svētdiena, 2018. gada 23. decembris

ARTINT-20


Grāmata: Valdis Egle. «Mākslīgais intelekts»


Fragments no šīs grāmatas:


(Oriģināls: {SKATI.331})

§22. Jaunajai Latvijas Valsts prezidentei

1999.06.18 10:32 piektdiena
(pirms 23 dienām, 2 stundām, 15 minūtēm)


Vaira Vīķe-Freiberga ienāk Mediotēkas apritē[1]

.331.

Viņas Ekselencei
Latvijas Valsts Prezidentei
Vairai Vīķei-Freibergai
no Valda Egles.

.332. Ekselence,
.333. pirms apmēram 11 stundām, vakar, 17. jūnijā plkst. 23:47 Saeimas Vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs Romualds Ražuks no Plenārsēžu zāles tribīnes paziņoja – un caur televīziju visa Latvija uzzināja –, ka Jūs esat ievēlēta par jauno Latvijas Valsts prezidenti.
.334. Vispirms atļaujiet sirsnīgi apsveikt Jūs ar šo lielo panākumu un mūs pašus ar tādu Prezidenti, uz kuru mēs tagad liekam tik lielas cerības.
.335. Lielākajai daļai Latvijas cilvēku Saeima vakar vēlēja «vienkārši» Latvijas Valsts prezidentu, bet priekš manis tā balsoja vēl arī par to personu, kurai būs adresēti sērijas «Lase» nākošie laidieni. Lai ko arī viņi būtu ievēlējuši, šai personai, saskaņā ar «Lases» no paša sākuma deklarēto pamatprincipu, tiktu adresētas un sūtītas «Lases» tālākās grāmatiņas. Tagad par šo personu tātad esat kļuvusi Jūs (kaut arī iepriekšējais adresāts, Viņa Ekselence Guntis Ulmanis, arī netiks aizmirsts).
.336. Varbūt tā ir zīmīga sakritība, varbūt pat kaut kas vairāk – Liktenis vai Providence –, ka tagad par šo personu esat kļuvusi tieši Jūs – pasaulslavena zinātniece, un pie tam vēl psiholoģe pēc izglītības un pamatspecialitātes, jo tieši psiholoģija (līdz ar matemātiku) ir viena no tām nozarēm, kuru visciešāk skar tā mana teorija, saukta latviski par Vēras mācību, kuras dēļ visas šīs lietas tiek no manas puses rīkotas.
.337. Viņa Ekselence Guntis Ulmanis rakstīja savā grāmatiņā[2]:


.338. «Ar gadiem es arvien vairāk pārliecinos, ka cilvēka dzīvi un viņa gaitas virza kāda augstāka vara, ko var saukt dažādi – par Dievu, Likteni, Kosmosa spēku vai vēl kā. Protams, cilvēkam ir neatlaidīgi jādarbojas pašam, viņam jālemj un jāizšķiras, bet vienā brīdī kāds it kā pasaka priekšā, un tu jūti – vajag darīt tieši tā».

.339. Vai šāda «augstāka vara» pastāv kā ārēja realitāte, to laikam cilvēkam nekad nebūs lemts viennozīmīgi noskaidrot, bet ka tā pastāv kā zināma iekšēja realitāte, pat nolemtība, par to nevar būt nekādu šaubu. Taču arī ārējie apstākļi bieži vien iegrozās tā, ka grūti atbrīvoties no sajūtas: «Tev tas ir nolemts, tas ir tavs Liktenis, – viss, pilnīgi viss iekārtojas un pats no sevis virzās tā, ka savādāk tu nevari: tev tas ir jādara...».
.340. Jūsu Ekselencei un Viņa Ekselencei Guntim Ulmanim šis Liktenis bija lēmis kļūt par Valsts prezidentiem, tas ir – manās acīs – par Tautas, Nācijas, Valsts personificējumiem. Bet man šis Liktenis ir lēmis izvirzīt pasaulei tāda mēroga teoriju, kuru var salīdzināt tikai ar Kopernika, Darvina vai citu kādu līdzīgas nozīmes mācību – un izvirzīt to no Latvijas, no latviešiem... Un tāpat, kā Jūs un Viņa Ekselence patiesībā nemaz nevarējāt un nevarat novirzīties no tā ceļa, kas jums nolemts, tāpat arī es nevaru pagriezt sāņus no man nolemtā ceļa: man «tas ir jādara», es nevaru to nedarīt, un, ja vajag, jācīnās – pret muļķību, aprobežotību, egoismu un visu to pārējo, kas vienmēr pasaules vēsturē ir sākumā bremzējis, traucējis, kaitējis prāta un zinātnes progresam.
.341. Kad es griezos pie Viņa Ekselences un griežos pie Jūsu Ekselences, tad patiesībā es vēršos pie Tautas, Nācijas, Valsts, jo, kā jau teicu, jūs esat šo jēdzienu personificējums. Es uzskatu, ka būtu tikai normāli un dabiski, ja Tauta, Nācija un Valsts izturētos pret manu teoriju ar labvēlību un atbalstu, jo ne jau katru dienu kāds no latviešiem var likt priekšā pasaulei kaut ko ar tādu mērogu. Tas būtu normāli un dabiski pat tad, ja mana teorija būtu tikpat strīdīga un šaubīga kā, piemēram, Freida mācība – pat tādā gadījumā būtu normāli un dabiski, ja Latvija un latvieši to atbalstītu aiz patriotiskiem apsvērumiem, kaut arī varbūt necenšoties uztiept visiem tās absolūto pareizību, jo pat, būdama strīdīga un šaubīga, tā tomēr «nestu pasaulē Latvijas vārdu».
.342. Bet absolūti nenormāli un pretdabīgi ir, ja Latvija un latvieši vienkārši negrib vispār neko dzirdēt par tādu teoriju, atsakās pat paskatīties uz to, iepazīties ar to, novērtēt tās argumentācijas stiprumu vai vājumu – noraida jau iepriekš to kā «acīmredzamas» muļķības, pirms vēl ir kaut visniecīgākajā mērā ar to iepazinušies.
.343. Vēras teorijas filozofiskie pamati radās apmēram pirms 30 gadiem ap 1969. gadu, taču tad es necentos to likt kādam priekšā, jo (pat man pašam) vēl nebija redzamas toreiz pieņemto postulātu tālākās sekas un to zinātniskā novitāte. Tikai 1978. gada vasarā es nonācu pie secinājumiem, kuri atradās pilnīgi acīmredzamā pretrunā ar «tradicionālās zinātnes» uzskatiem (tolaik vēl: tikai matemātikā) un līdz ar to (tiklab man, kā jebkuram kritiķim) bija jāizvēlas starp divām iespējām: vai nu atrast tādus argumentus, kuri apgāztu doto koncepciju un tādējādi pierādītu tās aplamību; vai arī atzīt, ka tā ir jauna teorija ar fundamentālu nozīmi zinātnē. Tad arī sākās mana «cīņa» par to, lai tiktu izdarīta viena no šīm divām nosauktajām lietām.
.344. Es vēlreiz šeit pasvītroju to, ko esmu teicis neskaitāmas reizes šī 21 gada laikā: «Es neprasu, lai manu teoriju atzītu par «pareizu». Nebūt nē. Lūdzu, ja varat, izvirziet pret to pamatotus argumentus, kuri to apgāztu. Nu, bet izvirziet taču tos vienreiz!». Taču šī 21 gada laikā, neskatoties uz – man pat gribētos teikt – pārcilvēciskām pūlēm un visu iespējamo paņēmienu un «nepaņēmienu» lietošanu, es neesmu spējis panākt, lai kāds vispār to izskatītu un izvērtētu – tiklab Latvijā, kā Krievijā (par Rietumiem toreiz, aiz «dzelzs priekškara», nevarēja būt ne runas).
.345. Jūsu Ekselence ir profesionāla psiholoģe, un tas atvieglo manu uzdevumu, jo man nav jāskaidro Jums psiholoģijā vispārzināmas lietas. Jūs, protams, ļoti labi zināt, kāds ir «psiholoģiskais zemteksts», kad tavus iesniegumus atstāj pilnīgi bez atbildes, kad tavus rakstus noraida un izsmej bez jebkāda loģiska pamatojuma utt. Šis zemteksts ir: «Tu esi muļķis! Tu esi ārprātīgs! Tu esi maniaks!» (no šejienes arī tā frāze uz Jums nosūtāmās grāmatiņas vāka)[3].
.346. Jūsu Ekselencei, protams, ir arī ļoti labi zināms, kādu var sagaidīt psiholoģisko efektu, ja kādam cilvēkam 20 gadus sistemātiski un neatlaidīgi atkārtos, ka viņš ir «muļķis, ārprātīgs un maniaks». Šķiet, vairums cilvēku patiešām noticētu, ka tāds viņš īstenībā arī ir. Ja es tam tomēr neesmu noticējis, tad tas laikam liecina par manas domāšanas neatkarību un patstāvību – lielāku par vidējo. Bet arī man tas viss nav pagājis bez sekām. Tādas izturēšanās sekas ir tas izsmējīgais tonis, kuru Jūs tagad varat redzēt manos rakstos (sākumā bija pavisam cits tonis), tā nievājošā attieksme pret tiem, kas noliedz bez argumentācijas, un pat pret cilvēkiem vispār...
.347. Vakar, kad Jūsu Ekselence pirmoreiz uzkāpa Saeimas tribīnē savā jaunajā kvalitātē, Jūsu pirmie vārdi bija: «Latvijā sākas jauna ēra...». Tad lai šī jaunā ēra sākas arī Vēras teorijas vēsturē! Lai vienreiz izbeidzas šī neargumentētā noraidīšana un izlocīšanās no jebkādas izskatīšanas no vienas puses – un izsmejošā satīra kā mana reakcija no otras. Rīkosimies saprātīgi un lietišķi – kā tam normāli jābūt!
.348. To grāmatiņu (LASE1), kura tagad tipogrāfiski izdotā veidā ir pievienota pie šīs vēstules, es 1998. gada 19. novembrī nosūtīju Viņa Ekselencei Guntim Ulmanim vēl lāzerizdrukas veidā. Drīz pēc tam tādā pašā formā tā tika nosūtīta arī LR Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnes departamentam kopā ar lūgumu nodibināt komisiju, kura izskatītu Vēras teoriju un objektīvi izvērtētu tās nozīmi priekš Latvijas (kā parasti: nevis atzītu tās «pareizību», bet tikai vienkārši iepazītos un pieņemtu lēmumu: vajag vai nevajag Latvijai to atbalstīt).
.349. Nu ir pagājuši vairāk nekā seši mēneši un – kā parasti! – no viņiem nav bijis nekādas atbildes (un tā nav pirmā vēršanās pie Zinātnes departamenta: 1996. gadā sūtījums tāpat palika bez atbildes). Par cik grāmatiņā LASE1 tika aizstāvēta partija «Tēvzemei un Brīvībai», tad es toreiz, rudenī, aizsūtīju izdruku un vēstuli arī Mārim Grīnblatam (filozofam un bijušajam izglītības un zinātnes ministram) un Jurim Dobelim. Arī viņi neatbildēja neko...
.350. Šī neatbildēšana ir patiešām unikāla mūsdienu Latvijas parādība.
.351. Markam Tvenam ir stāsts[4], kura varonis ir ASV senatora sekretārs, un tā pienākums ir atbildēt uz senatoram adresētajām vēstulēm. Ja atceraties, Marka Tvena humoreskā viņš atbild tā, ka senators šausmās saķer galvu. Bet zīmīgi, ka nevienam – nedz senatoram, nedz palīgam, nedz Markam Tvenam, nedz «parastam» lasītājam – nemaz neienāk prātā, ka uz vēstulēm varētu arī neatbildēt.
.352. Kad ASV prezidents V.Dž. Klintons viesojās Rīgā, mūsu avīzes daudz rakstīja par viņu, tajā skaitā arī to, ka viņa sekretariāts atbildot uz absolūti visām vēstulēm.
.353. To es zinu arī no savas pieredzes. Kāds mans draugs, kad mēs abi bijām vēl skolnieki, aizsūtīja vēstuli toreizējam ASV prezidentam Dž.F. Kenedijam un lūdza autogrāfu. Un viņš saņēma atbildi: īso vēstulīti, protams, bija gatavojuši citi, bet paraksts bija īsts – ne kaut kāds faksimils. Un tas bija no Prezidenta! Savienoto Valstu! Skolniekam! Velns zin kādā pasaules nomalē – Latvijā!
.354. Bet kad es 1994. gadā aizsūtīju mūsu prezidentam Ulmanim brošūru ANTIS[5] par tām «antisemītisma lietām», kuras vispār sākās tikai tāpēc, ka es biju ņēmies presē publiski aizstāvēt vienu viņa, Ulmaņa izteicienu pret avīzes «SM-segodņa» uzbrukumiem, tad es vispār netiku pagodināts ne ar mazāko uzmanību, kaut gan te runa bija ne par kaut kāda skolnieka vēlēšanos kolekcionēt autogrāfus, bet gan par veselu grāmatu, daudzu nedēļu vai pat mēnešu darbu. (Un jādomā taču, ka ASV prezidents saņem krietni vairāk vēstuļu nekā Latvijas prezidents).
.355. Grāmatiņā LASE1 Jūsu Ekselence noteikti manīs diezgan zobgalīgu toni attiecībā pret Viņa Ekselenci Gunti Ulmani. Visumā Guntis Ulmanis bija labs prezidents un man visnotaļ simpātisks, bet par šo neatbildēšanu (kas manās acīs pati par sevi jau ir ētisks pārkāpums, un jo sevišķi vēl tāds tas bija tajos 1994. gada apstākļos, kad mani par Prezidenta aizstāvēšanu no visām pusēm publiski spārdīja kājām) – par to es viņu sodīju ar šo izsmējīgo toni...
.356. Ar vārdu sakot, Ekselence, es aicinu Jūs šajā ziņā sekot ASV prezidentu piemēram un uzdot savai nākamajai Kancelejai par nepārkāpjamu likumu: atbildēt uz absolūti visām vēstulēm – tad Jūs daudz vairāk cienīs tautā, un arī tādiem literātiem kā man tad nebūs iemesla sākt Jūs izsmiet.
.357. Un tā, Ekselence, kā jau tas Latvijā pieņemts, Zinātnes departaments atkal neko neatbildēja uz manu prasību: nedz izskatīs manu teoriju, nedz neizskatīs, un vispār es kārtējo reizi esmu vienkārši muļķis, ar kuru pat runāt nav vērts...
.358. Grāmatiņas LASE1 126.lpp. es tiku lūdzis Valsts prezidentu uzdot viņiem, Departamentam, izskatīt Vēras teoriju. Valsts prezidents, protams, arī nekādi nereaģēja. Var iebilst, ka Valsts prezidenta funkcijas ir definētas Satversmē un ka tāda funkcija, kā atbalstīt ar šāda veida uzdevumiem kaut kādas teorijas, tur nav minēta. Bet, no otras puses, Satversme arī neaizliedz Prezidentam tā rīkoties un, kā Prezidenta vēlēšanām veltītajā vakardienas televīzijas pārraidē, uzskaitot Prezidenta funkcijas, pareizi teica viena no žurnālistēm (Odita Krenberga): «kas nav aizliegts, tas ir atļauts».
.359. Izdarīsim, Ekselence, šādu tīri psiholoģisku eksperimentu: paņemiet Valsts Prezidenta Kancelejas veidlapu, uzrakstiet uz tās šādu tekstu:


.360. «LR Izglītības un Zinātnes ministrijas Zinātnes departamenta direktoram Jānim Čakstes kungam


Pavēle Nr.1.
.361. Ar šo uzdodu Jūsu vadītajam departamentam organizēt no dažādu specialitāšu pārstāvjiem (matemātiķiem, psihologiem, psihiatriem, fiziķiem un filozofiem) sastādītu komisiju Valda Egles radītās Vēras teorijas izskatīšanai, lai objektīvi novērtētu šīs teorijas varbūtējo nozīmi priekš Latvijas valsts. Par komisijas slēdzienu ziņot.
Latvijas Valsts prezidente...»

.362. – un tālāk paraksts, zīmogs un datums. Nosūtiet to Zinātnes departamentam, un paskatīsimies, kāds būs psiholoģiskais efekts no tāda gājiena.
.363. Šāds slēdziens ir vajadzīgs ne man, bet tieši pašam Zinātnes departamentam, vispār Latvijas zinātni un valsti vadošajai administrācijai, tajā skaitā arī Jums pašai. Ja komisija atzīst, ka Vēras teorijai nekādas nozīmes nav tādu un tādu apsvērumu dēļ, tad tā ir viena lieta – tad vismaz turpmāk var sacīt: «Jā, redziet, autoritatīva zinātnieku komisija rūpīgi izskatīja, nonāca, lūk, pie šādiem atzinumiem, tagad mēs to tālāk neaplūkojam, tāpat kā, piemēram, «Perpetuum mobile» projektus». Bet kā vispār var noraidīt kaut ko, nemaz nezinot, kas tas tāds ir?
.364. Jūs varat iebilst, ka šāda rīcība neatbilst parastajiem akadēmiskās darbības ceļiem. Jā, neatbilst. Parasti viss notiek savādāk: pastāv akadēmijas, pastāv universitātes, ir zinātniskie žurnāli, tiek rakstītas publikācijas un disertācijas, rīkotas konferences, izdotas monogrāfijas – un nekāda Prezidenta iejaukšanās te nav vajadzīga.
.365. Bet pastāv gadījumi – un mans gadījums tāds ir –, kad apstākļi ir tik specifiski, ka parastie ceļi nav iespējami. Izanalizēsim pa punktiem Vēras teorijas situāciju no šo «parasto ceļu» viedokļa.
.366. Pirmkārt: uz kādu zinātnes nozari Vēras teorija attiecas? Tagadējā zinātnē viss ir sagrafēts pa ailēm: lūk, te ir matemātika (un vēl smalkāk: «mūsdienu algebra», «ģeometrijas pamati» utt. utt.), te ir psihiatrija, te ir endokrinoloģija utt. – viss šauri specializēts, žurnāli specializēti, disertāciju tēmas specializētas... Bet Vēras teorija faktiski nodibina fundamentāli jaunu zinātnes nozari, kāda agrāk nav pastāvējusi – ar pilnīgi jaunu metodoloģiju, ar savu pilnīgi nebijušu pieeju. Nevienā no pastāvošajiem specializētajiem žurnāliem nekādas publikācijas par Vēras teoriju nav iespējamas – tas man kļuva skaidrs jau 20 gadus atpakaļ. Visos šajos žurnālos šāda veida publikācijas izskatītos kā «baltās vārnas», un neviens no dotās nozares speciālistiem vispār nemaz nesaprastu, par ko ir runa.
.367. Zinātnes tagadējās šaurās specializācijas dēļ arī kā disertācijas tēma Vēras teorija neder. Kādā specialitātē aizstāvot disertāciju, es varētu runāt vienlaicīgi par Kantora diagonālprocesu, cilvēku psiholoģiskajiem tipiem un hipotētiska kompjūtera programmēšanas īpatnībām?
.368. Otrkārt, žurnālu publikācijās parasti vispār var aprakstīt tikai samērā sīkus rezultātus, kuri iet dotās specialitātes parastās domu gaitas gultnē. Tēlaini runājot, autors 99 soļus sper pa visiem šīs nozares speciālistiem labi zināmo ceļu, un tikai simtais solis ir kaut kas jauns un nebijis. Bet kad jau pats pirmais solis jāsper pilnīgi jaunā virzienā, tad ar žurnāla publikāciju parasti ir par maz; tad ir vajadzīga vesela monogrāfija, lai pamatīgi aprakstītu šo jauno ceļu. Ir pilnīgi bezcerīgi mēģināt izklāstīt Vēras teoriju vienā žurnāla rakstā (vai dažos), pat ja atrastos tāds žurnāls, kurā to varētu publicēt.
.369. Piemēram, Darvina teoriju var izsacīt vienā teikumā: «Bioloģiskās sugas mainās dabiskās izlases ceļā». Tad kādēļ Darvinam bija jāraksta vesela bieza grāmata «Sugu izcelšanās»[6] (un pēc tam vēl vairākas citas), lai izklāstītu savu jauno teoriju? Tādēļ, ka no tādiem īsiem teikumiem nekas nav redzams – ir vajadzīgs ilgi ilgi izskatīt vienu lietu pēc otras, lai pārliecinātos, ka jaunā teorija visām tām patiešām dod savu oriģinālo, tai vien raksturīgo izskaidrojumu. Minētajā Darvina grāmatā pēdējā, 15. nodaļa, kā Jūsu Ekselence atceras, sākas ar vārdiem, kurus es bieži esmu citējis: «Visa šī grāmata ir nepārtraukts arguments».
.370. Tāpat arī Vēras teorijas būtību var izteikt četros vārdos: «Smadzenes ir bioloģisks kompjūters». Bet ir vajadzīgs viens milzīgs «nepārtraukts arguments» (vismaz) biezas grāmatas garumā, lai parādītu, cik daudz visvisādu oriģinālu un «tradicionālajai zinātnei» nepazīstamu lietu no tā izriet – pie tam visdažādākajās zinātnes nozarēs.
.371. Un tā, mēs redzam, ka Vēras teorijas publicēšanai atkrīt disertācijas, atkrīt zinātniskie žurnāli ar viņu publikācijām, atliek tikai viens ceļš: fundamentāla monogrāfija.
.372. Labi. Domāsim tālāk: kādā valodā rakstīt šo monogrāfiju un kādā veidā viņu publicēt? Latviski? Nu, aiz patriotiskiem apsvērumiem es varu to sākumā uzrakstīt latviešu valodā. Bet cik liela tam būs jēga? Cik cilvēku to izlasīs latviski un kādu ietekmi šis sacerējums, šajā valodā publicēts, atstās uz pasaules zinātni? (Tagad, pēc tā, kas bijis šajos pēdējos 20 gados, es stipri šaubos, vai starp latviski lasošajiem vispār ir kaut viens cilvēks, kurš spējīgs Vēras teoriju saprast un novērtēt).
.373. Kamēr pastāvēja PSRS, es orientējos uz publikāciju krievu valodā kā uz tādu, kur tomēr ir apmēram 100 reizes lielāka auditorija (krieviski es varu rakstīt tikpat labi vai slikti kā latviski). Bet tagad arī šis ceļš izskatās aizsprostots: bijusī lielvalsts ieslīgusi haosā un sabrukumā, un ar to vairs neviens pasaulē nerēķinās. Loģiski atliek tikai viens ceļš: publikācija angļu valodā.
.374. Bet, diemžēl, mani vecāki neaizbēga kara beigās no Latvijas, man nācās dzīvot aiz «dzelzs priekškara», man nebija kontaktu ar anglisko sabiedrību, un es nezinu šo valodu tik labi, lai tajā rakstītu. Tātad man ir vajadzīga šajā ziņā palīdzība. Ir nepieciešams, lai kāds vai nu pārtulkotu manu monogrāfiju angliski, vai vismaz izrediģētu to, ja es pats tulkoju vai rakstu angliski. Ja ir nauda, ko samaksāt, tad tā nebūtu problēma, bet naudas man nav.
.375. Tā mēs nonākam pie loģiska secinājuma, ka Vēras teorijas normāla, t.i. pasauli ietekmēt spējīga, publikācija ir iespējama tikai divos posmos: pirmajā etapā Latvijas sabiedrība (valsts utt.) atzīst Vēras teoriju par pietiekoši vērtīgu, lai sniegtu tai atbalstu (angļu tulkojuma izgatavošanā un dažās citās lietās); otrajā etapā ar Latvijas sabiedrības atbalstu teorija tiek publicēta pasaulei pieejamā veidā.
.376. Uz šā slēdziena balstījās visa mana taktika šo 20 gadu laikā: vispirms jāpanāk atbalsts no Latvijas sabiedrības, pēc tam jāiziet pasaulē. Bet līdz otrajam posmam nav iespējams tikt, jo nav iespējams realizēt pirmo posmu: Latvijas zinātne ir bezcerīgi provinciāla, Latvijā nav tāda mēroga zinātnieku, kuri uzdrošinātos apstrīdēt «skolas gudrības» un vispār viņi īstenībā domā tikai par tām savām sīkajām silītēm (par grantiem sauktām), no kurām paši barojas...
.377. Lūk, lai pārrautu šo apburto loku, es arī griezos ar «Lasi» pie Valsts prezidenta kā pie Nācijas simbola un, ja izdotos šo sēriju publicēt plašāk, tad pie Latvijas sabiedrības kopumā.
.378. Līdz pat nesenam laikam man likās, ka otrais posms («iziet pasaulē») principiāli nav realizējams bez pirmā posma («Latvijas sabiedrības atbalsta»), un tāpēc visi mani spēki bija vērsti uz pirmā posma realizāciju, bet uz tiem, kas aiz savas muļķības, aprobežotības un egoisma kavē un bremzē to, es raudzījos kā uz ētiskiem noziedzniekiem, kuri pelnījuši (un dabūs) sodu nežēlīga izsmiekla un satīras veidā (ne jau velti «Lase» saucas «zinātniski satīrisks izdevums»).
.379. Šī orientācija («par katru cenu vispirms panākt, lai Latvijas sabiedrība sāktu atbalstīt Vēras teoriju») visumā ir negatīvi ietekmējusi teorijas izklāstus. Ir uzrakstīts liels daudzums polemisku materiālu, orientētu uz dotā brīža lokālajiem mērķiem: pārliecināt to vai citu personu par teorijas nozīmību; vienmēr ir bijusi cerība – lūk, es šo te uzrakstīšu, un tad viņi beidzot sapratīs un sāks atbalstīt – cerība, kura nekad nav piepildījusies; daudzas rakstu vietas ir piesātinātas ar izmisumu, bezcerību, sacerētas permanentā depresijā...
.380. Protams, šis darbs nav gluži zemē nomests, – ir izskatīts milzīgs daudzums visdažādāko jautājumu, ir neskaitāmas reizes slīpētas un vēlreiz slīpētas principiālās nostādnes un formulējumi. Skaidrs, ka 20 gadus atpakaļ es nebūtu spējīgs uzrakstīt tik dziļu un tik plašu monogrāfiju, kādu varu uzrakstīt tagad; skaidrs, ka teorija visā šajā laikā pāri visiem šķēršļiem ir attīstījusies un pilnveidojusies. Taču gatava monogrāfijas teksta man nav; materiāls ir izkaisīts 10 vai 15 biezos sējumos, no kuriem tagad ir jāuztaisa viens sējums, visu loģiski sakārtojot un atmetot visu lieko. Rezultējošā monogrāfija vienmēr ir rēgojusies pie apvāršņa kā otrā posma uzdevums, bet vienmēr ir licies, ka, pirms ķerties pie tās, ir jātiek galā ar pirmo posmu.
.381. «Liktenis vada gudro, kas iet ar to saskaņā, un velk aiz sevis to, kurš tam pretojas» – ir teicis sengrieķu stoiķis Zēnons, un tas sasaucas ar šī raksta sākumā citēto Gunta Ulmaņa domu par «augstāko varu». Man ir tāds iespaids, ka Liktenis bija noteicis, ka līdz 1999. gadam Vēras teorijai nav un nevar būt nekādu izeju, un tāpēc es varēju vai no ādas līst laukā, bet nebija iespējams neko panākt; un Liktenis bija nospriedis, ka šajā gadā viss mainīsies. Ir daudz zīmju, kas par to liecina, un viena no tām – Jūsu Ekselences ievēlēšana par Valsts prezidenti.
.382. Daudzi apstākļi – un visi reizē – iegrozījās tā, ka burtiski pēdējo mēnešu laikā es pārstāju uzskatīt pirmo posmu («dabūt Latvijas atbalstu») par otrā posma («iziet pasaulē ar Vēras teoriju») obligātu priekšnoteikumu. Tagad man sāk likties, ka es – pats – spēšu iziet pasaulē arī tad, ja Latvijas sabiedrība man tā arī nedos savu atbalstu. Tas būs grūti, tas būs smagi, tas būs ilgi, – bet es to izdarīšu un vinnēšu! (Nu, bet tad lai Dievs stāv klāt Jānim Čakstem un visiem tiem, kas 20 gadus bāza man sprunguļus riteņos: ko es ar viņiem izdarīšu, ja ievēro to loģisko un literāro spēku, ko tas pats Liktenis ir ielicis man rokās!... Tad Latvijas pseidozinātnei es nākšu ne par slavu, bet ar pātagu).
.383. Un tā, Ekselence, tagad es domāju, ka vinnēšu arī tad, ja Jūs un Latvija man nesniegs nekādu atbalstu. Un tomēr būtu labāk, ja šāds atbalsts man tiktu sniegts. Tad man nevajadzētu šaustīt un izsmiet Latvijas zinātni un tās sīkos gariņus, tad mēs varētu iziet pasaulē kopā, draudzībā un sadarbībā, par slavu Latvijai un tās zinātnei.
.384. Konkrēts darbības plāns ir dots šīs vēstules pielikumā punktā {.765}. Bet pirms tam es šeit vēl pievienoju trīs rakstus, veltītus Jums (par psiholoģiju), Jūsu dzīvesbiedram (par kompjūteriem) un Ulmaņa kungam (par loģiku).
.385. (Ak, vai!, iznāk, atkal es rakstu ne pašu monogrāfiju, bet atkal speciālus, uz konkrētu situāciju un konkrētām personām orientētus sacerējumus, cenšoties pārliecināt šīs personas par dotās lietas svarīgumu un nozīmību priekš pasaules zinātnes un Latvijas valsts!... Nu, bet vismaz ņemiet vērā: šajos trīs rakstos ir izklāstīta monogrāfijas «Vēras teorija» fundamentālā loģika – pēc tiem jau var redzēt, kāda tā monogrāfija būs. Iedomājieties tikai vēl pievienotu un iztirzātu daudz lielāku skaitu piemēru un iekļautus tos tekstus par matemātiku – tad visumā jau būs redzams, par kādu monogrāfiju ir runa).
Valdis Egle
1999. gada 18. jūnijā



[1] Foto: Arnis Blumbergs, 17.06.1999. «Latvijas Vēstnesis» 18.06.1999 198/199 (1658/1659).
[2] Ulmanis Guntis. «No tevis jau neprasa daudz...». Likteņstāsti, Talsi, 1995., 14.lpp.
[3] Grāmata LASE1; vāks redzams {REVIS 7.lpp.}.
[4] Tvens Marks. «Kad es kalpoju par sekretāru».
[5] Skat. {L-ANTIS}.
[6] Darvins Č. «Sugu izcelšanās dabiskās izlases ceļā jeb Pielāgotāko formu saglabāšanās cīņā par dzīvību». 1859.
 


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru