svētdiena, 2018. gada 23. decembris

ARTINT-24


Grāmata: Valdis Egle. «Mākslīgais intelekts»


Fragments no šīs grāmatas:


5. Vēras teorija un psiholoģija


.566. Veltīts Vairai Vīķei-Freibergai,
ilggadējai psiholoģijas profesorei
Monreālas universitātē (1965–1998)


§34. Trīs pamatmodeļi psiholoģijā

1999.06.29 12:33 otrdiena
(pēc 7 dienām, 17 stundām, 30 minūtēm)

.567. Mēs šeit lietosim modeli, saskaņā ar kuru cilvēces visas zināšanas par pasauli tiek iedalītas četrās «sfērās», kas viena otrā ievietotas: kosmoloģijas sfēra (par pasauli kopumā), bioloģijas sfēra (par dzīvo dabu šajā pasaulē), socioloģijas sfēra (par cilvēku sabiedrību dzīvajā dabā) un psiholoģijas sfēra (par viena indivīda iekšējo pasauli cilvēku sabiedrībā). Tātad šajā modelī mums jēdziens «psiholoģija» aptver visu, kas saistīts ar cilvēciskā indivīda iekšējo eksistenci un aptver ne tikai psiholoģiju šā vārda citās izpratnēs, bet arī psihiatriju, psihoterapiju utt.


.568. Visas zināšanas, kuras psiholoģijas zinātne (nosauktajā šī termina nozīmē) ir līdz šim uzkrājusi, savukārt var iedalīt trīs principiāli atšķirīgās grupās. Pirmo grupu sastāda empīriski novērotie fakti: piemēram, kā cilvēks kādā visiem kopš bērnības labi pazīstamā attēlā pārmaiņus redz te vāzi, te divus vienu otram pretī stāvošus seju profilus. Šajā grupā ietilpst milzīgs daudzums ļoti interesantu un vērtīgu eksperimentu un novērojumu rezultātu. Nosauksim šo grupu par «gnoseoloģisko».
.569. Otro grupu sastāda dažādas rekomendācijas un metodikas: sākot no psihiatrijā lietotajiem ārstēšanas paņēmieniem un beidzot ar dažādām autotreningos, treningu u.c. grupās lietotajiem paņēmieniem, ar vienkāršiem psihoterapeitu padomiem. Nosauksim šo zināšanu grupu par «metodoloģisko».
.570. Un beidzot, trešo psiholoģijas zināšanu grupu sastāda priekšstati par to, kā cilvēka iekšējā pasaule ir uzbūvēta, no kādām daļām sastāv un kā tās darbojas. Nosauksim šo grupu par «ontoloģisko».
.571. Mūsu tālākajos spriedumos mums noderēs arī analoģija starp mācībām par cilvēka psihi (mūsu priekšmets) un mācībām par cilvēka ķermeni (somatiskā medicīna utt.). Mācībās par cilvēka ķermeni arī var izdalīt tās pašas trīs grupas: 1) gnoseoloģiskā (dažādi fizioloģiski, citoloģiski u.c. eksperimenti); 2) metodoloģiskā (dažādi somatiskās ārstēšanas paņēmieni, higiēniskās rekomendācijas utt.); 3) ontoloģiskā (cilvēka anatomija un fizioloģija kā veselas mācības).
.572. Vēras teorija psiholoģijā ir tipiski un pilnīgi ontoloģiska mācība, t.i. tā piedāvā savu modeli par to, kā cilvēka psihe ir uzbūvēta un kā tā darbojas. Tātad Vēras teorijai somatiskajā laukā atbilstu cilvēka ķermeņa anatomija un fizioloģija.
.573. No šāda Vēras teorijas statusa izriet šīs mācības attiecības ar citām psiholoģiskajām teorijām, mācībām un skolām. Ontoloģiskajā laukā tikai viena teorija var būt pareiza, ja ir radušās pretrunas starp dažādām mācībām. Piemēram, ja Viljams Hārvijs (Harvey) apgalvo, ka sirds ir savdabīgs bioloģisks sūknis, kurš dzen asinis organismā pa diviem asinsrites lokiem, bet kāda cita teorija atrodas ar to pretrunā un apgalvo, ka cilvēkam nekādas asinsrites nav, tad tikai viena no šīm mācībām var būt patiesa: vai nu ir tā, kā Hārvejs māca, vai nu nav tā.
.574. Analoģiski arī Vēras teorija ontoloģijas laukā pretendē uz to, lai visas pārējās psiholoģiskās mācības tiktu atmestas un aizstātas ar Vēras teoriju (kam jānotiek, protams, tā, kā jau vispār ontoloģiskās teorijas viena otru nomaina: kā, piemēram, kosmoloģijā Kopernika sistēma aizstāja Ptolemaja sistēmu).
.575. Citādāk tas ir metodoloģijas un gnoseoloģijas laukos. Metodoloģijā vairākas metodes var būt vienlīdz labas, piemēram, somatiskajā medicīnā kādu slimību var ārstēt gan farmaceitiski ar zālēm, gan ar apstarošanu utt. Vēras teorija pati par sevi vispār neapstrīd nevienu no psiholoģijā pastāvošajām metodoloģiskajām mācībām un nekonkurē ar tām. Tāpat kā somatiskajā medicīnā anatomijas zināšanu pilnveidošanās var apdraudēt pastāvošu ārstēšanas metodi tikai tajā gadījumā, ja šī metode balstījās uz kaut kādu aplamu priekšstatu par cilvēka ķermeņa uzbūvi, – tāpat arī Vēras teorija apdraud metodoloģiskās mācības psiholoģijā tikai tad, ja tās balstās uz nepareizu priekšstatu par cilvēka psihi. Ja, turpretim, kāda metodoloģija nav atkarīga no šāda priekšstata, vai arī jaunais priekšstats tikai apstiprina doto metodoloģiju vai pat ļauj to pilnveidot un uzlabot, tad nekāda konflikta starp doto mācību un Vēras teoriju nav.
.576. Gnoseoloģijas laukā vispār nav iespējams apstrīdēt faktus un eksperimentu rezultātus; Vēras teorija var tikai tos komentēt un interpretēt sava modeļa gaismā (ko mēs vēlāk arī daudzkārt darīsim).
.577. Noskaidrojuši šādā vispārīgā veidā Vēras teorijas attiecības ar «vecajām» psiholoģijā pastāvošajām mācībām, pievērsīsim tagad galveno uzmanību tam laukam, kurā mīt Vēras teorijas galvenie pretinieki, kur «tikai viens var palikt dzīvs», bet «visiem pārējiem jāiznīkst», – psihiskās ontoloģijas laukam. Kādas vispār līdz šim ir pastāvējušas ontoloģiskās mācības psiholoģijā – mācības, kuras kaut ko apgalvotu par to, kā cilvēka psihe ir uzbūvēta un kā tā darbojas?
.578. Izrādās, ka (ja atmetam dažādas nebūtiskas variācijas par to pašu tēmu) psiholoģijā vispār līdz šim ir pastāvējuši tikai divi principiāli atšķirīgi ontoloģiski cilvēka psihes modeļi (un Vēras teorija tātad ir trešais no šādiem principiāli atšķirīgiem modeļiem).
.579. Pirmais modelis ir tas, kurš tika radīts jau antīkajā pasaulē (un kuru droši vien galīgajā veidā noformulēja Aristotelis, jo viņš jau vispār esot apkopojis visu, ko zināja tā laika cilvēce; – pats es gan Aristoteļa darbus neesmu pētījis). Šo modeli kādā vēstījumā vienam Maskavas psihoterapeitam {LEON1.2259} es reiz pa jokam nosaucu par «Krētas–Mikēnu modeli» (par Krētas–Mikēnu civilizāciju sauc to agrīno grieķu kultūru, kam piederēja Knosas pils ar slaveno Labirintu, kurā dzīvoja Mīnotaurs un ar kuru cīnījās agrīno Atēnu varonis Tēsejs; Mikēnas savukārt bija tā pilsēta, kur divus gadsimtus vēlāk valdīja Agamemnons, kas vadīja ahajiešu ekspedīciju uz Troju). Tā kā cita nosaukuma šim modelim vienalga nav, tad lai paliek vien tas pats: «Mikēnu modelis».
.580. Saskaņā ar «Mikēnu modeli» cilvēka psihē («dvēselē») pastāv «prāts», «jūtas», «sajūtas», «domas», «griba», «gribasspēks», «drosme», «gļēvulība», «sirdsapziņa», «mīlestība», «naids» un tamlīdzīgi elementi. Mūsdienās šīm vecajām kategorijām ir pievienota virkne jaunu – tādu kā «uztvere», «reaktivitāte», «pašvērtējums» u.c. –, taču tikpat dziļā izpratnes līmenī.
.581. Mikēnu modelis ar dažādām nelielām un neprincipiālām variācijām pilnīgi dominēja (vismaz Eiropā) līdz pat XX gadsimta sākumam, kad tam līdzās nostājās otrais ontoloģiskais modelis, kurš tagad visvairāk ir saistīts ar Zigmunda Freida vārdu, lai gan savu leptu (dažādu variāciju radīšanā) tur ienesa arī daudzi viņa sekotāji un oponenti, un kā pirmais no viņiem – Kārlis Gustavs Jungs. Bet iesāka šo modeli būvēt īstenībā jau Vilhelms Gotfrīds Leibnics, kurš, cik man zināms, pirmais atšķīra «apziņas» un «zemapziņas» jēdzienus. Taču nosauksim šo modeli par «Freida modeli», tādējādi atzīstot, ka viņam tomēr vislielākie nopelni tā radīšanā un izplatīšanā.
.582. Saskaņā ar Freida modeli, cilvēka psihē pastāv «apziņa», «zemapziņa», «Es», «Virs-Es», «Tas», un tiek attīstīta diezgan sazarota teorija par visu viņu attiecībām.
.583. Tas arī viss: nekādi citi cilvēka psihes ontoloģiskie modeļi mūsdienu psiholoģijā nepastāv. Vēras teorija nāk ar trešo principiāli atšķirīgo modeli, kurā definēti tie elementi, kas bija nosaukti rakstā par «Dollijas operētājsistēmu», un apgalvo, ka šie elementi sadarbojas savā starpā tā, kā tas tur aprakstīts. Un, kā jau bija teikts, Vēras teorija sagaida, ka iepriekšējie divi modeļi – Mikēnu modelis un Freida modelis – nespēs izturēt Vēras modeļa konkurenci, drīz vien tiks atmesti un paliks tikai psiholoģijas vēsturē, līdzīgi kā kosmoloģijas vēsturē palika Kosmas un Ptolemaja modeļi, kad bija atnākusi Kopernika mācība.
.584. Īstenībā jau «cīņa» starp šiem modeļiem ir diezgan nevienlīdzīga. Mikēnu modelis faktiski vispār neko neapgalvo par to, kā cilvēka psihe iekšēji funkcionē; tas sastāv tikai no cilvēku pašnovērošanās procesā izdalītām atsevišķām parādībām, kurām piešķirti nosaukumi un kuras darbojas drīzāk kā sengrieķu dievi (Arejs – Karš, Afrodīte – Mīlestība, Ēosa – Ausma utt.), nevis kā mūsdienu teorijas pamatjēdzieni.
.585. Freida modelis ieguva tādu popularitāti taisni tādēļ, ka tas vispār pirmais sāka kaut ko apgalvot par cilvēka psihes iekšējo, no ārpuses neredzamo struktūru un darbību. Taču «vecītis Freids» nomira 6 gadus pirms bija radīts pirmais kompjūters. Par to, ka cilvēces zināšanas informātikas laukā varētu tikt ievērotas viņa koncepcijā, – par to nevarēja būt ne runas.
.586. Freids nevarētu paņemt mehānisku lelli un iebūvēt tajā visu to, par ko viņš savā modelī un teorijā stāsta: zemapziņu, Edipa (Oidipa) kompleksu, Ego, Super-Ego un citas «instances». Bet visu to, par ko runāju es, mehāniskā lellē es iebūvēt varētu (ja vien kāds man iedotu tādu lelli). Un šis apstāklis nostāda mūs ar Freidu nevienlīdzīgās pozīcijās.


§35. Par priekštečiem un Vīnera postulātu

 

Norbert Wiener 1894.11.26 – 1964.03.18

.587. Tāpat kā Freidam ar viņa modeli bija savi priekšteči (piemēram, Leibnica personā), tā arī man ar Vēras modeli ir tādi bijuši. Konkrēti, par vienu no saviem priekštečiem es uzskatu Norbertu Vīneru (kibernētikas «tēvu») un pat domāju nosaukt Vēras teorijas pamatpostulātu («..cilvēka smadzenes ir bioloģisks kompjūters..») viņa vārdā par «Vīnera postulātu» (lai gan pats Vīners to skaidri un gaiši laikam gan nekur nav izteicis: nesen speciāli vēlreiz pārlasīju viņa darbus, lai tādu izteikumu atrastu, – bet neatradu). Tomēr pašu ideju par analoģijām starp smadzeņu no vienas puses un kompjūteru (kā arī citu vadības ierīču) darbību no otras puses plaši pasaulē iznesa, protams, tieši Vīners.
.588. Var jautāt, kādēļ jau «Vīnera laikos» (1950. gados) netika izdarīts tas, ko tagad grib izdarīt Vēras teorija: netika konsekventi izvirzīts «Vīnera postulāts», netika dots precīzs cilvēka psihes «kibernētiskais modelis» un netika no tā izdarīti tālejoši secinājumi matemātikā un psiholoģijā, kā rezultātā abas šīs «vecās» zinātnes pēc kibernētikas parādīšanās palika kādas bijušas un neizmainījās praktiski nemaz. (Pirms kompjūteru izgudrošanas to nevarēja izdarīt principā, bet kopš Vīnera laikiem taču visumā jau varēja!?).
.589. Es nevaru atrast te citu izskaidrojumu, kā vien ar «cilvēcisko faktoru». Darvins savā Autobiogrāfijā rakstīja: tagad stāstot, ka evolūcijas teorija esot jau ilgu laiku virmojusi gaisā, taču kad tā parādījās, tā sastapa ārkārtīgi niknu pretestību... Līdz ar to Darvins zemtekstā apšauba šo «virmošanu gaisā» un sevī domā, ka tomēr bija jāatgadās vienam cilvēkam ar attiecīgu domāšanas veidu...
.590. Pārlasījis Vīnera darbus vēlreiz, es tagad redzu, ka viņš izstrādāt kaut ko analoģisku Vēras teorijai nevarēja principā. Viņš bija «tīrs matemātiķis», kurš nodarbojās ar Furjē rindām un Lebega integrāli, atrada tiem pielietojumu Gibsa termodinamikā un tikai jau pāri pusmūžam sakarā ar karu tika uzaicināts dažos aizsardzības projektos, kur sastapās ar vadības ierīcēm (piemēram, kā vadīt zenītartilērijas šāviņus). Tad arī radās domas par kibernētiku. Viņš «stāvēja pie kompjūteru šūpuļa» un raksta, ka tas bijis tieši viņš, kurš atdevis priekšroku diskrētām ierīcēm, salīdzinājumā ar analogajām, un devis piecas fundamentālas idejas, ko vēlāk izmantojusi firma IBM, izvēršot savus pirmos kompjūterus.
.591. Un tomēr viņš nebija programmētājs; viņš nebija taisījis programmu sistēmas (vēl jo vairāk lielas sistēmas) līdzīgi man; nebija viņam tādas pieredzes un tāda domāšanas veida. Viņš noliedza reliģiozo priekšstatu par cilvēku, taču viņa domāšana sakarā ar analoģijām starp smadzenēm un kompjūteriem negāja tālāk par «pašorganizāciju», «pašregulēšanos» un «negatīvo atgriezenisko saiti». Vienā vietā viņš raksta, ka dzīvajos organismos viņu visvairāk interesējot ritmiskās svārstības (tādas kā smadzeņu «alfa-ritmi»), jo tur varot pielietot Furjē rindas... (Nu, ar tādu domāšanas veidu, protams, ir pagrūti uzprojektēt operētājsistēmu priekš Dollijas).
.592. Pašregulēšanās un atgriezeniskās saites idejas bija pārāk nabadzīgas, lai ar tām vien varētu izprast cilvēka būtību; pie informācijas teorijas ķērās «tīrie matemātiķi», pārvēršot to par mazauglīgu abstraktu matemātikas disciplīnu, un tā tas viss apsīka bez jūtama rezultāta... Pēc tam, protams, bija pasaulē daudzi spēcīgi programmētāji ar lielu pieredzi, bet viņiem, savukārt, acīmredzot nebija dziļu interešu psiholoģijā un matemātikā, viņi nemeklēja tur lietu būtību un pamatus... Vajadzēja atgadīties vienam, kurš sevī apvienotu to visu.
.593. Lai izstrādātu kaut ko līdzīgu Vēras teorijai, es domāju, bija vajadzīgas trīs lietas: 1) pietiekoša pieredze programmēšanā, lielu datorsistēmu projektēšanā un līdz ar to attiecīgs domāšanas veids; 2) pietiekoši liela interese un erudīcija citās nozarēs, sevišķi matemātikā un psiholoģijā; 3) ateistiska un materiālistiska orientācija, jo cilvēks, kurš iekšēji tic Dievam, dvēseļu pārceļošanai vai Kastanedas burvjiem, diez vai sāks pētīt, kādas sekas izriet, ja pieņem postulātu, ka cilvēka smadzenes ir bioloģisks kompjūters. Acīmredzot šo trīs faktoru apvienošanās vienā cilvēkā ir bijusi pietiekoši rets fenomens, lai 40 gados pēc Vīnera tas neatgadītos, un šī loma tiktu atstāta man.


§36. Par Darvina postulātu un Freida mācību

.594. Neskatoties uz visām augstāk dotajām atrunām, mēs Vēras teorijas pamatpostulātam («..smadzenes ir bioloģisks kompjūters..») tomēr saglabāsim «Vīnera postulāta» nosaukumu. Otrs pēc svarīguma postulāts, ko mēs ievērojam savā pieejā psiholoģijai, var tikt formulēts šādi: «Cilvēks ir radies evolūcijas procesā, dabiskās izlases ceļā pakāpeniski uzkrājot derīgas izmaiņas». Par šī apgalvojuma pirmautoru nekādu šaubu nevar būt, un mēs to tā arī nosauksim par «Darvina postulātu».
.595. No Darvina postulāta tūdaļ izriet, ka cilvēkā nevar pastāvēt nekādas tādas lietas, kuras nevarēja rasties dabiskās izlases ceļā, jo nav noderīgas cilvēkam tagad un nav bijušas noderīgas viņa senčiem agrākos evolūcijas posmos.
.596. Kad mēs projektējām Dollijas operētājsistēmu, tad mēs paši uzstājāmies Radītāja lomā un paši redzējām, kas ir un kas nav vajadzīgs šai sistēmai. Tāpēc mūsu (Dollijas radītāju) un dabiskās izlases (cilvēka Radītāja) «viedokļi» šajos jautājumos sakrīt. Kas ir vajadzīgs Dollijas sistēmai, tas ir vajadzīgs arī cilvēkam; kas Dollijai nav vajadzīgs, tas nav vajadzīgs arī cilvēkam, un tātad šī lieta nevarēja rasties dabiskās izlases ceļā evolūcijas gaitā, tā nevar šodien pastāvēt, un apgalvojumi par tās pastāvēšanu ir atmetami (ja pieņemti Vēras teorijas postulāti).
.597. Viena no šādām lietām ir, piemēram, Freida postulētais «Edipa komplekss». Mums nebija nekādas nepieciešamības iebūvēt Dollijā «Edipa kompleksu» (vai, sievietes gadījumā, Freida vēlāk ievesto «Elektras kompleksu»): tas neko derīgu nedod no Dollijas sistēmas funkcionēšanas viedokļa. Tātad (ja pieņemam Darvina postulātu) Edipa un Elektras kompleksi cilvēkā pastāvēt nevar, un Freida «psihoanalīze ir blēņas» (kā to ar galēju lakonismu formulēja ārsts, neirologs un psihiatrs Aksels Munte savā «Stāstā par Sanmikelu»[1]).
.598. Vispār psiholoģijas laukā Freida mācība ir Vēras teorijas galvenais mērķis (šeit latviešu valoda izrādās nabadzīgāka par krievu un citām valodām, kaut gan citās vietās tas var būt otrādi, un visumā latviešu valoda ir samērā labi kopta un bagāta; taču vārds «mērķis» mums apzīmē gan to objektu, kuru grib sasniegt, gan to, pa kuru šauj; krieviski pirmais ir «цель», otrais «мишень»; angliski daļēji «aim» un «target»; tātad Freida mācība Vēras teorijai ir tas mērķis, pa kuru šauj).
.599. Matemātikā šāds mērķis mums bija Kantora kopu teorija, kura no saskarsmes ar Vēras teoriju sabrūk (t.i. pareiza var būt tikai viena no viņām), bet psiholoģijā attiecīgi – freidisms (kurš arī sabrūk). Tātad Kantoru un Freidu ar viņu mācībām var uzskatīt par mūsu galvenajiem pretiniekiem šajās divās zinātnēs, un tieši pret viņiem būs vērsta galvenā Vēras teorijas kritika.
.600. (Bet, tā kā paši Kantors un Freids ir sen miruši, tad mums reāli nāksies cīnīties ar viņu piekritējiem un, ja tas notiek latviski kā šajā diskusijā, tad ar viņu piekritējiem Latvijā. Latvijā galvenais Kantora apoloģēts ir Kārlis Podnieks[2], bet Freida – Igors Šuvajevs[3],[4]).
.601. Iepriekšējā rakstā mēs jau redzējām {.542}, ka Freida teorija par sapņiem iegūst zināmu interpretāciju Vēras mācības terminos, ja smadzeņu uzģenerēto programmu identificē ar «vēlmi», bet programprojektora ģenerēto tās izpildīšanas potenciālo rezultātu – ar «vēlmes piepildījumu». Taču kopumā Freida mācība par sapņiem pārspīlē atsevišķa momenta lomu un nedod pareizu vispārējās situācijas ainu.
.602. Līdzīgi tas ir arī ar Edipa un Elektras kompleksiem. Tas, kas šeit reāli pastāv, ir: starp daudzajām savas darbības programmām cilvēka smadzenes var reizēm uzģenerēt arī tādu, kura paredz gulēt ar māti (vīrietim) vai ar tēvu (sievietei), – un parasti, protams, programanalizators šādu programmu noraidīs un nesāks to realizēt (kā viņš savā darbībā noraida tūkstošiem citu «nederīgu» programmu). Taču tā ir vienkārši nejauša epizode, kas liecina par to, ka dotā cilvēka programģenerators strādā labi un daudzpusīgi, un ir spējīgs likt priekšā izvērtēšanai visdažādākās programmas. Bet šeit nav runa par fundamentālu cilvēka psihes īpašību un slēptu zemapziņas tieksmi, kā tas ir Freida mācībā.
.603. Mēs neatzīstam arī Freida monopoltiesības uz vārdu «psihoanalīze». Vārds «psihoanalīze» nozīmē, ka tiek analizēta cilvēka psihiskā darbība. Šī darbība var tikt analizēta, vadoties no cilvēka psihes tā vai cita modeļa. Freids to analizē, vadoties no sava modeļa. Bet mēs to analizēsim, vadoties no Vēras teorijas modeļa, un arī sauksim par psihoanalīzi. Tātad var pastāvēt daudzas psihoanalīzes, un šis vārds ir jāpapildina ar tā modeļa apzīmējumu, kura ietvaros analīze notiek. Tad mums ir «Freida psihoanalīze» (viņa modelī), «Vēras psihoanalīze» (mūsu modelī), un principā var pastāvēt vēl arī citas psihoanalīzes citos modeļos.


§37. Vēras modelis cilvēka psihiskajai darbībai

.604. Tātad Vēras teorija ienāk psiholoģijā ar pilnīgi jaunu cilvēka psihes modeli (trešo principiāli atšķirīgo šīs zinātnes vēsturē). Bāzes modelī (kā sākotnējo variantu) mēs definējam 18 funkcionālos blokus un 3 principiālās datustruktūras atmiņā (pavisam tātad 21 elementu). Pamēģināsim attēlot tos visus vienā shēmā. Lai gan nekāda shēma nespēj atspoguļot visas saites un sadarbību starp šiem elementiem, taču te vismaz viņi visi redzami vienlaicīgi.
.605.


.606. Var sagaidīt, ka «profesionālie psihologi», tāpat kā pirms viņiem profesionālie matemātiķi, uzņems šo modeli vairāk vai mazāk noraidoši. Tam ir divi galvenie iemesli: 1) cilvēka dabā vispār ir uzņemt naidīgi to, ko par tām lietām, kuras viņi uzskata par sev īpaši piederošām, stāsta kaut kāds «autsaiders» no malas, sevišķi jau, ja šis svešinieks nāk ar tik milzīgu pretenziju; 2) viņiem nav pietiekošas pieredzes datorsistēmu projektēšanā un programmēšanā, lai viegli varētu saprast, ko šie visi objekti nozīmē, kā viņi var būt ierīkoti un darboties.
.607. Lai, cik nu var, mazinātu šo faktoru efektu, vēlreiz īsumā izskaidrošu modeli, pēc iespējas sasaistot to ar tradicionālo psiholoģijas modeļu jēdzieniem.
.608. Tātad mēs raugāmies uz cilvēka psihi kā uz (ļoti lielas un sarežģītas) informācijas apstrādes sistēmas darbību («Vīnera postulāts»). Savos pamatos (pēc fundamentālajiem likumiem) šīs sistēmas darbība ir līdzīga datorsistēmu darbībai. Pašus fundamentālākos šādu informācijas apstrādes sistēmu (kompjūteru) likumus var formulēt tā:
.609.       1) neeksistē nekādas tādas lietas (kaut kādi ideāli «jēdzieni», «domas» utt.), kuras nevarētu reducēt uz dotā kompjūtera struktūrām; ja dotajā kompjūterā eksistē kaut kāds objekts, tad tas ir iekodēts tur kā zināma struktūra (informācija);
.610.       2) neeksistē darbības bez cēloņa; ja dotajā kompjūterā notiek kaut kādas darbības, tad viņu cēlonis ir bijis iepriekš iekodēts tur kā zināma struktūra, kuru saucam par «programmu».
.611. Mēs uzskatām, ka cilvēka psihē notiek (attiecīgo programmu vadībā) liels daudzums dažādu procesu, kuri atrodas zināmā savstarpējā dinamiskā līdzsvarā. Šo līdzsvaru var grozīt, pastiprinot (vai pilnīgi no jauna ierosinot) vienus procesus un pavājinot (vai pilnīgi izslēdzot) citus. Šāda līdzsvara grozīšana starp psihē notiekošajiem procesiem tradicionāli saucas par emocionālām izmaiņām, bet kāds dots līdzsvara stāvoklis – par attiecīgu emocionālo stāvokli.
.612. Tā kā nekas nenotiek bez cēloņa, tad ir eksistējis aparāts, kurš šo līdzsvaru grozīja. Šo aparātu mēs saucam par emociatoru. Emociju grozīšanā var atšķirt divas lietas. Viena lieta ir – kādi notikumi izsaukuši šīs emocionālā stāvokļa izmaiņas? Tas atkarājas no emoselektora. Vienā un tajā pašā situācijā vienam cilvēkam emoselektors var ierosināt stāvokļa maiņu, bet citam var neierosināt. Cilvēki, kuriem emoselektors izšķiras ierosināt psihiskā līdzsvara maiņu viegli un bieži, būs tie, kurus tradicionāli sauc par jūtīgiem un emocionāliem. Turpretim tie, kuru emoselektors izdod savus signālus maz un reti, skaitīsies varbūt pat «emocionāli truli».
.613. Otra lieta ir, kādas tieši emocijas (kāds sistēmas stāvoklis) rezultātā tiks izsaukts. Tas ir atkarīgs no emoģeneratora. Viena un tā pati situācija var izsaukt dažādiem cilvēkiem (atkarībā no viņu emoģeneratora) dažādus stāvokļus (piemēram, vienam dusmas, otram bailes utt.).
.614. Visā aktīvajā dzīves laikā cilvēks iegaumē atmiņā ziņas par to, ko viņš ir darījis un kas ar viņu ir bijis. Tradicionāli šīs ziņas (līdz ar priekšstatu par sevi) uzskata par cilvēka «Es» pamatu. Tā kā nekas nenotiek bez cēloņa, tad ir jābūt aparātam, kas organizē šo ziņu ierakstīšanu atmiņā. Šo aparātu mēs saucam par hronikeru, bet viņa darbības rezultātu par hroniku. Hronikers nespēj fiksēt atmiņā visu, kas notiek cilvēkā un ar cilvēku, un šis fakts nodala vienu no otra to, ko tradicionāli sauc par apziņu un zemapziņu (vai neapzināto).
.615. Kas tieši tiks ierakstīts hronikā, tas atkarājas no hronikselektora. Vienas un tās pašas darbības var tikt un var netikt fiksētas hronikā, bet ir arī tādas darbības, kuras hronikā netiek fiksētas nekad. No hronikskriptora ir atkarīgs, kādā veidā hronikā tiks fiksēts tas, kas tur tiek fiksēts: kāda būs informācijas struktūra utt.
.616. Cilvēka atmiņa bez hronikas uzkrāj vēl divas citas datubāzes: programmu sagataves un vienkāršu informāciju (piemēram, «Saules kauja notika 1236. gadā»). Robežas starp šīm trim cilvēka atmiņas «nodaļām» ir visai izplūdušas, tomēr konceptuāli mēs izšķiram trīs šādus tipus tajā informācijā, ko cilvēks vispār sevī nes.
.617. Cilvēka psihē pastāv «nejaušu» impulsu avots, kurš darbojas līdzās ārējo impulsu avotam. To mēs saucam par randomģeneratoru, un tā filoģenētiskais uzdevums ir aktivizēt sistēmas darbību un dot sākumvielu «jaunu ideju» radīšanai, pakāpeniski atlasot no šī avota ģenerētajām kombinācijām noderīgākās (līdzīgi kā pati dabiskā izlase pakāpeniski uzkrāj noderīgās mutācijas). Tiešākajā veidā randomģeneratora darbība ir novērojama sapņos. Paši sapņi dabiskajai izlasei nav vajadzīgi un (saskaņā ar Darvina postulātu) nevarētu rasties pagātnē un pastāvēt šodien, ja dabiskajai izlasei nebūtu bijis vajadzīgs randomģenerators.
.618. Visam ir savs cēlonis; arī «nejaušo» impulsu un kombināciju radīšana randomģeneratorā nenotiek nedeterminēti (bez cēloņa), tāpēc mēs arī liekam šo vārdu pēdiņās. Nejaušība vispār pasaulē nenozīmē nedeterminētību. Nejaušība nozīmē, ka saskaras divi neatkarīgi procesi (no kuriem katrs atsevišķi ir pilnīgi determinēts). Piemēram, viens process norisinās, kad mēs spēlējam, teiksim, «riču-raču». Otrs process notiek, kad mēs sviežam spēļu kauliņu. Kaut gan tā lidojumu simtprocentīgi nosaka mehānikas likumi Zemes gravitācijas laukā, taču tam nav ne mazākā sakara ar pašreizējo situāciju uz riču-raču spēles dēļa. Tāpēc attiecībā pret spēli kauliņa lidojums un tā rezultātā uz augšu pavērstais cipars ir nejauši. Līdzīgi arī cilvēka randomģenerators, protams, darbojas pēc kaut kāda algoritma, bet tāda, kuram nav sakara ar pārējo situāciju cilvēka psihē. Tāpēc attiecībā pret pēdējo ģeneratora dotās kombinācijas un impulsi ir nejauši.
.619. Uz ārējiem un iekšējiem impulsiem cilvēks dažreiz reaģē (bet dažreiz nereaģē). Visam ir savs cēlonis, un kādam aparātam cilvēka psihē vajadzēja noteikt, reaģēt dotajā gadījumā vai nē. Šo aparātu mēs saucam par selektoru. No selektora atkarājas, uz ko tieši cilvēks reaģēs un uz ko nereaģēs. Jo vairāk stimulu kāda cilvēka selektors atzīs par tādiem, uz ko jāreaģē, jo aktīvāka izskatīsies cilvēka izturēšanās, – un otrādi.
.620. Taču, lai izšķirtos, reaģēt vai nē, ir jāizvērtē zināma informācija: pirmkārt, tā, kas attiecas uz pašiem impulsiem – vai tie ir pietiekoši «interesanti». Selektora daļu, kura vērtē šo aspektu, mēs saucam par impulsanalizatoru. No cilvēka impulsanalizatora ir atkarīgs, kādas lietas viņu vispār interesē (vienam sports, otram sekss, trešam vēsture utt.).
.621. Otrā lieta, kas šeit jānovērtē, lai izšķirtos, ir iepriekšējā pieredze sakarā ar šāda veida impulsiem (tātad ziņas no hronikas). Varbūt uz šādiem impulsiem nereaģēt nedrīkst: tam būs ārkārtīgi smagas un bīstamas sekas. Varbūt tieši otrādi: simtreiz jau esmu reaģējis, bet neko nav iespējams panākt, tādēļ labāk «necelt ne ausu». Par šādiem lēmumiem atbild tā selektora daļa, kuru mēs saucam par hronikanalizatoru. Ja cilvēka hronikanalizators pat pēc 100 nesekmīgiem mēģinājumiem joprojām pieņems lēmumu tomēr reaģēt (kaut ko darīt), tad par viņu teiks, ka tas ir «neatlaidīgs»; ja turpretim, cilvēka hronikanalizators jau pēc otrā nesekmīgā mēģinājuma sāks pieņemt lēmumus pie dotā impulsa parādīšanās neko neuzsākt, tad par tādu teiks, ka viņš «ātri nolaiž rokas».
.622. Ja ir pieņemts lēmums tomēr reaģēt (kaut ko uzsākt), tad vajag ģenerēt pašu reakciju (darbību). Nekas nenotiek bez cēloņa, un šādas darbības organizēšanai ir vajadzīgs aparāts, kas to veiks. Šo aparātu mēs saucam par reaktoru. Tas var balstīt savu darbību uz iespējami rūpīgāku situācijas izpēti vai var rīkoties, izmantojot vieglāk iegūtus priekšstatus par situāciju («intuīciju»). Katrs cilvēks izmanto abas stratēģijas, taču proporcijas dažādiem cilvēkiem var būt dažādas. Tāpēc mēs izdalām reaktorā divas daļas un tajos gadījumos, kad cilvēks vairāk tiecas izmantot precīzus situācijas modeļus, sakām, ka viņam pārsvarā strādā reaktora senzitīvā daļa jeb senzitīvreaktors; ja, turpretim, cilvēks vairāk izmanto intuitīvus modeļus, tad sakām, ka viņam dominē reaktora intuitīvā daļa jeb intuitīvreaktors.
.623. Tomēr reakcijas uz impulsiem vien nenosaka visu cilvēka izturēšanos. Cilvēks, noreaģējis uz kādu impulsu, var atkal atgriezties pie iepriekšējās darbības; pēc jauna impulsa un jaunas reakcijas – atkal atgriezties pie iesāktā utt. Nekas nenotiek bez cēloņa, un, lai šāda atgriešanās varētu notikt, ir vajadzīgs aparāts, kas to organizēs. Šo aparātu mēs saucam par navigatoru. Ja kādam cilvēkam navigatora ietekme iepretim randomģeneratora un ārpasaules impulsiem ir dominējoša, tad par tādu cilvēku teiks, ka viņš ir «mērķtiecīgs» un neļauj sevi «novirzīt no uzņemtā kursa». Ja, turpretim, cilvēkam navigatora darbība ir vājāka, tad par viņu teiks, ka viņam «nav gribasspēka», ka viņš ir «kā niedre vējā» utt.
.624. Gan reaktoram, gan navigatoram ir jāorganizē kaut kādas cilvēka darbības. Nekas nenotiek bez cēloņa, un, lai darbības varētu notikt, pa priekšu ir jāizstrādā programma šīm darbībām, un tātad ir vajadzīgs aparāts, kas to izdarīs. Šo aparātu mēs saucam par programatoru. Vispārīgā gadījumā programatoram ir jāģenerē vairāki programmu (iespējamās izturēšanās) varianti, jānovērtē to iespējamās sekas un jāizvēlas pieņemamākais variants realizēšanai. Tikai vienkāršākos gadījumos var iztikt ar vienu iespējamo variantu. Zemākajos pašprogrammēšanās līmeņos šādu vienvarianta reakciju sauks par «refleksīvu», bet augstākajos līmeņos vienvarianta pašprogrammēšanās nozīmētu «primitīvu domāšanu».
.625. Normālā gadījumā augstākajos līmeņos tātad pašprogrammēšanās ietver dažādu izturēšanās variantu izstrādi un iepriekšēju novērtēšanu. Nekas nevar pastāvēt «tikai domās»; ja pastāv vairāki «nodomi» un cilvēks tos izvērtē, «prātodams, ko darīt», tad smadzenēs pastāv attiecīgās struktūras, kurās šie «nodomi» ir iekodēti, un šīs struktūras arī ir tas, ko mēs saucam par (augstākā līmeņa) programmām. Taču nekas nenotiek bez cēloņa, un, lai šīs struktūras smadzenēs uzbūvētu, bija vajadzīgs aparāts, kas to izdarīs. Šo aparātu mēs saucam par programģeneratoru, un tas ir programmatora pirmā daļa.
.626. Lai varētu novērtēt dažādu «nodomu» realizēšanas iespējamās sekas, šīs sekas ir jāzin jeb «jāiedomājas». Bet nekas nevar pastāvēt «tikai domās». Ja cilvēks ir «iedomājies» šīs sekas, tātad viņa smadzenēs pastāv struktūras, kurās šīs sekas (to attēli) ir iekodētas. Taču nekas nenotiek bez cēloņa, un, lai šīs struktūras smadzenēs uzbūvētu, bija vajadzīgs aparāts, kas to izdarīs. Šo aparātu mēs saucam par programprojektoru (it kā projicē «nodoma», t.i. programmas izpildīšanu nākotnē). Programprojektors ir programatora otrā daļa.
.627. Ja ir uzģenerēti vairāki «nodomi» (programmas) un ir noprojicētas to sekas nākotnē, tad atliek šīs sekas novērtēt un izvēlēties to «nodomu» (programmu), kas jārealizē. Bet nekas nenotiek bez cēloņa, un, lai to veiktu, ir vajadzīgs aparāts, kas to izdarīs. Šo aparātu mēs saucam par programanalizatoru, un tas ir programatora trešā daļa.
.628. No programģeneratora ir atkarīgs, kādus savas rīcības variantus dotajā situācijā cilvēks spēs «izdomāt». Jo lielāku izvēli programģenerators spēs piedāvāt, jo lielākas izredzes atrast starp tiem arvien labākus. (Tieši tāpēc kādā situācijā uzģenerēts variants «Edipa kompleksa» garā «pārgulēt ar māti» liecina par ģeneratora labu darbību, nevis par kroplību vai «netikumību»; tam, ka šis variants nākošajā etapā tiks noraidīts, nav nozīmes; slikti būtu tikai tad, ja neko citu ģenerators nespētu piedāvāt).
.629. No programprojektora atkarājas, cik pareizi un cik precīzi cilvēks spēs paredzēt savas rīcības sekas; programprojektora ģenerētās ainas, protams, ietekmēs galīgo izvēli.
.630. No programanalizatora un viņa darbības algoritmiem ir atkarīgs, kādus kritērijus cilvēks pielietos galīgā lēmuma pieņemšanā par to, kuru no saviem «nodomiem» (programmām) realizēt. Tieši šeit parādīsies cilvēka īstā tikumība (piemēram, noraidot ģeneratora iesniegto «edipisko» projektu).
.631. Līdz ar to mēs esam izskatījuši visus elementus tajā cilvēka psihiskās darbības pamatmodelī, ko piedāvā Vēras teorija. Kā visi bāzes modeļi, arī šis ir tikai orientējošs, un vienmēr var rasties vajadzība to tā vai citādi papildināt vai pat (nedaudz) izmainīt.


[1] Munte Aksels. «Stāsts par Sanmikelu». Liesma, Rīgā, 1971., 229.lpp.
[2] Подниекс К.М. «Вокруг теоремы Геделя». Латвийский университет. Институт математики и информатики. Зинатне, Рига, 1992.
[3] Šuvajevs Igors. «Psihoanalīze un dzīves māksla». Otrais izdevums. Intelekts, Rīga, 1998.
[4] Freids Zigmunds. «Psihoanalīzes nozīme un vēsture». No vācu valodas tulkojis Igors Šuvajevs. Priekšvārds: Igors Šuvajevs. «Zigmunda Freida dzīve un idejas». Lielvārds, Lielvārde, 1997.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru