Fragments
no šīs grāmatas:
28. Pagaidu nobeigums
§114. «Revisere»
un «Lase»
1999.09.16 18:02 ceturtdiena
(pēc 1 dienas, 3 stundām, 12 minūtēm)
«Ir jācenšas panākt savas teorijas galveno rezultātu publicēšanu kādā starptautiskā žurnālā vai konferencē, iegūt zinātniskās sabiedrības novērtējumu ārpus Latvijas. Tas, iespējams, būtu daudz perspektīvāks ceļš turpmākajā darbā, salīdzinot ar Vislatvijas diskusijas («Revisere») organizēšanu (..), jo mūsuprāt tādas pietiekami kvalificētas un ieinteresētas sabiedrības pašlaik Latvijā gluži vienkārši nav un lielākai tās daļai ir gluži vienalga, vai mēs esam pērtiķi vai kompjūteri».
.1701. Protams, lielākajai Latvijas
sabiedrības daļai ir vienalga, vai mēs esam pērtiķi vai kompjūteri (un izskatās
pat, ka viena liela daļa nemaz nevarētu tos atšķirt, jo vieni nezina, kas ir
kompjūters, bet otri nezina, kas ir pērtiķis). Bet runa jau nav par to. Labāk
mazliet parēķināsim. Latvijā ir gandrīz trīs miljoni iedzīvotāju. Pieņemsim, ka
divi miljoni vai vismaz pusotra miljona prot lasīt latviski (ieskaitot ārzemju
latviešus un vecāko klašu skolēnus). Ja visi tie būtu «pietiekami kvalificēti
un ieinteresēti», tad «Lasi» varētu izplatīt, teiksim, pusmiljonu lielā metienā
(pieņemot, ka 3–4 lasītspējīgu cilvēku ģimene arī tad nopirktu tikai vienu
grāmatiņas eksemplāru). Pieņemsim šo 500˙000 eksemplāru līmeni par 100%.
.1702. «Lasi» var izlaist, ja tirāža ir vismaz
2000 eksemplāru. Tātad, lai «Lase» varētu pastāvēt kā tipogrāfisks izdevums,
vajag, lai «pietiekami kvalificēti un ieinteresēti» būtu 0,4% Latvijas
lasītspējīgo iedzīvotāju. Līdz ar to jautājums iznāk tāds: ir vai nav Latvijā
0,4% no lasīt protošajiem iedzīvotājiem spējīgi interesēties par šo sēriju? Ja
līmenis ir zemāks par šīm četrām procenta desmitdaļām, tad «Lasi» nav vērts
taisīt; pretējā gadījumā – ir vērts.
.1703. Par «sabiedrības lielāko daļu», kā mēs
redzam, runa nav pat ne tuvumā.
.1704. Ja «Lase» būtu izdevums tikai par
matemātikas pamatiem, tad, protams, šie 0,4% neatrastos. Bet «Lasē» ir iekšā
vēl daudz kas cits; lasītājs te var atrast daudzas interesantas ziņas,
populārzinātniskus aprakstus, noskatīties, kā tiek āzēti no sava svarīguma
apziņas uzpūsti pseidozinātnieki un kāpostu politiķi; beidzot, pat
neiedziļinoties, piemēram, Einšteina darbā, lasītāji var vismaz vienkārši
paskatīties, kāds tad patiesībā izskatās īsts Einšteina raksts – kur gan viņi
vēl citur to dabūs redzēt?...
.1705. Tāpēc es esmu optimists un domāju, ka
vajadzīgie 0,4% tomēr varbūt varētu atrasties.
.1706. «Lase», dārgais profesor, ir unikāls
latviešu kultūras un literatūras piemineklis; pēc dažiem gadu desmitiem tā būs
klasika un stāvēs līdzās «Mērnieku laikiem», Raiņa dzejai un Blaumaņa lugām.
Protams, «Lase» nav līdzīga nevienam no minētajiem darbiem (ja tā būtu līdzīga,
tad es būtu tikai atdarinātājs, bet tur jau tā lieta, ka es taisu kaut ko
pilnīgi nebijušu latviešu literatūrā un kultūrā).
.1707. Pat ja sabiedrība nenovērtētu «Lasi»
uzreiz, tā novērtēs to pēc kāda laika. Kad Vinsents van Gogs 1889. gadā
nogrieza sev ausi (šo interesanto epizodi mēs vēl kādreiz izanalizēsim no Vēras
psiholoģijas viedokļa), viņš nonāca Arlas slimnīcā, kur dežūrēja 23-gadīgais
ārsts-praktikants Felikss Rejs; vēlāk viņš bija arī van Goga ārstējošais ārsts.
Van Gogs uzgleznoja sava ārsta portretu un uzdāvināja to viņam. Mājās Rejs ar
to aizbāza caurumu vistu būra sienā. Pēc 11 gadiem gleznu tirgotājs Ambruāzs
Vollārs caur kopēju paziņu Kamuēnu lūdza pārdot viņam šo gleznu. Doktors Rejs
pie pusdienu galda pateica savējiem, ka prasīšot par to 50 frankus. Viņa tēvs –
ļoti godīgs cilvēks – saķēra galvu un nosauca dēlu par mantkārīgu nelieti, kurš
grib apkrāpt citus cilvēkus. Saniknotais dēls aiz spītības pieprasīja 150
frankus. Abiem par lielu pārsteigumu tirgotājs nekaulējoties samaksāja prasīto
summu. Laikam gan nebūs jāstāsta, cik šī glezna maksātu šodien, ja to izliktu
izsolē (tā atrodas Tēlotājas mākslas muzejā Maskavā). Tā tas ir ar tiem mākslas
darbiem. Tāpēc «Lase» tiks taisīta jebkurā gadījumā, pat ja šobrīd tie 0,4%
neatrastos (pēdējā gadījumā bez tipogrāfijas, tikai lāzerizdrukās un
Internetā).
.1708. Protams, diskusija «Revisere» neizšķirs
Vēras teorijas likteni pasaules mērogā. Bet tā palīdzēs izdarīt spiedienu uz
Latvijas zinātniekiem un politiķiem. Un šo spiedienu viņi neizturēs. Vai
saderēsim? Viņi kapitulēs jau pavisam drīz – un sāks atbalstīt Vēras teoriju
(vismaz gudrākie no viņiem).
.1709. Tad sāksies interesantākā daļa – mēs
iziesim pasaules plašumos. Un šīs sērijas lasītāji varēs sekot, kā Vēras
teorijai tur veicas. Lai viņi neiedziļinās Kantora teorēmu iztirzājumu detaļās,
– to jau neviens no viņiem arī neprasa. Bet viņi būs klāt pie grandiozas
vispasaules zinātniskas batālijas – redzēs visu paši savām acīm, – un tas taču
ir zināmā mērā interesanti.
.1710. Es saprotu, ka tas, protams, nevar
sacensties ar pornogrāfiskām filmām, bet cilvēki ir tādas būtnes, kurām viens
un tas pats ar laiku apnīk. Tad viņi varētu uz kādu brītiņu atrauties no
dzimumaktu vērošanas un, atpūzdamies un izklaidēdamies, pārmaiņas pēc mazliet
palasīt par zinātni. Nu, ne jau visi, protams, bet vismaz tie 0,4 procenti.
.1711. Un tikmēr arī viņu kultūras līmenis
pieaugs: viens otrs uzzinās, ka vispār pastāv tāda Kontinuuma problēma un citas
tamlīdzīgas lietas. Tad nevis es būšu pats nolaidies līdz «patērētāja» līmenim,
«izdabādams pūlim», kā vairums rakstītāju, bet gan lasītājus būšu pacēlis līdz
«Lases» līmenim...
.1712. Tātad diskusija «Revisere» turpināsies,
un «Lase» tiks taisīta arī tālāk. Bet tas nekādā gadījumā nav pretrunā ar
vēlējumu «iegūt zinātniskās sabiedrības
novērtējumu ārpus Latvijas». Tikai to mēs meklēsim ne ar atsevišķām
izkaisītām publikācijām žurnālos un konferencēs, bet ar vienotu, kapitālu
monogrāfiju – sākumā Internetā, pēc tam tipogrāfiski izdotu. Fundamentāla
teorija prasa fundamentālu sacerējumu. Apsolos šajā monogrāfijā «uzvesties
godīgi» un nevienu neāzēt. Nu, ja nu vienīgi pa kādam mazam jociņam par
Podnieku un Ulmani šad tad...
§115. Par
pretenzijām
.1713. Jūsu, profesor, sacerējumā viscaur ir
jūtama tieksme manu darbu «saķemmēt» un piešķirt tam «pieklājīgu» izskatu,
tādu, lai «zinātniski sabiedriskā doma» varētu to vieglāk pieņemt un atzīt: bez
vispasaules pretenzijām, bet ar konkrētiem nelieliem «rezultātiem», kurus
publicē «parastajā ceļā» – žurnālos un konferencēs. Paldies Jums par šīm rūpēm,
bet arī no tā es atsakos.
.1714. Kad Jūs sen atpakaļ aizgājāt pa celiņu
uz «oficiālo zinātni» – rakstījāt disertācijas utt., – es to nedarīju, jo man
nebija plānu kļūt par «zinātnieku». Tagad man nogriezties uz šo celiņu nozīmētu
netieši atzīt, ka toreiz, jaunībā, kaut kas bija izdarīts nepareizi un nu tas,
kaut ar novēlošanos, ir jālabo. Bet es tā nedomāju un arī tagad vēl joprojām
negribu kļūt par «oficiālo zinātnieku», kurš dzīvo no grantiem un makšķerē
publikāciju ķeksīšus.
.1715. Ja Jūs no sava profesora un habilitētā
doktora stāvokļa sāktu sludināt, ka esat izstrādājis pasaules mēroga teoriju,
kas liekama līdzās Kopernika, Ņūtona un Einšteina mācībām, tad kolēģi droši
vien smietos un runātu: «Nu, tas vecais Tambergs gan ir galīgi prātu izkūkojis,
– sevi par Ņūtonu uzskata!». Tas droši vien kaitētu Jūsu reputācijai, varbūt
drīz vien Jums vairs nepagarinātu grantu un atteiktos no Jūsu lekcijām
Universitātē. Jums ir ko zaudēt, un ir jāizturas «piedienīgi».
.1716. Bet man, kā kādreiz proletāriešiem, nav
ko zaudēt, «izņemot savas važas». Man nav grantu, nav grādu, nav prestiža.
Tāpēc es varu atļauties to, ko nevarat atļauties Jūs. Mani jau tāpat viņi visi
«neņem par pilnu»; pats redzat: neatbild Matemātikas institūts, neatbild
Zinātnes departaments, neatbild Grīnblats, Balodis, Čakste, Ulmanis... Dumjāks
kā es esmu viņu acīs, es nemaz vairs nevaru būt.
.1717. Tiesa gan, arī es viņus visus neņemu
par pilnu, bet tas negroza pirmo faktu: ka viņi mani uzskata par muļķi un
ākstu.
.1718. Pieņemsim, ka neviens pasaulē manu
pretenziju tā arī neatzīs. Kas tad būs noticis? Būs piepildījies tas, ko es
vēlējos no paša sākuma, kad jaunībā novērsos no «oficiālās zinātnes» taciņas.
Bet pastāvēs «Lase» (un citas grāmatas) – tās paliks latviešu un Latvijas
kultūrā tikmēr, kamēr vien pastāvēs pati šī kultūra.
.1719. Tātad tas notiks vissliktākajā
gadījumā. Taču iepriekš es vēl gribu paskatīties, kā «viņiem» izdosies neatzīt
šo manu nekaunīgo pretenziju. Tas ir tāds savdabīgs psiholoģisks eksperiments.
Ja mana pretenzija ir nepamatota, tad taču jāpastāv kaut kādai iespējai to
visiem parādīt – vai ne? Nu, tad lai viņi nodemonstrē to tā, kā Aleksandrovs
parādīja Popandopulo pretenziju nepamatotību punktā {.1457}. (Tur jau tas
fokuss, ka viņi to nespēj un nekad nespēs; neatkārtosimies un nesāksim šeit
iztirzāt – kādēļ).
.1720. Zeme griežas vai negriežas ap savu asi
neatkarīgi no tā, vai Galilejs mēģina vai nemēģina pielāgoties sava laika
sabiedrībai, izvirza vai neizvirza pretenziju, ka viņam Zemes griešanās fakts
esot zināms, pretēji Aristotelim un pārējai oficiālajai zinātnei.
.1721. Tāpat arī Vēras teorijas gadījumā
patiesība ir tāda, kāda tā ir, lai ko arī nerunātu Valdis Egle un lai ko par
viņa vārdiem nedomātu apkārt stāvošie profesori no Rīgas, Kembridžas, Monreālas
vai Hārvardas. Galu galā – kā tas vienmēr ir bijis Zinātnē – visu taču izšķirs
šī Patiesība, un nevis tas, vai Valdis Egle izvirzīja bezkaunīgas pretenzijas,
vai arī «pieklājīgi» mēģināja pielabināties pašreizējai sabiedriskajai domai.
Ja Patiesība ir manā pusē, tad uzvara būs man, lai cik nekaunīgi es izturētos,
bet ja Patiesība nav manā pusē, tad priekš kam man vajadzīga «viņu» labvēlība?
– lai dabūtu grantu, vai?
.1722. Tāpēc, profesor, droši uz priekšu un
nekādas pielāgošanās, nekādas izdabāšanas, nekādas cenšanās izpelnīties
labvēlību! Pretenzija pati augstākā – un ne par matu zemāka. Vēras teorija ir
pasaules mēroga mācība, līdzvērtīga Kopernika, Ņūtona, Einšteina un Darvina
mācībām – un cauri. Kurš grib apgalvot, ka tas tā nav, lai pierāda to, – – ja
var.
§116. Pie
fizikas aksiomatizācijas
.1723. Par to, ka es vēlos
aksiomatizēt Relativitātes teoriju, es pirmoreiz uzzināju no Jums. Līdz tam, kā
jau bija teikts punktā {.1441}, es «nejutos
pietiekoši stiprs, lai ietu pa šo ceļu». Šīs ziņas dēļ tagad esmu visai
noraizējies, jo nu nāksies šajā virzienā domāt, kaut ko rakstīt utt. Taču
aksiomatizācija ir liels jautājums, bet šī grāmata, kā Jūs redzat, ir jau
pierakstīta pilna, un te vairs to nevar ietilpināt. Tādēļ atliksim šī jautājuma
izskatīšanu uz citu reizi.
§117. Par
naivumu, padebešiem un Svēto Grālu
.1724. Jūs, profesor, teicāt man mutiski
(rakstiskajā recenzijā šo vārdu nav), ka manas pūles piesaistīt Vēras teorijai
Valsts prezidentus esot naivas. Viņi to nekad nedarīšot. Var jau būt, ka tā.
Taču Jūs raugāties uz mani kā uz vienkāršu lūdzēju: sak, ja Augstības pievērsīs
Vēras teorijai uzmanību, tad projekts ir izdevies; ja nepievērsīs – tad nodoms
ir izputējis. Īstenībā tomēr es kā pieredzējis programmētājs dzīvoju pēc
citiem, daudz efektīvākiem algoritmiem, kuri dos labu rezultātu abos gadījumos.
.1725. Katrs Latvijas Valsts prezidents ir
zvērējis, turot roku uz sirds, ka viss viņa darbs būšot veltīts Latvijai.
Zvērējis ne vien Saeimas deputātu, bet arī miljoniem televīzijas skatītāju –
tajā skaitā manā – priekšā. Vēras teorijas izplatīšana pasaulē ir darbs
Latvijas labā (jo ir skaidrs, ka tas paaugstinātu Latvijas lomu un prestižu
pasaulē un ka Latvijai nav nekādu objektīvu iemeslu šo iespēju neizmantot).
Tātad, ja Prezidents atsakās atbalstīt Vēras teoriju, tad viņš pārkāpj
zvērestu. Ja viņš pārkāpj zvērestu, tad viņu vajag sodīt. Te Jūs, Tamberga
kungs, varat vaicāt: kādi gan mums, vienkāršajiem mirstīgajiem, ir rokās
līdzekļi, lai sodītu Valsts prezidentu? Tomēr, mīļais profesor, tādi līdzekļi
pasaulē pastāv.
.1726. Prezidents Ulmanis savu zvērestu
nepildīja. Ne jau tādēļ, ka viņš tīšām negribētu strādāt Latvijas labā, bet
vienkārši tādēļ, ka viņš nespēja aptvert, kas ir un kas nav darbs Latvijas labā
(un kādi viņam bija padomnieki, to jau mēs redzējām grāmatā LASE1 ar galma
bruņinieku de Razānu)[1].
Ļauns cilvēks jau Ulmanis nav, – kas ir, tas ir, kas nav, tas nav –, bet tikai
tā prāta viņam ir tik, cik nu tā ir.
.1727. Tagad es (pagaidām) atvados no mūsu
bijušā prezidenta Gunta Ulmaņa ar vārdiem: «Jūs palieciet savā vietā, bet es
palikšu savā!». Atļaujiet man novēlēt Jums, Ekselence, visu to labāko ar
Ausekļa 1872.gadā rakstītajām rindiņām:
.1728.
Pērkons, jodus dīdīdams,Lai Jūs netramda;Zobgals, ļaudis rīdīdams,Lai Jūs nečamda!
.1729.
Miega mātes lutekli,Dārgais auklējums!Pūstat, mīļais sutekli,Augsta laime Jums!
.1730. Taču man ir tāda priekšnojauta, ka,
neskatoties uz šo Ausekļa un manu draudzīgo aicinājumu, Pērkons, jodus
dīdīdams, tomēr krietni patramdīs Ulmani, un arī Zobgals, ļaudis rīdīdams, viņu
pačamdīs – un kā vēl pačamdīs! Uz vecumu esmu kļuvis māņticīgs un sāku ticēt
priekšnojautām.
.1731. Kas attiecas uz Vairu
Vīķi-Freibergu, tad mēs dzīvojam demokrātiskā valstī, un katrs Latvijas
pilsonis – pat Valsts prezidente – var rīkoties (protams, likuma ietvaros) tā,
kā viņam labpatīk. Jebkura rīcība ir solis Dzīves spēlē. Šīs trīs grāmatas
(LASE2, LASE3 un LASE4) tiks visas reizē nogādātas viņai. Tas būs mans gājiens
Dzīves spēlē. Viņai būs kaut kas jāizlemj par Vēras teoriju. Tas, savukārt, būs
viņas solis Dzīves spēlē (arī neatbildēšana ir tikai viens noteikts gājiens, un
nekas vairāk). Pēc tam gājiens būs atkal man. Un tā mēs to spēlēsim daudzus
gadus, bet Lasītāji varēs tam visam sekot: kā kurš spēlē šo Dzīves spēli. Tas
arī viss mans naivums.
.1732. Bet pagaidām vēl ir tikai atklātne šajā
mūsu Spēlē, un es griežos pie Valsts prezidentes ar tādiem pašiem vārdiem, ar
kuriem pirms gada grāmatā LASE1 vērsos pie Gunta Ulmaņa: Seņora! Nāciet par
slavu Latvijai – un tagad, kā Jūs redzat, mūs pavada jau arī daži Latvijas
profesori – dosimies kopīgi, patiesības Svēto Grālu meklējot, padebešiem līdzi
Zinātnes lauku plašumos –
.1733.
Tur tālumā, kur ziemas nepazīst,Kur rozes mūžam zied un nenovīst...
Izlases krājuma LASE4 noslēgums
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru