Fragments
no šīs grāmatas:
27. Atbilde uz recenziju (turpinājums)
§105. Par
zinātnes spēlēšanu
1999.09.15 14:50 trešdiena
(pēc 1 dienas, 22 stundām, 47 minūtēm)
.1611. Es biju mazliet pārsteigts, kad punktā
{.1494} izlasīju, ka man neesot «zinātniskā darba pieredzes». Es pats gan tā
nedomāju. Vienīgās epizodes, kas mūsu sarunā varēja uzvedināt Jūs uz šādām
domām, bija tās, kad Jūs jautājāt, vai ir bijuši mēģinājumi Vēras teoriju likt
priekšā konferencēs, un es atbildēju: «Nav bijuši», un kad Jūs jautājāt, vai
esmu gribējis aizstāvēt disertāciju, un es atbildēju, ka nē.
.1612. Vēras teorija bija mans «neoficiālais
darbs», un ar to situācija bija īpaša. Bet bez tā man bija arī «oficiālais
darbs», par kuru man maksāja algu. Es apmēram 20 gadus (no 1972. līdz 1992.
gadam) nostrādāju Zinātņu Akadēmijas institūtā, biju grupas vadītājs un vēlāk,
kad – kā Jūs droši vien atceraties – visus padarīja par tāda vai citāda ranga
«zinātniskajiem līdzstrādniekiem», tad es biju «vecākais zinātniskais
līdzstrādnieks» (tas bija augstākais amats, ko varēja ieņemt bez zinātniskā grāda).
.1613. Kā tādam man bija jāgatavo
publikācijas, jāpiedalās konferencēs un arī pašam jādarbojas konferenču
organizēšanā. Mūsu institūts skaitījās vadošais Padomju Savienībā skaitļošanas
tīklu (tagad teiktu: datortīklu) izstrādāšanā; konferences pie mums notika
bieži, un man ir pat gadījies sēdēt prezidijā un dot vārdus oratoriem. Mūsu
institūtā atradās žurnāla «Автоматика и вычислительная техника» redakcija, un
man ir doti recenzēt iesūtītie raksti. Manis paša «zinātniskās publikācijas» ir
gan šajā žurnālā, gan «Latvijas Zinātņu akadēmijas vēstīs», gan citās PSRS
vietās notikušo konferenču «sborņikos». Uz «kapitālisma zemēm» mani, protams,
nelaida (vai, pareizāk sakot, nesūtīja, jo es jau arī pats negribēju) – tur
brauca lielāki priekšnieki un partijas bosu dēliņi –, bet šur tur Padomju
Savienībā esmu pabijis.
.1614. Tāpēc visa šī «zinātniskās darbības»
mehānika man ir ļoti labi pazīstama. Un tieši tādēļ es to nekad neesmu ņēmis
nopietni. Viss tas bija tikai spēle – kā puikas pagalmā spēlē «karu» (vai kā
tagad deputāti Saeimā spēlē «politiku»), tā mēs visi toreiz spēlējām «zinātni».
Es ļoti brīnītos, ja kādam ienāktu prātā lasīt visas minētās manas «zinātniskās
publikācijas». Tāpat kā visiem, ko pazinu, tās bija uzrakstītas tikai un
vienīgi ar nolūku iegūt «ķeksīti» – atzīmi, ka publikācija ir bijusi, un tātad
«zinātnieks» darbojas. Un pašam man arī nenāk ne prātā lasīt visu to, ko citi
ir samurgojuši šī ķeksīša dēļ.
.1615. Varbūt pie jums, atomfizikā tas bija
mazliet savādāk (neticu gan, ka stipri savādāk), bet pie mums, datortīklos, tas
bija tieši tā. Ne par kādu zinātni tur nebija ne runas. Īstā zinātne bija Vēras
teorija (tolaik vēl nebija izdomāts šis nosaukums), bet to pa «oficiālās
zinātnes» kanāliem laist es tā arī neatradu iespēju.
.1616. Skaidrs, ka es, cik iespējams, centos
izvairīties no oficiālās «zinātniskās darbības» (publikācijām, konferencēm
utt.), un tā pieredze, ko tomēr šajā jomā esmu guvis, ir tas, no kā man tā arī
neizdevās izvairīties.
§106. Par
sieviešu šausmīgo ziņkārību
.1617. Vispār manās attiecībās ar «zinātni» ir
strikti jānodala periods līdz 1978.gadam (Vēras teorijas rašanās) un pēc tam.
Pirms šī brīža es par zinātnieku kļūt netaisījos, ne par kādām disertācijām,
zinātnisko karjeru, atklājumiem utt. nedomāju. Zinātņu akadēmijā darbā nonācu
nejauši, un ar zinātniskās karjeras plāniem tam nebija nekāda sakara.
.1618. Pēc atgriešanās no armijas 1972.gadā
man nebija kur dzīvot, un es meklēju darbu, kur dotu kopmītni. Izlasīju
sludinājumu, ka kopmītni dodot cietumsargiem, un aizgāju uz Centrālcietumu. Tur
kadru daļā paskatījās uz mani un pateica, ka tādi kā es viņiem neesot
vajadzīgi.
.1619. Kāda paziņa strādāja ZA Elektronikas
institūtā un stāstīja, ka tur varot dabūt kopmītni Salaspilī. Tā es aizgāju pie
nodaļas vadītāja Rituma, viņš paskatījās uz mani, pieņēma darbā un vēlāk ar
sajūsmu visiem stāstīja, ka tādi kā es viņiem esot ļoti vajadzīgi. Tā es
nokļuvu «zinātniskajā sfērā».
.1620. Taču par «zinātnisko karjeru» joprojām
nedomāju. Vienkārši darīju, ko lika, bet brīvajā laikā rakstīju, kā biju to
darījis visu mūžu, kopš iemācījos rakstīt. Skolas gados rakstīju
«beletristiku», bet studenta gados tā man vairs nepatika; šo attieksmi varētu
aptuveni izteikt tādos vārdos: «Izdomāt var visu ko, tas ir muļķības; es pats
varu sacerēt ko vien vēlos; daudz svarīgāk ir rakstīt par to, kas ir īstenībā».
.1621. To, ko es rakstīju 1970.gadu sākumā un
vidū, var nosaukt par zinātnes popularizāciju. Daļēji tas bija adresēts sev
pašam, daļēji – draugiem (vairāk gan draudzenēm). Draudzene, piemēram, pajautā:
«Kāpēc lidmašīnas lido?» – nu, un es viņai izskaidroju, no kurienes rodas
cēlējspēks, ka visu nosaka spārna forma: ja garāka būs spārna apakšējā un nevis
augšējā mala, tad lidmašīnu spiedīs pie zemes, nevis cels gaisā – utt.
.1622. «Kas bija agrāk: ola vai vista?», «Kāda
ir Freida mācība?», «Kāda ir Einšteina teorija?» – viņas tik jautā, un es tik
skaidroju: garos, populāros, pat viņām vairāk vai mazāk saprotamos izklāstos.
Par ģenētiku, par vēsturi utt. Bez pretenzijām uz jaunatklājumu, – bet dziļi
izanalizēti zinātnes atzinumi.
.1623. Vēl studenta gados viena pajautāja:
«Kas ir skaitļi?». Nu, – kas tad tie skaitļi tādi ir?
.1624. Ar to faktiski arī viss sākās. Bija jau
pagājuši gandrīz 10 gadi kopš šī jautājuma uzdošanas, kad es vēlreiz tā īsti ķēros
pie šīs problēmas: «Kas galu galā ir skaitļi?». Joprojām nebija nekādas
pretenzijas uz jaunatklājumu: es vienkārši gribēju pats zināt, kas ir skaitļi
un kādā tādā veidā var pastāvēt dažādās Kantora bezgalības?
.1625. Nu, un kad es to sapratu, tad uzreiz
kļuva skaidrs, ka visas man apkārt pastāvošās un redzamās teorijas ir
neprecīzas un nepareizas. Šī atziņa izrādījās jauna ne tikai man, bet vispār
pasaules zinātnei. Tagad stāvoklis mainījās. Mani joprojām neinteresēja mana
personīgā «zinātniskā karjera», disertācijas utt., bet, ja reiz no manas
populārzinātniskās darbības ir iznākusi jauna teorija, tad taču vajag to darīt
zināmu arī citiem, vai ne? Un ja teorija īstenībā nav jauna, tad lai «viņi»
parāda, kur tā ir bijusi izklāstīta agrāk. Un ja tā ir nepareiza, tad lai
«viņi» parāda, tieši kādēļ tā ir nepareiza!
.1626. «Viņi» nevarēja izdarīt ne vienu, ne
otru – nedz parādīt, ka teorija nav jauna, nedz parādīt, ka tā ir nepareiza.
«Viņi» tikai runāja visādas muļķības, kuras vienkārši parāda, cik vāja ir viņu
domāšana. Vienīgais labums, ka cīņās ar «viņiem» pamazām izkristalizējās
teorijas postulāti, vispārējā metodoloģija utt. – teorija attīstījās.
.1627. Vēl tagad atceros,
kur un kā tika uzdots tas jautājums, kurš droši vien tagad kļūs leģendārs
Latvijas zinātnes vēsturē. Tas bija 4. trolejbusa pieturā pie «Saktas». Meitene
pirms 30 gadiem pavaicāja puisim: «Kas ir skaitļi?». Un rezultātā tagad ir
apgriezta otrādi visa matemātika un psiholoģija, sagrauta pasaulslavenā Kantora
kopu teorija, revidēts cilvēces priekšstats ne vien par skaitļiem, bet arī
vispār par cilvēka psihi... Redziet, profesor, pie kādām briesmu lietām var
novest sieviešu ziņkārība! Sievietes ir šausmīgi radījumi, ticiet man, – es
viņas labi pazīstu. (Oskara Vailda piezīme: Sievietes ir ļoti ziņkārīgas. Viņas
ir gandrīz tikpat ziņkārīgas kā vīrieši).
§107.
Zinātnes sasniegumu ignorēšana
.1628. Punktā {.1502} Jūs minat, kādēļ es «ignorēju
pārējās pasaules zinātniskos sasniegumus». Uz to nav grūti atbildēt.
.1629. Jūs esat profesors un lektors,
Jums ir studenti, daļa no šiem studentiem grib taisīt «zinātnisko karjeru».
Šādā stāvoklī ir dabīgi viņiem teikt: «Izmeklējiet sev lauciņu zinātnē,
izpētiet, kāds tur pašlaik ir stāvoklis un skatieties, ko jūs tur varētu dot
jaunu!». Nevar taču viņiem teikt: «Ejiet mājās, apsēdieties krēslā, skatieties
griestos un izdomājiet jaunas teorijas!», – vai ne?
.1630. Jūsu piedāvātais «zinātniskās darbības»
pamatalgoritms ir vienīgais iespējamais, kad kāds (students, aspirants utt.) no
paša sākuma grib taisīt zinātnisku karjeru un nu tagad domā: «Ko es tādu varētu
atklāt vai izgudrot?».
.1631. Ja es jaunībā būtu gribējis taisīt
zinātnisku karjeru, tad arī droši vien darbotos pēc šāda algoritma. Bet man
manas teorijas «uzgāzās virsū» pilnīgi negaidīti un negribēti, – tikai tādēļ,
ka es nodarbojos ar zinātnes popularizēšanu, bet rezultātā iznāca kaut kas
vairāk nekā vienkārša popularizēšana.
.1632. Ja nu atklājums JAU eksistē
(vienalga – patiess vai varbūt tikai iedomāts), tad kas man ko sevišķi
interesēties, ko šajā jomā ir izdarījuši vai dara citi? Priekš tam ir kritiķi:
ja teorija ir kļūdaina, tad lai viņi parāda, kur tieši ir kļūda. Ja teorija nav
jauna, tad lai pasaka, kurš ir bijis pirmais.
.1633. Attiecībā uz prioritāti tagad, kad ir
pagājuši vairāk nekā 20 gadi kopš teorijas radīšanas, ir iespējami trīs
principiāli atšķirīgi varianti:
.1634. 1) Vēras teorija (protams, ar citu vārdu) bija izstrādāta jau
pirms 1978.gada; kāds cits ir bijis pirmais šajā jomā. Tādā gadījumā es esmu
patstāvīgi un neatkarīgi no pirmautora nonācis pie tiem pašiem secinājumiem,
tikai vēlāk par viņu. Tad mana pozīcija zinātnē attiecībā pret pirmautoru ir
tāda pati, kā, piemēram, Boljai pret Lobačevski: Boljai arī izstrādāja
neeiklīda ģeometriju; izstrādāja to vēlāk par Lobačevski, bet neatkarīgi no
viņa. Tas tomēr netraucē Boljai allaž pieminēt līdzās Lobačevskim; Ungārijā jau
19. gadsimta beigās sāka piešķirt Boljai vārdā nosauktās prēmijas (otro no tām
saņēma Dāvids Hilberts).
.1635. 2)
Otrs variants: kāds ir izstrādājis šādu teoriju pēc 1978.gada, bet publicējis
to jau tagad – pirms manis. Tādā gadījumā varēs teikt, ka Egle pirmais pasaulē
radīja šādu teoriju, taču nelabvēlīgo apkārtējo apstākļu dēļ nevarēja to
publicēt, un tikmēr citi izdarīja to pašu un, atrazdamies labvēlīgākos apstākļos,
nopublicēja. Tādu piemēru zinātnes vēsturē ir cik uziet. Tomēr šajā gadījumā
manu prioritāti apstrīdēt nebūs iespējams, kaut arī ne es teoriju pirmais
publicēju un ne no manas spalvas tā aizgāja pasaulē un kļuva pazīstama.
.1636. 3)
Un, beidzot, pēdējais variants: neskatoties uz visu gandrīz ceturtdaļgadsimtu
ilgo aizkavēšanos, es vienalga izrādīšos pirmais, kas to publicēs un iznesīs
pasaulē.
.1637. Interesēties par to, vai tāda teorija
pasaulē kaut kur jau eksistē vai nē, būtībā nozīmē tikai vienu: noskaidrot,
kurš no šiem variantiem realizējas īstenībā. Mani tas sevišķi neuztrauc: visi
varianti ir man pietiekoši glaimojoši, – un gan jau tas viss pats no sevis
noskaidrosies, līdzko teorija izies pasaulē.
.1638. Salīdzināt Vēras teoriju ar tām teorijām,
ar kurām tā nesakrīt vai sakrīt ne simtprocentīgi, – tas ir interesanti, un to
es arī pamazām daru. Bet tikai diennaktī ir 24 stundas, un cilvēks tajās var
padarīt tik, cik viņš var padarīt. Visādu teoriju pasaulē ir ļoti daudz, un
visas tās es vienalga nespēšu izskatīt.
.1639. Kritizēt svešas teorijas ir vieglāk,
nekā pozitīvi izklāstīt savējo. Man ne reizi vien ir nācies likt sev deguna
priekšā zīmītes: «Šeit nekādu kritiku! Tikai pozitīvs izklāsts!».
.1640. Vispār, eksistējošo teoriju apskati ir
raksturīgi otršķirīgiem un treššķirīgiem zinātniskiem sacerējumiem. Lielie,
fundamentālie darbi vienkārši ņem un izklāsta savu teoriju bez kādiem
apskatiem. Nekā tāda nav priekšā Eiklīda «Elementiem», nav priekšā Ņūtona
«Principiem» un nav priekšā Einšteina «Pie kustībā esošu...». Freids savai
«Sapņu tulkošanai», sekojot Jūsu ieteiktajam algoritmam, pielika priekšā sapņu
agrāko teoriju garu apskatu, – un rezultātā tā ir visbriesmīgākā, visgrūtāk
lasāmā viņa sacerējuma daļa, kuras dēļ lielā mērā darbam arī bija tik slikti
panākumi: pirmajos gados izpirka tikai dažus simtus eksemplāru. Bet Darvina
grāmatai «Sugu izcelšanās» nekāda svešu teoriju apskata ievadā nebija – un
grāmatas 1200 eksemplārus izpirka vienā dienā (protams, ne jau tikai šī iemesla
dēļ vien, bet varbūt arī tā dēļ). Tikai sākot ar trešo izdevumu, Darvins
pievienoja priekšā tās dažas lappuses par Sent-Ilēru un citiem, kuras var
redzēt tagadējos izdevumos.
.1641. Tā ka, – ja jau man jāizvēlas, kādam
paraugam sekot, – tad es izvēlos: Eiklīdam, Ņūtonam, Einšteinam, Darvinam!
Monogrāfija, kurā vienoti, loģiski, pozitīvi izklāstīta Vēras teorija,
pieskaroties citām teorijām tikai par tik, par cik tas tieši nepieciešams manas
teorijas izklāstam, – tāda ir mana darbības programma.
§108. Par
drošiem algoritmiem
.1642. Par manu «pārējās pasaules sasniegumu
ignorēšanu» Jūs rakstāt:
«Varbūt tas ir saistīts ar V. Egles pieredzes trūkumu sistemātiskā zinātniskā darbā (..). Iespējams, ka tam par cēloni ir kādi psiholoģiskas dabas apsvērumi (..). Mēs, tātad, tikai konstatējam šo pārējās zinātniskās pasaules sasniegumu ignorēšanas faktu grāmatā LASE1 un par tās cēloņiem varam izvirzīt dažādas hipotēzes» {.1502}.
.1643. Hipotēzes šeit nav vajadzīgas, jo es
varu atbildēt precīzi. Iepriekšējā paragrāfā es parādīju, ka galamērķis šādai
«pasaules sasniegumu» pētīšanai būtībā reducējas uz to, lai noskaidrotu, kura
no trim ar prioritāti saistītajām situācijām pastāv īstenībā. Parādīju arī, ka
slavenāko fundamentālo teoriju autori ir rīkojušies tieši tāpat kā es. Tomēr tie
vēl nav galvenie iemesli, kādēļ es «ignorēju pasaules sasniegumus».
.1644. Jebkurš cilvēks (arī es) ir bioloģisks
kompjūters un, lai izpildītu kaut kādas darbības, viņam ir iepriekš jāsastāda
šo darbību programma, izmantojot kaut kādu algoritmu. Arī man, lai izpētītu,
kādi ir «pasaules zinātnes sasniegumi» manā jomā, būtu jāsastāda (un pēc tam
jāizpilda) attiecīga smadzeņu programma: ko tieši un kādā secībā darīt, kur
iet, ko lasīt utt.
.1645. Es izvairos no Jūsu ieteiktā ceļa
(pētīt publikācijas, žurnālus, konferenču materiālus utt.) tādēļ, ka, būdams
pieredzējis programmētājs un līdz ar to arī programmu un algoritmu vērtētājs,
es redzu: šo programmu nav iespējams labi sastādīt un realizēt; tās algoritms
ir vājš un neefektīvs; tā nedos drošus un izsmeļošus rezultātus. Tādas
programmas es netaisu (vai nu tās būtu datoriem vai smadzenēm). Es taisu
programmas, kuras strādā perfekti un dod viennozīmīgu, izsmeļošu rezultātu.
.1646. Patiešām, paskatīsimies, kāds reāli
varētu būt šādas (smadzeņu) programmas algoritms. Es tātad eju uz Latvijas
bibliotēkām, ņemu tur atrodamos (galvenokārt ārzemju) žurnālus un sāku tos
pētīt. Arī Rietumos vairums publikāciju ir taisītas «ķeksīša» dēļ (tur tāpat
pastāv granti utt.), un man būs jābrien cauri milzīgai blēņu jūrai. Pieņemsim,
ka es spēju ātri atšķirt «ķeksīšu blēņas» no īstiem zinātniskiem darbiem un
tādējādi ieekonomēt savu laiku. Kādus žurnālus es lasīšu – psiholoģijas?,
matemātikas?, mākslīgā intelekta?, filozofijas?, fizioloģijas?, loģikas?
Pieņemsim, visus.
.1647. Kādi žurnāli ir dabūjami Latvijas
bibliotēkās? Vai visi? Vai ir arī iznākušie pēc 1991.gada – paši jaunākie?
Kādās valodās? Angļu?, vācu?, franču? Pieņemsim pat, ka es lasu visās šajās
valodās. Bet varbūt liktenīgā publikācija ir taisīta Urugvajā spāņu valodā?
Kurš tad, piemēram, Argentīnā varētu iedomāties, ka te – Latvijā – viens ir
kaut ko tādu uzrakstījis latviešu valodā? Varbūt «īstās» publikācijas ir
taisītas Japānā ar hieroglifiem? Japāņi taču ir lieli meistari visādu robotu
izgatavošanā. Bet varbūt Dienvidkorejā ar cita veida hieroglifiem? Korejieši
taču arī sekmīgi dzenas pakaļ japāņiem. Bet varbūt Taizemē ar brahmi zīmēm? –
tie arī cenšas neatpalikt.
.1648. Kā redzat, efektīvu un izsmeļošu
rezultātu ir praktiski pilnīgi neiespējami dabūt. Un pat, ja es izdarītu tādu
brīnumu un patiešām iepazītos ar visu eksistējošo literatūru, – arī tad nebūs
garantēts drošs rezultāts. Varbūt es uztaisīšu izsmeļošu pārskatu, un tieši
tajā brīdī – badāc! – jauns kaut kāda žurnāla numurs un liktenīgā publikācija!
.1649. Es jau studenta gados priekš sevis
atrisināju šo jautājumu. Toreiz es vienkārši parēķināju: cik daudz pasaulē ir
ticis un tiek viss kas publicēts un cik laika būtu vajadzīgs, lai ar to
iepazītos – kaut vai virspusēji. Parēķiniet – un Jūs redzēsiet, ka prasība
vispirms iepazīties ar pastāvošo literatūru (kaut vai tikai kādā vienā nozarē)
nozīmē tikai vienu: tūlīt uz vietas bez vārda runas pilnīgi bloķēt visu savu
paša darbību.
.1650. Tātad patstāvīga darbība vienmēr
nozīmē: ignorēt lielumlielo vairumu no šīs publikāciju masas. Bet, ja tā, tad
kāda starpība, vai es ignorēju dažas publikācijas vairāk vai mazāk?
.1651. Un tā, – zināt visu, kas pasaulē tiek
darīts, ir principiāli neiespējami. Tādēļ vienmēr paliks tas pats risks: varbūt
kāds to pašu jau ir izdarījis; varbūt cits ir bijis pirmais? No tā nav
iespējams izvairīties. Tāpēc nav arī daudz ko pūlēties: vajag mierīgi darīt
savu darbu, un gan jau dzīve parādīs, kas un kā.
.1652. Vispār tradicionālā interesēšanās par
publikācijām ir vērsta pamatā uz to, lai pašam priekš sevis rastu jaunas
idejas, lai «neatpaliktu no dzīves» utt. Nu, bet ja ideju jau tāpat pietiek, ko
tad? Kāds tad ir stimuls? Bet man ideju pietiks visai atlikušajai dzīvei – un
vēl pāri paliks: ne visu paspēšu realizēt. Tāpēc man nav arī reāla stimula
pētīt, ko dara citi. Tas vienalga neko negrozīs. Lai citi pēta, ko daru es, –
tā būs labāk.
.1653. No vienas puses, publikāciju pētīšana
var dot jaunas idejas. Bet, no otras puses, tā var arī atņemt jaunas idejas.
Pašam nemanot, cilvēks «piesūcas» ar vecajiem stereotipiem, sāk domāt (apmēram)
tāpat kā visi, aiziet pa visiem kopējo taciņu un atstāj to ceļu, kur aiz
pagrieziena viņu gaidīja Atklājums. Katrā ziņā man jau nu gan nav ko žēloties,
ka es būtu kaut ko zaudējis, atrazdamies savā izolācijā; ne bez zināmas
zobgalības es varu Jums atbildēt: «Nu jā, jūs visi esat augstas klases
speciālisti un profesionāļi, jums visiem ir liela pieredze sistemātiskā
zinātniskā darbā, – bet tikai fundamentālu pasaules mēroga teoriju uztaisīju ES,
un nevis kāds no jums».
.1654. Jūs esat profesors un
speciālists savā nozarē. Ja Jūs nesekosiet publikācijām, tad citi sāks runāt:
«Lūk, Tambergs ir atpalicis no dzīves, viņš nezin tādu rakstu un nav dzirdējis
par šādu teoriju!». Bet es neesmu speciālists un nevaru «atpalikt», jo nekad
neesmu bijis «ierindā». Es stāvu viens pats malā, kur nav ne ceļu, ne
priekšgalā ejošo, ne atpalikušo.
.1655. Es vispār pārkāpju visus dabas likumus
un jaucu Visuma harmoniju. Mani varētu nosaukt par grafomānu, ja vien es
nerakstītu tik spilgti. Mani varētu nosaukt par šarlatānu, ja vien viss, ko es
saku, nebūtu tik trakoti loģisks. Tiešām nezinu, ko ar mani iesākt. Varbūt man
vajadzētu nošauties, lai atjaunotu Dabā kārtību, lai arī turpmāk Zinātni
taisītu zinātnieki utt.? Tomēr, no otras puses, žēl cilvēka. Lai nu kāds, bet
tomēr cilvēks. Un ANO Cilvēktiesību deklarācija arī apgalvo, ka visiem
cilvēkiem esot tiesības uz dzīvību. Tā ka patiešām nezinu, kā mums izkļūt no
šīs situācijas.
§109. Vai
ir citas tādas teorijas?
.1656. Ja Jūs vēlētos dzirdēt manu tādu tīri
iekšēju – ne viedokli (tam būtu jābūt balstītam uz faktiem), bet to, ko es
sagaidu, ko domāju par ticamāku un iespējamāku, – tad es sagaidu, ka nekā cik
necik līdzīga Vēras teorijai pasaulē nav.
.1657. Tā tas bija ne vienmēr. Sākumā (1978.
gadā un pirmajos gados pēc tā) es vadījos no priekšstata, ka «idejas virmo
gaisā»; ja ne viens to izdomās, tad otrs utt. Tāpēc es nervozēju un niknojos,
kad tie āmurgalvas no LVU SC neatzina teoriju: sak, tikmēr kāds ASV vai kur
citur izdarīs to pašu! Tagad ir pagājis 21 gads, – nu un? Kur ir tā cita «Vēras
teorija»? Nekas par tādu nav dzirdēts. Pat mājieni uz to pusi nav manīti.
.1658. Tagad es sliecos domāt, ka šo teoriju
iznest pasaulē ir – no paša Likteņa – nolemts man un tikai man.
.1659. Ja gribam to pašu izsacīt mazāk
mistiski, tad man jāatkārto tas, ko jau teicu Vairai Vīķei-Freibergai {SKATI.593}:
lai izstrādātu kaut ko līdzīgu Vēras teorijai, bija vajadzīga unikāla apstākļu
sakrišana.
.1660. 1)
Viens, – tas ir simtprocentīgi materiālistiska un ateistiska orientācija. Ne
tikai mani vecāki un vecvecāki, bet, šķiet, arī vecvecvecāki bija ateisti; es
visā savā dzīvē neesmu izjutis ne mazāko reliģijas vai kādas mistikas ietekmi;
no visagrākās bērnības – viennozīmīgi zinātniska, racionāla ievirze. Tas pats
par sevi jau ir diezgan liels retums, sevišķi priekš Rietumiem. Pat
marksistiskais «dialektiskais materiālisms» man bija par «vāju» – vēl padomju
laikos es atteicos no marksisma, bet aizgāju no tā ne uz to pusi, kur lielum
lielais vairums – ne uz «ideālismu», reliģiju un mistiku, bet uz otru pusi: uz
mehānistisko materiālismu.
.1661. 2)
Otrs, – tas ir liela, ļoti liela pieredze datorprogrammēšanā. Pats uztaisījis
savu operētājsistēmu, – tādu cilvēku vispār pasaulē ir maz: varbūt daži simti;
lielākais – daži tūkstoši (par vienkāršiem «taustiņu dauzītājiem» un parastiem
sīku programmiņu rakstītājiem nerunāsim). Bet no šiem dažiem simtiem vai
tūkstošiem to programmētāju, kuriem ir patiešām liela pieredze, – cik no viņiem
vispār zina, kas tā tāda Kontinuuma problēma?
.1662. 3)
Un trešais, – tā ir pietiekoša erudīcija dažādos laukos, pirmām kārtām
matemātikā un psiholoģijā. Neteiksim, lielāka erudīcija nekā šo jomu speciālistiem
– profesionāļiem, bet tomēr pietiekoša, lai zinātu un redzētu problēmas un tad
risinātu tās savā īpatnējā garā. Tipisks mūsdienu psihologs nekā nezina ne par
Kontinuuma problēmu, ne par operētājsistēmu būvēšanu. Analoģiski – tipisks
matemātiķis zina tikai savu matemātiku, bet tipisks programmētājs – tikai savas
programmēšanas valodas.
.1663. Un speciāli Jums es varu piemetināt vēl
ceturto faktoru: to, ka jaunībā es netaisījos kļūt par zinātnieku, negāju
aspirantūrā, nerakstīju disertācijas, nepētīju zinātnisko literatūru un
nedarīju visu to, ko Jūs man iesakāt darīt.
.1664. Ja es būtu to darījis, tad droši vien
tas novestu mani – tāpat kā tūkstošiem citu cilvēku – savas specialitātes
stereotipu žņaugos, un tad visticamāk, ka es neko lielu arī nebūtu izdarījis.
.1665. Es jau daudzkārt esmu teicis, ka
ģenialitātei neticu – ne savai, ne svešai. Zināmas paaugstinātas smadzeņu
kompjūtera spējas – plus unikāla apstākļu sakrišana, – tas arī viss, kas
vajadzīgs, lai radītu dažādus prāta fenomenus gan zinātnē, gan mākslā, gan
citur. Tā nu ir iznācis, ka man bija gan šī paaugstinātā smadzeņu kompjūtera
spēja (pirmām kārtām uz pedantisku darbību), gan šī unikālā apstākļu sakrišana.
Galu galā tas radīja Vēras teoriju.
.1666. Pasaulē, protams, ir daudz smadzeņu
kompjūteru ar tādām pašām spējām kā manējam un vēl augstākām, bet, lūk, tai
unikālajai apstākļu sakrišanai arī vēl kādā citā pasaules vietā gan es sevišķi
neticu, un tāpēc sagaidu, ka nekā Vēras teorijai līdzīga pasaulē visdrīzāk, ka
nav.
.1667. Paskatieties vien apkārt – kāda te
valda gaisotne: gandrīz visi taču, cik spēdami, pūlas pierādīt, ka cilvēks NAV
«tikai» kompjūters. Bet tiem nedaudzajiem, kas šai idejai piekrīt, – tiem vēl
ir ļoti ļoti tālu līdz tam, lai – balstoties pie tam uz lielu pieredzi sistēmprogrammēšanā
– izdarītu no šīs idejas konsekventus un tālejošus secinājumus matemātikā un
psiholoģijā.
.1668. Lai nu kā, bet tas viss, protams, ir
tikai subjektīvs gaidāmās situācijas vērtējums. Kā tas būs īstenībā, – tad jau
to redzēsim.
§110.
Vienkārši Penrouzs
.1669. Punktā {.1504} Jūs minat autoru, kurš
varētu mums noderēt par tikko pieminētās dominējošās paradigmas («..cenšas
pierādīt, ka cilvēks NAV kompjūters..») piemēru – Rodžeru Penrouzu. Runu
par viņu Jūs iesākat ar vārdiem «pievēršoties pasaules vadošo zinātnieku
uzskatiem...» {.1503}, un viņu pašu tālāk saucat par «izcilu zinātnieku».
.1670. Labi, pret to, ka viņš ir
izcils, es neiebilstu, bet pats fakts, ka Jūs vispār pieminējāt tos «vadošos»
un «izcilos zinātniekus», – pats šis fakts vien jau liecina, ka Jūsu smadzenes
izmanto tādus algoritmus, pēc kuriem šiem apstākļiem ir kaut kāda nozīme, tie
ir jāņem vērā utt. Apzināti vai neapzināti, – bet Jūs uzskatāt, ka Autoritāte
ir arguments.
.1671. Taču šie domāšanas algoritmi ir
nepareizi: Autoritāte NAV arguments. Viena lieta ir tā, ka «vadošam» un
«izcilam zinātniekam» ir lielākas, salīdzinot ar pārējiem cilvēkiem, izredzes
dot kaut kādus tiešām svarīgus faktus un argumentus. Šīs lielākās izredzes mēs
nenoliedzam, bet jāvērtē vienalga ir PAŠI šie fakti un argumenti, un tam
apstāklim, vai tos ir izvirzījis «vadošs zinātnieks» vai skolaspuika, – tam nav
nekādas nozīmes.
.1672. Tāpēc to apstākli, ka Penrouzs ir
izcils, mēs aizsviežam projām, un mums paliek pāri vienkārši Penrouzs –
principā tāds pats kompjūters kā Jūs un es. Tāpat kā Jūs un es, viņš būvē savā
galvā kaut kādus modeļus, balstoties uz kaut kādiem postulātiem, kaut ko zin un
kaut ko nezin.
.1673. Tātad ««Ķīniešu istabas» testa
gadījumā R. Penrouzs parāda, ka ir iespējams pilnīgi imitēt cilvēka saprātīgo
rīcību, tomēr pašam nesaprotot šī darba saturu un jēgu».
.1674. Protams, ka tas ir iespējams, – un man
nav nekādu problēmu to iebūvēt lellē Dollijā. Es labi zinu, ko vajag NEizdarīt
viņā, lai viņa «neapzinātos», ko dara, kaut arī ar citām programmām darītu
visu, kā nākas: vajag viņā NEiebūvēt to bloku, kurš iepriekšējos
sacerējumos tika saukts par «hronikeru» {SKATI.491}.
Tad Dollija nezinās, ko pati ir iepriekš darījusi, nevarēs to izanalizēt,
novērtēt utt. Freida terminos viņai tad viss būs «viena vienīga zemapziņa».
.1675. Kaut ko NEprast izdarīt nav
problēma; problēma ir prast kaut ko izdarīt – šajā gadījumā: prast
iebūvēt lellē Dollijā «apziņu». Vai tas ir iespējams, vai tomēr nav? – tāds
šeit būtu pamatjautājums.
.1676. Tā kā eksperimentāli to
pārbaudīt pagaidām nav iespējams, tad tas ir postulāts. Es pieņemu postulātu,
ka tas ir iespējams. Kāds cits (varbūt Penrouzs? vai Jūs?) pieņem postulātu, ka
tas nav iespējams, – ka vienmēr no cilvēka «paliks pāri» kaut kāda uz
kompjūteru nereducējama daļiņa.
.1677. No loģikas viedokļa faktiski ar to viss
ir beidzies: ne vienu, ne otru postulātu (vismaz pagaidām) nav iespējams nedz
pierādīt, nedz apgāzt, un katrs lieto tādu modeli, kāds viņam labāk patīk.
.1678. No ārpus loģikas stāvoša punkta es varu
vēl tikai piebilst, ka Penrouzs varbūt vienkārši nezināja, kas tā apziņa tāda
ir, un kā šo apziņu varētu iebūvēt lellē Dollijā. Iespējams, ka viņš varbūt
nekad nebija arī taisījis pats savu operētājsistēmu datoram.
§111. Par
augstas klases speciālistiem
.1679. Punktā {.1509} vēlreiz ir jūtama tā
pati Jūsu bijība pret Autoritāti: Jūs rakstāt, ka Jūsu iespējas matemātikas
pamatu izvērtēšanā ierobežo «pašu profesionālo zināšanu trūkums dotajā
virzienā» un ka «nopietniem šī virziena augstas klases speciālistiem
profesionāļiem te noteikti būtu savs vārds sakāms».
.1680. Tāpat kā gadījumā ar Penrouzu, tam, vai
viņi ir vai nav «augstas klases speciālisti profesionāļi» – tam nav nekādas
nozīmes. Ja viņi ir «augstas klases speciālisti», tad viņiem ir lielākas
izredzes, nekā citiem cilvēkiem, dot mums «augstas klases argumentus» – un tad
mēs vērtēsim pašus šos argumentus, nevis viņu kvalifikāciju. Bet ja viņi
šādus argumentus nedod, tad – ar to dieviņu! – mums viņu kvalifikācija nav
vajadzīga.
.1681. (Tamberga kungs, nespēlēsim
taču paslēpes! Jebkura «augstas klases speciālista» meklēšana matemātikas
pamatu un Kantora teorijas jomā Latvijā novedīs mūs atkal pie tā paša milža
Kārļa Podnieka. Bet Jūs pats lasījāt, kādu lērumu muļķību viņš sarunāja
«Kantoriānā», un Jūs taču nevarat gaidīt, ka es to visu kādreiz varētu atzīt
par argumentāciju).
.1682. Arī Jums pašam nevajag tā baidīties no
viņiem un noniecināt sevi. Vadieties no tā epigrāfa, kas bija likts priekšā
grāmatai LASE1: «mēs neprasām, cik gadu kurš skolā bijis, bet vesela, pilna
prāta». Paļaujieties uz SAVU prātu, nevis uz Autoritāšu viedokli.
Atcerieties biežāk Aristoteli un Marksu – vai mazums, ko viņi sarunājuši?
.1683. Par postulātiem Jūs varat
spriest tikpat labi kā viņi un kā visi pārējie cilvēki. Tagad pieņemsim
postulātu, ka cilvēka smadzenes ir bioloģisks kompjūters. Tā, gatavs ir, – esam
pieņēmuši! Ja reiz runa ir par kompjūteru, tad kurš tagad ir augstas klases
speciālists profesionālis – tas, kurš vairāk zin par Frēges formulām, vai tas,
kurš vairāk zina par kompjūteru operētājsistēmu darbību?
§112. Par
modeļa spekulatīvo raksturu
.1684. Punktā {.1497} Jūs rakstāt par Vēras
modeli:
«Šim modelim pagaidām ir tīri spekulatīvs raksturs, tas pastāv V. Egles uzzīmēto blokshēmu, t.i. dažādu elementu – «kastīšu» veidā, kas savienotas ar bultiņām, tādējādi norādot funkcionālās sakarības starp šiem blokiem, bet šo bloku darbības mehānismi, protams, netiek konkretizēti un detalizēti atklāti smadzeņu bioloģisko mikrostruktūru un mikroprocesu līmenī».
.1685. Jā, es pats rakstīju par modeļa
spekulatīvo raksturu, un tomēr tas, ko Jūs sakāt, ir jāprecizē. Vispār te ir
jāizšķir divas lietas. Viena ir cilvēka smadzeņu darbība un tās
atšifrēšana. Otra lieta ir cilvēka psihei ekvivalentas operētājsistēmas
neatkarīga konstruēšana (piemēram, hipotētiskā mehāniskā lellē Dollijā).
.1686. Kad mēs runājam par pirmo lietu un tādā
vai citādā veidā būvējam tās modeli, tad šim modelim neapšaubāmi ir spekulatīvs
raksturs, ko es arī pieminēju. «Smadzeņu bioloģisko mikrostruktūru un
mikroprocesu līmenī» «šo bloku darbības mehānismi, protams, netiek konkretizēti
un detalizēti atklāti».
.1687. Viss Jūsu sacītais būtu pilnīgi
pareizi, ja nebūtu tās otrās lietas – lelles Dollijas –, kura visu laiku iet
paralēli pirmajai līnijai. Lelles Dollijas līnijā situācija (vismaz priekš
manis) ir tāda pati kā jebkuras citas lielas datorsistēmas projektēšanas un
programmēšanas sākumā. Arī tad man ir zināmas fundamentālās idejas, kā šo
sistēmu taisīt; arī tad nav detaļu (tās tiek nepārtraukti konkretizētas
projektēšanas un programmēšanas gaitā, kamēr nonāk līdz konkrētiem
programmēšanas valodas operatoriem). Ja man iecerētās programmu sistēmas
pamatidejas ir jāizklāsta kādam citam cilvēkam (piemēram, priekšniecībai vai
Jums), tad es zīmēju tādas pašas «kastītes», kas savienotas ar bultiņām. Ja man
ideja nav nevienam jāizskaidro, bet tikai pašam jārealizē, tad es nekādas
«kastītes» nezīmēju, bet vienkārši «taisu augšā» programmu.
.1688. Tātad «parastas» datorsistēmas
gadījumā, kad es zīmēju (priekš citiem cilvēkiem) šīs «kastītes», tās neslēpj
kaut ko nezināmu un nesaprotamu – tieši otrādi, tās simbolizē kaut ko tādu, kas
nenovēršami pārvērtīsies par strādājošu programmu (jo es zinu, ko var un ko
nevar realizēt datoros, un nezīmēju tādas «kastītes», ko nevaru realizēt).
.1689. Kad es analoģiskā veidā zīmēju
«kastītes» «Dollijas operētājsistēmai», tad man arī nav tādas sajūtas, ka
šoreiz tās slēptu sevī kaut ko nesaprotamu un neizpildāmu. Arī šeit man ir
sajūta, ka es varētu to visu iemiesot strādājošā programmā.
.1690. Vismaz tik daudz vajadzētu atcerēties,
runājot par Vēras modeļa spekulatīvo raksturu.
§113. Vai
ir citi modeļi?
.1691. Punktā {.1499} Jūs jautājat:
«Vai šis modelis ir mūsdienās vienīgais iespējamais, «vislabākais» cilvēka smadzeņu darbības modelis? Vai pastāv citi (varbūt sliktāki, bet varbūt arī labāki) cilvēka smadzeņu darbības modeļi?»
.1692. Protams, ka citi modeļi pastāv, un
piemēri nav tālu jāmeklē: ņemsim kaut vai kristietības modeli ar cilvēka
nemirstīgo dvēseli; rakstā Vairai Vīķei-Freibergai es pieminēju divus
fundamentāli atšķirīgus agrāk psiholoģijā lietotus modeļus – «Mikēnu modeli» un
«Freida modeli» {SKATI.578}.
Ja ievērosim arī sīkākas atšķirības, tad modeļu iznāks vēl vairāk.
.1693. Atzīt kādu modeli par «labāku» vai
«sliktāku» ir subjektīva vērtējuma lieta; pieņemt kādu modeli par ticamāko un
vadīties dzīvē no tā – ir postulāta lieta. Vēras pamatpostulātu (un līdz ar to
modeli) var pieņemt un var nepieņemt.
.1694. No citētās vietas tālāk Jūs sākat runāt
par to, ka grāmatā LASE1 nav atspoguļotas publikācijas par iespējamiem
līdzīgiem modeļiem. Vai tādi pastāv? Kā jau rakstīju, subjektīvi es sagaidu, ka
nepastāv – vismaz tik pabeigti, psihi pilnībā aptveroši un tik tālas
konsekvences matemātikā un psiholoģijā izvedoši. Sagaidu, ka pastāv tikai
fragmentāri, kādu daļu vai tikai daļiņu no Vēras lauka aptveroši modeļi.
.1695. Ja kāds cits cilvēks kaut kur pasaulē
pieņems tādu pašu pamatpostulātu kā Vēras teorijā un izpildīs tādu pašu darbu
«mehāniskas lelles» operētājsistēmas projektēšanā, tad viņš dabūs savos
pamatprincipos tādu pašu sistēmu. Ja kādas sistēmas uzdevumi ir doti un
fiksēti, tad programmu detaļas var realizēt tūkstošos dažādu veidu, bet
principiālās idejas paliks tās pašas, jo tās izrietēs no pašai sistēmai
dotajiem uzdevumiem.
.1696. Tātad neko daudz novirzīties no
«Dollijas projekta» otrs projektētājs nevarēs (ja vien, protams, viņš ir
kvalificēts un taisa tādu sistēmu, kura patiešām strādās, bet nevis vienkārši
fantazē kaut ko «uz dullo»).
.1697. Jautājums tātad ir tāds: vai kāds cits
pasaulē ir izpildījis kompleksu, psihi pilnīgi aptverošu «cilvēka operētājsistēmas»
projektēšanu, – vai nav? Tas, protams, ir interesanti, bet, kā jau teicu,
rakņāties pa žurnāliem es neiešu, – lai to izpēta kāds cits un pastāsta mums.
(Kādēļ gan to nevarētu izdarīt, piemēram, kāds disertants, kurš grib dabūt
zinātnisko grādu un meklē sev tēmu? Es jau tā esmu izdarījis daudz vairāk, nekā
no manis varēja prasīt un gaidīt).
.1698. Ka kāds cits pasaulē būtu ne tikai
izprojektējis pašu operētājsistēmu, bet arī vēl izvedis no šīs sistēmas tās
pašas sekas matemātikā – ar paritārajiem skaitļiem, ar Kontinuuma problēmas
atrisinājumu utt. – un psiholoģijā – ar cilvēku tipoloģijas pamatojumiem, ar
hipnozes un histērijas pamatprincipu attēlojumu u.c. – tam noticēt ir vēl
grūtāk...
.1699. Labi, gan jau to visu redzēsim, kad
Vēras teorija iesoļos pasaules apritē. Gan jau kritiķi mums visu izteiks, ko
vien varēs. Katrā ziņā nekur ne mazākās šādas darbības pēdas es neesmu manījis.
Visur pētnieki un domātāji iet pavisam pavisam citos virzienos.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru