svētdiena, 2018. gada 23. decembris

ARTINT-26


Grāmata: Valdis Egle. «Mākslīgais intelekts»


Fragments no šīs grāmatas:


7. Vēras teorija un psiholoģija (turpinājums)


§44. Einšteina psiholoģiskais tips pēc MBTI

.696. Taču MBTI tipu dziļākās būtības nezināšana dažreiz noved šīs tipoloģijas piekritējus pie kļūdainām diagnozēm tajos gadījumos, kad viņiem nav bijis iespējams tiešā veidā to pārbaudīt ar savām anketām. Spilgts piemērs tam ir Alberts Einšteins, kurš Krēgera un Tjūsenas grāmatā[1] ir pieskaitīts INTP tipam. Tikai raksturojums I (introverts) šeit ir pareizs, pārējie trīs ir kļūdaini. Einšteins nekad nav aizpildījis autoru dotās testu anketas un neaizpildītu tās tā, kā viņi to iedomājas, vadīdamies no saviem (neprecīzajiem) priekšstatiem par MBTI tipu dabu.
.697. Viņi domā, ka «intuīcija» ir augstāks atziņas veids, un tāpēc piedēvē to Einšteinam, jo viņš taču bija ģēnijs. Protams, Einšteins bija ģēnijs (ciktāl šim vārdam vispār ir kāda jēga), taču viņš bija ģēnijs tieši tāpēc, ka vadījās ne pēc intuīcijas, bet visur un vienmēr meklēja (un atrada!) precīzu pierādījumu un pamatojumu. Visa Einšteina iekšējā orientācija bija vērsta uz precīziem faktiem, uz cēloņa meklēšanu, uz vispārēju determinētību.
.698. Kad Nils Bors un vispār visa modernā fizika pieņēma no Bolcmana nākušo statistisko pasaules modeli, kurā bija spēkā Heizenberga nenoteiktības princips, kurā varbūtība pati par sevi jau bija fizikālu notikumu cēlonis, tad visā pasaulē viens pats Einšteins uz to atbildēja: «Dievs nespēlē kauliņus», un kā vientuļš milzis stāvēja viennozīmīga determinisma pozīcijās, citu zinātnieku (labsirdīgi) apsmiets (Vīners, kurš arī bija statistiskā modeļa piekritējs, piemēram, rakstīja: «..tikai Einšteins vēl ved arjergarda kaujas..»).
.699. Arjergarda kaujas! Īstenībā visi viņi bija Einšteinam tikai līdz plecam... Un tā, piedēvēt vadīšanos pēc intuīcijas cilvēkam ar tādu domāšanas veidu var tikai tad, ja pilnīgi nesaprot, kas tā intuīcija tāda ir. Skaidrs, ka Einšteins bija S tips.
.700. Par cik Einšteins bija ģēnijs, tad, pēc Krēgera un Tjūsenas domām, viņš nevarēja būt F (jūtu) tips, viņam bija jābūt T (domājošam) tipam. Bet jūtas un domas nav pretstati. Skaidrs, ka Einšteinam bija ārkārtīgi stipra un efektīva domāšana, bet tajā pašā laikā viņa emociators arī strādāja ļoti intensīvi un stipri šūpoja viņa garīgo līdzsvaru; viņš bija ļoti māksliniecisks un bieži ar skumjām spēlēja vijoli. Kad kļuva zināmi fakti par hitleriešu genocīdu pret ebrejiem, viņš sāka tā ienīst vāciešus (visus vāciešus, ne tikai hitleriešus!), ka negribēja vairs absolūti neko dzirdēt par Vāciju un vāciešiem. Vai tad tas ir T (jūtas ignorējošā) psiholoģiskā tipa solis? Einšteins bija F tips.
.701. Par cik Einšteins bija ģēnijs, bet visi ģēniji ir izklaidīgi, tad Krēgers un Tjūsena pieskaita viņu P tipam, jo vienreiz viņš esot ieradies uz pusdienām, aizmirsis uzvilkt bikses. Par biksēm es nezinu, neesmu ar tādu faktu nekur citur sastapies viņa biogrāfijās un atmiņās par viņu, bet daudzi tiešām raksta, ka Einšteina istabā valdījusi visai liela nekārtība un ka viņš neesot varējis atrast vajadzīgo papīru.
.702. Taču ir fundamentāla starpība starp cilvēku, kura istabā valda nekārtība, un kuram nav arī nekādas citas «ģenerāllīnijas» dzīvē – kurš ir nekārtīgs vispār –, un cilvēku, kuram dzīvē ir tik milzīgi svarīga «ģenerāllīnija» un kurš tai nododas tik pilnīgi un tik nedalīti, ka viņam vienkārši nepietiek laika un spēku vēl arī sakārtot papīrus savā istabā. Katrs, kurš ir pats lasījis Einšteina darbus,[2] noteikti būs izjutis to apbrīnojamo konsekvenci, to loģisko mērķtiecību un organizētību, ar kuru tie līdz pēdējai šķiedriņai ir piesātināti. Skaidrs, ka kaut ko tādu varēja uzrakstīt tikai J tips.
.703. Pārlaižot tagad vēlreiz acis visiem četriem MBTI klasifikācijā izdalītajiem «šķēlumiem» jeb «ievirzēm», mēs varam ievērot, ka katrā no tām viens «gals» nozīmē «daudz» vai «stipri», bet otrs – «mazāk» vai «vājāk». E–I šķēlumā introversija nozīmē ilgu un pamatīgu reaktora darbību, bet ekstraversija – īsāku un paviršāku. S–N šķēlumā «sensorisms» nozīmē rūpīgu un apzinātu algoritmu un kritēriju izvērtēšanu un izvēli, kamēr «intuitīvisms» – ātrāku un neapzinātu. T–F šķēlumā «jūtu tips» nozīmē stipras emocijas, bet «domu tips» – vājākas. J–P šķēlumā «organizētais tips» nozīmē stingru vispārējās līnijas ieturēšanu, kamēr «impulsīvais» – mazāk stingru.
.704. Ievērojot to, mēs varam sakārtot tipus savādāk, nekā to punktā {.656} ir izdarījuši paši šīs tipoloģijas autori. Novietosim augšā visu, kas nozīmē «stiprāk», bet apakšā visu, kas nozīmē «vājāk». Tad shēma iznāks šāda:
.705.
I S F J
E N T P
.706. Tagad mēs redzam, ka ISFJ un ENTP tipi ir savā ziņā īpaši un pretēji: vienam visos šķēlumos atbilde ir «stipri», otram visos – «vāji». Tāpēc nav brīnums, ka daudzas intelektuālā ziņā spilgtas personības izrādās tieši ISFJ tipi. Mēs jau redzējām, ka tādi bija Alberts Einšteins, Dante Aligjeri un Džordano Bruno {REVIS.925}.
.707. Orientācija I nozīmē, ka reakcijas tiek ģenerētas ilgi un rūpīgi; orientācija S nozīmē, ka viss būs detalizēts, precīzi pamatots, un nekas nebūs «izzīsts no pirksta»; orientācija J nozīmē, ka viss būs pakļauts vienam mērķim un viss būs novērtēts pēc vieniem un tiem pašiem kritērijiem – kā rezultātā dabūsim Sistēmu (ar lielo burtu). Bet orientācija F nozīmē, ka Sistēma būs vēl arī izdaiļota mākslinieciski un orientēta uz ētiku. (Un rezultāts tad būs «Dievišķā Komēdija», Relativitātes teorija vai kaut kas tamlīdzīgs).
.708. Arī šo rindiņu autors ir ISFJ tips. Ja tas tā nebūtu, tad nebūtu arī šī teksta un tā loģiskā, intelektuālā un emocionālā spiediena uz lasītāju, ko šis lasītājs noteikti izjūt, ja vien nav galīgi truls.
.709. Einšteins nepiedeva vāciešiem (pat nevainīgajiem) ebreju genocīdu. Dante visus savus pretiniekus sasēdināja Ellē[3] un viņu pazemojumu iznesa pāri septiņiem gadu simteņiem. Tādi nu mēs esam, tāpēc mēs esam F tipi. Arī es negribu būt sliktāks (vai labāks) par Einšteinu un Danti, un visi, kas 20 gadus bāzuši man sprunguļus riteņos, dabūs savu tiesu.

§45. Hipnoze

.710. Šādā garā mēs varētu turpināt ļoti ļoti ilgi. Psiholoģijas lauki ir milzīgi plaši, un mēs varētu, vadoties no Vēras modeļa, izskaidrot, piemēram, kas ir šizofrēnija un kas ir histērija, kas ir maniakāls stāvoklis un kas ir depresija, kas ir endogēnā depresija un kas ir reaktīvā depresija, no kurienes rodas homoseksuālisms un citas seksuālās perversijas; varētu izanalizēt parapsiholoģiskās parādības, varētu dot smalku psihoanalīzi konkrētu cilvēku konkrētai rīcībai konkrētā situācijā un varētu psiholoģiski raksturot dažādus konkrētus cilvēkus pēc Dvesas vai pēc MBTI tipoloģijām, varētu lasīt Freida, Junga, Šeldona un daudzu citu slavenību darbus un «izķidāt» tos, nemitīgi salīdzinot viņu secinājumus ar Vēras teorijas secinājumiem... Tas viss arī ietilpst tajā «nepārtrauktajā argumentā», un mēs to pamazām darīsim nākošajos «Lases» laidienos. Bet šeit es esmu spiests apstāties, jo tāpat jau ir «pārāk daudz sarakstīts».
.711. Taču vienu lietu es tomēr gribētu izskatīt vēl šeit, nobeigumā, un šī lieta ir – hipnoze. Kopš senatnes noslēpumaina un vēl šodien gandrīz vai mistiskas auras apvīta, tā var ļaut kādam skeptiskam lasītājam jautāt man ar zobgalīgu smīniņu: «Bet kā hipnotizēt kompjūteru?».
.712. Jā, patiešām, padomāsim, kā mums hipnotizēt Dolliju: kādiem procesiem jānotiek viņas operētājsistēmā, lai objektīvi būtu novērojami visi tie paši efekti, ko redzam pie cilvēku hipnozes.
.713. Vispirms paskatīsimies, ko par hipnozi var pateikt tagadējā «oficiālā» zinātne. Palasīsim, piemēram, (pagaidām jaunāko) latviešu enciklopēdiju: «Hipnoze (gr. hypnos miegs) – mākslīgi izsaukts daļējs miegs (..). Daļu smadzeņu garozas pārņēmis kavēšanas process, un tā vispār impulsus neuztver, bet pārējās daļās veidojas īpatnēja ierosas un kavēšanas procesa mijiedarbība (..)»[4].
.714. «Īpatnēja mijiedarbība»... Kas, KAS tieši ir tas būtiskais, ar ko raksturojas hipnotiskais stāvoklis? KAS tieši man ir jāizdara Dollijas sistēmā, lai viņa izrādītos hipnotizēta? Vai tad, ja es «kavēšu vienu Dollijas sistēmas daļu» un «nekavēšu» citu, viņa uzreiz būs nohipnotizēta?..
.715. Atbildi nedod nedz šī, nedz citas grāmatas. Apmierinoša hipnozes teorija acīmredzot pasaulē nepastāv, – tāda, kura varētu dot mums atslēgu, kādā veidā šo parādību pašiem uzkonstruēt. Tad nu mums neatliek nekas cits, kā vien izstrādāt pašiem savu hipnozes teoriju ar Vēras modeļa palīdzību.
.716. Vispirms, kā jau mēs to esam daudzkārt darījuši, paskatīsimies, kāds ir tas objektīvais fakts, ko novērojam pie hipnozes. Hipnozes stāvoklī (somnambuliskajā) cilvēks hipnotizētāja vārdus uztver kā realitāti un reaģē atbilstoši šai «realitātei». Mēs zinām arī, ka hipnotiskā stāvoklī cilvēks nekad nedara neko tādu, ko viņš nedarītu attiecīgajā situācijā normālos apstākļos. Tātad viņam darbojas parastais, «normālais» reaktors, bet tikai šim blokam ieejā tiek padota cita informācija: parastie selektora signāli ir aizstāti ar tā bloka rezultējošo informāciju, kurš analizē un atšifrē dzirdamos vārdus.
.717. Tiktāl tas būtu skaidrs, bet no šī fakta tūlīt izriet divi interesanti secinājumi. Pirmkārt, lai šāda aizstāšana būtu iespējama, selektoram un reaktoram ir jābūt ļoti strikti norobežotiem; tiem ir jāsadarbojas caur kādu skaidri izdalītu interfeisu. Šo rezultātu mēs jau vienreiz dabūjām punktā {.646}, un šis apstāklis tikai liecina, ka mūsu teorijā vieni secinājumi labi saskan ar citiem.
.718. Otrs interesantais secinājums ir tāds: lai būtu iespējams reaktora ieejā nomainīt parasto selektoru ar vārdu analizatoru, abu viņu rezultējošajai, izejošajai informācijai ir jābūt vienādi kodētai vienā un tajā pašā, reaktoram saprotamā «formātā».
.719. Padomāsim, kas vispār izdara cilvēka dzirdēto vārdu analīzi un atšifrēšanu, kurš bloks to veic? Dollijas operētājsistēmas pamatmodelī mēs netikām izdalījuši šim nolūkam speciālu funkcionālo bloku.
.720. Diezgan viegli ir saprast, ka vārdu analizators ir tā paša «parastā» selektora viena sastāvdaļa. Arī no evolūcijas viedokļa tas ir pilnīgi dabiski, jo vārdu analīze, protams, filoģenētiski izauga no vispārējās ārpasaules signālu analīzes. Pēc pašas savas būtības runa, vārdi ir reālās pasaules signālu aizstājēji.
.721. Piemēram, pitekantropu barā kāds indivīds ierauga tuvumā leopardu. Analizējot šos no acīm nākošos signālus, viņa smadzenes ģenerē ainu par pastāvošo situāciju, un šī situācija ir pilna briesmu, jo klāt zogas leopards. Pitekantrops izgrūž saucienu, kura analīzes rezultātā pārējo bara dalībnieku smadzenes ģenerē to pašu situācijas ainu: «briesmas! tuvumā ir leopards!». Tātad pārējiem pitekantropiem sauciens (cilvēku runas pirmais iedīglis) ir bijis acu sniegtās informācijas aizstājējs un ir devis to pašu rezultātu.
.722. Un tā, tagad mēs varam izdalīt selektora izejā divas signālu grupas, nosacīti dēvējot tās, teiksim, par «maņu ainu» un «vārdu ainu» (domājot, ka pirmā ir maņu orgānu nepastarpināti sniegtās informācijas apstrādes rezultāts, bet otrā – vārdos sniegtās informācijas apstrādes rezultāts), pie kam mēs zinām, ka abās izejās datu formāti ir vienādi.
.723. Lai savos secinājumos pavirzītos vēl tālāk, atcerēsimies vēl vienu faktu: pēc somnambuliskās hipnozes cilvēks neko neatceras par hipnotiskajā stāvoklī piedzīvoto. Kāpēc? Vai viņa hronikers bija izslēgts? Nē, nebija izslēgts: hipnozes seansa laikā cilvēks atceras, kas ar viņu noticis iepriekš šajā seansā; vēl vairāk – viņš pat atceras to, kas bijis iepriekšējos seansos. Tātad hronika ir tikusi rakstīta, bet tikai – atsevišķi no «parastās» hronikas.
.724. Tagad kā informātikas speciālisti pajautāsim sev: kā jābūt uzbūvētiem interfeisiem starp selektoru un reaktoru, starp hronikselektoru un hronikskriptoru, lai varētu novērot šādus vienlaicīgus efektus visu šo bloku darbībā?
.725. Atbilde ir diezgan acīmredzama: šiem blokiem ir jāsadarbojas caur «kopējiem laukiem» jeb «informācijas slāņiem». Ilustrēsim to ar shēmu:
.726.


.727. Selektors un hronikselektors raksta savu izejošo informāciju vienā slānī (cilvēkam, teiksim, – kādā šūnu grupā). Tam pretī ir tas slānis (šūnu grupa), no kura informāciju ņem reaktors un hronikskriptors. Hipnozes efektus viegli izskaidrot, ja pieņemam, ka hipnozes stāvoklis ir šo informatīvo slāņu nobīde vienam attiecībā pret otru tā, kā tas parādīts shēmas labajā pusē.
.728. Tad reaktora tā daļa, kura parasti apstrādā vārdu ainas, paliek bez ieejošās informācijas; selektora ģenerētās maņu ainas paliek bez apstrādes; selektora radītās vārdu ainas tiek padotas tieši reaktora «realitātes ieejā»; «normāldzīves hronikā» nekas netiek rakstīts, bet toties tiek rakstīta otra hronika, «hipnodzīves hronika».
.729. Kā un kāpēc rodas šāda nobīde, tas ir cits jautājums, bet visumā tas liecina, ka cilvēka operētājsistēmas iekšējā uzbūve ir visai trausla. Analizējot citas psihiskās parādības, mēs par to pārliecināsimies atkal un atkal. Tas pilnībā saskan ar to iespaidu, kas programmētājiem ir par datorprogrammu sistēmām. Tam lietotājam, kurš strādā, teiksim, ar operētājsistēmu WINDOWS, parasti šķiet, ka sistēma ir stingra un nepielūdzama, kā akmenī kalta. Bet tas, kurš pats ir tādas sistēmas taisījis un zina, kā tur iekšā viss izskatās, labi atceras, cik maz vajag, lai viss «nojuktu», un bieži vien viņš pats brīnās, «kā tas viss var strādāt?».

§46. Posthipnotiskā suģestija

.730. Runājot par hipnozi, pievērsīsimies vēl vienai parādībai: tā sauktajai «posthipnotiskajai suģestijai». Hipnozes laikā cilvēkam iedveš, ka viņam kaut kas jāizdara tad un tad. Pamodies viņš pats par to «neko nezin», taču, kad pienāk noteiktais laiks, viņš to izdara, vai nu vismaz ārkārtīgi neatlaidīgi cenšas izdarīt.
.731. Kad Freids bija jauns, viņš praktizējās Francijā pie slavenajiem psihiatriem Šarko (Charcot) un Berneima (Bernheim). Berneims starp daudziem citiem eksperimentiem ar hipnozi izdarīja arī tādu: pacientam hipnozes stāvoklī iedvesa, ka viņam noteiktā laikā jāpaņem kaktā stāvošs svešs lietussargs un jāiziet ar to pastaigāties pa verandu. Pēc tam pacientu atmodināja. Noteiktajā laikā viņš tiešām paņēma lietussargu un, klātesošajiem, tajā skaitā Freidam, visu klusu vērojot, izdarīja kā likts. Tad Berneims jautāja pacientam, kādēļ viņš gājis uz verandu. Tas atbildēja, ka gribējies paelpot svaigu gaisu, jo šeit esot smacīgi. Berneims jautāja, kādēļ viņš ņēmis līdzi lietussargu, jo laiks taču saulains. Pacients atbildēja, ka tomēr varot uznākt lietus, jo ir visai tveicīgi. Tad Berneims prasīja, kādēļ viņš ņēmis svešu lietussargu? Pacients apjuka un nezināja ko atbildēt.
.732. Šis eksperiments (un citi līdzīgi) atstāja ļoti lielu iespaidu uz jauno Freidu. Bija skaidrs, ka pacients nemeloja un neliekuļoja, mēģinādams izskaidrot savu rīcību, bet bija arī tikpat skaidrs, ka patiesos šīs rīcības cēloņus viņš absolūti nezināja. Bet, ja tas tā ir šajā gadījumā, tad varbūt tas tā ir arī citos gadījumos, un īstenie cilvēku izturēšanās cēloņi slēpjas dziļi dziļi zemapziņā? Tā iesākās Freida ceļš uz psihoanalīzi un Edipa kompleksu.
.733. Izanalizēsim leģendāro Berneima eksperimentu no Vēras teorijas viedokļa. Ja reiz cilvēks kaut ko dara, tātad viņam smadzenēs pastāv attiecīga programma. Berneima pacientam šī programma paredzēja ņemt lietussargu un iet uz verandu. Ģenerēta šī programma bija hipnotiskajā, «nobīdītajā» stāvoklī, kad Berneima vārdi pacientam pārstāvēja «objektīvo realitāti». No pacienta smadzeņu viedokļa šī «objektīvā realitāte» noteikti prasīja, lai šāda programma tiktu izpildīta zināmā laikā. Ziņas par šīs programmas ģenerāciju un toreizējiem «objektīvajiem apstākļiem» nebija fiksētas normāldzīves hronikā (bet hipnodzīves hronikā droši vien bija fiksētas).
.734. Šāda tipa programmas palaišana ietilpst navigatora kompetencē, jo ieprogrammētā darbība nav tūlītēja reakcija uz kādu stimulu, bet vēl tikai būs jāizdara kādreiz nākotnē, līdzīgi citām ar «dzīves līniju» saistītajām programmām. Tātad objektīvā situācija bija tāda, ka navigatora atmiņā jeb «redzeslokā» starp citām programmām tagad atradās arī šī, hipnotiskajā stāvoklī ģenerētā (no apskatāmā eksperimenta tas nav redzams, bet no citiem novērojumiem ir zināms, ka parasti šādas hipnozē ģeneretas programmas navigatora atmiņā glabājas ar atzīmi par viņu ārkārtīgu svarīgumu). Navigators šādas programmas tad arī realizē, vai vismaz ļoti neatlaidīgi cenšas realizēt.
.735. Tas, ka šīs programmas ģenerācijas fakts un apstākļi nebija fiksēti (normāldzīves) hronikā, navigatoru nemaz neiespaidoja: viņš šo apstākli nepārbaudīja. Tas parāda, ka programmas ģenerācija un pēc tam izpilde ir viena lieta, bet ar šo programmu saistīto apstākļu fiksēšana hronikā – pavisam cita lieta, kura pirmo procesu nekādi neietekmē. (Cik gan trausla ir cilvēka operētājsistēma! Kā tur viss «ar baltiem diegiem šūts»!).
.736. Kad Berneims pacientam uzdeva jautājumus, pacienta smadzenes ģenerēja reakciju (atbildes), izmantojot to informāciju, kas tām bija tajā brīdī pieejama (normāldzīves hroniku un zināšanas par to, kādēļ vispār cilvēki iet pastaigāties un kādēļ vispār viņi ņem līdzi lietussargus). Tā kā šajā gadījumā hronika nesaturēja nekādas ziņas par dotās programmas ģenerāciju, tad nācās balstīties tikai uz vispārējiem apsvērumiem.
.737. No tā mēs varam secināt, ka cilvēka paša dotais izskaidrojums savai rīcībai būs jo precīzāks, jo vairāk informācijas par tās priekšvēsturi būs ierakstīts hronikā. Introvertu ilgā reakciju ģenerēšana ietver sevī arī daudzu lietas apstākļu fiksēšanu hronikā, kamēr ekstravertu īsā apstrāde maz ko arī tur ieraksta; līdzīgā kārtā «sensorie» tipi «apzinās» sava lēmuma motīvus, algoritmus un kritērijus (tātad ieraksta tos hronikā), kamēr intuitīvā lēmuma pati būtība ir tieši tā, ka šie kritēriji netiek «apzināti», t.i. netiek fiksēti hronikā. Tātad introvertu un «sensoriķu» dotie savas izturēšanās skaidrojumi vairāk atbildīs patiesībai, kamēr ekstraverti un intuitīvisti dos pārsvarā neadekvātus savas rīcības skaidrojumus.



[1] Крегер О., Тьюсон Дж.М. «Типы людей». Персей, Вече, АСТ, Москва, 1995., 462.lpp.
[2] .1267. Red.piez.: Latviski līdz šim ir publicēta tikai viena Einšteina grāmatiņa ar populāru Relativitātes teorijas izklāstu (Einšteins A. «Relativitates teorija» ar J. Strauberga ievadu. I. Apgādniecība «Mathesis». Rīgā, 1925. Matemātiski – Fizikalā Biblioteka. Vairumā Latvijas skolotāju kooperativā). Galvenie un klasiskie Einšteina darbi latviski nekad nav tikuši drukāti. Mēs esam sagatavojuši publicēšanai latviešu valodā divus galvenos Einšteina 1905. gada rakstus, ar kuriem Relativitātes teorija sākās, un ievietosim tos vienā no nākamajiem «Lases» laidieniem ar V. Egles komentāriem Vēras teorijas gaismā.
[3] .1268. Red.piez.: Sīkāks apskats par Danti ar viņa psihogrāfiju un ar pretstatījumu Zentas Mauriņas esejai par Danti atrodas V. Egles datorarhīvā un tiks ievietots vienā no nākamajiem «Lases» laidieniem. (Tagad {REVIS.2319})
[4] LPE 4. sēj. Šķirklis «Hipnoze». Galvenā Enciklopēdiju Redakcija, Rīga, 1983., 101.lpp.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru