svētdiena, 2018. gada 23. decembris

ARTINT-19


Grāmata: Valdis Egle. «Mākslīgais intelekts»


Fragments no šīs grāmatas:


§38. Nobeigums

.657. Cilvēka un Pasaules dialoga problēmā 21. gadsimtā, manuprāt, pats svarīgākais būs jautājums par Cilvēka būtības noskaidrošanu.
.658. Viena no teorijām, kas var piedāvāt šīs būtības risinājumu, ir Vēras teorija. Tā balstās uz minimizētu (pēc Okama principa) postulātu sistēmu, pieņemot, ka cilvēka garīgā darbība ir tikai pašprogrammējoša bioloģiska kompjūtera darbība, un šajā pieņēmumā vadoties no zināšanām par mūsdienu informātiku, abstrakto programmēšanu un lielu informātisku sistēmu projektēšanu.
.659. Šādas koncepcijas pieņemšana radītu grandiozas izmaiņas cilvēces priekšstatos par psiholoģiju un matemātiku (šajā sacerējumā mēs skārām tikai otrās, jo tas bijāt Jūs, kas izvēlējās tēmu; es tikai sekoju Jums pa Jūsu skartajiem lauciņiem).
.660. Pirms apmēram mēneša, aprīlī, es, pašķirstījis Akadēmiskajā Bibliotēkā kataloga kartītes atvilktnē ar uzrakstu «Psiholoģija», atradu tur atsauci uz grāmatu[1]: Жоли Г., профессор. «Психология великихъ людей». Переводъ съ французскаго. Изданiе Ф. Павленкова. Третье, удешевленное изданiе. Цђна 60 коп. С.-Петербургъ. Типографiя Высочайше утвержд. Товарищества «Общественная Польза», Большая Подъяческая, № 39, 1894. Дозволено цензурою. С.-Петербургъ, 14 февраля 1894 г.
.661. Tā kā mani ieinteresēja, ko franču profesors ir rakstījis par «Dižu cilvēku psiholoģiju» pirms vairāk nekā gadsimta, tad es to paņēmu izlasīšanai. Grāmata man nepatika, jo tur viss pamatojas uz atziņu (modeli), ka pastāv «parastie cilvēki» un pastāv «ģēniji», un tad tiek iztirzāts, no kurienes un kā ģēniji rodas – un iztirzāts visumā nepareizi no Vēras teorijas (un arī mūsdienu «oficiālās» psiholoģijas) viedokļa... (Nekādu ģēniju pasaulē nav: ir tikai paaugstinātas spējas, apstākļu sakritība un maniakāla neatlaidība).
.662. Taču no turienes es paņēmu citātu no kāda L. Peisē sacerējuma, ko profesors Žolī dod zemsvītras piezīmē:

.663. «Kad Hārvijs paziņoja par savu atklājumu, tad, neskatoties uz iedomāto viņa priekšgājēju daudzumu, viņš sastapa no visām pusēm vienīgi neuzticību un uzbrukumus. Un tikai vēlāk, kad arī paši spītīgākie bija spiesti kapitulēt acīmredzamības priekšā, sāka saskatīt asinsrites zināšanu visdažādāko autoru darbos: gan Fabrīcija, gan Kolombo, gan Cezalpīna, gan Servē, gan Fra Paolo Sarpi, un pat Galēna un Erazistrata. Tāda ir parastā notikumu gaita šādās lietās. Tā ka jebkuram dzīvam atklājējam ir jau iepriekš jāsagaida, ka viņu vispirms noraidīs kritiķi, bet pēc tam aplaupīs par labu mirušajiem»[2].

§39. Vēlreiz par matemātiķu dabu

.664. Ar to mana atbilde profesoram Tambergam uz viņa rakstu izdevumā «Ceļš» beidzas, bet pastāvēja vēl divi tā laika uzmetumi, kas netika iekļauti pašā Atbildē. Šeit, žurnālā ROSE, es tos pievienoju:
2000.05.20 23:21 sestdiena
(pirms 6 dienām, 16 stundām, 51 minūtes)

.665. Pēdējo reizi tiekoties, Jūs stāstījāt, ka esot rādījis manas grāmatas kādam matemātiķim, un viņš neesot varējis saprast, kā tur tas viss būšot ar suņiem un vistām, kas staigā pagalmā – kopā 20 galvas un 54 kājas {TRANS.224}. «Un labs matemātiķis!» – Jūs vairākkārt atkārtojāt.
.666. Par to nav ko brīnīties. «Labs matemātiķis» – tāds izteiciens jau pats par sevi ir contradictio in adjecto, – tāpat kā, teiksim, «apaļš kvadrāts». Vai tad Jūs neesat lasījis manu sacerējumu «Par matemātiķu dabu», kurš bija iekļauts krieviski grāmatā {LEON1.1789} un latviski grāmatā {MUIG1.2185}?
.667. Mūsu dzejnieks saka:
.668.
Svešās malās esot jauki,
Daudz jo daiļi brīnumi,
Augsti kalni, plaši lauki,
Greznām puķēm rotāti.
.669. Varbūt tur, svešās zemēs, ir arī gudri matemātiķi, – par to neņemos spriest: neesmu bijis uz rietumiem tālāk par Poliju, un arī tur man ar poļu matemātiķiem darīšana nebija. Bet te, pie mums, pie Gaujas malas, man nu jau drīz ceturtdaļgadsimta garumā ir bijis ļoti daudz visādu darīšanu ar latvju matemātiķiem, un nevienu gudru cilvēku starp viņiem nekad neesmu sastapis. Pilns vājdomības spektrs: sākot no vienkāršas nespējas abstrakti domāt, un beidzot ar pilnīgu plānprātību.
.670. Sākumā es brīnījos un nevarēju saprast, kādēļ tas tā ir, bet vēlāk sapratu. Mums Latvijas Universitātē taču bija tikai viena «eksaktā» fakultāte: «fizmati». Kurš bija spējīgs domāt un izprast pasauli, tas gāja uz fiziķiem; kurš nebija – tas iestājās matemātiķos. Matemātiķis ir neizdevies fiziķis.
.671. Arī es pats, ja vispār būtu gājis uz fizmatiem, tad tikai uz fiziķiem, ne jau uz matemātiķiem. Toreiz, skolas laikā, es biju sava rajona fizikas un matemātikas olimpiāžu pastāvīgais uzvarētājs un regulāri braucu uz Rīgu pārstāvēt rajonu; 1964.gada vasarā mums, labākajiem no visām rajonu skolām, Rīgā pie Universitātes pat organizēja «fizikas un matemātikas nometni» – visu vasaru dzīvojām vienā skolā Pārdaugavā un pa dienām klausījāmies speciāli mums organizētas lekcijas Universitātē, mūs vadāja ekskursijās pa visām laboratorijām utt. – ar vārdu sakot, gatavoja Fizmatu fakultātei. Lielākā daļa pēc tam tur arī iestājās, bet es nē (savai zinātnieka karjerai neticēju, bet skolotājs būt negribēju). Tā ka tā iešana uz fizmatiem bija ļoti reāla; skolā visi – gan skolēni, gan skolotāji – bija pārsteigti, ka es uz tiem neaizgāju.
.672. Nu, bet ja būtu aizgājis, tad tikai uz fiziķiem un nekādā gadījumā ne uz matemātiķiem. Sākumā es īpaši neiedziļinājos, kādēļ tā? – kādēļ tikai uz fiziķiem un ne uz matemātiķiem. Vienkārši fizika patīk, bet «plika» matemātika nē. Taču vēlāk, kad man sākās tie konflikti ar matemātiķiem, tad es šīs savas kādreizējās sajūtas izanalizēju ļoti rūpīgi un nonācu pie sekojošiem secinājumiem.
.673. Eksaktajās zinātnēs ir divu veidu cilvēki. Vieni ir orientēti uz realitāti; viņus interesē patiesā pasaule, un matemātika tiem ir tikai instruments, kas kaut kādā (noslēpumainā) veidā palīdz šo realitāti izzināt (un tad viņus arī interesē, kādā tādā veidā matemātika var to spēt izdarīt). Šie cilvēki, dabīgi, ies uz fiziķiem (un arī es biju tipiski tāds).
.674. Un ir otra grupa cilvēku, kuri NAV orientēti uz realitāti; kurus apmierina abstraktas spekulācijas, kuriem šīs spekulācijas varbūt ir pat līdzeklis kā izolēties no īstenības, un kuri tādēļ mēģinājumu pārbaudīt viņu «gaisa piļu» atbilstību realitātei var uztvert pat kā uzbrukumu viņu «iekšējai pasaulei». Šāda tipa cilvēki uz fiziķiem neies, bet ies uz «tīrajiem matemātiķiem». Ar tiem tad man arī ir bijusi tā nelaimīgā darīšana.
.675. Domāt reāli viņi patiešām vienkārši nav spējīgi; viņi to arī negrib darīt, un no īstenības viņi baidās.
.676. Protams, šis dalījums nav stingri diskrēts, robeža starp abiem tipiem ir diezgan izplūdusi, bet kā divi «smaguma centri» abi domāšanas veidi ir labi saskatāmi.
.677. Atbilstoši šiem diviem domāšanas tipiem, arī pašā matemātikā pastāv divu veidu konstrukcijas. Fiziķi, uz realitāti orientētie domātāji, īstenībā ir labāki matemātiķi par «tīrajiem matemātiķiem» un arī vēsturiski ir devuši šai zinātnei vairāk, ja skatāmies uz patiešām vērtīgo tās daļu (lai atceramies kaut vai Ņūtonu un diferenciālrēķinus; arī Gauss, kā zināms, bija astronoms, nevis «tīrs matemātiķis»; ar realitāti saistītie uzdevumi vienmēr ir bijuši galvenais stimuls matemātikas vērtīgās daļas attīstīšanai).
.678. Un otra daļa ir no realitātes atrautās spekulācijas; te ietilpst gan nelaimīgā Kantora kopu teorija, gan matemātikas «pilnīgā aksiomatizācija un formalizācija» (par kuru fiziķiem īstenībā nospļauties). Šīs spekulācijas agrāk vai vēlāk sabruks un tiks izmestas mēslainē; vai tas notiks no manas rokas un caur Vēras teoriju, vai no kādas citas rokas un caur citādi nosauktu teoriju, – tas nebūtu tik svarīgi, – bet sabruks tās noteikti, par to varat nešaubīties.

§40. Liriskas atkāpes

2000.05.24 08:14 trešdiena
(pēc 3 dienām, 8 stundām, 53 minūtēm)

.679. Nu ko, attiecībā uz mani pirmā fāze {.663} ir visiem redzama; tad nu gaidīsim tagad, kad iestāsies otrā fāze un sāks mani «aplaupīt». (Tiesa gan, daži Vēras teorijas «kritiķi» jau no paša sākuma iemanījās apgalvot vienlaicīgi gan to, ka teorija neesot pareiza, gan ka to sen jau esot izgudrojuši citi).
.680. Apmēram vienlaicīgi ar Žolī grāmatas lasīšanu Maija Salna, gribēdama zināt, vai es to attiecināšu uz sevi, «piespēlēja» man citātu no Nīcšes: «Kā Jums šķiet, kurš no populārajiem filosofiem ir teicis tādus vārdus: «Disproporcija starp mana uzdevuma diženumu un manu laikabiedru niecīgumu izpaudusies tādējādi, ka neesmu nedz sadzirdēts, nedz kaut tikai saskatīts»?».
.681. Nīcšes formulējumu uz sevi attiecināt es nevarēju, jo ne jau par kāda uzdevumu te ir runa, bet gan par Sistēmu, kura ir (vai nav) vērtība pati par sevi, un ne jau kāda diženums vai niecīgums ir galvenais, un ne jau sadzirdēšana un saskatīšana ir mērķis pats par sevi. Taču tas pamudināja mani izteikt problēmu, kā es to izjūtu, pēc formas analoģiskā veidā:
.682. «Disproporcija starp manas Sistēmas mērogiem un šejienes provinciālo mietpilsoņu aprobežotību ir izpaudusies tādējādi, ka man nekad nav bijis iespējas normāli strādāt».



[1] Жоли Г., профессор. «Психология великихъ людей». Переводъ съ французскаго. Изданiе Ф. Павленкова. Третье, удешевленное изданiе. Цђна 60 коп. С.-Петербургъ. Типографiя Высочайше утвержд. Товарищества «Общественная Польза», Большая Подъяческая, 39, 1894. Дозволено цензурою. С.-Петербургъ, 14 февраля 1894 г.
[2] Peisse L., «La médecine et les médécins», t.I, p.8,10.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru