svētdiena, 2018. gada 23. decembris

ARTINT-13


Grāmata: Valdis Egle. «Mākslīgais intelekts»


Fragments no šīs grāmatas:


§31. Einšteina smadzeņu grāmata

.438. Ja jau Penrouzs savā nodaļā par Ķīniešu istabu ir iekļāvis arī Duglasa Hofstadera[1] (1981) piemēru par «sarunu» ar «Einšteina smadzenēm», tad izskatīsim arī to pie reizes.
.439. Hofstaders ir izdomājis «grāmatu», kurā ir ierakstīta visa informācija par Alberta Einšteina smadzenēm («a complete description of the brain»), un nu Penrouzs, polemizējot ar Hofstaderu, apspriež jautājumu, vai tāda grāmata būtu ekvivalenta pašam Einšteinam, vai šī grāmata domātu, justu, būtu «saprātīga» utt.
.440. Visa jautājuma nostādne šeit priekš datorspeciālista ir tik nekorekta, ka nevilšus rodas jautājums: cik daudz gan viens (Hofstaders), gan otrs (Penrouzs) vispār zina par kompjūteriem?
.441. Einšteina smadzenes (kad Einšteins ir dzīvs un tās darbojas) ir kompjūters, un tajā norisinās kaut kādi informātiski procesi (strādā kaut kādas programmas); šī darbība saucas par domāšanu, kad tiek risināti kādi lieli (par Vienotā lauka teoriju) vai mazi (kur atrodas čības?) uzdevumi; tā saucas par jušanu, kad no ārpasaules vai organisma iekšienes tiek saņemti kaut kādi signāli; tās saucas par emocijām, kad aktivizējas vieni procesi un bloķējas citi vai arī paaugstinās un pazeminās dažādi reakciju sliekšņi smadzenēs – utt.
.442. Grāmata, turpretim, nekāds kompjūters nav, un nekādi informātiski procesi tur nenotiek (molekulu termiskās kustības un tamlīdzīgus procesus vērā neņemsim). Priekš speciālista pirmais jautājums tūdaļ ir: KAS tieši ir fiksēts šajā grāmatā? «A complete description of the brain» priekš manis ir galīgi izplūdis jēdziens, aiz kura var slēpties pavisam dažādas lietas.
.443. Vai grāmatā ir fiksēts pilnībā viens momentāls kompjūtera stāvoklis, t.i. visa tā atmiņā esošā informācija (ieskaitot programmu stāvokli) kādā vienā laika mirklī? Tad šī grāmata ir līdzīga plaši pazīstamajiem «dampiem» datoros.
.444. «Dampos» (kompjūtera atmiņas kopijās uz kādu doto brīdi) attēlo kādā citā nesējā (piemēram, diskā vai uz papīra) visu kompjūtera stāvokli noteiktā laika momentā. Sevišķi plaši šo paņēmienu lietoja agrāk, kad kompjūteri bija vēl (relatīvi) mazi un nedroši. 1970. gados un agrāk bieži nācās strādāt ar programmām, kurām, lai atrisinātu kādu uzdevumu, bija jādarbojas, teiksim, diennakti, bet pašu ESM drošība bija tāda, ka tās «pakārās» ik pēc pāris stundām. Tad, lai uzdevumu vispār būtu iespējams atrisināt, ik pēc zināma laika taisīja uz diska vai magnētiskās lentas «dampu» – t.i. pilnīgu kompjūtera stāvokļa attēlojumu. Ja mašīna pēc tam «pakārās» vai «nosprāga» (kā programmētāji runāja savā žargonā), tad no šī «dampa» atkal salādēja visu informāciju atpakaļ kompjūterā, un tas turpināja darbu no tās vietas, kurā bija ierakstīts «damps». Tādā veidā bija iespējams turpināt darbu pāri mašīnas avārijām un galu galā pabeigt to, neskatoties uz sistēmas nedrošību.
.445. «Dampus» uz papīra taisīja brīžos, kad programmu (sevišķi operētājsistēmu un citu «no sistēmām neatkarīgu» programmu) izpilde beidzās ar «avāriju» (piemēram, ja programmu sistēmā bija kļūda). Tad programmētājs ņēma izdrukāto dampu un, pētīdams mašīnas stāvokli avārijas brīdī, meklēja tās iemeslu. Pēc šāda dampa (ja pielika pietiekoši daudz pūļu) patiešām varēja daudz pateikt par to, kas mašīnā ir noticis agrāk, pirms avārijas vai būtu noticis vēlāk (lai gan no momentāla dampa nevar pateikt gluži visu, kas ir bijis iepriekš vai notiktu tālāk).
.446. Tātad, vai Hofstadera «grāmata» ir kaut kas līdzīgs šādam «dampam»? Ja tā, tad kurā momentā Einšteina smadzeņu damps ir taisīts? Vai varbūt tur ir sarakstīti visi iespējamie dampi visos iespējamajos viņa dzīves momentos? Izskatās, ka nedz Hofstaderam, nedz Penrouzam šādi jautājumi nemaz neienāk prātā. Bet man viņu diskusija tādēļ liekas ārkārtīgi neprofesionāla un nekonkrēta.
.447. Tā kā tiek runāts par to, ka no šīs grāmatas varot (principā) izlobīt visu, ko Einšteins atbildētu uz to vai citu jautājumu, tad no tā arī vadīsimies. Tātad formulēsim un atrisināsim paši priekš sevis šādu problēmu: vai ir iespējams kaut kādā veidā dampēt kaut kāda kompjūtera un zināmas tā programmu sistēmas stāvokli tādā veidā, lai pēc šī dampa (principā, ignorējot patērētā darba apjomu) varētu noteikt visu, ko šī programma darītu tādā un tādā situācijā?
.448. Šeit ir jāizšķir divas lietas. Pirmkārt, pēc jebkura «parastā», t.i. kādā konkrētā brīdī ierakstīta, dampa var pateikt, ko kompjūters darītu, ja viņam šajā brīdī pienāktu kāds noteikts signāls (teiksim, jautājums). Tātad, ja Hofstadera «grāmatā» ir pilnā apjomā fiksēts Einšteina smadzeņu stāvoklis vienā konkrētā brīdī, tad pēc tās (principā) varētu pateikt, ko Einšteins (šajā brīdī!) būtu atbildējis uz to vai citu jautājumu.
.449. Bet, otrkārt, ja mēs gribam pēc šī (viena brīža) dampa zināt, ko Einšteins atbildēs uz to pašu jautājumu pēc minūtes, tad mums ir jāzin arī tas, kādi vēl citi impulsi ir ienākuši sistēmā šīs minūtes laikā. Atkarībā no šiem impulsiem, atbilde uz to pašu jautājumu (signālu, impulsu) var būt pavisam savādāka.
.450. Ja Hofstadera «grāmatā» ir fiksēti arī visi tie impulsi, kas faktiski ienāca Einšteina smadzenēs visā viņa dzīves laikā, tad mēs (principā) varam pateikt, ko viņš būtu atbildējis jebkurā savas dzīves brīdī (bet tad ir bezjēdzīgs jautājums, ko viņš atbild «vispār», kā tas ir stādīts Penrouza grāmatā).
.451. Ja Hofstadera «grāmatā» nav fiksēta faktiskā Einšteina dzīves gaita, bet par laika momentiem, kas atšķirīgi no dampa pierakstīšanas brīža, mēs tikai spriežam «tīri teorētiski» («ja pirms tam būtu ienācis tāds impulss plus vēl tāds...»), tad iespējamo kombināciju skaits augs drausmīgā ātrumā, un, jo tālāk prom no faktiskā dampa ņemšanas brīža mēs aiziesim, jo hipotētiskākas kļūs mūsu atbildes par to, kā būtu reaģējis Einšteins.
.452. Pieņemsim tagad, ka Hofstadera «grāmatā» «faktiski realizējas» pirmais variants: ka tajā ir fiksēta visa Einšteina dzīve un visi faktiskie viņa smadzeņu stāvokļi laikā no 1879. gada 14. marta līdz 1955. gada 18. aprīlim, tā, ka mēs varam pateikt, ko viņš būtu atbildējis jebkurā savas dzīves brīdī uz to vai citu jautājumu.
.453. Vai tādēļ grāmata ir ekvivalenta «operacionālā nozīmē» pašam Einšteinam (kā to interpretē Penrouzs, lai pēc tam noraidītu)? Damps (vai daudzu dampu kopums) nekad nav ekvivalents pašam kompjūteram. Informāciju no dampa pasmelt (un kaut kādus secinājumus par dampā attēlotā kompjūtera potenciālo reakciju izdarīt) var tikai cits kompjūters.
.454. Reālajos 1970. gadu papīra dampos šis cits kompjūters bija programmētāja smadzenes, kuras, vadoties no dampā fiksētās informācijas, ģenerēja «nosprāgušā» kompjūtera darbību ainas. Hofstadera grāmatā šie citi kompjūteri būs tie «studenti», kas šo grāmatu lasīs un pēc tās ģenerēs sev Einšteina potenciālo atbilžu ainas. (Var arī vienam datoram likt analizēt otra datora dampu utt.).
.455. Skaidrs, ka pati Hofstadera grāmata ir tikai informācijas nesējs, un nekas vairāk; ne par kādu jušanu vai domāšanu, vai citādu «ekvivalenci» ar pašu Einšteinu nevar būt ne runas.
.456. Taču, ja mēs vienā «melnajā kastē» iesēdināsim pašu Einšteinu (pieņemsim, ka viņš vēl dzīvs), bet otrā kastē – pietiekoši trenētu «studentu» ar Hofstadera grāmatu, – tad pēc dabūtajām atbildēm uz Tjuringa testa pamata nebūs iespējams atšķirt, kurā kastē sēž Einšteins, bet kurā students ar grāmatu.
.457. Ja mums ir viena kompjūtera damps, bet pats šis kompjūters ir salūzis un likvidēts, tad mēs varam šo dampu ielādēt citā tāda paša tipa kompjūterā, un tas turpinās darbu tieši no tās vietas, kur pirmais tika nodampēts, – turpinās tā, it kā nekāds pārtraukums darbībā nebūtu bijis un nekāda kompjūteru nomaiņa nebūtu notikusi.
.458. Tāpēc, ja mums ir Hofstadera grāmata un tai klāt vēl prasme uzbūvēt jaunu Einšteina ķermeni, tad no šīs grāmatas mēs varētu šajā ķermenī ielādēt attiecīgā brīža dampu, – un Einšteins dzīvotu tālāk, sākot ar attiecīgā dampa ņemšanas momentu. ŠIS Einšteins vairs nebūs vienkāršs informācijas nesējs (kā Hofstadera grāmata), bet patiešām būs visādā ziņā pilnīgi ekvivalents «vecajam» Einšteinam – viņš varēs gan domāt, gan just, gan pārdzīvot (protams, ja ķermeņa un informācijas kopēšana izdarīta pietiekoši kvalitatīvi).
.459. Tā kā Hofstadera grāmatā (pēc mūsu pēdējā pieņēmuma) ir fiksēta visa Einšteina dzīve (dampi visos tās momentos), tad mēs varam arī radīt lielu daudzumu Einšteinu dažādos vecumos: katrs no viņiem dzīvos tālāk, sākot ar to brīdi, kura momenta damps viņa smadzenēs ielādēts.
.460. Taču, ja mēs no šīs Hofstadera grāmatas reizē palaidīsim vienu Einšteinu (A) 20 gadu vecumā, un otru Einšteinu (B) 40 gadu vecumā, tad pēc 20 gadiem pirmais nebūt nekļūs ekvivalents otrajam, kāds tas bija savā starta brīdī, jo tie impulsi, tā informācija, kas pa šiem 20 gadiem saies Einšteinā A, nebūt nebūs ekvivalenta tai informācijai, kuru starplaikā starp saviem 20 un 40 gadiem saņēma pats pirmais Einšteins, – tas, kurš dzīvoja XIX un XX gadsimtā.
.461. Tādas īsumā ir profesionālas atbildes uz tiem jautājumiem, kurus (neprofesionāli) paceļ Hofstaders un Penrouzs, – atbildes, kādas iznāk, ja pieņemam postulātu, ka cilvēka smadzenes ir diskrēts bioloģisks kompjūters. (Nu, ja smadzenes nav diskrēts kompjūters vai vispār nav kompjūters, tad, protams, atbildes iznāk savādākas).
.462. Kā jau es teicu, es negribu noniecināt Penrouzu – viņa nopelni matemātiskajā fizikā vai «fiziskajā matemātikā» ir nenoliedzami –, bet, kā tas bija redzams jau no šiem dažiem piemēriņiem (un tā tas ir visā grāmatā), viņa spriedumi informātikas jomā man patiešām liekas ārkārtīgi nekompetenti: nu nav, – nav viņam saprašanas par lielu informātisku sistēmu iespējamo darbību, – un kompetenti risinājumi viņa sacerējumā vienkārši vispār netiek aplūkoti.



[1] Hofstadter, D.R. «A conversation with Einstein's brain». In «The mind's I» (ed. D.R. Hofstadter and D.C. Dennett), Basic Books, inc.; Penguin Books, Ltd. Harmondsworth, Middx. 1981.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru