Fragments
no šīs grāmatas:
§26. Ķīniešu istaba
.311. «Tomēr jāatzīmē, ka virkne nopietnu pētnieku ir noskaņoti ļoti kritiski pret tāda veida vispārinājumiem, pasvītrojot būtiskas atšķirības starp cilvēka un datora «domāšanu». Starp tiem izcilajiem zinātniekiem, kuri uzskata, ka starp cilvēka smadzeņu darbību un datora (kompjūtera) darbību pastāv ļoti būtiskas atšķirības, vispirms gribētu minēt R. Penrouzu, kurš šīs problēmas analizē savā grāmatā[1]. Saskaņā ar R. Penrouzu jau dažu visvienkāršāko piemēru («Tīringa testa» un «ķīniešu istabas») analīze rāda, ka cilvēka smadzeņu un kompjūtera darbības salīdzināšana pati par sevi ir ļoti smags uzdevums un tam nav iespējami vienkāršoti risinājumi. Piemēram, «ķīniešu istabas» testa gadījumā R. Penrouzs parāda, ka ir iespējams pilnīgi imitēt cilvēka saprātīgo rīcību, tomēr pašam imitētājam nesaprotot šī darba saturu un jēgu» (221.lpp.).
.312. Neko tamlīdzīgu Penrouzs neparāda – viņš
gan mēģina to parādīt, taču izmanto šai demonstrācijai tādas (savu pretinieku)
datorprogrammas, kuras ne mazākajā mērā nevar pretendēt uz «saprātīgu rīcību».
Līdz ar to Penrouzs ir parādījis tikai to, ka TĀS programmas nedarbojas
saprātīgi (kas speciālistam bija redzams no pirmā acu uzmetiena). Bet Penrouza
argumentācija ne mazākajā mērā nevar skart tādas programmas (piemēram, pēc mana
projekta taisītās), kuras patiešām darbojas saprātīgi. Vispār iespaids
ir tāds, ka nedz Penrouzs, nedz viņa oponenti – neviens – nezina, kā ir jātaisa
patiesi saprātīga sistēma, un tāpēc viņi apspriež tikai «visādas blēņas»,
nekādi nepieskaroties patiešām reālam mākslīgas psihes projektam.
.313. Pirms mēs turpinām Penrouza
argumentācijas izskatīšanu, iepazīstieties, lūdzu, ar diviem pielikumiem šim
manam sacerējumam: viens ir mana atbilde Penrouzam par Tjuringa testu (nodaļa
no grāmatas, plānotas ar nosaukumu ROSAE), bet otrs – Penrouza oriģinālais
teksts par «ķīniešu istabu».
§27. Realizācijas un imitācijas
1999.11.09 15:36 otrdiena
(pirms 6 mēnešiem, 8 dienām, 23 stundām, 46
minūtēm)
.314. Pielikums N1.
.315. Tjuringa testa ideja tātad tika
izvirzīta 1950. gados[2]
(«kibernētikas pirmā viļņa» laikā), un 1960. gados, kad par šīm lietām sāku
interesēties es, tā skanēja visās malās; vēlāk liels Tjuringa testa piekritējs
bija mūsu draugs Paulis Ķikusts.
.316. No tagadējā redzespunkta man šī ideja
vairs neliekas diez cik vērtīga un pat šķiet drīzāk liecinām par viņas
piekritēju domāšanas zināmu arhaismu, par problēmas tikai virspusēju
pārzināšanu, bet ne dziļu izpratni.
.317. Tjuringa testa ideja vispār balstās uz
1950.gadu kibernētikas modeļiem (Norberts Vīners u.c.), saskaņā ar kuriem, lūk,
ir «melnā kaste»; kas tajā iekšā, mēs nezinām; «kastei» ir «ieeja» un «izeja»;
ieejā padodam vienu, izejā dabūjam otru... Tjuringa testa gadījumā kastes ir
divas: vienā sēž cilvēks, otrā atrodas kompjūters...
.318. Mani šāds spriešanas līmenis sen vairs
neapmierina; «kaste» sen vairs nav man «melna»; es ZINU, kas tajā iekšā (vismaz
principiāli zinu), un tādēļ labāk runāju par «kastes» iekšējām struktūrām, nekā
vienkārši par tās «ieejām» un «izejām».
.319. Kad «kastē» atrodas cilvēks, tad,
saskaņā ar Vēras teoriju, tur darbojas zināma (smadzeņu) reāllaika
operētājsistēma. Kad «kastē» atrodas kompjūters, tad tūdaļ rodas jautājums,
kāda tipa programmas ir palaistas šajā kompjūterā. Vai arī tās ir tāda pati reāllaika
operētājsistēma kā tā, kura darbojas cilvēka smadzenēs, vai tās ir pavisam cita
tipa programmas?
.320. Lai dziļāk izprastu šo jautājumu un šo
starpību, ilustrēsim problēmu ar datoru parasto operētājsistēmu piemēriem.
Aplūkosim operētājsistēmu WINDOWS vai MSDOS, vai, teiksim, manu DISPOS, kuru es
uztaisīju un uzturēju no 1976. līdz 1991.gadam. Operētājsistēmu nevar iegūt,
vienkārši saliekot kopā atsevišķas programmas. Katrai operētājsistēmai ir
zināms «kodols», zināms noslēgts un ideju ziņā pabeigts funkciju minimums, bez
kura ražojumu nevar uzskatīt par operētājsistēmu. Piemēram, nosauktajām
operētājsistēmām ir jābūt spējīgām vismaz: 1) uzturēt failu sistēmu; 2) pieņemt
un izpildīt operatora (cilvēka) komandas; 3) palaist savā vadībā dažādas «lietotāja»
programmas, kuras paredzētas šai operētājsistēmai. Ja sistēma izpilda šo
«kodola minimumu», tad tā ir operētājsistēma; ja neizpilda, – tad nav.
.321. Kad šis minimums ir izpildīts, tad var
tālāk uzlabot failu sistēmu, var paplašināt izpildāmo komandu loku, var dažādot
un uzlabot operētājsistēmā strādājošās programmas un viņu iespējas – tas viss
jau ir tālākā operētājsistēmas attīstīšana.
.322. Tagad iedomāsimies, ka kāds skolaspuika,
spēlēdamies ar savu mājas datoru, uzraksta programmu, kura (teiksim, nospiežot
zināmus taustiņus) izdod kaut kādus, pieņemsim, WINDOWS paziņojumus displeja
ekrānā. Tad autors stāsta, ka viņš ir jau uzprogrammējis daļiņu no
operētājsistēmas WINDOWS. Īstenībā, tā, protams, NAV nekāda daļiņa no
šīs operētājsistēmas, bet vienkārša pilnīgi ārēja atsevišķu momentu imitācija,
– jo netiek realizēts operētājsistēmas pamatkodols, – nepieciešamais minimums.
.323. Tieši tāpat tas ir ar cilvēka
operētājsistēmu: ja kāds ir uztaisījis datorprogrammu, kura kaut kādā veidā
atdarina cilvēka izturēšanos zināmos momentos (teiksim, uztur kaut kādu
dialogu), tad tā vēl NAV daļiņa no cilvēka «saprāta», ja netiek
realizēts cilvēka operētājsistēmas pamatkodols, – tas minimums, bez kura šī
sistēma nav un nevar būt patiešām attiecīgā tipa sistēma. Tā ir tikai tīri
ārēja imitācija, līdzīgi mūsu skolaspuikas «Windows
programmai».
.324. Tātad tagad mēs sakarā ar citu sistēmu
atdarināšanu varam izšķirt divu tipu programmas: 1) tādas, kuras patiešām
realizē kādas operētājsistēmas minimālo kodolu; un 2) tādas, kuras tikai ārēji
imitē tās vai citas sistēmas kaut kādus aspektus. Nosauksim pirmās par realizācijām,
bet otrās par imitācijām.
.325. Tagad paskatīsimies, KAS sastāda
to minimālo cilvēka operētājsistēmas kodolu, bez kura īstenošanas neviena
datorprogramma nevar saukties par Cilvēka Sistēmas realizāciju, bet paliek
tikai un vienīgi imitācija.
.326. Šo nepieciešamo cilvēka operētājsistēmas
kodolu sastāda sekojošas «apakšsistēmas»: 1) pašprogrammēšanās – lai izpildītu
jebkuru darbību, sistēmai ir nevis vienkārši jāizpilda jau gatava (cilvēka
dota) programma, bet PAŠAI iepriekš jāsastāda šīs savas nākamās darbības
programma un tikai tad tā jārealizē; 2) sistēmai ir jāved savu iepriekšējo
darbību hronika, jāanalizē šī hronika un savas agrākās darbības rezultāti, lai
koriģētu tālāko pašprogrammēšanos; 3) sistēmai ir jābūt spējīgai pastiprināt
vai pavājināt atsevišķu savu aparātu darbību atkarībā no apstākļiem («programmu
šūpošanās»).
.327. Pirmā funkcija nozīmēs, ka sistēma nav
«vienkāršs automāts», kurš darbojas pēc iepriekš dotas programmas; otrā
funkcija nozīmēs, ka sistēmai ir «apziņa», bet trešā funkcija – ka tā ir
spējīga uz «emocijām».
.328. Šī minimuma, šī kodola realizācija vēl
arī nenozīmē, ka pastāvēs tas, ko mēs sadzīvē saucam par «saprātu». Nosaukto minimumu
realizē visi dzīvnieki – arī zivis, ķirzakas un vistas; – bet ja
datorprogrammai šī minimuma nav, tad tā ir simtprocentīga imitācija un ne par
kādu «saprātīgumu» nevar būt ne runas.
.329. Cilvēka intelektam līdzvērtīga intelekta
radīšana tātad nozīmētu: startējot no šī minimuma, panākt, lai sistēma būtu
spējīga pašprogrammēšanās ceļā izgatavot sev (un pēc tam izpildīt) tādas pašas
kvalitātes programmas, kādas spēj radīt cilvēka smadzenes.
.330. Tagad mēs varam atgriezties pie Tjuringa
testa. Tātad vienā «melnajā kastē» atrodas cilvēks, bet otrajā – KAS? –
imitācija vai realizācija?
.331. Ja tā ir imitācija – un, protams, tikai
imitācijas vien jau līdz šim ir tikušas apspriestas, jo neviens nav zinājis, KĀ
uztaisīt īstu realizāciju, – ja tā ir imitācija, tad patiesībā jau «apriori» ir skaidrs, ka cik necik dziļš
Tjuringa tests agri vai vēlu atklās, ka tas ir tikai atdarinājums un ka «īsta
saprāta» sistēmai nav.
.332. Ja tā ir realizācija, tad cik augstu
līmeni ir izdevies sasniegt ar šo (pašprogrammējošo) sistēmu? Pieņemsim, ka
mūsu sistēmai ir izdevies sasniegt suņa vai šimpanzes pašprogrammēšanās līmeni.
Tad Tjuringa tests momentā atklās, ka šī sistēma īstenībā NAV cilvēks (jo
neprot pat runāt), kamēr ar labu imitācijas programmu testētājs noņemsies krietni
ilgi, līdz to «atmaskos». Bet īstenībā imitācijas programma stāv no «īsta
intelekta» nesalīdzināmi tālāk nekā tā mūsu sistēma, kura pašprogrammēšanā
sasniegusi jau šimpanzes līmeni: tai patiesībā paliek tikai pavisam pavisam
mazs solītis, lai viņa jau būtu cilvēka līmenī.
.333. Tātad mēs redzam, ka īstenībā Tjuringa
tests neparāda faktisko stāvokli ar sistēmas intelektu; tests tika
izstrādāts (un tālāk apspriests) bez dziļākām zināšanām par
intelektuālas sistēmas būtību (par «melnās kastes» iekšieni).
.334. Skaidrs, ka visas tās programmas, par
kurām Tjuringa testa sakarībā runā Penrouzs, ir simtprocentīgas imitācijas;
Penrouza grāmatā nav ne mazāko pēdu, ka jelkad būtu tikušas kaut kur
apspriestas patiesas cilvēka operētājsistēmas realizācijas; izskatās, ka
neviens nekad un nekur nav zinājis kādā veidā var patiešām realizēt šādu
sistēmu, KAS tam ir nepieciešams, KAS sastāda to sistēmas
minimālo kodolu, bez kura imitācija neglābjami paliek tikai imitācija.
.335. Tā kā patiesas cilvēka operētājsistēmas
realizācijas acīmredzot nav tikušas apspriestas, tad īstenībā jautājums līdz
šim ir stāvējis tā: «Vai ar imitācijām ir iespējams uzbūvēt cilvēka saprātu?»
.336. Viena daļa, optimisti pēc dabas, bet,
jāteic, visai vieglprātīgi, ir atbildējuši apmēram tā: «Jā, protams, ka var!
Sakrausim tik labi daudz imitāciju vienu otrai virsū, un viss būs kārtībā, –
kvantitāte pāries kvalitātē; sasniedzot noteiktu sarežģītības līmeni, spontāni
radīsies saprāts!».
.337. Otra daļa, un jāsaka, tie dziļāk
domājošie – tādi kā Penrouzs, – ir skeptiski grozījuši galvas: «Nē, diez vai,
sakraujot vienu otrai virsū ļoti daudz imitāciju, var dabūt cilvēkam līdzīgu
saprātu; drīzāk gan, ka nevar...».
.338. Šajā strīdā (kurš sastāda Penrouza
grāmatas vadlīniju un dziļāko priekšmetu) es, dabīgi, apstiprinu Penrouza
viedokli: «Tiešām, operētājsistēmu NEVAR dabūt, krāmējot kopā dažādas
tās funkciju imitācijas». Bet starpība starp Penrouzu un mani ir tā, ka viņam
ar to viss arī beidzas; kā tad īsti VAR dabūt cilvēka operētājsistēmu,
viņš nezina, un tāpēc sāk domāt, ka to nevar dabūt vispār, – kas arī ir viņa
grāmatas galvenais secinājums.
.339. Es, turpretī, pa šādu ceļu aiziet
nevaru, jo es ZINU, kā jātaisa operētājsistēmas vispār un tajā skaitā
tādas kā cilvēkam. Tāpēc visa Penrouza grāmatas mana analīze reducējas – savā
pamatbūtībā – uz to, lai Penrouza izklāstītajai uzskatu un secinājumu sistēmai
(kura varbūt ir vislabākā iespējamā tādos apstākļos, kad NAV zināms, kā varētu
realizēt cilvēka operētājsistēmu) pretstatītu tādu uzskatu un secinājumu
sistēmu, kura ir visdabiskākā apstākļos, kad tas IR zināms.
.340. Katrā Penrouza citātā visā grāmatas
garumā pirmais un izšķirošais solis mums arvien būs: tūdaļ palūkoties, kā tas
viss izskatās, kad mēs visu laiku paturam prātā tādas īstas (un nevis
imitētas!) cilvēka operētājsistēmas eksistenci, uzbūvi un darbību.
.341. Šādas operētājsistēmas vispārīgo
projektu es izklāstīju vēstulē informātikas profesoram Freibergam,[3]
kā arī mazāk sistematizētā veidā daudzās citās vietās, tāpēc šeit to visu
uzskatīsim par jau zināmu un nesāksim atkārtot.
.342. Kad es norādītajā veidā pretstatu
Penrouza uzskatu sistēmai savējo, man dīvainā kārtā nekad nav sajūtas, ka
Penrouzs būtu man īsts pretinieks. Situācija NAV tāda, ka viņš būtu zinājis
Vēras teorijas viedokli, iepazinies ar to un pēc tam noraidījis. Situācija ir
tāda, ka viņš par šo viedokli nekad neko nav dzirdējis, nav sastapies, nav
vērtējis un tāpēc nav varējis to nedz pieņemt, nedz noraidīt. Viņš it kā
taustās pa tumsu, meklēdams – un nevarēdams atrast – to ceļu, kurš ir redzams
un skaidrs Vēras teorijai (ar to es nekādi negribu nonievāt Penrouzu: ne jau
visi ir taisījuši operētājsistēmas un ne jau visiem arī ir jāzina, kā tās
jātaisa).
.343. Kad es lasu un pārlasu Penrouza tekstu,
es nevaru atbrīvoties no sajūtas, ka Penrouzs praktiski tūlīt un gandrīz
simtprocentīgi pieņemtu Vēras teoriju, ja vien viņam būtu iespēja ar to
iepazīties. Viņš nekad nerunā acīmredzamas muļķības kā doktors Podnieks un tie
citi puikas no Latvijas Universitātes MII. Penrouza domāšana ir smalka un
precīza, un visa nelaime ir tikai tā, ka Vēras teorija nekad nav bijusi viņam
priekšā.
.344. Tāpēc, kaut arī viņa paustā uzskatu
sistēma ir pretiniece Vēras teorijai, un līdz ar to notiek it kā sacensība
starp Penrouzu un mani («prāta bruņinieku turnīrs»), taču šī sacensība ir īsti
bruņinieciska, augstsirdīga un pat draudzīga.
[1] Penrose Roger,
Rouse Ball Professor of Mathematics, University of Oxford. «The Emperor's New Mind. Concerning
Computers, Minds, and The Laws of Physics». Oxford
University Press, New
York, Oxford,
1989.
[2] Tagad, kad pastāv Interneta meklētāji, tādi kā Google, viegli noskaidrot un precizēt, ka
Tjurings izvirzīja viņa vārdā nosauktā testa ideju 1950.gadā rakstā «Computing Machinery and Intelligence» sakarā ar
diskusiju «Vai mašīnas var domāt?», lai precizētu, ko nozīmē, ka mašīna domā.
Testa ideja nāca no spēles, kur viens spēlētājs sarakstījās ar diviem citiem,
no kuriem viena bija sieviete, otrs vīrietis, un pirmajam spēlētājam vajadzēja
uzminēt, kurš no viņa korespondentiem ir vīrietis un kurš sieviete, pie kam
sievietei bija jācenšas atklāt patiesību, bet vīrietim – to noslēpt. Analoģiski
oriģinālajā Tjuringa testa versijā cilvēkam bija jācenšas novērotājam pateikt
patiesību, bet mašīnai – viņu apmānīt. Vēlākajās testa versijās šo prasību
atmeta.
[3] Skat. {SKATI.472}.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru