Fragments
no šīs grāmatas:
§37. Telpa bez dimensijām
.623. Mēs tagad,
savukārt, esam konstatējuši, ka visas (matemātiskās) telpas ir saistītas ar
zināmām programmu (algoritmu) sistēmām; Eiklīda telpa ir unikāla tikai tajā
ziņā, ka tā ir iebūvēta cilvēka smadzenēs; ja mēs taisītu operētājsistēmu
lellei Dollijai, tad principā varētu iebūvēt viņā kādu citu telpas uztveršanas
sistēmu, piemēram, Lobačevska, Rīmana vai Minkovska. Varētu iebūvēt tur ne trīs
«lineālus» (dimensijas), bet, teiksim, divas, vai piecas, vai divpadsmit.
.624. Tāpēc mums tūdaļ rodas jautājums: kas no
tā mainītos? Kādu redzētu pasauli Dollija? Kādi izskatītos fizikas
likumi un to matemātiskās izteiksmes TAD? Kas ir objektīvs cilvēka «telpisko»
programmu attiecībās ar reālo pasauli, un kas ir tikai nejaušība?
.625. Visiem ir skaidrs, ka tas apstāklis, ka
cilvēka rokai ir pieci pirksti, ir vistīrākā nejaušība: tikpat labi cilvēkam
varēja būt seši vai četri pirksti. Tāpat kā trīs ausis vai četras acis.
.626. Bet tas apstāklis, ka cilvēka telpas
uztveršanas programmas lieto trīs «skalas» (un līdz ar to «mūsu» telpai ir
tieši trīs dimensijas) – vai tas ir nejaušība, vai objektīva nepieciešamība?
.627. Es pašlaik nevaru atbildēt uz šiem
jautājumiem viennozīmīgi. Es tikai uzdodu tos, tikai stādu problēmu (bet šķiet,
ka uzdodu šos jautājumus es pirmais pasaulē).
.628. Jūs, Tamberga kungs, un Jūsu kolēģi
fiziķi arī varētu iesaistīties šīs problēmas risināšanā. Tā taču laikam ir
pirmā problēma, kuru Vēras teorija paceļ fizikā. Matemātikā Vēras teorija
saliek visu savās vietās tur, kur agrāk valdīja haoss un aizspriedumi, bet tur
to bija viegli izdarīt, jo, lai cik tas nebūtu paradoksāli, matemātikai nebija
zināms, kas ir šīs zinātnes priekšmets. Ar fiziku lietas ir savādākas,
jo kas ir fizikas priekšmets, ir taču visiem labi zināms; tādēļ es
nebiju gaidījis, ka vispār kādreiz skaršu fiziku, bet, kā redzat, tagad ir
iznācis tā, ka vienu fundamentālu problēmu es tomēr jums, fiziķiem,
«piespēlēju».
.629. Es īsumā aprakstīšu, kā man šī problēma
izskatās šobrīd. Dabiskā izlase, veidodama cilvēku (un tā tālos senčus),
vienmēr ir rīkojusies pēc «minimuma principa», t.i., veidojot kādu organisma
aparātu, tā iebūvēja aparāta sastāvdaļas minimālajā skaitā, ar kādu bija
iespējams prasīto (izdzīvošanas) uzdevumu atrisināt.
.630. Piemēram, cilvēkam ir divas acis, bet ne
viena tādēļ, ka ar vienu aci nav iespējams organizēt attāluma novērtēšanu līdz
objektam (attāluma izjūta rodas no binokulārās redzes, no starpības starp abu
acu pagrieziena leņķiem pie fokusēšanas). Savukārt, trešās acs nav tādēļ, ka
attāluma novērtēšanu ir iespējams organizēt jau ar divām acīm, bet kāda
papildus uzdevuma trešajai acij, jādomā, evolūcijā nav bijis. Analoģiskā veidā
jau divas ausis ļauj noteikt skaņas avota atrašanās virzienu (pēc laika
starpības, kad skaņa nonāk vienā un otrā ausī), un trešā auss ir lieka.
.631. Ja mēs šo pašu principu pielietojam
telpas uztveršanas aparātam cilvēka smadzenēs, tad jāsecina, ka aparāts ar trīs
neatkarīgām dimensijām ir bijis vienkāršākais, kurš ļāva atrisināt uzdevumu:
lokalizēt objektus attiecībā pret subjektu (ar evolūcijai, cīņai par eksistenci
pietiekošu precizitāti).
.632. Vēl jaunībā mani pārsteidza tāds
jautājums (kuru es pats sev tolaik uzdevu): «Kāpēc fiziskajai telpai ir trīs
dimensijas?». Vai, kopā ar laiku – četras? Nu, kāpēc? – tā taču ir «fizikāla
konstante», pie kam ārkārtīgi «rupja» un neeleganta, ne ar ko «nemotivēta».
.633. Stāvokli neglābj arī modernās teorijas,
saskaņā ar kurām dimensiju ir piecas, vai astoņas, vai divpadsmit, vai vēl kaut
cik. No tā mainās tikai konstantes lielums, bet pati konstante vienalga
saglabājas.
.634. Šis jautājums palika man neskaidrs ilgu
laiku, kamēr es pie tā pa gariem apkārtceļiem atkal neatgriezos Vēras teorijas
ietvaros. Un tagad mēs varam jautāt sev: ja jau trīsdimensiju Eiklīda telpu
noteic tikai mūsu smadzeņu aparāts, kāda tad «fiziskā telpa» ir «īstenībā»?
.635. Un loģiska atbilde te faktiski var būt
tikai viena: «Nekāda!». Fiziskajai telpai vispār nav necik dimensiju, – tas ir
bezjēdzīgs jautājums, jautājums bez jēgas, – «nonsenss».
.636. Es saprotu, ka «pirmajā acu uzmetienā»
šis secinājums Jums liksies ārkārtīgi paradoksāls, tāpēc paskaidrošu to ar
piemēru. Kādreiz (teiksim, Homēra laikos) cilvēki lietoja tādus pasaules
modeļus, kuros eksistēja pilnīgi skaidri jēdzieni: «augša» un «apakša». Dūmi
ceļas augšup, no rokām izmests akmens krīt lejup utt. Kad tika pieņemti tādi
pasaules modeļi, kur Zeme bija jau lodveidīga, jēdzienus «augša» un «apakša»
nācās koriģēt: tagad «lejup» vajadzēja nozīmēt «virzienā uz Zemes centru», bet
«augšup» – «projām no tā». Modeļiem attīstoties vēl tālāk, arī šis priekšstats
izrādījās nepietiekams: Zemes tuvumā mēs vēl varam saglabāt vecos jēdzienus
«augša» un «apakša», bet, domājot par Visumu kopumā, šiem jēdzieniem nav
absolūti nekādas jēgas.
.637. Tātad mēs redzam, ka jaunu, precīzāku
modeļu ievešana var padarīt agrākos jēdzienus par «nonsensu». No Vēras teorijas
modeļa, šķiet, izriet (un tas laikam tādā gadījumā būtu šīs teorijas pirmais
secinājums fizikā), ka pats telpas dimensiju skaits zaudē jēgu, ja mēs pārejam
uz precīzākiem modeļiem.
.638. «Fiziskajai telpai» (ja šo terminu
vispār saglabājam) nevar būt necik dimensiju. Pareizi formulēts jautājums ir
nevis: «Cik dimensiju ir fiziskajai telpai?», bet gan: «Kāda būtu fizikas
likumu matemātiskā izteiksme, ja cilvēkam smadzenēs būtu iebūvēts tāds objektu
lokalizācijas aparāts, kurš izmantotu nevis trīs, bet, teiksim, divas, četras
vai piecas asis?».
.639. Te mēs, protams, pieņemam, ka pati Daba
un tās likumi paliktu nemainīgi, lai kā arī mēs projektētu un būvētu cilvēka
smadzeņu operētājsistēmu.
.640. Arī laiks ir smadzeņu kompjūtera
«jēdziens». Mūsu smadzenes izkārto notikumus vienvirziena secībā. Varētu domāt,
kā izskatītos fizikas likumi, ja cilvēkam galvā «laika ass» vietā būtu «laika
plakne» vai «laika telpa».
.641. Vēl viens būtisks smadzeņu kompjūtera
parametrs ir «objekts». Cilvēka smadzeņu ierīkojums ir pilnībā orientēts uz
objektu izdalīšanu apkārtējā vidē (tādu kā «ēdams priekšmets», «bīstams zvērs»
utt.). Tāpēc cilvēks tikai ar lielām pūlēm spēj domāt par kaut ko tādu, kas
nebūtu «objekts» (šajā sakarībā jo sevišķi grūti ir pieļaut, ka cilvēka
«apziņa» būtu «kontinuāla», nepārtraukta – ja tas tā būtu, tad droši vien daudz
vieglāk būtu smadzenēm operēt ar «lietām, kas nav diskrēti objekti»).
.642. Un tā, Vēras teorijas secinājums ir
tāds, ka telpa un laiks nav «matērijas eksistences forma», kā to mācīja mums
kādreiz «dialektiskā materiālisma» filozofijā, bet gan trīsdimensiju Eiklīda
telpa, vienvirziena laiks un objektu diskrētums ir fundamentāli mūsu smadzeņu
kompjūtera uzbūves parametri, lietas, kas tajā iebūvētas pašos sistēmas
pamatos.
.643. Operētājsistēmas ar šādu pamatuzbūvi
bija pietiekami piemērotas, lai Dabiskā izlase saglabātu un attīstītu šādu
veidojumu, un (zināmās robežās) tās arī labi kalpoja savam saimniekam (vismaz
Dabiskajai izlasei neizdevās radīt kaut ko labāku). Taču pilnīgas atbilstības
ar Ārpasauli nebija (kā tas sevišķi skaidrs ir kļuvis pēdējā gadsimtā).
.644. Skatoties no šī viedokļa un apzinoties,
ka telpa, laiks un objektu diskrētums ir tikai mūsu smadzeņu kompjūtera
iekšējie parametri, var drīzāk brīnīties ne par to, ka abas Relativitātes
teorijas atklāja telpas un laika «paradoksālās īpašības» un kvantu mehānika –
viļņdaļiņu «duālistisko dabu», bet gan par to, ka šie atklājumi nāca tik vēlu (tas
liecina, ka cilvēku smadzeņu kompjūtera aparāts ir bijis tomēr samērā labs).
.645. Ja tā, tad tagad var jautāt, kāda tad
Daba ir «īstenībā»? Atbildēt uz šo jautājumu, tas nozīmētu uzbūvēt tādu
Ārpasaules modeli, kurā nebūtu telpas, laika jēdzienu un objektu diskrētuma (un
uzbūvēt to tādā kompjūterā, kur šie jēdzieni ir paši fundamentālākie!). Šķiet,
ka tas tik drīz vis netiks izdarīts (vismaz es jau nu to neuzņemos). Pagaidām
pietiks arī ar apziņu, ka šīs trīs lietas ir visciešākajā veidā saistītas tieši
ar mūsu smadzeņu kompjūtera iekšējo uzbūvi, kamēr ar ārējo «reālo pasauli» tām
ir visai attāls sakars.
.646. Un tā, «fiziskās telpas» jēdziens mums
gandrīz vai izzūd: visticamāk, ka «fiziskā telpa» nav nekāda: nedz
trīsdimensiju Eiklīda, nedz četru, vai piecu, vai divpadsmit dimensiju Eiklīda,
nedz Minkovska telpa ar četrām dimensijām (no kurām viena «imagināra»), nedz
Lobačevska, nedz Rīmana, nedz Hilberta... Visas «telpas» ir tikai tā vai cita
Ārpasaules modeļa jēdzieni: tās tikai norāda, kura tipa smadzeņu algoritmi tiek
izmantoti konkrētā Ārpasaules modeļa (vai tā daļas) būvēšanā.
.647. Kas tad paliek pāri no vecā «fiziskās
telpas» jēdziena? Pāri paliek objektīvās likumsakarības starp novērojamajiem
dabas procesiem. Piemēram, mēs tūkstoš reizes metam akmeni lejā no Pizas slīpā
torņa un katrreiz izmēram, cik metrus tas noies pirmajā sekundē, cik otrajā
utt. Lai šādus mērījumus izdarītu, mums ir vajadzīga zināma objektu
lokalizācijas sistēma (kur akmens atrodas sākumā?, kur tas atrodas pēc
sekundes?, kā zināt, ka pagājusi sekunde?, kur tas atrodas pēc otrās sekundes?,
kāds ir attālums starp šiem punktiem?, kā to izmērīt?).
.648. Ja nu mums šāda lokalizācijas (un līdz
ar to mērīšanas) sistēma ir pieņemta (teiksim, Galileja–Ņūtona sistēma), tad
mēs varam konstatēt, ka pastāv tādas un tādas sakarības (jeb atbilstības, jeb
izomorfisms) starp šiem tūkstoš mēģinājumiem, piemēram: vienmēr akmens noieto
ceļu var aprēķināt pēc formulas s = g t 2 (kur s
– metru skaits, t – sekunžu skaits, bet g – zināma konstante, kas
dotajā mērvienību sistēmā sasaista šos lielumus pie tajos tūkstoš mēģinājumos
konstatētajām atbilstībām).
.649. Formulā, protams, ir iekodēts nekas
cits, kā smadzeņu algoritms: ņemam vienu skaitli, kāpinām kvadrātā, pareizinām
ar otru skaitli, dabūjam trešo...
.650. Un tā, no vienas puses mums ir dota
zināma objektu lokalizācijas un mērīšanas sistēma (kuras ietvaros tiek novēroti
objekti un konstatētas atbilstības jeb izomorfismi starp viņu «uzvedību» katrā
no mēģinājumiem); un no otras puses ir dota zināma rēķināšanas algoritmu
sistēma.
.651. Kad tiek atrasta atbilstība starp abām
šīm sistēmām (kāds tieši rēķināšanas algoritms (kāda formula) atbilst
izomorfismiem starp akmeņu (un citu ķermeņu) lidojumiem), tad tiek runāts, ka
ir atklāts fizikas likums (piemēram, Otrais Ņūtona likums).
.652. Ja mēs tagad izmainīsim savu pirmo
sistēmu (objektu lokalizācijas un mērīšanas sistēmu), piemēram, pataisīsim to
par piecdimensiju Eiklīda vai par Minkovska sistēmu, un tad atkārtosim savus
tūkstoš mēģinājumus, tad, jādomā, mēs atkal novērosim kaut kādus izomorfismus
starp objektu uzvedību šajos mēģinājumos (savādāk Daba būtu atkarīga no mūsu
«atspoguļošanas» sistēmām). Taču tagad, jādomā, atbilstošais rēķināšanas
algoritms būs jau cits (cita formula izteiks to objektīvo sakarību, kura pie
pirmās atspoguļošanas sistēmas parādījās kā Otrais Ņūtona likums ar tam
raksturīgo formulu).
.653. Savukārt, ja mums pirmā (lokalizācijas
un mērīšanas) sistēma saglabājas vecā (Galileja–Ņūtona), bet mēs veicam citu
eksperimentu sēriju (ar objektiem, kas kustas ar ātrumiem, tuviem gaismas
ātrumiem), tad mēs arī novērojam izomorfismus starp objektu uzvedību šajos
eksperimentos, un atrodam kaut kādus rēķināšanas algoritmus, kas šai uzvedībai
atbilst. Tad, piemēram, izrādās, ka šie otrie algoritmi ir tie paši, kas mums
saistīti ar Minkovska telpu. Tad acīmredzot, ja mēs lietosim pirmajā
(lokalizācijas un mērīšanas) sistēmā Minkovska telpas algoritmus, šo
eksperimentu attēlošanā otrie (rēķināšanas) algoritmi iznāks daudz vienkāršāki.
.654. Tā es to saprotu: nav jēgas jautāt, kāda
ir fiziskā telpa; ir jēga runāt tikai par noteiktām atbilstībām mēģinājumu
(novērojumu) sērijās un par to, kādi rēķināšanas algoritmi (kādas formulas,
kādas matemātiskās izteiksmes) šiem izomorfismiem atbildīs.
.655. Tas, kas paliek pāri, kad fiziskās
telpas jēdziens ir izzudis, ir šie izomorfismi, šīs regularitātes fizikālo
objektu uzvedībā, kuras arī nosaka «dabas likumus», tos likumus, kas paliek
objektīvi, lai kā mēs grozītu savu atspoguļojošo sistēmu, kura mums attēlo
Ārpasauli.
.656. Bet vispār mana specialitāte ir tikai
informātiskas sistēmas, un tālāko šajā jomā es atstāju pašu fiziķu ziņā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru