūvēt, bet otrs
apgalvo, ka viņš to varot izdarīt, tad uz pirmo vispār nav ko klausīties
tikmēr, kamēr nav vispusīgi pārbaudīta otrā versija. Tāpat arī mūsu gadījumā:
Naļimova sacītajam nav nekādas jēgas pievērst uzmanību tikmēr, kamēr nav
vispusīgi izanalizēta un pārbaudīta Vēras versija.
.487. No mana viedokļa raugoties, Naļimova
«kontinuālā apziņa» nenozīmē neko citu, kā vien to, ka tajā vietā, kur man ir
vesela kaudze detalizētu priekšstatu par atmiņas kadru uzkrāšanas, vārdu
dešifrēšanas, reakciju ģenerēšanas programmām, algoritmiem un datustruktūrām, –
tur viņam tajā vietā ir tikai izplūdis balti miglains plankums, par kuru tad nu
viņš teic, ka tas esot «nepārtraukts» (jo tajā nekādu detaļu taču neesot).
.488. Nu, bet no «tīrās loģikas» viedokļa
situācija šeit ir tāda, ka mums pastāv divi «apziņas modeļi», un, ja visu var
izskaidrot, nepieņemot papildpostulātu par apziņas «kontinuālo dabu», tad nav
arī nekādas vajadzības šādu postulātu ievest (bet tieši papildus – un nevis
vienkārši alternatīvs – postulāts tas ir tādēļ, ka diskrēto informātisko
sistēmu postulāti jau vienalga paliek spēkā arī Naļimova versijā – tie
piemērojami kaut vai tikai rūpnieciskajiem datoriem).
§33. Atrisināt cilvēka problēmu
.489. «Savā grāmatā (V.V. Naļimov, Ž.A. Drogaļina. «Reaļnostj nereaļnogo. Verojatnostnaja modeļ bessoznateļnogo». Moskva, Izd-vo «Mir idej», AO AKRON: 1995 (krievu val.)[3]) (..) V. Naļimovs izvirza uzskatu, ka, ja mūsdienu zinātne grib atrisināt cilvēka problēmu, tad tai ir jāpieņem jauna paradigma, kas no līdzšinējās zinātnes nostādnes atšķiras trīs jautājumos:.490. 1) Jāatsakās no novērojumu atkārtojamības principa, jo, pētot cilvēku, ne tik daudz svarīga ir tā izturēšanās atkārtojošos stāvokļos un formās, cik tie retie, izņēmuma gadījumi, kuros izpaužas mūsu apziņas spektra apslēptā daļa..491. 2) Jāatsakās no izziņas objekta un subjekta atdalīšanas prasības, jo tiešajai uztverei apslēptie mūsu apziņas spektra apgabali nevar tikt pētīti no malas. Te jāatzīmē analoģija ar mikroobjekta mērīšanas problēmu kvantu mehānikā..492. 3) Jāatsakās no uzskata, ka par ontoloģisko realitāti var atzīt tikai to, ko var reģistrēt ar mērinstrumentiem. Tā vietā ir jāliek uzskats, ka pats cilvēks kalpo kā īpaša veida detektors, kas zināmos apstākļos un pie zināmas tehnikas ir spējīgs atklāt to realitāti, kas paliek apslēpta fizikālajiem mērinstrumentiem» (226–227.lpp.).
.493. Ja mūsdienu zinātne grib atrisināt
cilvēka problēmu, tad tai, pirmām kārtām, ir jāpārtrauc ignorēt Vēras teoriju
(personīgos kontaktos Jūs to neignorējat, bet savā rakstā, kā mēs redzam,
turpināt ignorēt pat Jūs; par pārējo Latvijas un vēl jo vairāk pasaules zinātni
vispār nav ko runāt). Bet patiesībā «cilvēka problēma» savos pamatvilcienos JAU
ir atrisināta – un šis atrisinājums saucas latviski par «Vēras teoriju».
.494. Kas attiecas uz Naļimova piedāvāto
«paradigmas maiņu», tad tā savā pamatbūtībā nenozīmē neko citu, kā vien
atgriešanos pie tiem principiem, kas valdīja cilvēku izziņā pirms Frēnsisa Bēkona,
t.i. pirms modernās zinātnes rašanās, pirms cilvēce sāka pielietot to, ko mēs
saucam par «zinātnisko metodi».
.495. Tieši Naļimova noraidāmo principu
(zinātniskās metodes) pieņemšana savā laikā ļāva zinātnei izdarīt to grandiozo
lēcienu, kāds bija novērojams pēdējos četros gadsimtos, un kura jaunākais (uz
šo brīdi pēdējais) mums labi redzamais sasniegums ir mobilie telefoni (tur ir
patiešām kaut kas no fantastikas, kad es redzu pa meža taciņu braucam
velosipēdistu, kurš tajā pašā laikā, atrāvis vienu roku no stūres, sarunājas pa
mobilo telefonu ar kādu cilvēku – varbūt kaut kur Jaunzēlandē).
.496. Viss, ko Naļimovs šeit piedāvā, ir
tikai, no vienas puses, atkal viņa paša bezspēcības apliecinājums «cilvēka
problēmas» risināšanā, un, no otras puses, varbūt, tas ir mēģinājums «pierādīt»
šīs problēmas zinātniskas atrisināšanas principiālo neiespējamību un tādējādi
pamatot savu vēlēšanos, lai šī problēma netiktu atrisināta ar zinātnes
metodēm (un lai cilvēks nebūtu «tikai» kompjūters, un lai paliktu vieta Dievam
vai «ezotērikai», dvēseles nemirstībai vai reinkarnācijai utt....).
.497. «Novērojumu atkārtojamības princips»
«cilvēka problēmas» gadījumā nav varbūt tik būtisks kā, teiksim, fizikas
eksperimentos, jo cilvēks vienkārši, kā patstāvīgi augusi Vitosa tipa sistēma,
satur savā kompjūterā unikālu, citos kompjūteros dabiskos apstākļos
neatkārtojošos (kaut gan teorētiski atkārtojamu) informāciju. Šeit stāvoklis ir
principā tāds pats kā jau vispār bioloģijā: arī ķīmiskā ziņā liepas, vai
kartupeļa, vai eža utt. katra šūna ir unikāla un nav absolūti identiska
nevienai citai šūnai uz Zemeslodes; atkārtojamības princips šeit skar tikai
dabas likumus, bet nevis konkrēto molekulāro struktūru; tam pašam ir
jāattiecas arī uz psihi – ne jau pašam informācijas kopumam ir jābūt
atkārtojamam un pārbaudāmam citos organismos, bet gan šīs informācijas
apstrādes likumiem.
.498. Taču galvenais šeit nav pat «novērojumu
atkārtojamības principa» saglabāšana, bet gan vēl stiprāka likuma
ievešana: visām cilvēka psihes parādībām ir jābūt mākslīgi radāmām, datoros
atkārtojamām vai vismaz modelējamām (kā tas ir manos piemēros ar lellēm Dolliju
un Džimmiju). Kur tad var būt vēl labāks pierādījums, ka «cilvēka problēma» ir
patiešām atrisināta, ja mēs protam cilvēka psihi uztaisīt paši? (un ne
jau tajā ceļā, ko Daba devusi).
.499. Šis pēdējais, tikko nosauktais
princips pilnīgi pārsvītro arī otro Naļimova prasību: ja mēs protam paši
uztaisīt cilvēka psihi ar visām tās parādībām, tad nekāda stiprāka «pētīšana no
malas» vairs nav iespējama; tā JAU ir realizēta savā «pēdējā instancē».
.500. Salīdzināšanai varam pievest piemēru ar
automobili. Automašīnu «pētīt» («no malas» vai «no iekšienes» vai vienalga kā)
var tikai varbūt nēģeri no Kongo džungļiem vai papuasi no Jaungvinejas.
Inženieriem no Forda vai Fiat rūpnīcām šeit nekāda «pētīšana» nav
vajadzīga un par visām runām, vai automobili ir iespējams vai nav iespējams
izzināt, viņi tikai pasmiesies, jo viņi šīs lietas konstruē paši. Vēras teorija
analoģiskā situācijā nostāda cilvēka psihi.
.501. Ar to pašu tiek pārsvītrota arī
pēdējā, trešā Naļimova prasība: ja mēs, konstruējuši lelli Dolliju «no malas»,
varam panākt, ka viņa «subjektīvi sajūt» kaut kādu tādu «realitāti», par kuru
šeit Naļimovs runā un kuru «nevar konstatēt ar mērinstrumentiem» (nu, piemēram,
redz «auru» vai ko tamlīdzīgu), – ja mēs paši esam to radījuši Dollijas
kompjūterā, tad mēs automātiski arī zinām, kas šī parādība ir īstenībā.
.502. Pieņemsim, ka Dollija apgalvo (un pati
ir pilnīgi pārliecināta par to), ka viņa ir ekstrasense, «redz auras», «lasa
domas», «pieslēdzas astrālajiem laukiem» utt., bet mēs, kas esam viņu
uzbūvējuši un (dodot viņai zināmu vidi) izaudzējuši viņas intelektu kā Vitosa
tipa sistēmu, – mēs zinām un redzam visus procesus, kas notiek viņas smadzenēs.
Tad mēs redzēsim, kurā vietā un kurā brīdī viņas smadzenēs parādās tas objekts,
tā datustruktūra, kuru viņa tālāk sauks par «auru», kādus procesus viņa sauc
par «domu lasīšanu» utt.
.503. Naļimovs te droši vien teiks, ka nav
vispār iespējams mākslīgi uzbūvēt «īstu ekstrasensu», – bet tad mēs būsim
vienkārši atgriezušies pie sākotnējās un jau reiz izskatītās situācijas: viens
apgalvo, ka kaut ko nav iespējams uztaisīt, bet otrs apgalvo, ka viņš to var
izdarīt {.248}.
.504. Es varu jau tagad aptuveni pateikt, kāda
izskatīsies «ekstrasensā Dollija»: tā būs ļoti jūtīga būtne (es zinu, ko tas
nozīmē «kompjūteru terminos», bet nesāksim to skaidrot, lai nepazaudētu iesākto
pavedienu), ar ļoti attīstītu pašiedvesmu (es zinu, ko tas nozīmē kompjūteru
terminos, bet...), ar vāju analītisko aparātu (es zinu, ko tas nozīmē...), – ar
vārdu sakot, tā būs tipiska histēriska personība ar visām psiholoģijai labi
zināmajām šādu personību īpatnībām. Nu, un tad mēs redzēsim, kā no šādām viņas
smadzeņu kompjūtera īpatnībām izriet viņas ekstrasensorās spējas...
.505. Naļimovs te, ieraugot, kādi procesi
īstenībā norisinās Dollijas galvā, kad viņa redz auras un lasa domas, droši
vien teiks, ka viņa nav «īsta ekstrasense»; īsti var būt tikai
cilvēki-ekstrasensi. Tad es atbildēšu: «Bet pati Dollija ir pilnīgi
pārliecināta, ka viņa ir ekstrasense, redz auras un lasa domas; kāds man ir
pamats uzskatīt, ka tās citas, cilvēciskās būtnes, kurām arī ir acīmredzami
paaugstināts jūtīgums, milzīga pašiedvesma un pavisam vāja analītiskā domāšana,
– ka šīs būtnes ir vairāk pārdabiskas nekā Dollija?».
.506. Naļimova trešā prasība {.492} faktiski
nozīmē atzīt par «ontoloģisku realitāti» dažādus Dollijas (un viņai līdzīgo
būtņu) smadzeņu iekšējos efektus. Kā šādus efektus mēs tos, protams, arī
atzīsim par «ontoloģisku realitāti», taču interpretāciju gan dosim tiem mazliet
savādāku nekā viņi paši tiem dod. Vispār šāda veida prasības galu galā
reducējas uz Dollijas (un viņai līdzīgo būtņu) vēlēšanos būt neikdienišķām,
neparastām, neordinārām.
.507. Un tā, mēs redzam, ka visas Naļimova
prasības izriet no tāda cilvēka domu gaitas un priekšstatiem, kurš nevar
iedomāties, kuram nav ne jausmas, kā pašam uztaisīt cilvēka psihi, un
kurš tādēļ (un vēl varbūt arī citu iemeslu dēļ) cenšas pierādīt (sev un
citiem), ka tas nemaz neesot iespējams, ka cilvēks ir neizzināms,
nereproducējams utt. – kā Naļimovs droši vien gribētu, lai tas tā būtu
īstenībā.
.508. Kā jau es teicu augstāk, tādus uzskatus
varētu nopietni aplūkot tikai tad, ja blakus nebūtu Vēras teorijas. Bet tagad,
tajos reālajos apstākļos, kad tāda teorija pastāv, viss pārējais šajā jomā taču
zaudē jebkādu nozīmi – vismaz tikmēr, kamēr šī teorija un tās pretenzija nav
detalizēti izskatīta un pārbaudīta. Tāpēc īstenībā vienīgais objekts, ko
nopietnam pētniekam vajadzētu šajā laukā studēt un vēlreiz studēt, ir: Vēras
teorija. Vajadzētu taču būt pilnīgi skaidram, ka – ja Vēras teorija patiešām
izrādītos pareiza un tās pretenzija pamatota –, tad sekas būs grandiozas visās
jomās, kas ar cilvēku saistītas.
.509. Protams, pastāv zināmas grūtības Vēras
teorijas saprašanā tādiem cilvēkiem, kuri nav paši taisījuši operētājsistēmas
un nav pieraduši domāt «abstraktās programmēšanas» kategorijās. Tomēr šai
teorijai varbūt ir paveicies tādā ziņā, ka autors ir ne tikai programmētājs,
bet arī zinātnes popularizators ar zināmu pieredzi šajā lietā. Es domāju, ka
varētu izklāstīt Vitosa tipa sistēmu uzbūvi arī vairāk detalizētā līmenī tā,
lai to puslīdz saprastu arī nespeciālisti, – ja vien būtu garantija, ka to
vispār kāds nopietni mēģinās saprast[4]
(visi iepriekšējie oponenti taču to pat nemēģināja darīt, jau iepriekš
«zinādami», ka Valda Egles sacītais ir vienkārši murgi)[5].
Налимов Василий
Васильевич (1910.11.04 – 1997.01.19)[6]
[1] Налимов В.В. «Вероятностная
модель языка. О соотношении естественных и искусственных языков». Издание 2-е,
переработанное и дополненное. Наука, Москва, 1979.
[2] Plāte Modris. «Cilvēka apziņas struktūra un Svēto Rakstu
interpretēšana». Krājumā: «Reliģiski-filozofiski raksti. VI».
[3] Налимов В.В., Дрогалина Ж.А. «Реальность нереального. Вероятностная модель бессознательного». Изд-во
«Мир идей», АО АКРОН, Москва, 1995.
[4] V.E. (Piezīme Dacei Apšvalkai): Ja es līdz šim neesmu «līdis
pārāk dziļās» intelekta operētājsistēmas detaļās, tad lielā mērā to ir
noteikusi pastāvīgā sajūta, ka «neviens taču to nelasīs» un «nav taču neviena
cilvēka, kas būtu spējīgs to saprast». Ja izrādītos, ka Jūs to lasāt un spējat
saprast, tad mēs varētu iedziļināties daudzās detaļās un daudzās problēmās.
[5] Sal., piem. {L-VVF.murgi}, {L-VITA2.murgi}.
[6] Pēc tautības – komi (somugru valodu grupa). 18 gadus pavadīja Gulagā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru