svētdiena, 2018. gada 23. decembris

ARTINT-08


Grāmata: Valdis Egle. «Mākslīgais intelekts»


Fragments no šīs grāmatas:


(Oriģināls: {VITA1.227})

5. Atbildes raksts profesoram Tambergam

2000.04.19 13:27 trešdiena
(pirms 5 mēnešiem, 5 dienām, 2 stundām, 43 minūtēm)

§21. Cilvēka un Pasaules dialoga problēma 21.gadsimtā

.227. (Atbilde Jurim Tambergam, Dr.habil.Phys., Prof. uz rakstu «Zinātnes un reliģijas dialoga problēma 21. gadsimtā», LU Teoloģijas fakultātes teoloģisks un kultūrvēsturisks izdevums «Ceļš» Nr.52, 209–229.lpp.).
.228. Profesors Tambergs 2000.g. 15.aprīlī sagādāja man izdevuma «Ceļš» 52. numuru ar viņa paša rakstu iekšā, un uzaicināja atbildēt uz šo rakstu «Lases piektajā vai sestajā vai kādā citā laidienā». Tā kā profesors Tambergs savā laikā uzreiz piekrita uzrakstīt recenziju par grāmatiņu LASE1, līdzko es viņu biju uzaicinājis to darīt, tad tagad atteikties būtu no manas puses ne visai glīti. Tā nu ir tapis šis sacerējums.

§22. Pamatnostādnes

.229. Atbilstoši sava raksta nosaukumam un tēmai, profesors Tambergs iesāk to tādējādi, ka piedāvā:

«īsumā raksturosim kopīgo un atšķirīgo zinātnes un reliģijas metodoloģiskajās nostādnēs». Tad ir teikts, ka «Zinātne ir vērsta uz apkārtējās pasaules – dabas likumību un procesu (..) izpēti, balstoties galvenokārt uz loģiski racionālām darbības metodēm». Un tālāk: «Reliģija (mēs galvenokārt balstīsimies uz kristietības tradīciju) turpretī ir vērsta uz cilvēka attiecībām ar Dievu, lai vispirms atrisinātu sev būtiskus, ar dzīves jēgu saistītus eksistenciālus jautājumus, un tikai pēc tam tā pievēršas Dieva plānam attiecībā uz apkārtējo pasauli».

.230. Izsakot pirmo no šīm tēzēm (zinātnes definīciju) ir klusuciešot pieņemts, ka pastāv tāds objekts kā «apkārtējā pasaule – daba», kuru tad tālāk var pētīt (pašlaik nav svarīgi, ar kādām tieši metodēm). Izsakot otro tēzi (reliģijas definīciju), ir klusuciešot pieņemts, ka pastāv tāds objekts, kurš šeit apzīmēts ar vārdu «Dievs» un ar kuru tad tālāk cilvēks var regulēt savas attiecības (pašlaik nav svarīgi, kādā tieši nolūkā un secībā to darīt).
.231. Šie klusuciešot izdarītie un faktiski Jūsu raksta loģikas pamatā liktie pieņēmumi varbūt ir pietiekami diskusijām Teoloģijas fakultātes ietvaros, bet tie nevar noderēt par sākumpunktu diskusijai, kura notiek «Lases» ietvaros. Tāpēc mums ir jāatkāpjas «vienu soli atpakaļ» un jāsāk no nedaudz agrākām lietām, un es piedāvāju kā sākumpunktu šai mūsu diskusijai atstāt tikai pirmo no Jūsu pieņēmumiem, un proti: ka eksistē tādi objekti kā Cilvēks un Ārpasaule, un ka starp šiem objektiem notiek kaut kāda savstarpēja mijiedarbība, kurā interesantākā priekš mums daļa ir tā, ka Cilvēks cenšas kaut ko uzzināt par Ārpasauli, t.i. radīt sev kaut kādu priekšstatu par to (vienalga ar kādām metodēm un kā tas var notikt: tas jau būs tālāka iztirzājuma priekšmets).
.232. Šādam mūsu spriedumu sākumpunktam nevajadzētu Jūs mulsināt, jo tas taču bija viens no Jūsu paša (klusuciešot izdarītajiem) pieņēmumiem. Atbilstoši šim mūsu tagadējam sākumpunktam, es arī izmainīju sava atbildes raksta nosaukumu, salīdzinot ar Jūsu oriģinālo sacerējumu. Bet tālāk mēs skarsim tos pašus jautājumus, tā ka «tie paši vēži vien jau ir...».
.233. Vienkārši lai atrisinātu terminoloģijas jautājumus (jo kaut kā taču Cilvēka radītie priekšstati par Ārpasauli ir jāsauc) un lai šo terminoloģiju saskaņotu ar to, kas lietota citās «Lases» daļās (kā arī daudzos citos citu autoru darbos), nosauksim šos priekšstatus par modeli, kuru cilvēks rada sev galvā (vienalga kādā ceļā rada) un kurš attēlo Ārpasauli (vienalga, pareizi, vai nepareizi attēlo, vai daļēji, vai pilnīgi utt.). Neprecizēsim arī, vai cilvēkam galvā ir viens liels milzu modelis, kurš aptver visu, ko viņš zina un domā, vai tur ir liels daudzums mazāku modeļu, no kuriem katrs tad attēlo tikai kaut kādu vienu Ārpasaules lietu – izsacīsimies gan vienā, gan otrā veidā, kā nu kuru reizi tas būs ērtāk.
.234. Tātad tagad mēs varam teikt, ka cilvēki rada sev galvās dažādus ārpasaules modeļus, un varam sākt domāt, kādā veidā šie modeļi var tikt radīti un kādi tie var vispār būt.
.235. Atskatoties tīri vēsturiskā plāksnē uz pagātni, mēs varam konstatēt, ka modeļi ir bijuši ārkārtīgi daudzveidīgi: ir bijuši modeļi, kuri uzskata Zemi par plakanu disku vai galdiņu, ir bijuši modeļi, kuri uzskata Zemi par lodveidīgu objektu Pasaules centrā, kuri uzskata Zemi par planētu, kas riņķo ap Sauli; ir bijuši modeļi, kuri ietver tādus objektus kā saules dievi Ra, Atons un Amons; ir bijuši modeļi, saskaņā ar kuriem Olimpa kalna virsotnē mīt dievs Zevs ar lielu baru citu dievu, bet jūras dzīlēs viņa brālis Poseidons un trešais brālis pazemē; ir bijuši modeļi, kuros ir tikai viens dievs – Jahve, vai Allahs utt. Ir bijuši modeļi, saskaņā ar kuriem mirušo cilvēku dvēseles pārpeld Lētas upi un nonāk Aīda valstībā; pēc citiem modeļiem dvēseles nonāk Šķīstītavā, Paradīzē vai Ellē, vai arī no jauna iemiesojas jaundzimušās būtnēs.
.236. Pieminēt visus modeļus, ko dažādos laikos ir būvējuši dažādi cilvēki, lai radītu sev priekšstatu par Ārpasauli, ir, protams, pilnīgi neiespējami, tāpēc aprobežosimies ar nosauktajiem.
.237. No šāda viedokļa otrā Jūsu tēze, kas minēta augstāk un «balstīta galvenokārt uz kristietības tradīciju», nozīmē, ka tiek lietots viens konkrēts Ārpasaules modelis, saskaņā ar kuru pastāv kristietības Dievs (un tad tālāk var risināt jautājumus par attiecībām ar viņu, izmantojot vienalga kādas metodes).
.238. Izteikumus, kuri nosauc kāda modeļa kādas būtiskas pazīmes, sauksim par postulātiem (sekojot šajā ziņā gan «Lases», gan citu avotu tradīcijai). Tad apgalvojumi «Dievs eksistē» vai «Dievs neeksistē» ir postulāti, kuri raksturo to vai citu Ārpasaules modeli.
.239. Runājot par dažādiem Pasaules modeļiem, vajag salīdzināt, uz kādiem postulātiem katrs no šiem modeļiem balstās un kādas sekas katrā no šiem modeļiem izriet. «Lases» tradīcijā tas tiek saukts par «Sistēmu salīdzināšanas principu».
.240. Ja diskusijas partneri abi atzīst Sistēmu salīdzināšanas principu un abi ir gatavi atzīt savus uzskatus tikai par vienu no iespējamajiem Pasaules modeļiem, kurš balstīts uz zināmiem postulātiem, kamēr līdzās var pastāvēt citi Pasaules modeļi, balstīti uz citiem postulātiem, – tad diskusija var noritēt korekti, lai arī kādu modeli (un attiecīgi kādus postulātus) nelietotu katrs no dalībniekiem (uzskatot savu modeli un savus postulātus par ticamākiem un pieņemamākiem).
.241. Ja, turpretī, viens (vai, vēl «labāk», abi) diskusijas dalībnieki uzskata savu modeli vienkārši par «patiesību», kura nebalstās ne uz kādiem postulātiem, Sistēmu salīdzināšanas principu atzīst par nepieņemamu «domāšanas shematizāciju» vai par vienkāršu triku, lai (protams, savtīgos vai ļaunos nolūkos) apstrīdētu acīmredzamo patiesību, – ja viņi uzskata sava pretinieka modeli (neatzīstot to vispār par modeli) par vienkāršām muļķībām (līdz ar to savu partneri atzīstot par muļķi vai varbūt pat nelieti), – tad korekta diskusija nav iespējama.
.242. Ja Jūs, Tamberga kungs, atzīstat šeit tikko kā izklāstītās nostādnes, tad Jūs būsiet manā pieredzē pirmais, kas to izdarījis. Līdz šim es neesmu sastapis nevienu, kas tās atzītu, un esmu dažus nežēlīgi izsmējis (kā Kārli Podnieku), citus vieglāk izzobojis (kā Maskavas rakstnieku un filosofu Viktoru Krotovu)[1], vēl citus pavisam ignorējis – atkarībā no tā, cik lielu kaitējumu viņu neloģiskā izturēšanās ir nodarījusi Zinātnei un man personīgi.
.243. Ja nu Jūs tomēr esat manā pieredzē pirmais un patiešām atzīstat izklāstītās nostādnes, tad mēs varam sākt korektu un konstruktīvu diskusiju par Jūsu rakstā skartajiem jautājumiem. Tādā gadījumā mūsu starta pozīcijā Jums ir galvā viens noteikts pasaules modelis (kurš satur tādu elementu kā Dievs); Jūs šo modeli (vienalga kādu iemeslu dēļ) uzskatāt par pieņemamāku, taču atzīstat, ka var un drīkst pastāvēt un ka pastāv citi modeļi (tajā skaitā tādi, kuros šāda elementa nav), un mēs vienkārši salīdzinām šos modeļus savā starpā, skatoties, kādas sekas katrā no tiem izriet.


§23. Vēras modelis

.244. Konkrēti, lai neizplūstu visu (bezgalīgi daudzo) potenciāli iespējamo modeļu neizbēgami nekonkrētā aplūkošanā, salīdzināsim Jūsu modeli ar to modeli, kas manā galvā ir un pēc «Lases» tradīcijas saucas par Vēras teoriju.
.245. Šī modeļa fundamentālākais postulāts ir tāds, ka cilvēks (kurš, saskaņā ar tikko kā pieņemtajām pamatnostādnēm, būvē sev galvā Ārpasaules modeli) darbojas smadzeņu (kā bioloģiska kompjūtera) vadībā. Līdz ar to pati šī modeļa būvēšana (pasaules izzināšana jeb, runājot «vecās filosofijas» terminos – gnoseoloģija) var tikt aplūkota kā (informācijas apstrādes) process kompjūterā, izmantojot šajā lietā visu mūsdienu informātikas metožu un jēdzienu arsenālu.
.246. Šis arsenāls mūsdienās jau ir tik spēcīgs, ka (vismaz pietiekoši kvalificēts profesionālis) var PATS izprojektēt (un, atrisinot dažus tīri tehniskus jautājumus, arī realizēt) informātisku sistēmu, kura darīs VISU, ko spēj darīt cilvēks.
.247. Gan šajā, gan agrākajos savos rakstos Jūs minat dažādus apstākļus, kuri it kā to neļaujot (Rodžera Penrouza pieminētā «ķīniešu istaba», V. Naļimova koncepcija par domāšanas un apziņas «kontinuālo raksturu» utt.).
.248. Pirms aplūkot šādus iebildumus, aplūkosim problēmu no vispārīga viedokļa. Pieņemsim, ka mēs dzīvojam pirms kāda gadsimta un apspriežam ne jautājumu par to, var vai nevar realizēt kompjūterā cilvēka psihi, bet jautājumu par to, var vai nevar realizēt attēlu pārraidi bez vadiem (televīziju).
.249. Pieņemsim, ka ir divi skeptiķi (teiksim, R.P. un V.N.), kuri raksta: lūk, tādu un tādu iemeslu dēļ tas nav iespējams. Un ir trešais (teiksim, V.E.), kurš saka: «Es to varu realizēt, man ir konkrēts projekts, strādāsim!».
.250. Uz kuru no šīm personām mums normāli ir jāskatās? Skaidrs, ka tikai uz trešo, jo, ja viņš patiešām VAR uzbūvēt televīziju, tad visi pirmo divu personu «teorētiskie» iebildumi īstenībā nozīmē tikai vienu: ka viņi televīziju vienkārši neprot būvēt un nezina, kā to izdarīt.
.251. Cita lieta, ja nebūtu šīs trešās personas, nebūtu konkrēta projekta; nu, tad varētu aplūkot tos «teorētiskos iebildumus» – varbūt tas patiešām principiāli nav iespējams? Vai, ja konkrēti projekti jau agrāk būtu bijuši, bet visi viens pēc otra būtu izrādījušies nerealizējami – kā Perpetuum mobile –, nu tad teorētisks secinājums par Mūžīgā dzinēja principiālu neiespējamību ļautu turpmāk vairs vispār neizskatīt tamlīdzīgus projektus.
.252. Bet cilvēka psihes jomā stāvoklis taču nav tāds; nedz es, nedz, domāju, arī Jūs – neviens nevar nosaukt nevienu pabeigtu cilvēka psihes informātisku projektu – izskatās, ka manējais vispār ir pasaulē pirmais. Tāpēc mūsu konkrētajā situācijā tikai manam projektam vispār arī būtu jāpievērš uzmanība, un pirmām kārtām tieši tas arī būtu rūpīgi jāizskata, (vismaz pagaidām) vienkārši atliekot malā visus tos «teorētiskos» secinājumus par tāda projekta principiālo neiespējamību (bet Jūs Vēras teoriju pat neesat pieminējis savā darbā, kaut gan, pēc visa spriežot, Jūsu sacerējums ir tapis jau tajā laikā, kad tā Jums bija zināma).
.253. Rodžera Penrouza grāmatu[2] es izlasīju «no vāka līdz vākam» (un pat lielu daļu ievadīju datorā, lai tulkotu latviski un atbildētu uz viņa argumentiem). Es atzīstu, ka Penrouzs ir liels matemātiķis un daudz darījis arī fizikā, tā ka viņa «pasaules mēroga» zinātnieka slava ir pilnīgi pelnīta. Bet informātikas (programmēšanas) jomā viņš ir «diletants». Man pat smiekli nāca, lasot viņa iebildumus, kādēļ to un šito nevarot uztaisīt (godīgi sakot, pēc Jūsu «reklāmas» biju gaidījis nopietnāku pretinieku). Nu dabīgi, – VIŅŠ to nevar uztaisīt, jo viņam ir pilnīgi aplami priekšstati par to, kā tādas sistēmas vispār varētu taisīt. Viņš aplūko tikai tos «taisīšanas» variantus, kuriem es nemaz virsū neskatītos kā uz acīm redzami neprofesionāliem. Bet uz tiem variantiem, kā tādas sistēmas jātaisa, viņa grāmatā nav pat mājiena, nav pat pussolīša uz to pusi...
.254. Lai projektētu informātiskas sistēmas (sevišķi jau lielas informātiskas sistēmas, kāda neapšaubāmi ir arī cilvēka psihe), (kā arī lai saprastu un analizētu šādus projektus), ir vajadzīgas zināmas iemaņas tajā jomā, kuru es tagad saucu par «abstrakto programmēšanu». Ir vajadzīga spēja iedomāties, kā darbosies tā vai cita programma, kāds tai būs algoritms, kādus datus tā izmantos, kādas datustruktūras radīs utt. –, pie tam iedomāties abstraktā veidā, bez piesaistes pie konkrēta kompjūtera «fiziskajām īpatnībām» un pie konkrētas «programmēšanas valodas» operatoriem, bez liekas detalizācijas. Vajag spēt (abstraktā veidā) iedomāties un stādīties sev priekšā «kā tas viss katls vārīsies».
.255. Es laikam esmu pārvērtējis cilvēku spējas šajā nozarē (jo pašam man tas liekas samērā vienkārši), bet cilvēki – pat it kā «profesionāli programmētāji» – to, kā rāda pieredze, nekādi nespēj iedomāties (pat ja tas ir aprakstīts tādos vārdos, kādos nu to ir iespējams aprakstīt; vispār programmu un algoritmu aprakstīšana vārdos ir grūta lieta – tādēļ jau izmanto dažādas speciālas algoritmiskās valodas utt.).
.256. Lai nu kā, bet šajā sacerējumā mēs varam vismaz konstatēt vienu: V.E. apgalvo, ka viņš ZINA, kā ir «jāvārās» cilvēka «smadzeņu katlam», lai būtu novērojami pilnīgi visi tie efekti, ko mēs redzam cilvēka psihiskajā, intelektuālajā utt. darbībā. Konstatējuši vismaz šo faktu, mēs varam doties tālāk.


§24. Modeļu izvēle

.257. Kad ir zināmi vairāki alternatīvi modeļi, kurus (principā) varētu pieņemt kā Ārpasaules attēlojumu (lai pēc tam tālāk dzīvē vadītos no pieņemtā modeļa), cilvēkam rodas jautājums, kuru tad no šiem iespējamajiem modeļiem (un pēc kādiem kritērijiem) izvēlēties.
.258. Patiesie kritēriji, pēc kuriem cilvēki šādos gadījumos vairāk vadās, ir, pirmkārt, apkārtējās sabiedrības tradīcija (tā, piemēram, Eiropas zemēs drīzāk pieņems kristietības modeli nekā, teiksim, muhamedāņu vai budisma modeli) un, otrkārt, cilvēka iekšējā vajadzība pēc psihiskā komforta (kad, teiksim, modeli, kurš paredz pēcnāves dzīvi Paradīzē vai arī inkarnāciju – dvēseļu pārceļošanu – pieņem ne tādēļ, ka šie modeļi šķistu ticamāki pēc kādiem citiem kritērijiem, bet tādēļ, ka tie samazina bailes no nāves un dod cerību tālākai nākotnei).
.259. Ja tomēr kāds grib (līdzīgi man) savā modeļa izvēles procesā ignorēt to nejaušību, kurā valstī viņam ir gadījies piedzimt, kā arī nepieļaut, ka viņa izvēli ietekmē viņa paša vēlēšanās «Kaut taisnība būtu tas, kas man ir izdevīgāk!», tad šajā lietā faktiski atliek tikai viens kritērijs, un tas ir «Okama asmenis» jeb Okama princips: jāpieņem tas modelis, kurā ir mazāk postulātu, kurš ir vienkāršāks. Kā rakstīja pats Viljams Okams: «Nevajag būtības ievest bez vajadzības» – ja kaut ko var izskaidrot bez kāda pieņēmuma, tad arī nav ko būvēt tādu modeli, kurā šāds pieņēmums būtu iekļauts.
.260. Okama princips nepierāda, ka «liekais» postulāts būtu nepareizs (principā var jau būt, ka tas ir arī pareizs), bet tas dod ticamības novērtējuma (un līdz ar to izvēles) metodoloģiju apstākļos, kad iespējamo modeļu var būt nepārskatāms daudzums.
.261. Tā, piemēram, tas apstāklis, ka visus cilvēka psihes faktus var izskaidrot diskrēta kompjūtera modelī bez kāda pieņēmuma par «kontinuālās apziņas» eksistenci, principā nenozīmē, ka «kontinuālā apziņa» tiešām neeksistētu. Varbūt cilvēks patiešām nav diskrēta informatīva sistēma. Taču šāds pieņēmums nav vajadzīgs, lai izskaidrotu zināmos faktus, un tādēļ es, vadīdamies no Okama principa, dodu priekšroku modelim bez šāda pieņēmuma.
.262. Analoģiskā veidā es rīkojos ar postulātu par Dieva eksistenci. Var jau būt, ka Dievs arī pastāv un ir radījis šo Pasauli, bet visu var izskaidrot arī «bez šīs hipotēzes» (Pjēra Laplasa vārdi Napoleonam Bonapartam), – un «Okama asmenis» šo postulātu atšķeļ nost.
.263. Vēras pamatpostulāts un «Dieva eksistences» postulāts principā nav savā starpā pretrunā: Dievs varēja radīt pasauli un palaist tajā «smadzeņu kompjūterus», lai tie paši tālāk dzīvo pēc saviem likumiem.
.264. Daudz lielākā mērā ar Vēras pamatpostulātu ir pretrunā kristietības postulāts par dvēseles nemirstību un hinduisma iespaida sfēras postulāts par reinkarnāciju. Ja cilvēka psihe ir zināma kompjūtera darbība, tad «dvēseles nemirstība» nozīmētu šī kompjūtera programmu un datu pārcelšanu kādā citā kompjūterā pēc viena kompjūtera fiziskās bojāejas. Bet bioloģiskie kompjūteri savā darbībā iziet cauri milzīgam daudzumam stāvokļu – kurš tad būs tas moments, kurā kompjūtera saturs tiek kopēts un pārcelts uz citu fizisko nesēju? Vai nāves brīdis? Bet tad jau bieži vien runa būs par totālu senilo (vecuma) vai kādu citu plānprātību... Vai tad šī plānprātība arī būs tā «nemirstīgā dvēsele», kura dzīvos Paradīzē vai «iemiesosies jaunā ķermenī»? Bet, ja «dvēseles kopēšana» notiek kādā agrākā brīdī, kad tā vēl nav plānprātīga, – tad kurā tieši brīdī?
.265. Tagad mēs varēsim ķerties pie Jūsu skartajiem konkrētākajiem jautājumiem. Tikai vispirms vēlreiz rezumēsim, kur mēs esam nonākuši. Tātad cilvēki savas dzīves laikā būvē savās galvās dažādus Ārpasaules modeļus. Jebkura teorija, jebkura mācība, jebkura ticība, jebkurš viedoklis ir viens konkrēts šāds modelis vai modeļu kopums.
.266. Jebkuras korektas diskusijas mērķis ir dažādu (iespējamo vai pastāvošo) modeļu salīdzināšana savā starpā.
.267. Divi faktori ir galvenie starp tiem, kas iespaido manu izvēli šajā modeļu salīdzināšanā:
.268.       1) pirmais ir tas apstāklis, ka es (pēc tam, kad ir izdarīts pieņēmums, ka cilvēka psihe varētu būt informātiska sistēma jeb bioloģisks kompjūters) jebkuru psihisko fenomenu bez jebkādiem papildus pieņēmumiem izskaidrot varu;
.269.       2) otrais faktors ir tieksme pēc iespējami vienkāršāka modeļa, – tāda, kurš nesaturētu «liekus», fenomenu izskaidrošanai nevajadzīgus postulātus; šī tieksme filosofijā ir pazīstama kā Okama princips jeb Okama asmenis.
.270. Būtu labi, ja arī Jūs deklarētu tos principus, pēc kuriem Jūs vadāties, kad izvēlaties to vai citu modeli starp iespējamajām alternatīvām.
.271. Bet pagaidām es savā atbildē Jums attēlošu, kā Jūsu rakstā skartās lietas izskatās, ja iespējamo modeļu salīdzināšanā vadās no augstāk nosauktajiem principiem.
.272. Tad postulāti par Dieva eksistenci, dvēseles nemirstību vai reinkarnāciju izskatās lieki, jo visu ir iespējams izskaidrot arī bez tiem, izskaidrot, pielietojot tikai tos pašus postulātus, kuri darbojas fizikā un informātikā.
.273. Es neesmu «karojošais ateists», kādus mēs atceramies no mūsu ne pārāk senās vēstures, taču ir neapšaubāmi, ka postulātu sistēma (jeb modelis) bez Dieva, dvēseles nemirstības vai reinkarnācijas ir vienkāršāka (un tātad Okama principu vairāk apmierinoša) nekā alternatīvās sistēmas. Domāju, ka pret to arī Jūs neko iebilst negribēsiet. Fizikas un informātikas postulāti (sfērās ārpus cilvēka psihes) taču vienalga paliek spēkā arī tad, ja pieņem postulātus par Dievu un dvēseles nemirstību, – un tātad šie pēdējie ir tieši PAPILDUS (!) postulāti.
.274. Tad izskatās, ka tie cilvēki, kuri tomēr pieņem šos papildus postulātus, vai nu nevadās no Okama principa, vai arī vienkārši nespēj saskatīt, kādā veidā ir iespējams izskaidrot psihi, vadoties tikai no fizikas un informātikas postulātiem (t.i., viņi, saucot lietas savos vārdos, nav pietiekoši kvalificēti).
.275. Kā otrā veida domātāja piemēru varētu nosaukt Jūsu pieminēto Rodžeru Penrouzu. Viņa grāmatā nevienā vietā nefigurē Dievs, nekādi reliģiski apsvērumi utt. Izskatās, ka viņš labprāt vadītos no Okama principa, bet – viņš vienkārši neredz, kā cilvēka psihi varētu izskaidrot ar tiem pašiem fizikas un informātikas postulātiem.
.276. Penrouzu tomēr nevar uzskatīt par tipisku cilvēku. Vairums no šiem dzīvniekiem (tā viņus dēvē Penrouzs, pastāvīgi lietodams izteicienu «cilvēki un citi dzīvnieki») – vairums no šiem «dzīvniekiem» pēc Okama asmeņa nevadās principā; viņu «loģikas» stūrakmens ir princips: «Man ir izdevīgāk, lai tas tā būtu, tātad tas tā ir».
.277. Viņi pieņem postulātus par Dievu, dvēseles nemirstību vai reinkarnāciju ne tādēļ, ka tam būtu kāds cits pamats, bet vienkārši tādēļ, ka tie dod viņiem mierinājumu, komfortablāku, patīkamāku pasaules uzskatu.
.278. Pašus Viljama Okama darbus es neesmu lasījis, jo tie pastāv tikai latīniski (oriģinālā) un angliski (tulkojumos), bet šie izdevumi Latvijas bibliotēkās nav atrodami (vismaz man neizdevās tos atrast). Krieviski Okams nekad nav tulkots[3] (par latviešu tulkojumiem vispār nerunāsim) – vismaz nebija tulkots līdz PSRS sabrukumam, kad šādi izdevumi obligāti parādītos Latvijas bibliotēkās. Krieviski par Viljamu Okamu pastāv viena monogrāfija,[4] kura tad arī ir bijusi man galvenais avots par viņu.
.279. Šajā monogrāfijā ir teikts, ka Okams dēvējis reliģiju par «savdabīgu psihoterapijas sistēmu». Burtiski tā viņš diez vai varēja sacīt, jo vārds «psihoterapija» izskatās daudz jaunāks par 14. gadsimtu, taču pati doma acīmredzot būs bijusi apmēram tāda.
.280. Ka (visas) reliģijas savā būtībā ir «psihoterapijas sistēmas», tā es domāju arī pirms iepazīšanās ar monogrāfiju par Okamu, taču tagad šeit varu atsaukties vēl arī uz viņu (ja jau reiz mēs izmantojam «Okama asmeni», kur es arī tiecos uz vienkāršākām postulātu sistēmām vēl tad, kad nebiju neko dzirdējis par tādu Viljamu Okamu).
.281. Un tā, vairums cilvēku pieņem postulātus par Dieva eksistenci, dvēseles nemirstību utt. (un līdz ar to atsakās no Okama asmeņa), tādēļ, ka tiecas pēc šīs «savdabīgās psihoterapijas», pēc psiholoģiskā komforta, pēc cerības, pēc mierinājuma. Tā ir tikpat kā kāda narkotika vai alkohols, kura ļauj neredzēt nežēlīgo patiesību, ļauj dzīvot ilūzijās, kamēr reiz «sitīs tā stunda»...
.282. Jāteic, ka man nav sevišķas vēlēšanās ar varu atņemt viņiem šo narkotiku, šo «glābiņu», šo cerību. Bet ja nu par to iznāk runa, tad es nevaru arī izlikties un tēlot, ka arī pats lietotu šādu narkotiku. Priekš tam mans prāts ir pārāk racionāls; es taču nevaru patiešām neviltoti noticēt, ka princips «Man ir izdevīgāk, lai tas tā būtu, tātad tas tā ir», – nevaru noticēt, ka šāds princips nav nekāda loģiska kļūda un ir tik tiešām pareizs.
.283. Tas nu būtu par vispārīgajām nostādnēm, par dažādu Ārpasaules modeļu būvēšanu cilvēku galvās un par tiem principiem, pēc kuriem dažādi cilvēki izdara savu izvēli starp alternatīvajiem modeļiem. Tagad paskatīsimies uz dažādām konkrētām Jūsu skartajām lietām no tāda redzespunkta, kur cilvēks vadās modeļu izvēlē pēc Okama principa un pie tam ir vēl pietiekami kvalificēts, lai spētu saskatīt, kādā tieši veidā visu cilvēka psihi var izskaidrot tikai no fizikas un informātikas postulātiem, nepieņemot nekādus jaunus.



[1] Skat. {R-LEONA}.
[2] Penrose Roger, Rouse Ball Professor of Mathematics, University of Oxford. «The Emperor's New Mind. Concerning Computers, Minds, and The Laws of Physics». Oxford University Press, New York, Oxford, 1989.
[3] Tagad Internetā ir atrodami krieviski tulkoti Okama darbu fragmenti, un tie ir reproducēti manā krājumā {R-DARBI1}.
[4] Курантов А., Стяжкин Н. «Уильям Оккам», Москва, 1978.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru